2 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

İşık Olmıyan Yerlerden Alınan Para Belediye fener bulunmıyan s0- kaklardaki evlerde oturanlardan bugünekadar, hiç hakkı olma- dığı halde tenviriye resmi almış. Bu hususta görüştüğümüz kim- seler şunları söylüyorlar: Necati Bey (Karagümrük Dıraman eaddesi 92) — Bugün gazetede oku- dum. Şimdiye kadar hiç lâmba yüzü görmiyen yerlerden de Belediye ışık resmi almış. Halbuki Belediyo vergi ve resimleri kanunu buna müsaade etmiyormuş. Tenviriye resmi denince de, hatıra ilk evvel bu gelir. Haki- katen —zülmet içinde kalan sokak- lardaki evlerden tenviriye resmi is- temek haksızlık olur. Eğer Belediyecâ alınmaması lâzimgelen para şimdiye kadar tahsil edilmişse bunu tahsil edenlerin cera ğörmeleri lâzımdır. * Şefik B. (Boyazit Tavşantaşı 19) — Aydınlatılmıyan — ve - temizlenmiyen sokaklardan — rözim — alınmamalıdır. Belediye elektrik ve havagazı lâmbası ile aydınlatmadığı birçok yerlerden senelerdenberi tenviriye ve tanzifiye resmi ahyormuş. Şimdi bittabi bu paralar sahiplerine iade edilecektir. Şu İstanbulun çok tuhaf bir talii vardır. Şirketler havagazı, elektrik, su saatleri kiralarını şimdiye kadar fazla almışlar. Telefon şirketi de fazla muhabere ücreti almış. Haydi bunlar imtiyazlı —ecnebi — şirketlerdir. Hep kendi menfaatlerini gözetirler diyelim: Fakat şu bizim belediyeye ne olmuş bilmem ki ?.. x Murat B. (Yedikule Gazhane 24 ) — Afyon Meb'usu Ali B. Nafıan Vekâle. tine gelelidenberi hep fazla alınan geyler geri verilmiye başlandı. Sonra zavallı 1ıhnbu|hılırdııı şirketler hak- ları olmadığı halde ne kadar da çok para almışlar. Şimdi fazla para alan müesseseler arasına İstanbul Beledi- yesi de giriyor. Bence belediye halk mücasesesidir. Bütçesi de dardır. Eğer şimdiye kadar aldığı paraları inde etmek icap ederse bütçesi adamakıllı sarsılır. Hak sahipleri verdiklerini belediyeye helâl etsinler. Belediye de bundan sonra bu şekilde para almasın, İki Genç Bir Çocuğu Berbat Etmek Suçundan Yakalandılar Gedikpaşada kasap çıraklığı Hm 21 yaşında Hüseyin oğlu ehmet Ali ile Ali Rıza oğlu Hüseyin isminde iki genç, Agop isminde on yaşında tlr çocuğu berbat ettikleri iddiasile polis ta- rafından dün adliyeye verilmişler- dir. İddia edildiğine göre, Mehmet Ali Agobu kandirarak Gedikpaşa aptesanelerine sokmuş ve orada Agobun bağırması Üzerine bir cürmümeşhut — yapılmıştır. Agop muayene için Tıbbradli müessese- gsine gönderilmiş, suçlular da Bi- rinci — müstentikliğe — verilmiştir. Müstentik Ramazan Bey bunlar- dan Mehmet Aliyi tevkif etmistir. Diğeri hakkındaki tahkikat ser- best olarak yapılacaktır. Bonoları Düşmek Tehlike- sinden Kurta_rmak Lâzım! Gayrimübadillere yapılan bono tevziatı İşi bir hayli ilerlemiştir. İstihkak sahiplerinden hemen dört- te Üçü bonolarını almış vaziyetindedirler, Fakat buna rağmen şikâyetler eksik değildir. Bu şikâyetlerin sebebi de bono dağılmasına rağmen, Mmüzayedeye pek az mal çıkarılmakta olmasıdır. Böylelikle, dağıtılan bono ile, müzayedeye çıkarıları emlâk kıymeti arasında bir tevazlin temin edile- mediği için son günlerde biraz yükselmiş bulunan bonoların tekrar kıymetten düşmek - tehlikesinden korkuluyor. Bu hususta gayrimübadiller cemiyeti Bir Aylık Vergî Beşiktaşta Temmuzda İstanbuldan 1,225,000 Lira Toplandı Istanbul tahsil müdürlüğü her ay vasati bir hesapla İssanbullu- lardan (700 ) bin lira kadar bir para tahsil ederdi. Temmuz ayında tam 1,225,000 liralık bir vergi tahsil edilmiştir. Tahsil müdürlü- günün ekseri memurları ayın ilk günleri yeni vergilerin tahakkuku için hariçte çalıştıkları halde bile bu kadar çok vergi tahsil edilmiş olması yeni teşkilâtın işi adam akıllı kavradığına bir delil sayıl- maktadır. 24 Saatin Hüâdiseleri Beyazıtta Hamam sokağında oturan Mehmet isminde bitisi, yerli mallar sergisinde Bomonti pavyonundan iki bira bardağı çalmak suçile yakalanmıştır. * Galatada bir tütün depo- sunda çalışan Ahmet isminde birisi merdivenden düşerek ağır surette yaralanmıştır. * Galatada Necati Bey cad- desinde bir rekabet yüzünden çı- kan kavga neticesinde kunduracı Mahmut bir demir ile kunduracı Aliyi yaralamıştır. If Karnik, Cemal ve İspiro isminde üç kafadar Beyazıt camil avlusunda kumar — oynarlarken yakalanmışlardır. Bir Tevkif Kararı Birkaç gün evvel Küçükpa- zarda bir dinamit patlamıştı. Bu | kazanın suçlusu olarak Salâhattin | isminde birisi yakalanmış, tevkif edilmiştir. Sirkeci - Rami Arasında Rami köyüne otobüs servisi ihdası için belediyeye yapılan müracaat kabul edilmiştir. Sirkeci ile Rami arasında dünden itibaren otobüs servisi başlamıştır. Bir Facia Bir Adamcağız Tramvayın Altında Sürüklendi Dün şehrimizde yine bir kaza olmuş, Hasan isminde biri, Be- şiktaşta tramvay deposu Öönünde karşıdan karşiya geçmek isterken bir tramvay altında kalarak ağır surette yaralanmıştır. Yaptığımız tahkikata nazaran hâdise şöyle cereyan etmiştir : Dün saat on buçukta Beşiktaş pazarından karpuz alan Hasan isminde biri, yürüye yürüye Be- şiktaş deposu önüne gelmiş, karşı tarafa geçmek istemiştir. Hasan bu. sırada Eminönünden gelmekte olan vatman Fahrinin idaresindeki Eminönü - Bebek tramvayının geçmesini beklemiştir. İşte bü sırada zavalh adam dalgın bir vaziyette tramvayın arkasından karşı tarafa koşarken, Ortaköy- den gelen 1202 No.lı vatman Ekremin arabasile karşılaşmıştır. Tramvay bu ani vaziyet karşı- sında duramamış ve Hasanı altına alarak 9 metre kadar sürükle- miştir. Vatman Ekrem Ef. araba- sını ancak 9 metre İlerde durdu- rabilmiş, — tekerlekler — arasında parça parça olduğunu muhakkak addettiği Hasanı, ağır yaralı olarak bulmuştur. Dünkü kaza bir mucize eseri olarak Hasanın hayatını — bağışlamıştır. Hasan, tramvay arabası altına girdikten sonra başından ve elbisesinden çana takılı kalmış, vücudü teker- lekler arasına girip parçalanmak- tan ancak bu suretle kurtulmuş- tur. Hasan hastaneye kaldırılmış- tır.Tahkikata derhal başlanmıştır. Vatman Ekrem Ef. nezaret altın- dadır. Gümrük Vekili Şebrimizde bulunan Gümrük ve fahisarlar Vekili Rana Bey, tetkik ve teftişlerine devam ©tmektedir. | idare heyeti azasından Ali Azmi Bey “şunları söy- lemiştir: “Birkaç milyon değerinde bulunan Zonguldak ve Ereğlideki madenler ile Makaroli çiftliği gibi yüksek kıymetteki emlâkin ve Tstanbuldaki firari emlâkinin büyük kısımlarının artık müzayedeye çı- karılmaları sırası gelmiştir. Hiç şüphe yok ki; bum- lar müzayedeye konulduğu takdirde bonolar hakiki kıymetine yaklaşacak, gayrimübadiller de ihtiyaç saikasile ellerindeki bonoları yok bahasına satmak mecburiyetinden kurtârılmış olacaklardır.,, Bir Mücrim Yunan Hükümeti Tara- fından İadesi İsteniliyor Yunan hükümeti Yunanistanda adi suç işliyerek Istanbula kaçan Yorgi isminda bir adamın Yuna- nistana iadesi için hükümetimize müracaat etmiştir. Adliye Vekâ- leti Yorgi efendinin cürmünün mahiyetini tesbit etmek için ev- rakmı Istanbul Müddeiumumiliğine göndermiştir. Dün Asliye Üçüncü Ceza mahkemesinde bunun muha- kemesine devam edildi. Yorgi efendinin bulunamadığı anlaşıldı- ği için davaya bakılamadı. Ara- nılması - için polise müzekkere yazılmasına karar verildi. Yakalanan Kaçakçılar Evvelsi gün, yolcu salonu memurları tarafından mühim bir kaçakçılık meydana çıkarılmıştır: İtalyan bandıralı bir vapurla Hayfadan şehrimize gelen Şayeste Hanım isminde bir yolcunun eş- yası arasında araştırma yapıldığı zaman, yastıklar içerisine saklan- mış bir vaziyette 60 kilo ağırlı» ğında kıymetli ipekli kumaş mey- dana çıkarılmışlır. Bulunan kumaşlar — arasında kıymet itibarile pek fazla olanlar vardır. Şayeste Hanım hakkında takibat yapılmaktadır. »* Dün de, Romanya vapuru yolcularından İzaküzzari Efendiye ait bir yorganın içerisinde 4 kiloya yakın kaçak ipekli kumaş bulun- muş tahkikata başlanmıştır. Naaş Verildi Vilâyet muhasebeciliği — dün bütün memurların Ağustos aylık- larını ve Temmuz — ücretlerini dağıtmıştır. Belediye ile evkaf memurlarının maaşları bir hafta kadar sonra verilecektir. Sıra Kadıköy Su Şirketinde .. Kadıköy Su Şirketi tarifesinl tetkik edecek olan komisyon dün İstanbul Nafıa Şirket ve mücsseseleri Komiseri Civanşir Beyin riyasetinde toplanmış, amole Ücretli an sonra tenzil meselesi görüşülecektir. Milli İktisat Cemiyetine Yardım İcin Milli İktısa ve Tasarruf Cemiyeti, yerli mallarımızın. memlekette — vâ hariçte tanınması için beş seneden- beri hayırlı ve çok değerli hizmetler başardı. Fakat cemiyet bu işi yapar- ken para Fodakârlığında bulunmak mecburiyetinde de kalıyordu. Bu pas rayı ise pek mahdut yerlerden teda- rik veziyetinde bulunuyordu. Haber aldığımıza göre Milli İktisat ve Tax sarruf cemiyeti, kendisinin yerli sas nayie daha geniş yardımda bulunabils mesi için fabrika sahiplerinin yar- dımlarını istemiye karar vermişlir, Fabrika sahipleri cemiyöte ne kadar yardım yapabileceklerini yakında bile direceklerdir. Şimdilik teşviki sanayi kanunundan - istifade eden — birinci sınıf müesseseler için 100-200, ikinci sınıllar için de 50-100 lira tesbit edilmiştir. Recep Bey Fırka Toplan- tısına Riyaset Etti Cümhuriyet Halk Fırkası Umumi İdare Heyetl dün öğleden «sonra, Fırka — Vilâyet Merkezinde Umumf Kâtip Recep Beyin riyasetinde top- lanmıştır. Ticaret Odasında Ticaret Odası Meclisi dün aylıkı İçtimammı yapmışlır. Bu toplantıda, mutat meseleler görüşülmüş, “ Yumurta ihraç nizam- nameri tetkik edilmiştir. Kat'i şeklinf alan nizamname Türk Ofisine gön- derilecektir. Maarif Müdürü Maarif Vekâletinin daveti üzerine İstanbul Maarif Müdürü Haydar Bey bugün Ankaraya gidecektir. Avrupaya 130 Talebe Gönderilecek Bu sene tahsil için Avrupaya yeniden 130 — talebe gönderile- cektir. Bunlardan 20 si orman İşlete mesi staji ve ormancılık şubele- rinde ihtisas tahsili için Zirsat Vekâleti tarafından, 10 nu makine kimya, demir ve mensucat sanayil için Sümer bank tarafından gön- derilecektir. Ayrıca, Maarif Ve- kâleti de lise mezunları arasında açılacak bir müsabaka imtihanını kazananlar arasından 100 talebeyi muhtelif ihtisas şubelerinde tahsil etmek Üzere Fransa, Almanya ve Belçikaya gönderecektir. * Marsilyada yüksek ticaret ve iktısat tahsiline gönderilecek talebelerin imtihbanı dün Ticaret odasında yapılmıştır. İmtihanlara 6 kişi iştirak etmiştir. I .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: l Dü Tahrir Müdürü — Hasan Bey.. Hemen şimdi tayyareye atla, doğru Avrupuya hareket et. l Avrupa Yine Kana Boyandı.. — Üazeteler Son hâdisel -> hakkında bize acele malümat gönder ! Hasan B.: — İmkâm yok azizim.. Ben daha henüz canımı sokakta bulmadım |