16 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

l ifalkın Sesi Türkiyede İş Türkündür Türk vatandaşlarını iş bul- mak hususunda himaye ede- cek kanun — hazırlanmiştır. Muayyen İişleri münhasıran Türk tebaasına gördürmek gayesini takip eden bu kanun esason geç kalmıştı. Çünki başka memleketlerde bu hi- maye tedbirleri çoktan ahn- mıştır. Kanunun hazırlanması münasebetile dün görüştüğü- müz kimseler bize dediler ki: Şevket Bey (Topkupı Merkezefendi 13) — Türkiyede yalmz Türk va- tandaşlarına tahsis edilecek san'at ve hizmetleri gösteren yeni ka- nun İlâyihasında bilhassa beni sevindiren madde ecnebi çalgıcı ve oyuncuların memleketimize elememeleridir. Artist ve musi- aiş'nıı diye memleketimize meş- rutiyettenberi az mı kadın ve oyuncu geldi? Bunlara verdiği- miz paralar herhalde milyoular- dan aşağı değildir. Artık bundan sonra bu yavan muzikacılar ve Iııyığık kadınlar memleketimize girerek avuç avuç paralarımızı alamıyacaklar, Lâyihada hakiki san'atkârlar de bir açıkkapı bırakılmıştır. u da çok tabii buldum. * S B. (Galata Mumhane sokak 57) — Dünya buhranına karşı her memleket kendi işlerini kendi tebaasına gördürmiye ve bu sı- wetle milli paranın ecnebi ceple- rine girmemesine karar verdi. Şimdi milletler için bir santim paranın bile büyük bir kıymeti vardı. Biz kaldırımlarımızı bile ecnebilere yaptırıyorduk. Hele kahvehane, lokanta, bar ve dan- singlerdeki bütün kadın, erkek işciler ekseriyetle ecnebi tebaa- sındandı. Bu yüzden birçok Türk garsonlar işsiz kaldılar, kundıra- Tarımızı bile boyıyanların ekserisi ecnebidir. Bunları yalnız vatan- daşlarımıza hasredecek olan ka- nunun çıkmasını dörtgözle bekli- yorum. Ahmet B. lCııI:ııı- Kapahfırın 71) — Dıvarcılık, sıvacılık, nak- kaşlık, kaldırımcılık, tesviyecilik, tornacılık, hamurkârlık, fırıncılık, çinkograflık, hammallık ve hiz- metçilik türklerin yapabilecekleri gayet basit ve kolay işlerdir. Bunları ecnebi tebaaya gördür- mek bilhassa bu devirde büyük bir gafletti. Yeni kammu bu noktadan alkışlarım. Yalnız mat- baacılığın da türk tebeasına has- gedilmesi doğru olurdu. Harf inkılâbından — sonra bilhassa kitapçılar ve matbaacılar çok zarar gördüler. Yalnız matbaa- ciliğin ihtisasa müteallık ve son tekâmülü alâkadar eden kısım- ları istisna edilmelidir. Lâyihaya bunun da konulmasını isterim, | | BİR iDDİA Ölen Rahibin 100 Bin Lira Borcu MuVarmış? (Sen Benuva ) müesseseleri) Umumi müfettişi rahip Fransuva- Leöbri Efendi geçenlerde varissiz öldüğü için şehrimizde bulunan (198) parça emlâkine hükümet namına vazıyet edilmişti. İki milyon lira kıymetinde bulunan bu emlâke ait muamele Beyoğlu dördüncü sulh bukuk mahkemesinde görülmektedir.Mah- keme, müteveffa rahibin mirasçısı olduğu iddiasile müracaat eden bir zatın evvelce bu iddiasını reddet- mişti. Dün de mahkemeye Sen-Be- nuva müesseselcri namma vekil Yorgi Efendi gelerek müteveffa rabip Efendinin müesseseye (100) bin lira kadar borcu olduğunu söylemiş ve deftere yazdırmıştır. Mahbkeme bu hbususta — vesika olup olmadığını tetkik edecektir. Bir Günde İki Mahkemede 103 Davaya Bakıldı Dün Adliyede Birinci Ceza Mahkemesinde ( 53) davaya ba- kıldi. Bunlardan ( 10 ) tanesi sirkat, ( 10) tanesi Gümrük Ka- mununa muhalif hareketler ve kaçakçılık, (5) tanesi zabıtayı tahkir, cerh vesairedir. İkinci Cezada ise( 50 ) da- vaya bakıldı. Bunlardan ( 5 ) i bakaret olup m mler muhtelif cezalarla tecriye edildiler. 7 ta- ne de sirkat davası görüldü. Yeni Bir 'Fabrika Bir İtalyan grupu şimdilik İs- tanbulda elli makinelik bir yünlü kumaş fabrikası açmak için hü- kümete müracaat etmiştir. Grup bilâhare — fabrikayı — Türkiyenin yünlü kumaş ihtiyacını mümkün mertebe karşılıyacak — derecede genişletecektir. Kaçak Esrar Fenerde, Kâmil Ef. nin evin- de 12 okka esrar ve kaça': eşya bulanmuştur. Kâmil Adliyeye ve- rilmiştir. Şehrimize Gelenler İş Bankası Umum Müdürü Celâl, Ziraat Bankası Umum Müdürü Şükrü, Posta Umum Müdürü Fabri Beyler bu sabah Ankaradan şehrimize gel- mişlerdir. SÖON POSTA Tesadüfen Yaka- lanan Bir Kaçakçı Mahküm Oldu Dün İhtısas mahkemesi, çok garip bir şekilde meydana çıka- rılan bir kaçakçılık bâdisesinin muhakemesini rüyet etmiştir. Muhakeme safahatına göre bir kaç gün evvel Tahtakalede, kaçak cığara satarak dolaşan bir kaçakçı, Necmettin Ef. isminde bir polis memuru — tarafından yakalanmış, fakat yakalanan adam bir aralık kalabalıktan istifade ederek or- tadan kaybolmuştur. Bunun üze- rine polis memurları şüphe et tikleri kimseleri aramıya başlamış, ©o sırada bir hamın içerisinde otu- ran Ali isminde birisinin üzerinde 16 paket kaçak cıgara kâğıdı, beş paket asker — cıgarası ve yedi paket te köylü eıgarası çık- mıştır. Muhakeme neticesinde Alinir kaçakçılık yaptığı sabit olmuş ve altı ay hapse 2080 kuruş pa- ra cezasına mahküm edilmiştir. Hüküm okunduktan gonra Ali derhal tevkif edilerek hapishane- ye gönderilmiştir. Bundan başka geçenlerde İz- mitte Hasan, Mustafa, Fehmi namında üç genç külliyetli mik- tarda kaçak tütün - ticareti yap- makta iken — yakalanmışlardır. İzmit mahkemesinin verdiği ka- rar Temyiz mahkemesinden nak- zen iade ecilmişlir. İzmitteki karara nazaran her üçü (e 9M)zar ayhaçse v 975 lira para cezasına - mahküm edilmiş- lerdir. Dün burada tekrar görülen dava neticesinde her üçünün de yaşları 21 ri doldurmadığı için muhakeme tehir edilmiştir. Köy- lerinden hakiki yaşları hakkında malümat ahndıktan sonra muha- kemeye devam edilecektir. Banknot Davası! Eyüpte, İslâm Bey mahallesin- de 88 numarada hikmeti tabiiye muallimi ve bilcümle ahval ve tabip ve kimyager ve dava ve- kili Ai Riza imzasile adliyeye verilen bir istida ile Devlet Mat- bası Fen Müşaviri Hamdi Emin Bey aleyhine bir dava açıldı. Bu davada, matbaanın, da- vacı hesabma on bin lira kâğıt para basmadığından Şikâyet edi- liyor ve Hamdi Emin Bey aley- hine tak'bat icrası İsteniyordu. Bu misli görülmemiş talebin dün “İkânci Hukuk Mah'temesinde gö- rülmesi günü — clduğandan bir hayli meraklı toplanmıştı. Hatta Hazine — Vekilleri gibi Hamdi Emin Bey de mabhkemeye gel- mişti. Fakat davacı gelmedi ve davası sukut elti. DABİLİ BABDERLER MURAKABE Bankalar Esaslı Şekilde K ontroI__E_'dilecek Aldığımız malümata göre hü- kümet memleketimizde iş gören bankaların murakabesini — esaslı bir şekle raptetmek tasavvurun- dadır. Bugünkü murakabe usulü eksik görüldüğü için müstakil ve daha kuvvetli bir mürakabe usu- Künün ihdası beklenilmektedir. Bu suretle bankaların — muamelâtını naha emniyetli şekilde tetkik ve kontrol imkânı temin edilmiş olacaktır. Yeni murakabe usulünün ne şekilde olacağı ve nasıl* tatbik edileceği bakkında tetkikat ya- pıldiğı haber verilmektedir. Bu hususta bir kanun lâyihası hazır- lanması da kuvvetle muhtemeldir. Çimento Fabrikalar Yeniden İstih- sal faaliyetine başladılar Kış mevsiminde inşaat yapıl- madığı — için İstanbuldaki beş çimento fabrikası faaliyetlerini durdurmuşlar ve stok mallarını sarfetmeye başlamışlardı. Fakat yapı mevsimi başladığı için fab- rikalardan bir kısmı faaliyete geçmiş, bir 1smı da hazırl: başlımıştır. Bu hafta hepsi faali yele geçecektir. Diğer taraftan çimento maliyet fiatleri yükseldi- ği için İktisat Vekâleti eskiden ton başma alınan ( 40) kuruş resmi şimdi (23) kuruşa indirmiş ve bu kararı İstanbul Maadin Mühendisliğine tebliğ etmiştir. Tasarruf Cemiyetinin Faaliyeti Milli İktısat ve Tasarruf Ce- miyeti İstanbul idare heyeti yarın bir toplantı yapacaktır. Bu top- lantıda, halkın kurban bayramı için alacağı eşyanın yerli mamu- lâttan olması için yapılacak te- şebbüsler ve faaliyet şekilleri tespit edilecektir. Caddelere Ağaç Dikiliyor Belediye İstanbul ve Beyoğlu tarafındaki caddelere fidan dik- tirmiye karar vermiştir. Dün be- lediye amelesi Çemberlitaş civa- rındaki yaya kaldırımları kenar- laorında ağaç yalakları açmıya başlamışlardır. Günün Tarihi Anadolu Hattının Tasfiyesi Devlet Bankasının Ne Kadar Altını Var? Anadalu, Mersin - Adana demir- yolları ve Haydarpaşa Liman Şirket- lerinin hisse saenetlerinden mühim bir kısmt elyevm Devlet Bankasının elinde bulunmaktadır.. M milyon Hraya baliğ olan bu hisse senetleri dolayısile, Devluvt Bankası bu şirket- lerin önümüzdeki içtimama iştirak edecek ve şirketlerin tasfiyesi ile tamamen devlele maledilmesi mese- lesi halledilecektir. Devlet Bankasının elinde e!'yevym 17,447,000 Tirahk altın vardır. Ayrıca Avrupada da 751 kilo altın bulun maktadır. İnhisarların — Tevhidi Ankaradan — bildirildiğine — göre inhisarlar Vekili Rana B. şu beya« natta bulunmuştur: “ — İnhisarların Ankaraya nakli tevhidin — bir müddet — tatbikından sonraya bırakılmıştır. Tevhitten sonra tabif kadrolar daralacak ve bir kıs mm memurlar açığa çıkarılacaktır, Bu memurlara taz t verilmesi maksadile Millet Meclisine bir laylha takdim edilmiştir. Kaçakçıhk mü- cadelesinden sonra varidat terayöt etmiştir. . Hamamlarda - Tetkikat Belediye hamamların sıkhbi vazle yetlerini tetkik mektedir. Son zamanlarda şehir amamlar azale mıştır. Posta Kolileri 15 şubat tarihine kadar ecnebi Ecıhııılcriııı verilen posta kolileri lâiatisna memlekete İithal edile- cektir. Hudutlarda Asayiş 16 nisanda Türkiye, İran, Irak ve Suriye — murahhaslarının — iştirakile Bağdatta bir konferans toplanacak, bi larda asayiş meselesi görüşü lecektir. Otobüsler Otobüs İmtiyazı Belediyeye Devrediliyor Vali Muhiddin Beyin Ankaradakl temasları — neticesi olarak — otöbüs imtiyazının belediyeya devrinin mu- karrer olduğu haber verilmektedir. Sevabili mütecavire Vapurlarının da belediyeye devri esas itibarile kabul edilmiştir. Bu mesele — tahakkuk ederse belediye senede 200 bin İira kazanacaktır. Muhiddin Bey stadyum meselesile de meşguldür. eîıı:ıııı»ıldı bir stadyum yapılacak, fakat asıl büyük stadyum için yarım mil- Hira sarfedilecek ve ;:'uu bu stadyum — yapilacaktır. M. Ogüst Kıral Tstanbul, 15 (ALA) — Avusturya sefiri M. Ogüst Kıral Cenapları me- zunen memleketine gitmiştir. Muammer Raşil Bey ülfünun Emini Muammer Raşit Bey tedavi için Viyanaya yitimniştir. Tarihi Evrak Bulgarlara satılan tarihi ev- raktan 53 çuval sefarethanemize teslim — edilmiştir. Birkaç gün sonra şehrimize yetirilecektir. — ——— 1: Hasan Bey — Şu listeye bir göz gerdirelim bakalım, ne yemekleri var ? ——0 - 2: Hasan Beyv— Garson! Buraya bak! Bana bir ,İmlâ yanlışı) getir Pazar Ola Hasan Bey Ve Lokanta Listeleri I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: | 3: Garson — Ne demek o, Hasan Bey? Bizde (İmlâ yanlışı ) diye bir yemek yok! listede bir sürü imlâ yanl şı görüyorum ! ——— < - a 4: Hasan Bey — Nasıl yok? Ren