23 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ğnğlayı koruma Kanunu Ve Halk Buğdayı koruma vergisi ve ba yergiyi taknin eden kanun hak- kında elkârı umumiyede hasıl olan intibar dün şöyle tesbit edebildik: İrlan Bey (Hırkaişerif Akseki ma- höllesi 34) — Buğdayı koruma ver- gisi kanenunun tatbiki neticesinde bazı akai neticelerin ortaya çıktığımı bugün bir gazetede okudum. Buğday we daha doğrusu memleketin Efen- disi olan köylüyü korumak için ya- pılan Bü vergi yine köylünün sırtın- dan çıkarılıyormuş. Geçen sene Soma ve havalisinde buğday Üç kuruşa iken bu sene iki kuruşa Inmiş. Buğ- day mabsulünün — çokluğundan da değilmiş. Tücear ve bilhassa değir- menciler koruma vergisini de fiat- lardan yani köylüden kesiyorlarmış. Eğer bu haber doğru İse vaziyot ciddiyetle tetkik — edilmiye Çünkü müstehlik vaziyetinde bulunan biz şehirliler mütemadiyen vergiyi veriyoruz. Şu buhranlı zamanda me- deni ihtiyaçları daha fazla olduğu için geçinmekte — köylüden daha fazla mlantı — çeken — şehirlilerin buğday ve köylü lehine yaptığı feda- kârlıklar boşa gitmesin. Boş yere beş on değirmencinin cebini şişirmiyelim. * Tsmail B. (Eminönü Hasırcılar 72) — Bir gazetenin başınuharriri haziran- danberi tatbik edilen Buğdayı Koru- ma Kanununun iyi neticeler vermedi- gini yanyor ve İleriye giderek bu kanunun buğdayı korumadığını, — öl- dürdüğünü söyliyor. Ben bu yazıyı dikkatle okudum. Şehrin bazı semt« lerinde ekmeğin hâlâ (7) ve (8) ku- ruşü satıldığım da gördüğümüz İçin ben bu makale sahibin hak verir gibi oldum. Ekmeğin narhı (9,75) ve (10) kuruş iken bu fırıncılar ekmeği yedi kuruşa masıl veriyorlar. Bana Öyle geliyor ki değirmenciler buğdayı geçen senekinden çok ucuz alıyorlar. Bu suretle verecekleri vergiyi köylü- den çıkarmış oluyorlar. Halbuki biz gebirliler boyuna vergi veriyoruz. Bu vergi köylünün cebine girmedikten sonra şehirlilerin kabahatleri nedir. Köylünün hâümisi olan Zirnat Bankası derhal faaliyetini- gönişletmeli ve köy- | lüyü himaye edecek tedbirler alma- hdır * Hasip B. (Çemberlitaş Türan kıra- athanesi) — Bu sene dünya buğday rekoltesi çok azdır. Bizim de ban mıntakalarımızda kuraklık — olduğu için buğday mahsulü her seneki gibi taşmış bir vaziyette değildir. Bu va- ziyetler karşısında köylünün buğdayı geçen senekinden daha fazla satılması lâzımgelirken bunun aksini görüyo- ruz. Ben bir iktısaçı va mütahassız değilim. Belki iş gazetelerde oku- duğumuzun aksinedir. Fakat ben bu okuduklarıma göre hüküm vererek diyorum ki: Hükümetimiz ve ziraat bankası köylünün malının neden düş- tüğünü tespit etsinler ve çaresini de orasınlar. Köylüyü efendi sayan ve da- | ima onu koruyucu — tetbirler alan Cümhuriyet hükümetinden bu vazifeyi beklemek te hakkımızdır. Cinayet Nas SON POSTA ıl işlenmiş ? Osman Çavuş Nazmiye Hanımın Mezarını Evvelden Kazmış Polis ve Müddeiumumilik Kasımpaşa cinayetinin tahkikatını ehemmiyetle derinleştirmektedir. Naz- miye Hanımı öldüren Osman Çavuş henüz İnebo- Nazmiye cesedi hakkındaki raporunu dün Müddeiumumiliğe ludan — getirilmemiştir. Morg, vermiştir. Rapor, Nazmiye Hanı birçok kırıklar tesbit etüği için tahkikatın de derinleştirilmesine cephelerden olmuştur. Evde oturanlar, Nazmi | düğü zaman hiçbir ses ve gü söylemişlerdi. Halbuki katil evvelâ Nazmiye Hanı- mın bir keserle ve yahut. tahta parçasile kafasını parçalamış, ölmediğini görünce de geçirerek boğmak suretiyle öldürmüştür. Tehkikatı idare eden müddeiumumi muavinlerin- Şefik Bey o gün odanın içinde, ucunda hahif kan . . Bir Tahkik 54 Bin Şişe Hakkında Tetkikat Yapılıyor Bir firma tarafından peynir mayası konulmak Üüzere hariçten şehrimize 54 bin şişe getirtilmiş- tir. Ölçüler nizamnamesine göre, bu şişelere içkiye müteallik şeyler konulmıyacağı için ithalinde mah- zur olmamasına rağmen, ölçüler müfettişliği tarafından - tetkikat yapılmaktadır. Çünkü, bu şişeler aynen müs- kirat şişeleri biçim, şekil ve hac- mındadır. peynir mayası konula- cak kaydile memlekete ithalinden sonra müskirat satışında kullanı- dığı takdirde mevcut hükümlerin kıymeti kalmamış - olacaktır. Bu şişeler, nizamnamenin müskirat şişeleri için gözterdiği şartlara uygun olmadığı için de mahzurlu sayılmaktadır. Elli dört bin şişe şimdiki halde gümrükte —durinaktadır. Ölçüler Başmüfettişliği — vaziyeti — İktısat Vekâletinden sormuştur. 24 Saatin Haüâdiseleri Köprü altı sakinlerinden sabı- kalı İbrahim Fenerde Süleyman Efendinin sandalını çalarak savu- şurken tutulmuştur. »4 Tophanede oturan Ali isminde biri metresi Nuriye Hanımın sandığını larıp 97 lirasını çalarak kaçmış, biraz sonra yakalanmıştır. * Beyoğlunda oturan İlya isminde biri, akrabasından Sa- mual Efendinin 10 lirasını çalmış ve tutulmuştur. * Celâl isminde biri Üskü- I darda Karacaahmet mezarlığında Necmettin Molla Beyin ailesi | kabristanından tahtaları çalarken İ yakalanmıştır. * Dolapderede oturan - fırın itü işitmediklerini Hanımın 1 kafatasında | başka | lüzüum hasıl Hanım öldürül- min kendilerine : çok korkuyorum. | İ : | başına bir çuval f | | Gelin Elbı'seleriner Musallat Olan |Hırsızlar Türemiş,| Polis İkinci Şube Müdürlüğü Taksimle Büyükdere arasında yük ve göç arabalerında yapılan hır- sızlıkların tahkikatile meşgul ol maktadır. Bu yola dadanan hırsız veyahut hırsızlar, sayfiyelere gi- den göç arabalarını takip edi- yorlar, arabaların arkasına bağ- lanan bavulları ve denkleri ya- vaşça keserek aşırıyorlar. Büyük- Beyaz Park Oteli sahibi Remzi Beyin, geçenlerde Büyük- dereye naklederken yük araba- sında, içinde iki bin liralık yeni gelin elbisesi bulunan bir bavulu aşırılmıştır. Hacı Misak Efendi isminde bir kitapçı da on beş gün evvel oğlunu evlendirmiş ve gelinin — eşyasını — Büyükdereye naklettirirken Altınbakkalla Bü- yükdere arasında içinde (700) li- ralık hiç giyilmemiş gelin elbisesi bulunan bavulu arabadan aşırıl- mıştır. Bu işi yapanlar araştırı: maktadır. amelesinden Cemal, iş yüzünden çıkan bir kavga neticesinde ar- kadaşı Ahmedi bıçakla yarala- mıştır. 34 Fındıklıda bir motörden odun taşımakta olan tayfa Os- man denize düşmüş, boğulmak üzere iken kurtarılmıştır. * Nikalis, Kiryako ve Hiristo isminde Üç arkadaş Tophane önlerinde sandal ile gezmekteler- ken o sırada oradan geçen bir romorkörün dalgalarından sandal devrilmiş, içindekiler denize dâ- külmüş, fakat kurtarılmışlardır. dere “ — Osman çavuş, eğer bana ihanet edersen seni öldüreceğim, diyor: Mezarımı da şimdi cek., Dediğini nakletmişlerdir. Osman çavuş geti- rildikten sonra yüzleştirilmeler yapılacak ve hakikat tam manasile ortaya çıkacaktır. lekeleri bulunan birkaç tahta görmüş, fakat Naz- miye Hanımın boğularak öldürüldüğü ihtimalini göz önünde tutarak bunları morga göndermemişti. Dün bu tahtalarla torba da morga gönderilmiştir. Tah- taların üzerindeki lekelerin insan kanı olup olmadığı tetkik edilecektir. Polis Kasımpaşada Hanımın arkadaşlarından Üç almıştır. Bunlar Nazmiye Hanımın ölmeden evvel tütün deposunda Nazmiye Hammın da ifadesini kazdı, Beni şu günlerde galiba öldüre- Talebe Tehacümü Bu Sene Böyle Bir Vazi- yete Meydan Verilmiyecek | Yeni ders senesi başında | İlkmekteplere, her senekinden çok fazla talebe - tehacümü olacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Daha şimdiden, Maarif mü- dürlüğüune, çocuğunu — mektebe yazdırmak isteyen birçok veliler mürscaat etmeğe başlamışlardır. Maarif müdürlüğü bunlara, telâşa lüzum olmadığı cevabını vererek, talebe kaydına eylülün on beşin- den sonra başlanacağını - bildir- mektedir. Maarif müdürlüğü lâzım gelen tetbirleri almış bulunmak tadır. Hiçbir. müracaat geri çev-, rilmiyecek, (tahsil çağına gelmiş her çocuk muhakkak mektebe alınacaktır. Dünkü Sıcak Dün havanın sıcak — vaziyeti devam etti. Dün âzami hararet 31,5, asgari hararet 20,5 derece e Yenikapı Faciası Perşembe gecesi Yenikapıda | (18) Yaşında sandalcı çırağı Ah- met Efendinin tren altında ezik mesile neticelenen feci kazanın tahkikatı devam etmektedir. Müd- deiumumi muavinlerinden Salim Bey dün de Çerkesköyünden dö- nen vagonları ve makineleri mua- yene etmiş, hiçbirisinin tekerlek- lerinde ve tamponlarında kan izi bulamamıştır. Yalnız bazı araba- lar Avrupaya gitmiştir. Onların da dönüşte muayeneleri yapıla- caktır. Henüz hiçbir kimse neza- ret altına alınmış değildir. Hâdi- | senin bir kaza olduğu ve Ahmedi karanlıkta çiğneyen — makinistin bile bu kazadan haberi olmadığı söylenmektedir. Beşiktaş Faciasınif Muhakemesi Bir ay kadar evvel Beşiktâf Bekir Efendi lsminde bir askere mobille çarparak — ölümüne * olduğu iddiasile tevkif edilen $? Paşa zade Vehbi Beyin dün aslil! Üçüncü ceza mahkemesindaâ duruf! yapıldı. Vehbi Bey on yedi sen beri öotamobil kullandığını, gi kadar da hiçbir kazaya meydan mediğini, o gün tramvayın arkasıtdi ansızm çıkan askerin otomobilin * çamurluğuna çarparak yere - dü günü, kendisini hastaneye kaldırı | istediği zaman başka bir askerle bekçinin buna engel olmaları üzet polis mevkline gittiğini orada da p bulamadığı için tekrar geri geldil anlattı ve kefaletle tahliye edilme! istedi. Mahkeme bin lira — kefal Vehbi Beyin tahliyasine karar - vel şahitlerin celbi için de muhakemt talik etti. Celâl Bey Yalovada İktısat Vekili Celâl Bey dün Yi vaya gitmiştir. Perşembe günü şeh mize dönecektir. Şehir Plânı Meselesi Şehir plânını yapacak — mim seçecek olan jüri heyeti hâlâ topli namtamıştır. Bunun sebebi, Beledi bütçesinin henüz dahiliye vekâlei tarafından tasdik edilmemesidir. yete dahil olacaklara huzur - hal verileceğinden, — bütçönin — gelmi beklenmektedir. Kiymetli Bir Hukukçu Vafat Etti Adliye Müfettişlerinden Salâhatli Bey Şark teftişlerinde iken vazif nasında vefat — etmiştir. Mahke hralığında, Üsküdar müddelumumili başmuavinliğinde ve İstanbul müddi umumi muavinliğinde uzun bulunan Salâattin Bey, genç, zeki VW faal bir adliyecimizdi. All Şuuri Beyin Cenaze Merasimi Evvelki gün vefat öden Balıkeslf | mebusu Ali Şuuri Beyin cenazetflil | | müdd dün zabah aaat 10 da Beyoğlundal Sen Jorj hastanesinden — merasi kaldırılmış, namazı Fatih camlindü kılındıktan sonra Edirnekapı şehitlie gine defnedilmiştir. Cenaze meratl minde şehrimizde bulunan mebuslâfı Cümhuriyet Halk fırkası idare heye azaları ve salir birçok zevat hıdf " bulunmuştur. Haseki Ve Cerrahpaşa Telefon şirketinden geri alımacak fazla ücretle Haseki ve Corrahpaşt hastanclerinâ birer pavyon — ilâvesi Heyeti Vekilece tekarrür etmiştir. Fabrikada Bir Facia Balatta li şirketi fabrikasındi — amele 60 yaşında Tevfik Efendi rendet makinesini temizlerken sağ kolunü e kaptırmıştır. ;'elefon Şirketinin Satın Alınması — Nafıa Vekâletinin Kararı Şirkete Tebliğ Edildi Telefon şirketinin satın alınmati hakkındaki karar Vekâletinddi — girkete tebliğ edilmiş Şirkette devir muamelesi münast” — betile yepılması icap eden hazırlık* lara bu günlerde — başlanılacaktif* Müzakerelere başlıyacak Nuha hayt” tinin bafta içtrisinde şehrimize mesi beklenilmektedir. I Son Posta' nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I YABANCI Ş ”8 (Ç GÖZLER. Hasan B. — 11 sene evvelki bu sıcaklığa kar mı dayanırdıl. Ş TEMMUZ K LOZAN 2AFERİ B” VAS <i SİztLÜR