9 Nisan 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

9 Nisan 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. 2068—393 Elektrikli koltuğa oturmamak için, türlü çarelere başvuran UYANIŞ Havptman, avukatı Fişşerle müdafaası hususunda konuşurken turmuş, 121 inci sureyi okuyor- du. Gayet sakin olarak ayağa kalktı ve ölüm odasına doğru yürüdü. Benzi uçmuş ve aptal- laşmıştı. Kendisine iki muhafız- la iki Papas refakat ediyordu. Son dakikada bir itirafta bu- lunması için tazyik edilince şunları söyledi : «— Eğer bu dakikaya ka- dar söylediklerimden fazla bir şey söylersem, doğru söylemiş olmiyacağım.» Saat 1,41 de ölüm odasına girdi. Kendisini süratle elekt- rikli koltuğa bağladılar ve ce- reyan verdiler. Mahküm, birer dakika fasıla ile üç defa sıçradı ve sonra hareketsiz kaldı. Bağ- larını çözüp otopsi odasına kal- dırdılar. Büyük bir kalabalık hapis- hane önünde toplanmış, sinema projektörlerinin duvarlar üzerin deki akislerini seyrediyordu. Anna Havptman kocasının ida- mı haberini bizzat vali Hoiman- dan öğrendi. Bir müddet hiç bir şey söyliyemedi. Sonra asabi bir bulhrana kapıldı: <Allahım,.ne yaptınız? > Dedi. Bir papaz kendisini teselli ve teskin etti. Bir az sonra ojf- lu ile birlikte Nevyorka hare- ket etti. Müddelumumi Vilentz ile vali Hofmanın ikametgâhları polisin muhafazası altında bu- lunmaktadır. Müdafaa avukatı Liod Fişşer, gazetecilere şunları söylemiştir : — Bu vak'a Nev-Jersey ta- rihinin en büyük faciasıdır. Zaman bile bu müthiş faclanın hatırasını silemiyecektir. Havptmanın son sözleri şun- lar olmuştur: « — “Tanrıya imanla, ve gönlüm fesaddan ve kinden azade olarak, mesut ölüyorum. Beni anlamamış olan bu dün- yada ömrüm tamam olmuştur. Masum olarak ölmekteyim. Şa- yed benim ölümüm, ancak ha- disattan mülhem ve yahut ki dolayısile istihraç edilen delil- ler üzerine hükmolunan idam cezasının kaldırılmasına vesile olursa, boşuna ölmemiş olaca- gım.> Havptman, 1934 yılı eylâ- lünün yirmibirinde tevkif edil- miş, 1935 şubatının ondördün 309 | de idama mahküm olmuştur. 1936 ilkkânununun onaltısın- da bu cezabiray tehir edilmiş- tir. Şubatın onbeşinde ikinci bir tehir. Martın otuzbirinde yirmi saatlik, sonra kırksekiz saatlik birer tehir daha. Böy- lece ilk gününden idam günü» ne kadar Havptmen dörtyüz- oniki gün ölümü beklemiştir | Havptmanın mahküm olme- sında ve elektrikli koltuğa oturtulmasında 72 yaşında bir , ihtiyar olan Dr. Kondon, bil- hassa roloynamıştır. Bu Profes- sör, çocuğu kaçıranların istedi- gi necat fidyesini Lindbergden alıp, onlara götüren adamdır. Hakyerinde şahidlik ederken, Havptmanı sesinden tanıdığını söylemiştir. Onun bu yoldaki şahitliği, jüri kararının Havpt- manın aleyhinde çıkmasına, başlıca sebeblerden birini teşkil ettiği muhakkaktır. Kendisi, Rişard Havptmanın suçlu oldu- guna kani bulunduğu hususun- da, dün olduğu gibi bugünde israr ediyor. Bu adam, müfrit milliyetperverdir ve üç çocuk babasıdır | Havptmanın dul kalan korisı Ânna ile yetim kalan çocuğu