4 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

4 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Keme Halkın Sesi İhtikâr Olan Ve Olmıyan Maddeler Muhtelif makamlar, üzerinde ihtikâr yapılan maddeleri ve ibtikâr yapanları tespit edi> yorlar. Fakat ihtikâr yapılan maddeleri daha iyi | balk bileceği — için düm bu babi Üzerinde muhtelif kimselerle görüştük. Bize dediler ki: Fikret Bay ( Taksim Sıraserviler 101) — Suali iyi sormadınız: Sualinizi “ Tahditten sonra ibtikâr yapıl mıyan maddeler hangileridir. eklinde sorarsanız cevap vere- Öülürim, Ekmekten başka herşey- de açık ve fahiş bir ibtikâr var- dır. Biz kazanç az diyoruz. ( Alış veriş) sözüde her tacirin ağızında bir sakız oldu. Mademki kazanç az, alış veriş yok. Şu balde pa- ramızın kıymeti ve alıcı kudreti artmış demektir. Tahditten sonra şeker, gaz, benzin, kahve, çay, limon, kok- kömürü alabildiğine neden fırla- dı? Haydi bunlar kısmen hariçten geliyor da ondan diyelim. Bulgur, pirinç, tereyağı, fasulyada mı ha- riçten geliyor? Hulâsa piyasada bir gayritabilik ve manasızlık vardır. Bunun önüne biz yani balk ge çünki Ga e kın eline “Müddeiumumiliğe der- bal ihbar etmek, gibi bir kılıç vermiştir. Bunun yapmayınca ka- nuni vazifemizi ihmal etmiş sayı- hırız ve böylece de boyuna aldanır, gideriz, azizim, » Sıtkı Bey ( Üsküdar Sultantepe 78 ) — Bilhassa şeker, gaz, limon, işinde ihtikâr vardır. Bakalım ibtikârlar muhakemesine başlan- mıştır. Kanun birkaç mubtekirin canını yakarıda biz de şu ihtikâr belâsından kurtuluruz. Forsatı nimet bilip te zavallı ve faklı halkın kesesinden fazla para alanlara karşı adaletin şiddetli bir tecellisini beklemekten başka çaremiz kalmadı. * Şevket Bey (Topkapı o Merkesefendi Caddesi 13) — Bütün dünya para sıkıntısı çekiyor. Her memleket mali vazi- korumak için iktisadi tedbir- er aldı. Bizde haklı olarak itha- lât ibtiyacımıza göre tahdit kara- rım verdik. Memleketin iktısadi felâhı namına alınan bu tetbirler- dön delilin ipoli iijzenlerin cürümleri benim telâkkime göre pek ağırdır: İhanete kader gider. Hemen bütün zaruri gıda mad- delerinde, fazlalık, ihtikâr vardır. Belediyenin (istatistiki © vardır. Çıkartılsın; bir, tahditten evvelki havayici zaruriye fiatlerine bakıl- sın, bir de bugünkülere göz gez- dirilsin. İhtikâr derhal göze çar- par. Bu ihtikârın mes'ulü de biziz, çünki (o mubtekirleri (o nemelâzım diyerek teşvik ediyoruz. Bunları birer birer tutup adaletin eline vermeliyiz, — 1: Komşu — Hasan Bey, mısm bilmem, son zamanlarda şekerin tadı azaldı, BOZUK ETLER | Zabıtai Belediye memurları son üç gün İçinde şehrin muhte- bf semtlerinde (85) kilo kaçak et yakalamışlardır. Bunların hep- si de yenmiyecek kadar bozulmuş ve kokmuş olduğu için musadere edilmiştir. Sahipleri hakkında bem kaçakçılık ve hemde bozuk et satma cürümlerinden dolayı kanuni takibat (o yapılacaktır. Bu etler Taksim, Kızıltoprak, (Ortaköy ve Galatada yakalanmıştır. Bun- ların içinde 10 kiloluk bir kuzu, 15 kiloluk bir kıvırcık ve (43) kiloluk birde sığır vardır. Istanbul Gümrüğünde Yeni sene bütçesile beraber, İstanbul gümrüklerinde teşkilâta ait bazı tebeddöller olacağı ha- ber o verilmektedir. £ Şehrimiz Gümrük Müdürlerinden Nimet Bey ve bazı memurlar tekaüt- lüklerini istemişlerdir. İptidai Maddeler Muafiyetlerin İlgası Fikri Kuvvetleniyor Bütçe Encümeni tarafından Teşviki Sanayi Kanununun mua- fiyetler kısmının yeni baştan tet- kiki için hükümet nezdinde te- mennilerde bulunduğu yazılmıştı. Alâkadarlar nezdinde yaptığımız tahkikata göre tahdit kararna- mesile milli sanayi himaye edil miştir. Bu himaye daha da inki- şaf edebilir. Bu taktirde, hariç- ten gümrük vergisi verilmeksizin getirtilen (o makinelerle, iptidai maddelerin badema gümrük res- mi vermeleri ve ayni zamanda, şimdiye kadar kazanç vergisi vermiyen (o sanayimizin kazanç vergisine tâbi tutulması bek- lenebilir. Yerli Mallar Bonmarşesi Şehrimizdeki o fabrikacılardan bir kısmı dün Milli İktisat ve Tasarruf o Cemiyetinin (İstanbul şubesine müracaat ederek açıl- ması düşünülen Yerli Mallar Bonmarşesinin biran evvel açık masını istemişlerdir. Fabrikacılar, ayni zamanda, her sene olduğu gibi, bu senede, nisanda, Anka- rada bir Yerli Mallar sergisi açıl masınm teminini temenni etmiş- lerdir. farkında yetişmiyor. 2: Komşu —Bir filcan çaya eskiden | üç şeker koyardım, şimdi beş tane bile SON POSTA Tıp Yurdunda Yeni Hâdiseler Yurdun Nöbetçi Doktoru Hakkında Da Müfettişe Müracaat Edildi Tıp Talebe Yurdunda yurt müdürünün istifasını mucip olan hâdise tahkikatı devam ediyor. Bir taraftan bu tahkikat devam ederken diğer taraftan yurtta yeni bir hâdise daha olmuştur. Talebeden Mehmet Efendi, yurt nöbetçisi doktoru Reşat Beye müracaat etmiş ve apteshane- lerde kullanılan su kovalarında fenni surette temizlik yapılmadan talebeye su verildiğinden şikâyet etmiştir. £ Mehmet (Efendi ve hâdiseye şahit olduğunu söyliyen Ekrem Efendi ismindeki talebe- lerin iddialarma nazaran Reşat Bey, babalarının evinde daha temiz su içmediklerini (osöyle- mekle beraber kendilerine karşı çok ağır sözler sarfetmiştir. Ta- lebenin şikâyeti üzerine bu hö- diseye de Sıhhiye Vekâleti Umur mi Müfettişliği vamyet etmiştir. Alevler İçinde Bir Kadın.. Taksimde Macar caddesinde oturan 63 yaşlarında Vicdan is- minde bir kadın, yaktığı mangalı yatağa yakın bir yere koyarak yatmıştır. Bir arahk mangaldan sıçrıyan bir kıvılcımdan yorgan tutuşmuş ve zavalh kadın vücu- dunun muhtelif yerlerinden tehli- keli surette yanmıştır . Kapıköyün Suyu İstanbul Belediyesi Kadıköy, Üsküdar su şebekesinin tevsii, süzme teşkilâtının, asrileştirilmesi hakkında bir proje hazırlıyarak Nafıa o Vekâletine göndermişti. Bu proje Vekâletçe tasdik edik diği takdirde Kadıköy ve Üskü- dar halkıma nispeten daba ucuz su verilecektir. Fındıklarımız İçin Harici ticaret ofisi idare ko- mitesi dün toplanarak Fındık hakkında verilen bir rapuru tet- kik etmiştir. Raporda fındık ye- tiştirme şeklinin islâhı, Fındık nümune büğçeleri tesisi, fındık- çılara kredi temini ve Fındık ni- zamnamesinin bazı maddelerinin tadili mevzubahs edilmektedir. ————— 3: Komşu — | kadayiflerinde, bir tatsızlık var. “|. . Mühim Bir Teşebbüse .. eğe Girişiliyor Amerika, Danimarka, Estonya Finlandiya, OHolânda, İngiltere, mya, İsviçre, Japonya, Norveç, ya, Rusya ve Irak Devletlerile hükümetimiz arasında aktedilen ticaret mukavelelerine birer ahitli tarife ilâvesi ve teşebbüsler ya tarifelerde on için İngiltere, Holanda ml si seri çime için Rusya, İngiltere, Holanda; iftik için iltere, oAmerika; zeytin için Romanya, Rusya, Amerika; yapağ için, Amerika, İngiltere, Rusya; yaprak tütün için Amerika, Holanda; üzüm için İngiltere, Holanda, Amerika, Rusya; kuru incir için Amerika, İngiltere, Rusya hükümetlerinden müsait tarifeler istenmesi kuvvet- le muhtemeldir. Bu suretle mal- larımızın geniş mikyasta ihracı mümkün olüsikti Bir Tevkif Yanan Dükkân Sahibi Yakalandı Şubatın üçüncü günü Mah- mutpaşada bir yangın olmuş ve bir elbiseci dükkân tamamen andıktan sonra söndürülmüştü. kânın içinde bulunan elbise ima bin pi sigortalı idi. Müd- eiumumilik yangını şüpheli gör- düğü İçin tahkikatın derinleştiril- mesine karar vererek muavinler- den Sabri Beyi bu işe memur etmiştir. Sabri Bey dün tahkika- tını bitirmiş ve yangının kasten yapıldığı neticesine varılmıştır. Mevcuden Müstantikliğe verilen dükkân sabibi İsrail İsak Efendi dün tevkif edilmiştir. Bir Otomobil Tramvayı yoldan Çıkardı Dün Aksarayda bir otomobil kazası olmuştur. Aksuraydan ge- çen Sami isminde bir şoförün idaresindeki (1502) numaralı oto- mobil, - bir manevra yanlışlığı ne- ticesi olarak o sırada önüne çıkan 441 numaralı tramvay arabasına bütün şiddetile çarpmıştır. Müsa- demenin şiddeti yüzünden tram- vay arabası yoldan çıkmış, çok şükür ki nüfus telefatı olmamıştır. Fakat ikisi de oldukça hasara uğ- ramıştır. Baklavalarda, ekmek tulümba tatlılarında da Günün Tarihi Mübadillere Bono Tevziatı.. Haber aldığımıza göre, Maliye Vekâlati alâkadar mübadillere bano terziine başlanılımasına karar ver- miştir. Bonoların Cevziinde bir altın Miraya karşı 8 ra esas olacak ve (100) altın liralık istihkakı olan bir mübadil (800) Hirahk bono almış olacaktır. Esrarengiz Yangın! Üç gün evvel İzmirde bir mani- fatura mağazasında yangın çıktığını fakat sahipleri Kayserili Cemal ve Zekeriya Efendilerin tevkif olunduk- larını yazmıştık. Gelen malümata göre, tahkikat neticesinde yanan kumaşların üzerine ispirto dökü'müş olduğu, dükkânin da on bin liraya sigortalı bulunduğu anlaşılmıştır. İzmirde Bir Teberrü İzmirin en yaşlı doktoru olan ve kendisine doktorlar babası denilen operatör Mustafa Enver Bey bütü kitaplarını İzmirdeki Milli kütüpha- neye hediye etmiştir. Yunan Em'âki Satılıyor izmirde Metruk Mallar Müdürlü gü tarafından idare olunan Yunan emlâki yakında müzayede ile satişa çıkarılacaktır. M8 ps Hariciye Vekili Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin dün Cenevreden bareketi mukarrerdi. Vekil Bey Sofyada kısa bir müddet kalarak Bulgar Başvekilile temasa O geçecektir. Bu temaslar esnasında Balkan larda ki o ihtilâflarm hakkında © görüşüleceği alınmaktadır. Seyyah Geliyor Yarın Alman bandıralı ( Kolüm- büs) vaperile şshrimize (200) kadar Alman seyyabi gelecektir. Pazar günü de başka bir vapurla İngiliz ve Amerikan seyyahları gelecek ve şehrimizde bir gün kalacaklardır. Fakirlere Yardım Topkapıdaki Fıkaraperver mües- sesesi bugün iki yüz fakir aileye on beşer okka kömür dağıtacaktır. Kaçak Konyak Necmettin isminde biri Samotya- da kaçak Yunan konyağı satarken yakalanmıştır. Takibat Yapılacak Etbba Odası idare heyeti dün toplanmış, bir kısım ecnebi müstah- zaratın sürümünü temin için halla iğfal edecek şekilde / reklâmlarda bulunduklarından dolayı bazı acen- teler hakkında takibat yapılmasın. karar vermiştir. i Yeni Bir Rapor Belediye Iktısat İşleri Müdürlü yüne tayin edilen Asim Süreyya B., iptidat tetkikatını bitirmiş ve bu raporu bazırlamıya başlamıştır. Be e- diye Riyaseti bu raporu tetkik ettik. ten sonra İktasat Müdüriyetinin teş- kilâtım biraz daha genişletecektir. izalesi haber | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Ve Şekerlerin Tadı 4: Hasan Bey — Evet, komşu... Değ rusunu İsterden şimdi yalnız muhtekirier şekerin tadını alıyorlar |