14 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa —e — ı Halkın Sesil Hapisaneler Islaha Muhtaçtır Geçen gün, İstanbul haplaha- nes'nde bir vak'a oldu. Mah- puslardan — bir. lasmı kavga ettiler, yedi kişi yaralandı. Diğer vilâyetler hapishanele- rinde de buna benzer vyak'alar oluyor ve bu da haplahanc- lerde yakın bir ıslahat yapı- masını icap ettiriyor. Dün bu mevzu etrafında görüştüğümüz karilerimiz bize aşağıdaki mü- talcaları - söylediler : Şaban Bey - Divanyalu Klet Farer sekağı 7- — Hapishaneler biraz him- metle birer istihsal merkezi ola- bilirler. Bu suretle hem mah- kümler iş bulurlar ve bu suretle cemiyetleki mzur unsurlar nafi bir hale getirilmiş olurlar. Ayni zamanda da hükümete bar olk- maktan kurtulurlar, İstanbul ha- pishanesindeki mahkümler ken- di paralarile (25) bin liralık makine almışlar. —Bu suretle (300) kadar mahküm kevudilerine iş bulmuştur. Son hadiseyi ya- panlar işsiz mahkümlardır. Eğer bunlara iş verilse eminim ki bu hadise olmazdı. ğ * Sabri Bey (Fatih Kıztaşı 15) — Hapishaneler birer ıslaha- ne olmalıdır. Birçok işsizler işsiz kaldıkları için cürüm işlerler. Hapishaneler bunları bir iş sahi- bi etmeli ve cemiyet arasına döndükleri zaman Faydalı birer unsur olmalıdırlar. Hapishaneye düşenlerin aileleri ekseriya yok- suzluk —yüzünden — sefalete ve bazan fuhşa düşüyorlar. Bunlar hapishanelerde — çalıştırılırlarsa hiç olmazsa bu ailelerine de biraz yardım edebilirler. * Esat Bey ( Çarşamba caddesi 17 ) - Â her yerinde hapishaneler birer mektep ve san'at evi haline gelmiştir. Ka- derin sevkile insanlar arasında mahküm — olanlar, bir cinayet işliyenler bulunabilir. Fakat niha- yet bunlar insanlık camiasından Ççıkmış değillerdir. Nedamet ve aslahi. hal edenler de — buluna- bilirler. İnsanlar biraz da m- hitin ve telkinin evlâtlarıdırlar. Meselâ boş gezmiye ve bedava yaşamıya alıştığı için yankesici olan bir adam hapishanede gü- zel ve çalıştıran bir. mubit bu- hursa çalışmanın zevkini alır, eğer hiçbir san'atı yeksa orada san'at öğrenir, çıkınca da hayatta çal- şan bir unsur olabilir. Onun için hapishanelerimizi ıslah etmek za- ruridir. yeni — kanunları- mız da bunları emrediyor. Şam Fıstığı Tacirlerinin Canları Sıkıldı Piyasada ( Şam fıstığı ) diye tanınmış olan fıstık Gaziantep mınlakasinda yetişmekte ve Berut tarikile bilhassa Amerikaya ihraç edilmektedir. Gaziantep fıstık tacirleri Şamda bir ağacı bile bulunmıyan bu fıstıkların piyasa- mızda yerli malı olarak tanınma- masından şikâyetçidirler. Senede bu fıstıklardan Ame- rikaya yüz binlerce ton ihracat yapılmaktadır. Tacirler fıstıkları- mızin yerli malı olarak rağbet görmesinin temini ve ihracatının teşviki için alâkadar müesseseler nezdinde teşebbüslerde — bulun- muşlardır. Sigorta Tacirler Ecnebi £ Kumpanya- arı Niçin Tercih Ediyorlar Şebrimizdeki ihracat tacirleri sigorta parasından tasarruf etmek maksadile mallarının sigortasını hariçteki kumpanyalara yaptır- maktadırlar. Yerli sigorta şirket- leri bu vaziyetten müteessir olduklarını, Türk tacirlerinin yerli sigorta şirketlerini tercih etmeleri lözungeldiğini İktısat Vekâletine bildirmişler ve bu ricalarının te- minini istemişlerdir. Bunun üzerine İktısat Vekâ- leti şehrimizdeki sigorta komis- yonuna vapurlar için yeni bir nakliye tarifesi yapılmasını bil- dirmiştir. Komisyon yeni tarife hazırlamıştır. Bu tarifede eski tarifeye nazaran sigorta edilecek malların nev'ine göre ücretlerde bir miktar tenzilât yapılmıştır. İki Ortak Arasında Tophanede bir kahve işleten Hasan ve Mustafa isminde iki ortak kavga etmişler, Mustafa bıçakla Hasanı yaralamıştır. Muallimlere Nümuna Dersi Yarın öğleden sonra İstanbul llk Tedrisat Müfettişlerinden Fev- zi Bey tarafından kıraat dersinin tedris usulâ hakkında muallimlere bir nümune dersi verilecektir. Bir Ev Yandı Ramide Üç şehitler ma- hallesinde bir evden yangın çık- mış, bina yarım saat içinde ta- | mamen yanmıştır. Yollar bozuk olduğundan itfaiye otomobilleri vaktinde yetişememiştir. SON POSTA DAHİLİ HABERLER Hapishanede Bir Hâdise Daha Çıktı Bugün 15 Mahküm Üsküdar Hapishanesine Nakledilecekler Üç gün evvel hapishanede kanlı bir hâdise oldu. Yedi katil mahkümu ile bir gardiyan yaralandı. Aradan pek kısa bir zaman geçti, evvelsi gece ikinci bir hâdise oldu. 283 katil ve ağır cezalı mahkümun yattığı beşinci kovuşta bir cinayet işlenmesine ramak kal- mişken önüne geçildi. Şurasını kaydedelim ki hapishanede sıklaşan bu vak'aların sebebi parti kavgasından doğmaktadır. Elyevm hapisha- nede iki zümre vardır. Bir kasmı İzmirden nakledilen katiller, diğeri aslan Arnavut olan ağır ceza mahkümları. Bunlar fırsat düştükçe biribirine saldırmaktadırlar. Bunun içindir ki, hapishane idaresi, kovuşlarda istihbar vasıtalarıni çoğaltış, murakabe işine daha fazla ehemmiyet yermiştir. Nihayet evvelki akşam 15 sene mahkümu Çatalcalı katil Mehmet pehlivanın, arka- daşlarile beraber o gece İzmirli bir katili öldüreceği huber alınmış, lâzımgelen tedbirler ittihaz edilmiş karakol kumandanı Rıfkı Efendi, ve gece saat (8,30) da jandarma en bir jandarma ve Başgardiyan Mehmet Efendi ile beraber kovuşa girerek esaslı bir araştırma yapmıştır. Bu taharri neticesinde Mehmet pehlivanın üzerinde bir kunduracı bıçağı ile arkadaşı (24) sene mahkümu Muradın üzerinde iki büyük şiş ve esrar bulunmuş, ayrıca bu katil tasavvuru da tesbit edilmiştir. Kovuşta isyankâr tahrikât yapan Mehmet Pehlivanla katil Murat tecrit edilmişlerdir. Bu parti meselesinden dolayi Müddeiumumilk (15) kalıl Arnavudu hugun Üıküdu hıpıııneııne nakletmiye hmmıw [kı Ticarethane İflâstan Kurtuldu Şehrimizdeki — büyük !nr'oiı evlerinden Kendros ile Beyoğ- lundaki antikacı Hayim Efendi- nin mübim — miktarda açık vere- rerek birinci ticaret mahkemesi kararile iflâs ettiklerini yazmış- tık. Öğrendiğimize göre — gerek Kendros ve gerekse Hayim ti- carethanesi alacaklılarile uyuşa- rak konkordato yapmışlardır. Borç Para Bütün İkraz Müesseseleri Teftiş Edilecek İktısat Vekâletinin, rehin üze- rine borç para veren mücssese- leri murakabe altına — aldığım yazmıştık. Öğrendiğimize — göre yakında ikraz — müesseselerinin amumi bir teftişine başlanacak- tır. Borç para vermek - ruhsatna- mesi almış olanların mnizamna- meye uygun harekel edip etme- dikleri ve mezuniyetsiz borç pa - ra veren memüesseselerin bulu- nup bulunmadığı - esaslı şekilde tetkik edilecektir. rs_—.—. on Posta'nın Resimli Hikâyesi: * Arstan — Hasan Bey, seni ar- yovuıı.lı:ıı hıyvnlırıfımdıbir j Grıbiıı tekrar arttığı 3: Arslan — Bak tavşaniar, er, fareler, horozlar, tavuklar da gek YAK SN TöR SAT e aklek hıyvıılırkklhen Karadenizde Serseri Torpil Dolaşıyor Liman idaresine gelen malü- mata göre Ayancığın 15 mil garbinde ve sahilden 400 metro açıkta serseri bir torpil görülmüş fırtmanın şiddetinden imha edi- Tememiştir. Enver Paşa Yalısında Hırsız Üç hırsız, Ortaköyde Enver Paşa yalısından kalas ve saire çalarken yakalanmışlardır. Grip Tehlikesi Sıhhat Müdürü Üşümemek Tavsiyesinde Bulunuyor Bir müddet evvel salgın ha- linde şehrimizde halkın mühim bir ekseriyetiai yatağa düşüren grip hastalığı henüz bitmemiştir. M" üzerine Vilâyet Sıhhiye Müdürü Ali Riza Bey şunları söylemektedir: *— Grip henüz bitmemiş- tir. Fakat eski şiddeti zail olmuş- tur, Havalar birdenbire soğudu. Dikkatsiz — olanlar keııdılenıı üşüteceklerinden g:_ başgösterecektir. mn — için halkın üşüııedye dikkat etmesi icap eder. kedi- 4: Arslan — Haydi takalım konfe- ransatan evvel bir ziyafet verelim. Büyük l Günün Tarı'hı'il Şehir Meclisi Bu Devre İçtimaları Temdit Edilecek Şehir Meelisi dün öğleden sonra toplanmış, bazı meseleleri görüş- müştür. Fakat azadan bir — kısmı mühim işler olduğunu, bunların halli içle içtimaların bir müddet uzatıl- masını ileri — sürmüşlerdir. Meclis yarın tekrar toplanarak bu hususta bir karar verecektir. Gümrükte Tahkikai Bir müddettenberi İstanbul güm- rüklerinde tahkikat yapan Maliye müfettişlerinin, bazı — tacirlerin ax gümrük resmi vererek mühim mik- tarda mal ithal ettiklerini meydanı çıkardıkları kaydolunmaktadır. Maarif Vekilinin Beyanatı Dün şehrimize gelen Maarif Vekili Esat Bey mektepleri teftişa başla- mıştır. Vekil Bey beyanatta buluna- rak mülfredat programlarında deği- şildük yapılmıyacağını, ders senesinin nihayetine kadar bütün memlekette- ki muallim mekteplerini teftliş ede- ceğini, Anadolu teftişlerinin netice- sinden çok memnua olduüğunu, ilk mektep muallimlerine ait tekaüt kanun lâyihasının Vekiller Heyetinde tetkikte bulunduğunu, Darülfünunun vlakı değil, tekâmülü mevzuu baha olduğunu söylemiştir. İnhisarlar Müsteşarı Şehrimizde tetkikat yapan İn- hisarlar Vekâleti Müsteşarı Adil Bey bugün Ankaraya dünecektir. Milyonerin Tayyarecisi Avrupa kundura Kıralı milyoner Batayı şehrimize geliren tayyrecl * Nevil Stak , dünyada en müşkül Aşin milyoner Bataya hizmet etmek olduğunu söylemektedir. Eskişehirde Şeker Fabrikası lş ve Zizaat Bankalarının Eskişe- hirde bir şeker fabrikası tesis etmek istediğini yazmıştık. Bu — bususta ecenebiler de talip olmuşlardır. Fakat yerli sermayenin tercih edileceği anlaşılmaktadır. Hariciye Vekili Cenevı ede Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey evvelki gün Cenevreye muvarsalat etmiş, istasiyonda Türk murahhas heyetile Rus Hariciye Komiseri M. Lütvinot — tarafınden karşılanmıştır. Alman Murahhası Her Nadolni Tev- fik Rüştü Beye bir akşam riyafeti vermiştir. İki Doktorun Muhakemesi Sirkecide bir dişci yanında ça- hşan — Melek Hanımın — çocuğunu alırken — yanlış ameliyat neticesinde vefatına sebep vermek ve sahte rapor tanzim etmekle maznun dok- tor Şirinyan Efendi ile Cermanya hastanesi sertabibi hakkındaki davay dün Ağır Cezada devam olunmuştur. Yeni şahitlerin celbi için muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. yuukrl