16 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yanlış Düşürülen Bir Kaydin Cezası Geçiniş devirlerin. kayıt ve nizamdan ari bin bir muamelesi arasında şaheser — addolunabile- ceklerden bir tanesi daha son günlerde meydana çıkmıştır. Bu, bir tesadüf eseri olmuş vi İstanbul mezarlıklarının tasfiyesi münasebetile nazarıdikkati cek- betmiştir. Hâdise, cidden nakle değer: Ermeni patrikhanesi, vaktile ulun mutena bir noktasına gözünü dikmiş. Bu yerin ileride büyük bir kıymet kazanacağını düşünerek para varmeksizin te- mellâkü — çazelerini — araştırınıya başlamış. Düşünmüş, — taşınmış, mihayet mükemmel bir — plân kurmuş. Birkaç Ermeni — delikanlısı, patrikhane mensuplarından birinin talimatile patrikhenenin göz koy- duğu bu arsa üzerine gitmiş ve mükemmel bir kavgaya tutuşmuş- lar. Bu kavganın tamamen mü- rettep olduğunu söylemeye ha- cet yoktur. Hâdise ©o derece şa- matalı bir şekil almış ki nihayet polis gelmiş, iki tarafı güçlükle ayırt elmiş ve hepsini birden karakola getirmiş. Tahkikat, tetkikat, şahit İsti- maı, falan filân... Vak'anın ehemmiyetsiz bir ağız kavgasından ibaret olduğu, ortada şikâyetçi bulunmadığı için takibata değmediği anlaşılmış, birkaç nasihattan sonra kavgacı- lar serbest birakılmış. Fakat bunların ifadesini, kavgaya şahit olanların müşahedelerini nakleden zabıta imemurları -birşeyi fark etmemişler: Kavgacıların, kavga ettikleri noktanın ismini müttefi- kan yanlış söylemekte inat etme- lerini.. Bunlar o noktayı hep (Erme- ni mezarlığı) diye kayda geçirmiş- ler. Aradan bir hayli sene geç- tikten sonra Ermeni patrikhanesi bu nokta Üzerinde bir temellük davası açmış. İş mahkemeye in- tikal etmiş. Kayıt ve zabıt bulu- namadığı için patrikbane, vaktile bir kavga münasebetile polis ka- rakolunda alınan ifadeleri istişhat etmiş. Bu zabıtlar getirtilmiş ve hakikaten görülmüş ki senelerce evvel bu noktada bir kavga olmuş ve polis zaptında, bu mokta Ermeni — mezarlığı — diye kaydodilmiş. İstanbul mezarlıklarının - tasfi- yesi münasebetile nazarı dikkati celbeden bu eskimiş iddia, üze- rinde, saatlerce durulup düşünü- lecek bir hâdisedir. Bazan ehem- miyetsiz bir kaydin bile neler doğurabileceğini bize öğretmesi itibarile fayda veren bir derstir. Tevekkeli, meşhur Fransız papazı ve devlet adamı Rişliyö : Bir adamın bana bir satır yazisını getirin, hemen ipe çek- treyim ! dememiş. Bir Artistin İntiharı Paris 15 — Geçen teşriniev- velde — facia — muharrirlerinden Debrıg piyesin ilk temsili esna- sında Bulvar tiyatrolarından biri- nin Tocasında beynine kurşun sıkarak intihar etmişti.Müntehirin ölüm halinde nikâhlandığı 25 ya- şındaki dul zevcesi de zehir içe- rek inlibara teşebbüs etmiştir. Sinema artistliği yapan genç ka- dın zevcinin hiyanetinden müte- esir. olduğundan İntihara teşeb- büs etmiştir. Vaziyeti tehlikelidir. SON POSTA Çankırıda ; İrfan İhtiyacı Vilâyetin Yeni Sene Bütçesindeki Tahsisatın Yarısı Maarif Çankırı, (Hu- t daha hayırlı bir sust ) — Vilâyet Ha İŞ yapılmış - ola- Umumt Meclisi caktı. 55 günlük me- Sıhhat işlerine saiden sonra gelince; — vilâyet daimi encümen Meclisi sıhhi iş- azalarını da se- lere de oldukça çerek bu devre ehemmiyet” ver içtimalarına ni- miş ve gelen hayet verdi. en çe- Gelecek — sene kinmemiştir. Bü- için şubat ayı tün bunlardan içtima — devresi başka yala olarak — kabul Halk Evi ve | edildi. Umumi spor işleridedü- | Meclis Vilâyetin şi bünlar |* yeni sene büt- B *B için de bütçede - ini — 317,598 BAA Ka kâfi tahsisat ay- î üzerinden KĞNDN AD r:!mıq!ır ;:umy:::_' Çankırı Umumi Meclisi azaları bir aradu Ğ deîîîhı::= | yim ki Vilâyet meclisi yeni sene | ve yatı mekteplerine 15,000 lira, | meselesinin ön safa alınmış olma- bütçesini — görüşürken — bilbassa | pansiyonun İlgasile leyli liselerde | sıdır. Şimdi en büyük” gayreti maarif meselesi özerinde büyük bir hassasiyetle durmuş, bütçenin hemen yarıya yakın miktarını irfan ve bilgi masraflarına karşı- hk göstermiştir. Maarif bütçesi şu şekilde tanzim edilmiştir : Muallim ve Maarif memurları için 58000 lira, diğer masraflar için 40,000 lira, köy mektepleri- nin İnşaatına 7,500 lira, san'at Elâzizd azızde Lise İhtiyacı Çok Şiddetlidir Alâziz, ( Hususi ) — Vilâye- timiz, diğer Sıık vilâyetlerimiz arasında — güzelliğile — maruftur. Şehrimizde birkaç ilkmektep ve bir de ortamektep vardır. e mektepten hersene otuz, kırk kadar genç diploma almaktadır. Fakat gençlerimiz arasında tahsil arzusu —çok fazla olduğundan ortamektebi bitirenler mutlaka lise tahsiline de devam etmek istiyorlar. Halbuki burada henöz bir lise yoktur. KLisa ihtiyacı çok ş idetlidir. Bu gençlerin tahsilleri yarıda kalmaması için Maarif — Vekâletinin şehrimizde bir lise tesisine himmet yöster- mesi beklenilmektedir. M. Posta ü;tiyacı Mühim Nahiyelerde Posta- haneler Tesis Edilmeli Tirebolu (Hususi) — Kaza merkezine Üç sant mesafede bu- lunan Esbiye nahiyesi, meşhur bir pazara ve elliden fazla köye ma- lik mühim bir ticaret merkezidir. Trı.bıo:ı ':hıy Giresondan — bile bu sahil nahiyemize mal alıp satmak için gelenler çoktur. Böy- le mühim nmahiye merkezinde bir postahane değil, fakat tek bir posta kulusu bile bulunma- dığı için mektup vermek istiyen- ler kaza merkezine kadar yorul- mak mecburiyetindedir. Bu na- hiyede — oturanlardan bir zat, postahane bulunmaması yüzün- den gazete ve mektupların geç eldiğini, bu cümleden olarak on eş, yirm günlük gazetelerin hep birden geldiğini söylemektedir. okutulacak — talebeler - için de 4,500 lira ayrılmıştır. Bu suretle Çankırı maarifi için 932 senesin- de 153,700 Hira sarfedilecektir. Bu rakamlar, öyle zannediyorum ki, Umumi Meclisin — maarife verdiği ebemmiyetin açık bir delilidir. Yalmız ortamektep pan- siyonu ilga edilmeseydi herhalde - Sâryanî_Patriği İlgas Efendi Hindistanda Öldü| Müteveffa Patrik İlyas Efendi Mardin ( Husust) — Epey za- mandanberi Hindistanda bdıu’n— makta olan Süryani Patriği İlyas Efendi son lerde ölmüş ve ölüm haberi bura Süryanileri ta- rafından büyük — bir teessürle - karşılanmıştır, Süryanilerin toplu olarak bu- lundakları .alııîmîıe bir saat mesafede lunan * Deyrülzafa- ran , kasabasıdır. Patrik İlyas Efendi Mardinli olduğundan ölüm ıı;.ııb"i her yerden evvel burada yulmuştur. Bu münasebetle geçen cuma günü buradaki bütün kiliseler matem çanları çalmışlardır. Hın- cahınç glıu Süryani kiliselerin- Faslına Ayrıldı maarif erkânımızdan bekliyoruz. Ayrılan tahsisat iyi — kullarıldığı takdirde Çankırı maarifi memle- ket hesabma yüksek bir mevcw- diyete mazhar olacak demektir. Meclisin bu devresini sön içti- mada mühim bir nutukla-kapatan Vali Âdil Bey de bu tömenniyi izhar etmiştir. K. K. Bitliste Ortamâ(—tğp Mu- allimsiz Kaldı Bitlis, (Hususi) — Şebrimiz halkı ve bilhassa gençlik arasın- da tahsil hevesi son zamanlarda çok ziyadeleşmiştir. Halkın ve gençliğin bu şiddetli arzusu sa- yesindedir ki şehrimizdeki Orta- mektebin bütün sınıfları tahsil heveslisi gençlerle doludur. Fa- kat mektebin muallim kadrosu çok noksandır. Şimdiki halde mektepte bir müdür ve bir de muallim vardır. Bu yüzden bir« çok dersler muallimsiz kalmıştır. Geçenlerde şehrimiz mekteplerini teftiş eden Maarif Müfettişi Ha- run Reşit Bey bu vaziyeti bizzat örmüş, ehemmiyetle nazarı dik- Eılo almıştı. Halbuki bugüne kadar muallim gönderilmemiştir. NİYAZİ YILMAZ İzmirde Rıhtım Suüistimali Dava- sına Yakında Başlanacak İzblz — Rıhtım' Şire keti suüstimaline ait tahkikat ve sair ilk adli işler tamamen hitam bulmuştur. Bu husustaki dösyalar büyük bir yığın teşkil etmektedir. İstintak dairesi dosyaları Asliye Mahkemesi Riyasetine gönder- miştir. Bu mühim meulâııtı mu- hakemesine ayın yirmi dokuzun- da başlanacaktır. de Patriğin ruhu takdis edilmiş, matem alayları yapılmıştır. Patri- ğin ailesine mensup olanlar sol kollarına siyah kurdelâ takmak suretile matem tutmaktadırlar. CEMAL Mart 16 —— Söz Aramızda Bugünkü Kadın Ve Kadın Geçen gün, bu sütunlarda, atalarımız:> kadın hakkında bes- ledikleri düşüncelerden, - bazıla- nat — sıralamıştım. — Çalışmıyan, çalışmadığı için çalışan kocası- nn pek te derdini anlamıyan Binelerimiz — hakkında — verilmiş olan bu hükümler ağırdı. Fakat me çare ki dün yaşanılan bayatın tabil bir neticei hükmiyesi idi. Bu münasebetle, eski kadın hak- kında beslenilen bu - fikirlerin yanlışlığına işaret ederek şimdi bize, bugünkü kadın için daba doğru bir tarif yapmak vazifesi- nin teveccüh etliğini kaydetmiş- tim. Bir karim, bu bususta bana bir Hete göndermiş. Bu İistede, modern kadın hakkındaki fikir- lerini sıralmış. Aynen buraya naklediyorum: Bugünkü kadın, dünküne nis- petle daha ameli, hayala uyma- | sını daha iyi biliyor. * Bugünkü kadın, iş hayatını gittikçe benimsiyor, fakat buna tamamen alışmış değildir. * Kadınlık noktasından dünkü ile bugünkü arasında biçbir fark yoktur. Mantık ve muhakemesi * Tahsil ve terbiye, kadını niha- miıd_î kullanmıya sevkede- " Hisst zâf her ikisinde de | mevcuttur. » Gerek dünkü, gerek bugünkü kadın için erkeğin bir itiyat ol.ı- bileceğini kabul etmiyorum. İs- tisnaları umumiyet ve bir kaide olarak almak doğru değildir. * Kadın, ister tahsil görmüş, isterse cahil olsun, doğurduktan sonra ehemmiyet itibarile evvelâ çocuğu, sora erkeği gelir. Fakat bu, çok defa yaşın icap ettirdiği bir telâkkidir. Sırasında ne çocuğunu, ne de erkeğini görmiyen nice kadınlar vardır. * Kadın, herşeyden evvel ka- dındır. Onu daima faal görmek istiyenler biraz da zoraki mad- dileşmiş — kimselerdir. Kadının biraz da evine, çocuğuna ve erkeğine ait olduğunu ve onun hi evvel yuvada bir süs teşkil etmesi lâzımgeldiğini unut- mamaları icap eder, — Askerlik Daveti Eminönü Askerlik Şubesinden: 1 — Mülga Süleymaniye, Aksaray ve Sultanahmet şubelerinde mukayyel olup henüz hizmeti filiyelerini ifaye davet edilmemiş yerli ve yabancı efrattan halen İIstanbulda bulunan- ların mart nihayetine kadar şubeye müracaatla yeni adreslerini kün- yelerine — işaret — ettirmeli, — aksl taktirde 932 nisan celbinde vaki alacak davette adreslerinde bulun- amadıklarından dolayı — kendilerine terettüp edecek ceziyı kabul elmiş addolunacaklardır. 2 — Gerek son yoklamalarda ve gerekse beyeti sihkiyelerce muayene- lerde sakata ayrılanlarla ahvali sıh- hiyeleri dolayısile celbinden evvel muayeneye veya berayi — ameliyat hastahanelere — sevklerine — karar verilmiş efrattan 326 doğumlulara kadar ( dahil ) olanların keza mart nihayetine kadar şubeye müracaat harı ilân olunuz.