4 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

4 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

smamr erem Bır Ölunun Hatım De/terınden. HAİNLERİN SON POSTA İÇ YÜZÜL Yüz ElliliklerNasıl Gittiler, NeYaptılar MUSTAFA SABRI TAŞKIŞLA KOĞUŞUNDA HEP DİNİ BAHİSLERİ ANLATIYORDU — 105 Dünkü Bahsin Kısa Bir Hulâsası Firarller, sevkedilmelerine — inti- zaren koğuşta biribirile konuşu- yorlar. Bu arada Refi Cevat, lâf olsun diye birtatım meharetleri- ni, kumardaki hilelerini anlatıyor. * Tabiat, bu illetle beraber bana ince bir meharet te vermiştir. Karlınandan, Luvrdan ve bütün Beyoğlu mağazalarından şimdiye kadar yüzlerce çorap, yüzlerce eldiven aşırdım, kimse Ffarkında olmadı. Hatta rahmetlik Alem- dar gazetesinin iradını pis boğazlık edip şurada burada yerdim. Mu- harrir aylıklarını, mürettip gün- deliklerini kleptomani sayesinde Yderim. Değil mi Kadri? — Öyle idi ağabey. Fakat bizimle çalışanlar, üzümü yeyip bağını sormazlardı ! Bu müstekreh — muhavereleri dinlerken kürklü paltosuna sım- sıkı sarılmak ihtiyacını duyan Rıza Tevfik, burnunu temizler gibi görünerek mendilini yüzüne ka- pardı ve mırıldanırdı: — Şecaat arzederken merdi kıpti sirkatin söyler! Bazan Hoca Sabriye de söz sırası — verirlerdi. O, tarize ve taarruza uğramamak için ne si- yasetten, ne kiyasetten dem vu- rurdu. Cehennem azabının bir kısım — günahkârlar için ebedi olup olamıyacağı hakkında mü- lâhazalar — yürütmiye — girişirdi. Zaten bu mevzua dair beş yüz sayfalık bir kitap ta yazmıştı. Fakat eserin neşri şeyhülislâm- lıktan düştüğü sıraya tesadüf #ttiği için satamamıştı. Şimdi Taşkışla koğuşunda ayni mevzuu tahlil ve tefsir ediyordu. Kalabalığın mühim bir kısmı onun sözlerile alâkadar olmaktan geri kalmıyordu. Cehennemde yanıp kül olduktan sonra tekrar dirilmek, mütcakıben yine yanıp kül olmak!.. Bu, oradaki kuru kafalara heyecan veriyordu., So- nu gelmiyen 'yıllar ve asırlar içinde fasılasız yanmak, dirilmek ve yine yanmak, dirilmek entre- san bir masaldı, şevk ile dinle- niyordu. Hoca Sabri bilnnefis bu hikâ- yeye mutekit değildi. Lâkin bir kısım — arkadaşlarının — hayaline ührevi korkular aşılıyarak - bilgi kuvvetini hissettirmek ve yıkılmış haysiyetine merhem sürmek isti- yordu. Rıza Tevfik, sessiz, sessiz bu masalları dinler ve sonra gamlı gamlı yine beyit okurdu : Tiryakli — herzeharı — menhus Ateşler içinde piri kaknüs! Koğuşlular, şeyh Galibin bu sözündeki nükteyi anlamadıkları için filozof izahat verdi: Cehennemde yanıp kül l olduktan sonra tekrar dirilmek, müteakıben yi- ne yanıp kül olmak!... Bu, oradaki kuru kafalara heyecan veriyordu. Sonu kelmiyen yıllar ve asırlar içinde fasılasız yanmak, dirilmek ve yine yanmak, dirilmek enteresan bir masaldı, şevkle dinliyor- lardı. — Kaknüs efsanevi bir kuş- tür, yanan ve kül olduktan son- ra yine dirilen bir kuş. Şeyh Galip, mütemadiyen çubuk - tüt- türüp ateş ve duman içinde ya- şıyan tiryakileri © kuşa benzeli- yor. Hocanın cehenneminde ya- nanlar da ayni şey. Fakat kuy- ruksuz! Fakat kimse hakiki cehenne- min işte bu koğuş — olduğunu idrak etmiyor ve söylemiyordu. Yanmak mütemadiyen yanmak bu günahkârların nasibi değil miydi ve onların her nefes alışta | ciğerlerine husran ateşi düşmiye- cek miydi ?.. Nekadar feci ki, kendileri yanışlarından, yana yana kül olacaklarından haberdar de- gillerdi. Bu, beşeri dalâletlerin en koyusudur, en korkuncudur. (Aılnıı var) —— Sınırlıler Evlenmemelı Midigler? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) yetle, her şehirde birden Fazla değildir. Yüz binlerce insandan doğacak nesillerin mukadderatını bir doktorun iki dudağı arasından çıkacak bir söze nasıl teslim cde- biliriz? Sonra bu meselenin esası “ve- raset, nazariyesine dayanır . Sinir hastalıkları kisbi, velâdi, irsi olabi- lir. Meselâ alkolizmden gelen sinir bozuklukları, bazı nörasteniler ve saire sağlam bir insanda da kisbi olarak başlar. Vakıâ bu gibilerde | de cersume harap olur ve has- talık çocuğa irsi olarak değil, velâdi olarak geçer, iki üç batın sonra hastalıktan iz kalmar. İrsen — geçen — hastalıkların “gönöalogle — şecere,, sini çıkar- mak İlâzımdır, bizde henüz bu şubenin mütehassısı bile yoktur. Elhasıl, ruh hastalarını alel- itlak —evlenmekten — menetmeği düşünmek tabii doğru değildir. Batından batına geçen ve geç- miyen hastalıklar vardır. Bunla- rın tam bir tasnifi de güç ve belki imkânsızdır. Fakat bugün irsen intikal ettiği kat'iyyen tespit edilmiş bazı hastalıklar vardır. Bunları ele alır ve ( ge- n&alogie ) ye tatbik edersek ga- yet mahdut ve daralmış bir sa- hada kalırız. “Akıl Hıfzıssıhhası Cemiyeti,, evlenmek istiyenleri bu noktada tenvir etmekle kalacaksa, mesaisi faydalı olacaktır. Çünki “ selec- Hon — ıstıfa ) ya tâbi, mutedil ve muvazeneli nesiller yetiştirmek için halkı bu meselede tenvir etmek lâzımdır. Fakat bu mese- leye kanuniyet vermek imkân- sızdır, çünki tatbiki imkânsızdır, bir taraftan bazı “ speculation ,, lara meydan verebileçeği gibi, öte taraftan, hüsnüniyetle bile hareket edilse birçok yanlışlıklara sebebiyet verilebilir. Mesele, mahdut — hastalara aittir ve etrafında gürültü edil- Bazı hastalara — evlenmenin faydası olduğu ve tahteşşuurda sıkışan ( ihtibasları ) içimizde ka- lan hisleri izale ettiği muhakkak- tır. Bu tez doğru ve ilmidir. İki hastanın — evlenmesi de — zararlı olabilir. Arzu ettiğiniz takdirde, bu mevzua dair size daha mü- dellel ve mufassal malümat ver- miye ve mütalealarımı söylemiye hazırım.,, Yeni Neşriyat Mimar Bu aylık mimari ve san'at mecmuasının şubat sayısı mesleki ve! fenni mündericat ile zengin bir surette intişar etmiştir. Turing Kulüp Turing Kulüp tarafından neş- redilen mecmuanın şubat nüshası dolgun mündericat ile çıkmıştır. Reşit Rıza Mecmuasi Bu san'at mecmuasının 3 ün- cü ve 4 üncü BSayıları muhtelif resimleri, — Avrupa — yıldızlarile mülâkatı muhtevi olarak — çık- mıştır. Foto Süreyya Foto Süreyya — met€cmuasının 10 uncu sayısı birçok foto ve tabloları bavi olarak intişar et- | Şimdilik bir şey söylememekte miştir. Şayanı dikkat bir teklif Yalnız 75 kuruş gönderiniz. Mukabilinde Reisicümhur Hz. nin tabil büyüklükte, san'at- kârane bir büst portrelerini elde edeceksiniz. Türkiyenin bilâmum RicaliÂliye portre- lerinin fiatleri dahi aynidir. Posta mesarifi yukariki bedele dahildir. FOTO — FRANS İlkiâlenddesi No 128 Beyoğlu j 4 Mart 932 Cuma Istanbul— (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramofon, 19,5 birinci kısım alaturka — saz, — 20,5 — Darülbedayi san'atkârlarının — temsili, 21 - ikinci kısım alaturka saz, 22 örkoestra. Hellsberg — (276 metre, 75 kilo. vat) 20 Amerikadan nakil: Bu daki- kada Şikagoda ne konuşuluyor? 20,15 öorkestra, ZZ bava raporu. Brüno — ( 341 metre 36 kilovat ) 21.30 Operadan nakil, 22 orkestra. Mühlaker — (360 metre, 75 kilovat) 20,08 Liederhalide musiki bayramı | 22 Amerikadan nmakil, 22,40 hafif musiki, Bükreş— ( 394 metre 16 kilovat ) 19,40 gramofon, 20 iptidai musiki hakkında bir konferans 21 Rus şar- kıları Belgrat — ( 429 metre 2,5 kilo- vat) 19,45 Sokul konferansı, 20,15 Varşovadan nakil. Roma — (44İ metre, 75 kilovat) 20,45 Drei Maderlhaus opereti. Prag — (488 metre, 120 kilovat) 19,05 askeri bando, 20,05 şehir n._; yatrosundan nakil Viyana— (517 metre, 20 kilovat) | | 20 Amerikadan makil. 20,15 Die Nat- | tigal operası, Peşte — (550 metre, 23 kilovat) Z0 konferans. 20,30 yüksek musiki mektebinden nakil, 22,15 çıgan. Varşova— (1MI1 metre, 158 kilo- vat ) 20 musikili müsahabe, 20,15 senfoni. Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 20 Amerikadan nakil 20,20 Stutgart- tan nakil. Dikkat: P yi GN Dınlıyeceksınız Neler 5 Mart 932 Cumarlesi İstanbul — (1200 metre, $ |- ilovat) 18 gramofon, 19,5 birinel kızım ala- turka konser, 20,5 gramofon, ujana, 21 ikinci kısım 22 orkestra. Noi'sberg — (276 metre, 75 kilo- vat) 20 Kolonyadan naklen şet gece, alaturka — konser, Brüno — (341 metre, 36 kilovat) 20 Pragdan nakil. Mühlaker— (360 metre, 75 kilovatp 20 Munihten naklen şen gece, 72,30 dans havaları. *Bükreş — (354 metre, 16 İilovat) 20 kabara havaları, 20,30 musikili kornedi. Belgrat — (429 metre, 2,5 kile- vat) 19,30 konferans, 20 orkestra. Roma — (44l metre, 75 kilovat) 20,45 operadan nakil. Prag — (488 metre, 120 kilovat) 20 Pilsenden nakil. Viyana — (SI7 metre, 20 kilovat) 19,30 kabara havaları, 20,15 eski ve yeni operetlerden parçalar. Peşte — (550 metre, 23 kilavat) 19,30 operadan nakil. Varşova — (1411 metre, 156 kilo- wat) 19,35 gramofon, 20,15 haf.f kon- ser, 22415 Şopenden eeçme parçalar. Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) 20,15 Viyanadan — naklen — operet parçaları. Dercetmekte olduğumuz programların Avrupaya ait olan kasmı vasali Avrupa saatine göre tanzim edilmiştir. Istenbul saatine tatbila için Avrupada saat (12) olduğu Istanbulda ürlü zaman Mühü (D Telefonun geldiği farzedilmelidi. , Macerası (Baş tarafı 1 iİnci üt Rleğ bu hususta bizi esaslı tahkikat yapmıya sevketti. Telefon Şirketi Komiseri Fuat Beyle görüştük. Bu zat bize dedi ki: — Bu mesele ile meşgul olmaktayım. Şirketin heyeti fen- niyesi işi tetkik ile meşguldür. Tesisat —otomatik bir hale getirilmezden —evvel böyle bir iddia varit olsaydı, memurelerin | bir yerine birkaç muhabere kay- detmeleri ihtimali üzerinde dü- şünülürdü. Fakat şimdi İstanbul şebekesi otomatiktir. Bu maki- nelere kimsenin eli değmemek- tedir. Belki Ali Yaver Beyin makinesi bozulmuş ve bu vaziyet hasıl olmuştur. ,, Telefon Şirketi Müdürü ve müdür muavini hâdise hakkında iseler de kendilerile görüştüğümüz biğer bazı ikinci derece memur- lar hâdiseye şahsen kat'iyyen ihti- mal vermemektedirler. Bir Mütehassısımız Ne Diyor? Kendisile görüştüğümüz bir mütehassısımız elektrik, su, hava- gazi — şirketlerinin nnyedennı temas ederek şunları söylemekte- dir: — “Havgazi, su, elektrik sa- atleri ilk önce yalınız şirketler tarafından mühürlenerek evlere ve müesseselere yerleştiriliyor, bilâhare de şirket — memurları santleri kontorol ediyor. Bence, hılkı ucuz havagazi, su, ciktrik temin etimnek mecburiyetinde olan belediye de ayni zamanda saatleri muayene etmeli ve mühürlemeli- dir. Mühürledikten sonra saatlerin vaziyetini şirket memurlarile bir- likte Belediye memurları da kon- trol etmelidir. İşin içinden ancak böyle çıkılabilir.,, Holivut İstanbulun — yegâne — sinema mecmuası olan Holivut mecmua- sının ikinci sene yedinci sayısı birçok artist resimlerile çıkmıştır. Haydar Rıfat B.in eserlerinden Ayni haklar iki lira Miras mes'eleleri Bir , Şehrli borçlar kanunu ,, ,, İkbal Kitaphanesinde Fotoğraf Tahlili Kapo « Yabintinlal Öğrevmek istiyor, totoğrafınımı Ö ade! kapoa la 10 Mükte gösderlak Foto fraftaa a17 4 sabidir. ve iada edil nez, lslm, meslei Hanzi suzllerin cevabi / ı' a ı ilşesi ŞÜK -.u., mukabi'inde gönder eb