4 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Bulgnr!a-;;— Satılan Evrak Milyarlarca leva kıymetinde olduğu söylenen tarihi evrakımız. Bulgarlara, paçavra fiatine satıl- mıştı. " Son Posta , o zaman, kendi —istihbar vasıtalarile bu garip satış muamelesini meydana çıkardı ve bütün mahiyetile dev- letin, milletin gözü önüne koydu. O gün, bugün, aradan aylar geçmiştir ve seneler geçmek üze- vedir; fakat, bu tarihi bir kâğıt parçası bile zayi olma- dan istirdadı için, Maliye Vekâ- letinin ne yaptığından kimsenin haberi yoktur. Bir milletin tarihine ait vesi- kalar, en mukaddes emanetini, manevl servetini teşkil eder, Hiç kimse bunlara el dokunduramaz. Nerede kaldı ki, Bulgarlar, bi- linemez nasıl bir hulül ile, Türki- yenin evrak hazinesine meharetle s#okuluyorlar ve yine bilinemez na- &l bir zühul ile, Türk memurları bu kiymetli - vesikaları torbalık küğıt gibi yabancı bir millete satıyorlar. Bu hâdise böylece sa- bit olduktan ve matbuat va- #ıtasile Türk — milletinin gözü Bnüne konduktan sonra yapıla- cak pek çok şeyler - vardı: Bu işte alâkası olan bütün insan- ları evvelâ mahkeme huzuruna çekmek ve hesap sormak! Diğer taraftan da, bizden paçavra fiati- ne aldığı bu evrakı dost Bulga- ristandan ısrarla talep etmek. Bunların hangisi yapılmıştır. ve netice ne olmuştur? Bunu bilmi- yoruz. Bunu bizim kadar Manisa Meb'usu Refik Şevket Bey de bilmediği ve bir millet vekili olarak bilmek istediği için Bi- yük Millet Meclisine takrir ver- miş ve Maliye Vekilinden izahat İstemiştir. Vekil Beyin bu meseleye dair vereceği cevap, memleketin en büyük davalarından biri üze- rine berkesin dikkatini çekecek- tir. Üç sualin cevabı bekleniyor: Bu evrak Bulgaristana — nasıl satıldı? Şimdiye kadar niçin bir tetice alınamadı? Bundan sonra nasıl İstirdat edilecektir 7. Maliye Vekili Beyefendi de pekâlâ takdir ederler ki maddi ve manevi kıymeti olan tarihi evrakla, — mutfak — paçavraları arasındaki — farkı — anlamıyanlar veya anlamaz görünenler, yarın, Türkiye — evrak' — hazinesindeki bütün kıymetli vesikaları birer ikişer elden çıkarabilirler. Yakın bir mazideki mes'uli- yetleri meydana çıkararak, yakın bir atideki Felâketlerin önüne geçmek te İâzımdır. Bundan dolayı, Türk efkârı umumiyesi, Maliye Vekili Beye- fendinin verecekleri cevabı iki misli bir dikkat ve şuurla dinle- miye hazırlanmaktadır. Milli Müdafaa Encümeninde Ankaradan bildirildiğine göre Millet Meclisi Millii Müdafaa Encümeni mazbata muharrirliği- ne Kars meb'usu Muhiddin Paşa İatihap edilmiştir. Para Sahtekârları Sırp paralarını taklit edenler- den bazılarının şehrimizde tutulk- duğunu yazmıştık. Bunların mik- tarı elli kişidir. Adliyede istic- vapları yapılmaktadır. evrakın SON POSTA Söz yaprağa benzer. Çok yaprak olan yerde meyva az olduğu gibi, çok söz olan yerde de fikir azdır. SON TELGRAF HABERLERİ Çinde Harbe Devam Etmek | Arzusu Kaynamaktadır Bek ee 36 Londra, 4 ( D. Hususi ) — Şanghay- | ceryan ve harbe devam arzusu besliyen dan iş'ar ediliyor: En mühin Çin müs- tahkem mevkilerinin Japon ordusu ta- rafından işgali ve Çin cephesinin can alacak noktalarından yarılmasile husu- le gelen mağlübiyet vaziyetinin nasıl bir netice vereceği hakkında kat'i bir hüküm yürütmek şu dakikada imkân haricindedir. Bununla beraber sulh mü- zakerelerinin gayrı muayyen bir zama- na kadar uzıyacağı kuvvetle tahmin ediliyor. Bugün Çinde sulhü istiyen bir | kat'i olarak bildirmiştir. Reisi mukabil bir kuvvet vardır. Diğer taraf- tan Mançuri cephesinde az mevcutlu, fakat muntazam bir Çin kuvveti hare- ket ve faaliyet halindedir. s Japon menabiinden gelen son haber- lere göre, Mançuride son vaziyet şu şe- kildedir: Japon Umumi Erkânı Harbiye Mançurideki Japon kıtaatının İmiyenpoda tahşit edilerek mevzi alma- sını, müteakıben Sibirya hudüudunda Programiçnaya şehrini işgal etmesini Çinde Cephe Gerisindeki Manzara Çok Feci Ve Çok Sefilânedir Londra, 4 (D. Hususi) — Şanghayın Çinlilerle meskün ma- ballelerinde ve —bu civardaki diğer çebir ve kasabalarda sefar let ve fecaat manzaraları çok acıklıdır. Bütün bu şehirlerdeki mabet- ler ve küçük ibadethaneler has- tahane haline kalbedilmiştir. Bu ralarda on binlerce yaralı kadın ve çocuk derin bir sefalet içinde kıvranıyorlar. Bacağı kopmuş kadınların, gözleri yanmış çocukların feci vaziyetleri çok müthiş ve tüyler ürperticidir. « Kendilerine lâzım gelen mua- venet yapılmadığı için binlerce yaralı, yattıkları yerlerde ölüm- le mücadele ediyorlar, Şayanı dikkattir ki yüzde doksanı sivil ahaliden ibaret olan bu yaralılar hemen müttefikan Japon taarruzu karşısında firar ederlerken arka- İhtiyat Zabitleri Kanunun Yedinci Maddesi Tadil Ediliyor Ankara, 4 ( Hususi )— İhtiyat Zabitleri Kanununun yedinci mad- desinin şu mealde tadili için bir lâyiha verilmiştir: Üçüncü maddede hizmetler — esnasında talim ve tahsil — devrelerinden — herhangi birine kanuni bir mazerete müs- tenit olarak üçte birinden fazla bir müddet devam edemiyenler terhis edilerek müteakıp senede devam — edemedikleri — devrenin tamamına iştirak ettirilir. yazılı î dirilmektedir. Umumi Kadınlar Hakkında Ankara, 4 (Hususi) — Sıhhat Vekâleti umumi kadınlara tatbik edilecek muamele hakkında vi- lâyetlere bir tamim göndermiştir. Bu tamimde bazı Vilâyetlerde umumi kadınların hastalık baha- nesile civar vilâyetlere sevkedil- diklerinin haber alındığı, bu ha- rekelin doğru olmadığı ve umu- mi kadınlar hıkkındısıın:ık bu husustaki kanun — hükümlerinin tatbik edilmesi lâzım geldiği bil- l larından atılan düşman kurşunla- rile yaralandıklarını söylemekte- dirler.Şehirlerdeki manzara da çok iç acısıdır. Anasını kaybeden küçük çocukların adedi sayıla- miyacak kadar çok olduğu gibi evleri bombardımanlardan harap olduğu için sokak ortalarında peri- şan dolaşan ehalinin yekânu on bin- lere baliğ olmaktadır. Bunlar şu dakikada Glüme mahküm bir haldedirler. Bütçe İşleri Vekiller Heyeti Mühim Esaslar Tespit Etti Ankara, 4 (Hususi) — Halk Fırkası Malt Tetkik Komisyonu birkaç güne kadar faaliyetine niha- ıâ. verecektir. Komisyon yeni sene tçesinin muvazenesine ait esas- ları tespit etmiştir. Diğer taraf- tan Vekiller Heyeti son içtimam- da 931 bütçesinin son üç ayına ait tasarrufları şu şekilde tespit etmiştir :Mefruşat, tenvirat ve demir- baş eşyalar masrafları hakkında alınacaktır. Diğer — masrafların da yalnız çok müstacel olanları nazarı dikkate — alınacaktır. İSTER İNA Geçen İlkbaharda bir zat Avrupaya gidecekmiş. Evini kilitlemiş, çıkıp gitmiş. Altı ay sonra evine döndüğü zaman telefon kumpanyasından yekünlu bir fatura almış. Adamcağız, bu müddet zarfında evinin kapalı olduğunu, batta kendisinin Istanbulda bile bulanmadığını, tetefonu kullanmak imkânı olmadığını söylemiş. Derdini anlatamamış. Parayı vermiye mcc- bur. olmuş. N, İSTER ldiye sından, talep edilmiş. İNANMA! Dün de gazetemizde şöyle bir haber vardı. Bele- müfettişlerinden salâhiyettar memurlar huzurunda mühürletmiş ve bir ay hiç kullanmamış. Ay sonunda Telefon Kumpanya- her ay verilen ücret miktarında, bir ücret bir zat, evinin telefonunu u misallere bakarak birçok şirketlerin abonele- rinden doğru bir hesap üzerine para almakta bu- Kunduğuna artık, İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. VEyüpi H;;elânı Gümüşsuyu Meıatlığı Caddeye Kayıyor Dünkü nüshamızda Eyüpte bir ev yıkılarak bir kadıncağızın ezildiğini haber verdik. Yaptığr mız tahkikata göre eve civar olan diğer evler heyelân tehli- kesinin genişlemesi üzerine tah- liye edilmiştir. Diğer taraftan yıkılan eve bitişik olan Gümüş- suyu metarlığının caddeye doğru yürüdüğü de baber verilmek- tedir. Gümrükteki Mahkema Gümrükte vazife görmesine karar verilen ihtisas mahkemesi dünden itibaren işe başlamış vo ilk davayı rüyet etmiştir. Hava Değişti Bugün Rüzgîr Lodos İstikametine Döndü Rasathaneden - verilen — malü- mata göre kar fırtınası dünden itibaren durmuştur. Bugün rüz- kâr lodostan esecek ve kar yağmıyacaktır. Yağmur yağması ihtimali vardır. Bununla beraber bundan sonra karın tamamen arkası alındığını zannetmemeliyiz. Havanın birdenbire bozulup kar yapması ihtimali vardır, Doğru Değil Mi? Bir gazete Garbi Trakya Türk-e lerine verilen banka çeklerinin vergi borçlarına mahsup edildi- ğini yazıyordu. Muhtelit Müba- dele Komisyonu Reisi bu ba- beri tekzip etmektedir. Nafıa Vekili Şehrimizde Nafın Vekili Hilmi Bey dün akşam Ankaradan hareket etmiş, bu sabah şehrimize gelmiştir. Hilmi Beyin şehrimizde birkaç gün kalacağı, bu müddet xzarfın- da Nafınya ait müesseseleri tef- tiş edeceği öğrenilmektedir. Mister Grov Amerikanın memleketimiz se- firi iken Tokyo sefirliğine tayin olunan Mister Grov Ankarada veda ziyaretlerini yapmış ve bu sabah şehrimize gelmiştir. Mister Grov Ankaradan ayrılırken Mec- lis Reisi, Başvekil ve — diğer hükümet ricali tarafından sami- miyetle teşyi edilmiştir. Hırsız Kadın Vekiller Heyetinden ayrıca karar Hem Çalmlş' üğm De Polise Rüşvet Teklif Etmiş Fethiye isminde bir kadın Gülhane — Askeri hastanesinden bazı eşyalar çalmış, bunları bir arabaya — yükliyerek — kaçırmak istemiştir. Fakat polisler kendisini yaka- layınca bırsız kadın karakolda muavin Şevki Ef. ye on lira rüş- vet teklif etmek cür'etinde de bulunmuştur. Muhtelit Mübadelede Muhtelit Mübadele Komisyo- nunda işlerin azalması üzerine yeniden yirmi memur kadro ha- ricine çıkarılmıştır.