24 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Şubat —e eee ——— — — — —a Bir Ölünün Hatıra Defterinden : HAİNLERİN İÇ YÜZÜ Yüz Ellilikler Nasıl Gittiler, NeYaptılar SON POSTA Muharriri : 4x RİZA TEVFİĞİN TIRAŞINI DİNLİYEN ZABİT ONU DELİ SANMIŞTI! —13— Hayli uzun süren bir bekle- Yyişten sonra koğuşa çay geldi. Müteakıben de yanında bir ter- ctüman olduğu balde genç bir zabit boy gösterdi. Nihayet mü- lâzim rütbesini haiz olan bu ecnebi — zabitin koğuşa girmesi, Vahidettinin Hürriyet ve İtilâf merkezine gelmesi kadar mühim bir tesir yaptı. Uzanıp yatanlar, arkasını duvara verip konuşanlar ve hatta başına bir battaniye çekip on bir bin “ Ya hay! ,, sıralamıya çalışan Sadık Bey, hep birden fırlamışlardı, ayağa kalkmışlardı, el pençe durup genç — mülâzime yorlardı. Teşkilât Yaptınız Mı? Zabit, sefarethanedeki kâtip gibi, selânm — vermiye tenezzül etmedi, yanındaki tercümana iki kelime söyledi, o da berbat bir Şive ile o sözleri Türkçeye çevirdi: — Teşkilât yaptınız mı? Hürriyet ve Itilâfçılar, biribir- lerinin yüzüne baktılar. — Suali anlamamışlar, — anlıyamamışlardı. Zabit, hangi teşkilâttan ve »e gibi teşkilâttan bahsediyordu? Onlar, bir nevi teşkilât biliyor- lardı. Türklüğün kuvvetli olması- mı İstemiyen — unsurlara — yine Türklük zararma vaitlerde bulu- mup taraftar kazanmak, memu- riyetleri paylaşmak suretile bir şirket kurmak usulüne — vâkıf idiler. — Bu vukuf ile bir fırka teşkil etmişlerdi. Şimdi o teşki- lât, güneş gören kirli bir kar kümesi gibi erimişti. Kendilerine yardım vadeden unsurlar, bütün cinayetlerini inkâr ederek nefis- lerini tezkiyeye çalışıyorlardı. Memuriyetler elden gitmişti, kendilerine —mensup — memurlar İşte koğuşlarda ve şurada bura- da sürünüyorlardı. Böyle — bir inhizam, inhilâl, ve izmihlâl dakikasında hangi — teşkilât soruluyordu? Zabit Suali Tekrarladı Kalabalıktan kimsenin cevap vermediğini görünce o bozuk şi- veli tercüman, suali tekrarladı : divan bakı- — Türkçe konuşuyorum, an- byor musunuz? Zabit Ef. soru- yor: Aranızda teşkilât yaptımız mı? İdare komiteniz var mı? Rıza Tevfik, ileriledi; — Kafama şimdi dank dedi. İçimizden bir mümessil heyet seçilip — seçilmediğini — soruyor- sunuz ? Ve sonra tercümanla Türkçe konuşmayı zül sayarak zabite döndü, frenkçe izahat verdi: — Çok zeki bir insanla te- gördünüz, ilk hamlede rubi ku- Surumuzu keşfettiniz. Evet, asa- letmeap. Görüşünüz doğrudur. Biz, (organizasyon) bahsinde ya- Zabitin “Deli!,, hitabı üzerine filozof şu beyti mırıldandı: “Tigi sertizi zekâmız kırk yararken bir kılı, Biz dahi mecnun isek — kimdir cihanın âkıli?; çok geriyiz. Hürriyet ve in organizasyon, tamamen suürde - mümteni,, dir, Dikkat buyuruyorsunuz ya, absürd di- yorum, — emposibl demiyorum. Çünkü absürde, aklın sağır dav- ranıp ta idrak edemediği keyli- yete ıtlak olunur. Teşkilât mese- lesinde biz, o akıl sağırlığı ile malülüz. Felâketi İdare Komitesi İşaret — buyurduğunuz — veç- hile aramızda, bir “ Felâketi idare komitesi ,, teşkil etmek lâ- zımdı. Halbuki bu lüzumu taakkul ve kabul için evvel beevvel ar- kadaşlarda “ La perception de Vespace - mekânı idrak ,, kabili- yeti bulunmalıdır. Bu kabiliyetten (accomodation - muhite uymak ) keyfiyeti doğar. Bir uzvun vazi- fesini görürken karşılaşabileceği ahvale ve icabata kendini uydur- ması İâzımdır. Akkomodasion da budur. Gel de sen bunu bizim yoldaşlara anlat. Maamafih zati- &linizin şu müdahalesi... Zabit, hayran hayran, bu deli tekerlemesini dinliyordu. Sözün uzadığını — görünce — tercümana döndü ve sordu: — Bu adamı tanır mısmız? Rıza Tevfik, onun müspet veya menfi, cevap vermesine meydan bırakmadı. Sağ elinin baş parmağını kürklü paltosunun altından yeleğinin koltuğuna ge- çirdi ; Gülü Tarife Na Hacet.... — Türkçede meşhur bir söz v_ırdır_: “Gülü tarife ne hacet, ne çiçektir biliriz!, Derler. Beni de bfr. çğçşk. meşhur bir çiçek saya- | | bilirsiniz. Loit Corcun, Kleman- sonun, İsforçanın kokladıkları ve maalesef ıtrindaki kiymeti — anlı- yamadıkları bir çiçek ! Zabit gülmedi, hatta gülüm- semedi, yine tercümana döndü: — Biraz sapıtmışa benziyor, fakat zararsız görünüyor. İcabında tedbir alırız. Şimdi siz onu söy- letmeyiniz de berikilere emirle- rimi Aanlatınız. Aralarında teş- kilât yapsınlar, bize karşı mes'ul olacak bir heyet seçsinler. Biz de ©o heyetle temasa geçelim. Zararsız Bir Deli! Rıza Tevfik, kendisinin zara- sız bir deli olarak telâkki edil- mesinden dolayı ilkin edecek oldu. Fakat sözlerinin dinlenmiyeceğini ve belki de ters bir muamele göreceğini düşüne- rek vazgeçti, yavaş yavaş geri çekildi. Yanına tesadüf - eden altıışlık bir itilâfçının kulağına fısıldadı: — Bu bir rana reviştir. akil ol divane sansınlar! Fakat hızıni ve hinemi ala- madı, bir yarım daire çevirerek başka bir yoldaşa yanaştı ve okudu: Tigi sertizi zekâmiz kırk yararken bir kılı Biz dahi mecnun İzek kimdir ciha- Bın akıli? ( A'ku',l" ) Sıhhatinizi --. muhafaza ediniz Asipin - Kenan Komprimeleri Grip, soğuk algınlığının baş, diş ağrılarmın en birinci ilâcıdır. Alpullu Şeker Şirketi Müdüriyetinden: Son günlerde şeker fiatlarında görülen gayritabii tereffülerin önüne geçmek üzere şirketimiz; mevcut küp ve dubl rafine şekerlerini ötedenberi cari ber- veçhiati fiatlarla satmaktadır: Küp Dubl rafine 100 100 100 100 tacirler de ” " "” Toptancı şirkete L şe edehileceklerdir. 50 kiloluk Çuval 25 vaki erlerin yüz Kkilosuna ancak altmiış kuruş masraf ve kâr 19.30 lira 9.65 37.40 37.50 37.70 37,90 mucibince ” p PP NN S M ” G taahhütleri ” ilâve Muhterem halkımızın fabrikamız mamulâtı şekulıre. bundan faıjı Rat vermemelerini ve fazla fiat talep edenleri lütfen şirketimize bil- dirmelerini rica ederiz. Alpullu Şeker Şirketi protestö | bu. | Bu Akşam R.;(îryoda Neler Dinliye 24 Şubat 932 Çarşamba Lstanbal— (1200 metre, $ kilovat) 18 gramofon 19,5 birinci kıstım ala- turka saz, Anadolu Ajansı baberleri, 20,5 gramofon, 21 ikinel kısun ala- turka saz, 22 konser. Heilaberg — (276 metre, 75 kilo- vat) 20 musiki ile karışık polls hi- kâyesi, 2110 opera — orkestramının | konseri, 23 dana havalari. Berlin — (341 metre, 36 kilovat) 19,20 halk konaseri, 20,20 Pragdan nakil, Mühlaker — (360 metre, 75 kile- wat) 20,05 operet bavaları, 21 Frank- forttan nakil, 21,15 Goetheyi tanır misın? 21,35 oörkestra. Bükreş — (394 metre, 16 kilovat) 20,40 Hüt solo, 21,15 keman konseri. Belgrat— (529 metre, 2,5 kilovat) 20,5 radyo arkestrası, 22,05 Kuvartet, 23 dana havaları. Dercetmekte olduğumuz programların | î akşam konseri, 23 dans havaları. İ ceksiniz Roma — (441 metre, 75 kilovat) l 21 tiyatrodan nakil. Prag — (488 metre, 120 kilovat ) | 19,20 Brünodan nakil, 21 senfoni, P 2215 sokol konferansı. Viyana— (SI7 metre, 20 kilovat) 20,05 şarka konseri, 20,45 baftanın mübim vakk'aları,21,15 kconser, 22,20 dane havalari. Peşte — (550 metre, 23 kilovat ) 20 Macar «lektro tekniği hakkında bir konferana, 20,30 komedi (Seyyar elmas), 22,30 Çigan. Varşova — (1411 metre, 158 kile- vat) 19,45 radyo gazetesi, 20 Vilna- dan nakil, 21 edebiyat saati, 21,15 Berlin— (1635 metre, 75 kilovat) 20,445 hukuki 21,15 Viyanadan makil, 22,40 operat (Pem- be tiyatro, 23,20 cazbant. bir. konferans, Avrupaya ait olan kasmı vasati Avrupa saatine göre tanzim edilmiştir. Istanbul saatine tatbikı için Avrupada saat (12) olduğu zaman İstanbulda (1) e geldiği farzedilmelidi. | Ülermaremreem eee eee Siyaset Alemi Çindeki Vukuatın Tarihçesi Baş tarafı 5 inci sayfada ) 2 Şubat: yani Tahdidi Teslihat Konferansınin — küşadı günü, Japonlar Nankin ve Sva- tuyu tayyarelerle bombardıman ettiler. Bütün Şanghayda mitral- yoz sesleri işitiliyordu. Şapey mıntakası alevler içinde idi. 3 Şubat: Japonlar Şanghayin 20 kilometre şimalindeki — Vo- şung ve Puşang istihkâmları üzerine müthiş bir bombardıman yaptılar. Fakat Kaleler sukut etmedi. Yang - Çe nehri denize cesetler döküyordu. O günden itibaren Şapeyden Voşunga ka- dar uzanan kıt'ada fasılasız mu- harebe devam etmektedir. Buna rağman Çin kuvvetlerinin mü- dafaa vaziyetlerinde beklenilen tebeddül olmamıştır, Tokyo hükümeti birkaç gün zarfında Şanghayı — zaptetmek fikrinde idi. 19uncu Çin ordu- sunun gösterdiği mukavemet ve cesaret neticesi olarak maksadına nail olamadı. Bu sırada Jeneral Şan Kuomintang - ve Kay Şek evvelâ | Şanghayı Japonlara harpsiz ter- ketmek fikrinde idiler ve 19uncu orduya ric'at emri verildi. Fakat nedense son dakikada Şanghayı terketmek — fikrinden — vazgeçildi ve mukavemet kararı verildi. Vaşung kalesi daima mukvemet ediyor ve binlerce Japon askeri telef oluyor. Muharebe şu dakikada bile bütün şiddetile devam ediyor. Her iki taraf can ve mal zayiatı veriyor. Acaba zafer kimin kıs- metidir? Bu suale bugünden kimse kat'i cevap veremez. Şayanı dikkat bir teklif Yalnız 75 kuruş gönderiniz. Mukabilinde Reisicümbhur Hz. nin tabit büyüklükte, san'at- kârane bir büst portrelerini elde edeceksiniz. Türkiyenin bilümum Ricali Âliye portre- lerinin fiatleri dahi aynidir. Posta mesarifi yukariki bedele dahildir.. FOTO — FRANS Tiklülcaddesi No 128 Beyoğlu Hergün Terkos — Hüâlâ Yola Getirilemedi s.R. Baş tarafı 3 üncü sayfada ) Hukuki bilgi toplamıya, mahir ve iktidarlı avukat tedariki gibi külfetleri bir tarafa bırakarak birer istida ile Hukuk Mahkeme- lerine derhal müracaat etmek lâzımdır. Bu müraacatlerde hem sıhhatinizin maruz — bulunduğu tehlike, hem de heran zuhür etmesi muhtemel yangın felâket- leri mevzuu bahsedilir, ayrıca şimdiye kadar su tedariki için yapılan masraflar istenir, bundan başka da ilerde uğrıyabileceğiniz yangın felâketinin zarar ve ziyanı emniyet altına alınmış olur. Anlattığım bu basit mücade- leyi yapmayı göze almıyanlar Terkos Şirketinden şikâvete hak- ları olmıyanlardır . Çünki onların hareketsizliği haklarından vazgeçmelerinden başka bir manaya alınamaz. erareranmannaa ı ZAYI — 11 şubat 932 perşembe gunü Karaköy ile Galatasaray ara- sında cüzdanımı kaybettim, içinde nüfus teskerem ve askerlik vesikam ve evrakı husüsiyem vardır. Her kim bulmuş ise Opera sinemasında Ali Beye getirildiği takdirde mem- nun edilecektir. Akal takdirde yenisi- ni çıkaracağımdan bükmü yaktur. ALI HAYDAR ZAYI — Kasımpaşa şu den almakta olduğum maaşa ait 19092 - 63541 n numaralı baratımı kay- bettim. Hükmü yoktur. Sabık polis memuru 1959 Mustafa Fotoğraf Tahlili Kuponu Tabistinizi öğrenmek İstiyorsunız tetoğrahsı S adet kupon ila bir- lkte gönderiniz. Fotoğrafısız mraya tabidir. ve lade edilmez ea ei lslm, resslek Hangi saallerin —| gevahı ? ' Fotoğral intişar | edecek mi? “““Foloğrafın kilşesi ŞÜ beruşlar pa | mukabilinde yönder 'ebilr.