8 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

& AYA 0 U Adliye Vekilinin Beyanatı Ve Halk Muhükme üsüllerinin stir'atlene Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü yaplığı beyanat halk arasında gayet iyi bir tesir yapmıştır. 'Bu münasebetle hasıl olan in- tibar şöyle tesbit etlikr Şaban B. (Unkapanı Atlamataşı 1) — Yeni Hâkimler Kanunu Mecliste konuşulurken Vekil Saracoğlu Şükrü Beyin beyanatı çok mühimdi. Bu kanunun tatbikine başlandıktan sonra davaların gecikmeyeceğini söylüyordu. Hakikaten Sultanlar devrinde dili mizde yerleşen bir söz yardı: Allah kimseyi hekime ve hâkime Muhtaç öğmesin, Eski devirlerin hâ. kimleri mülete yaka silktirmişlerdi. Vekil Bey sözleri arasında hâkimlerin dama taşı gibl yerlerinin değiştiril. meyeceğin! d& söylemiştir. Öyle yal yerine ve İşina minmiş bir bâkimin ftam kendisinden iatifade edileceği bir zamanda kaldırılmasına ne lüzum yardı. Yeni kanun bâkimlerimize garptaki — meslektaşlarının — variyeti kadar sağlam ve emin bir variyet temin etmiştir. Yakında Adliyemizi tamamen garplılaşmış olarak göreceğiz. Bu, bizim için bir iftihar vesilesidir. * Ali Riza Bey ( Sultanselim Çukura Bostan 38 ) — Eski devrin kadıları Bakkında söylemedik 18z kalmamıştı. Kadıların irtişam — fenalığı, hırsızlığı bakkında söylenen manzum ve mensur #özleri bir araya toplasak köcaman elltlar tutar. Hattâ bir galr ben kadi- Tarla müsafaha etmiye| bile korkarım, Çünkü elimi sıkarken yüzümün kaşını Aaşırırlar. Onlar açırmakta okadar ma- hirdirler. Cümhuriyet idarezi o kadılar saltanatına nihayet verdi. Yeni kanun- lada — adliye makinemiz — daha seri bir. hale sokulmaktadır. Hakis katen bazı davaların gecikmesinden Şikâyetler yapılıyordu. Adalet nekadar çabuk tevzin edilirse memlekette emniyet ve refah ta okadar çabuk temin edilmiş olur. * Sodat Bey (Sirkeci Sancaktar ma- hallesi 72) — Yeni hâkimler kanunu muhakeme uüsuüllerimizi daha ziyade basitleştiriyor. Muhakemeler — daha gçabuk görülecektir. İktisadi buhranın Şiddetle büküm sürdüğü şu zaman- larda bir dava için haftalarca, ay- larca mubakemelere — gidip iş takip etmek doğrü değildir. Bu yüzden bazen Bbir aile günün ekmeğinden bile olurdu. muhakemenin — çabuk görülmesi ve alacaklının ana daha az bir xanmanda almam ve suçlumun cezasının bir ün evvel gör- mesi elbette memnuniyetle karşı« lanacak adi! bir inkılâptır. Bize böyle bir kasun — verön — Millet Meclisini alkışlarım. Belediye Oteli Belediye, Bebek bahçesinde büyük ve asri bir otel inşasını bir müteahhide ihale etmiştir. İnşasta yakında başlanacaktır. Müteahhit bütün masrafı kendisi yapacaktır. Mukavelede — tasrih edilen zaman içinde, müteahhit : ı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Cuma güvü birkaç ar- kadaş toplanıp... rına nasır, çalgılı bir gezino- ya gidip.. Muallimlerin Maaşı Maaşın Her Yerde Günü Gününe Verilebilmesi İçin Yeni Bir Karar İlkmektep muallimleri, bilhassa diğer vilâyetlerde muntazam maaş alamamakta, üç dört ay birikmiş maaşları bulunmaktadır. Manrif Vekâleti, bu mesele ile ehemmiyetli şekilde meşgal olmuya başlamiştır. Öğrendiğimize göre, ilkmekltep muallimlerinin maaşı, husust idareler bütçesine fazla bir ağırlık Ekser husust idareler İse mkıntılı. bir vaziyettedirler. Maarif Vekâleti, ilk- mektep muallimlerinin üç seneda bir otomatik bir şekilde aldıkları kıdem zamlarını kaldırmak dü- Otomatik kidem zammı yerine, bir maaş kadrosu yapılacaktır. İk tedrisat —muallimlerinin — alabilecekleri en vermektedir. şünce ve kararındadır. 24 Saatin Hâdiseleri Sarhoş olarak Taksim civarın- da at ile gezmekte olan Artin isminde bir kalaycı attan düşerek yaralanmıştır. * Kemal isminde bir çocuk Beşiktaştan geçmekte olan bir tramvaya atlamak isterken düşe- rek muhtelif yerlerinden ağır su- rette yaralanmıştır. X- Kantarcılarda oturan Şerife hanım isminde bir kadın, evinin önlüinde oynamakta olan ÂAdnan isminde bir komşu çocuğunun gü- rültü yaptığından başını yarmıştır. 4 Çarşıda Ağahanında ma- rangoz çırağı 14 yaşında Hüseyin bir para meselesinden çıkan kav- ga neticesinde arkadaşı Âdemi çakı ile yaralamıştır. Yolsuzluk Bazı Ecnebi Mektepler Hakkında Takibat Türk tebeası olan vatandaşların ilk tahsillerini münhasıran Türk mekteplerinde yapmıya mecbur olduklarına dair kanun tatbik edileli dört sene olduğu balde el'an birçk ecnebi mekteplerinin ilk — sınıflarında Türk — tebeası talebe görülmüştür. Maarif Müfettişleri son) defa bir teftiş yaparak hangi mek- teplerde ne kadar bu kabil talebe bulunduğunu tesbit etmiş- lerdir. Kanuna muhalif olarak 100 kadar Türk tebeası talebenin, ecnebi mekteplerin ilk sımıflarında bulunduğu anlaşılmıştır. Alâkadar mektepler hakkında kanuni taki- bat yapılmıya başlanmıştır. sermayesini çıkaracak, bilâhara oteli Belediyeye denodoc. «« Boğazın lücivert sula» esasen Beş Bin Lira Bir Diş Tabibinden Taz- minat Olarak İsteniyor Bakırköyünde Sakızağacında banyolar caddesinde 3 numaralı evde oturan Ömer Yılmaz Bey kendisini tedavi eden ve Bakır- köyünde orta sokak 37 numarah evde dişçi Koço Agmidis Efendi hakkında Asliye Üçüncü Ceza mahkemesine —müracaat ederek dişçinin tedbirsizlik yüzünden (Tire nef) denilen yedi santim uzunlu- ğunda bir aleti yutturduğunu iddia ederek bir dava açmıştı. Dün bu davaya başlamıldı. Davacı ve suçtu ile avukatları da mahkemede bulundular, Evvelâ Ömer Yılmaz Bey davasını an- lattı ve kabahatin tamamen diş- çide olduğunu ileri sürerek dedi ki: “ — Ben (35) gün Gülhane hastahanesinde yattım. Çok ıstırap çektim. Barsaklarım büzüldü, bu- nun tesirile kulaklarımdan ame- liyat oldum. Dişçinin cezalandı- rılmasını ve beş bin İlra tazminat istiyorum. ,, Bundan sonra suçlu kabahatin Ömer Yılmaz Beyde olduğunu anlattı ve şunları söyledi; “ — Eğer Ömer Yımaz Bey alet dilinin üstüne düşünce ağzını kapatmasaydı, aleti yutmazdı. Be- nim sözümü dinlemedi. Ağzını kapadı. Dişinin dibindeki pamuk gırtlağını gıcıklayınca bir aksülâ- mel neticesinde aleti yuttu. ,, Muhakeme, hâdisenin Adli Tıp meclisinde tetkik edilerek ryaporla bildirilmesi için başka bir güne bırakıldı. yüksek maaş olan (55) liradan, en az usli maaş olan ( 16 ) liraya kadar, her derece için bir kadro tesbit edilecektir. O vakit muayyen miktarda (16) liralık muallimlik, muayyen miktar da ( 55 ) liralık muallimlik bulunacaktır. Bu vaziyette muallimler ancak münhal vukuunda yine kıdem mrasile bir dereceden diğer bir dereceya terfi edeceklerdir. Otomatik ladem kaldırılınca hususi idareler bütçesinde mühim bir tasarruf demin edilecektir. Ancak bu yeni şekilden muallimler mutazarrır olmaktadırlar. — Muallimlerin iddialarma göre, © zaman kıdem almak için şimdi olduğu gibi üç sene değil, beş on sene beklemek icap edecektir. Ötekiler De Mi Bozukmuş ? Piyasada meycut el terazile- | rinden birçoğunun menşursuz ve bozuk olduğu görülmüş, bu tera- zileri kullananlar hakkında taki- bata başlanılmıştı. Kendisile üıMğGıh alâ- kadar bir zat bu mesele üzerinde fazla telâşa mahal olmadığını masa hliı'r:dlıı'ıin bunlardan çok ye müsait olduğunu ledi ve dedi ki: B saığa ve ı ynal suretile gayet mühim miktarda frk eden hileler lmklnm'ıu. Şnnnım hakkaktır. ki, el terazilerinde hassaslık, masa terazilerinden kat kat fazladır. İki Sene Hapis Fantoma Mehmedin Kar- deşi Mahküm Oldu Meşhur sabıkalılardan Fanto- ma Mehmedin kardeşi Abdurrah- man, geçen sene — Sanasaryan hanında hamal Hasan — ve Ali efendilerin mecidiyelerini çalar- ken cürmümeşhut hâlinde yaka- lanmıştı. Dün asliye ikinci ceza mahkemesinde bu dava netice- lendi. Abdurrahman iki sene hapse mahküm oldu. x* Bir tacirin mallarını çalmaktan suçlu tahmil ve tahliye amele- sinden Şaban ismindebirisi dün Sultanahmet — birinci sulh ceza mahkemesinde iki ay, bu malları kendisinden olduğunu bilerek satın alan Şemmas efendi isminde birisi de iki gün hapse mahküm oldular. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | Beş Buçuk Mil- yonluk Dava .. Yıldız. sarayı sini — vüktü kiralayan Meryösera belediye alı hinde beş buçuk milyon İiralık bif dava açmıştı. Bu dava uzayıp gi yordu, Belediyâ 32 bin llra vermeli mukabilinde, bir sulh teklif ctm bunu — kabul etmemü İkinci hukük mahkemesinde bu hakkındaki kararını temyiz mahke* mesi tesdik etmiştir. Belediye yöseraya 32 bin İira verecek, lerdenberi süren ihtilâf ta bu sure bitimiş olmcaktır. Doçentlerin Teşebbüsü Üniversite Doçentleri araların bir komite intihap ederek maaşlarını? arttırılması — hususunda — teşebbü: yapılmammı, bu arkadaşlarına hav: etmişlerdir. Öğrendiğimize göre, 35 liza maaş alan, yani en az maaş alı 34 Doçendin maaşını arttırmak - içi Heyeti Vekile kararı kâfi gelmeme! Böüyük Millet Meelisi kararı icap etmektedir. 24 Tommuza Hazırlık sebetle, hersene olduğu gibi, bu dö Hukuk Fakültesi Talebe Ce tarafından, Üniversite konferans salı nunda büyük bir merazim yapılacı tır. Halkevi de ayni günün gecesind bir konser ve bir temsil verecektir. Ağaç Kestiği İçin Bakırköyde Yeni çiftliğin kira: rından Siranuş H. tarladaki 3 cevi ağacını kestiği için yabani ağaçlı aşılama kanununa tevfikan mahkı meye verilmiştir. Dün asliye üçi eera mahkemesinde ı başlanılmış, bazı hususlar I lil edilmiştir. heyetini tahkir ettiği Iddiasile kemesine itler —dinlendik. şahitlerin hepsi de Ef.nin h ve ettiğini söyledi Muhafız Gücü Ercişte Erciş, 7 (A. A.) — Van gölü işletme idaresi müdür. ve men tarafından Ercişe kadar uğurlana! Muhafız Gücü bisikletçileri saat 17 de buraya geldiler. Kaymakam, Beled ve kaza erkâm tarafındı samimiyetle karşılandılar. Yazmacı Dükkânında — Kocamustafapaşada — yazmacı Mihran efendinin dükkânından yangın çıkmış, yüz tane kadar yazma yandığı halde söndürü müştür. Sarkıntılık Yapmış Samatyada oturan İsmail is minde birisi, kendini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde öt kine berikine sarkıntılık yap yakalanmıştır. Hasan Bey — Küf.. Küfi dostum.. Anladım, adamcagızın gözleri birdenbire Hat listesine