2 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

T Sayhk” Memleket Manzarası Biga Köylüleri Ve Mahsulât Biga, (Hususi) — Burada s- cakların fevkalâde şiddetli olma- sına rağmen köylüler, mutat olan çalışmalarına devam etmektedir- ler. Artık oraklar biçilip tama- men bitmiş, herkes harmana baş- lamıştır. Bir kısım 'halk da hâlâ demet çekmekle meşguldür. Harman işlerile hummalı bir Bürette çalışmakta olan köylü, diğer taraftan da — bostanlarını kırmakta ve Karabiga sahillerine Misakça çayının denize kavuştuğu yerde yanaşan motörlerle İstan- bula sevkeylemektedir. İstanbulda fiat oldukça yük- sek olduğundan Bigaya pek az karpuz gelmekte ve bir kiloluk karpuzlar yüz paradan — aşağı düşmemektedir. Kavun “ise he- men hemen yok gibidir. Geçen sene pek mebzul — olduğundan arabası bir buçuk liraya kadar inen karpuzlar bu sene okadar ucuzlamiyacağa benziyor. Çünkü, vaktinde rahmet düşmediği için mahsul nisbeten az gibi görün- mektedir. Şehrimizin karpuz ovası olan meşhur Kargi çiftliğinde ve Tahir tovasında bu sene pek okadar bol —karpuz. mahsulü yoktur. Mevcut karpuzların cinsi, hep 'Tekirdağ gülle karpuzlarıdır. Bura karpuzcuları bunun — tohumunu her sene değiştirmektedir. Çünkü Biga toprakları daha kuvvetli olmakla tohum değişmezse ka- bukları — kalınlaşarak — letafetini kaybetmekte imiş. Karpuzu olmıyan bazı köylü- ler de şu sıra şehre armut taş- makla meşguldür. Halk, sıcaklar yüzünden tamamen karpuza rağ- bet — göstermektedir. Armudun yüzüne bakan yoktur. Onun için en tatlı armudun kilosu yüz pa- raya düşmüştür. Bu mevsimde yetişen kepekli yaz elmaları ve bardak erikleri de pek büyüktür. Bunların da kilosu yüz paraya satılmaktadır. Her ve kadar saman az çıkmakta ise de buğday ve arpaların tane- leri çok iyidir. Vasati derecede — hububat mahsulü bire on nisbetinde fe- yizli ve bereketlidir. Bire on beş, yirmi veren yerler vardır. Piyasa durgundur. Alıci yoktur. Geçen seneden elde biraz stok mal vardır. — H. Ş. Konyada Bir Konferans Konya ©1 ( A.A ) — Anade- luda dil derlemesi hakkında te- tebbüatta bulunan Ankara Gazi lisesi muallimlerinden filolog dok- tor Mahmut Şükrü Bey dün akşam Halkevinde * kalabalık - dinleyici huzurunda Ülkünün haziran nüs- hasında neşrettiği dil bilgisi ve dil düzelmesi mevzuu dahilinde çok alâka uyandıran bir konfe- rans vermiçtir. Trabyon hıntakası İdman Kongresi Trabzon 1 ( A.A ) — Trabzon Idman mıntakası köngresi yakın- da — toplanacaktır. islifa —eden heyet muvakkaten işe bakmak- tadir. Trabzonda Tayyareye Yardım Trabzon 1 ( A.A ) — Trabzon memurları ayda beş kuruş ver- mek suretile Tayyare Cemiyetine aza kayıt olunmuşlardır. Müesse- sat,, esnaf ve halk ta aza yazıl- maktadır. Erzurum Mezbahası | Erzurum | (A.A ) — Merzba- hanın toptan ihalesine imkân bu- lumadığından perakende - olarak apılması kararlaştırılmıştır. Ya- da inşaata başlanacaktır. Son s ; Malatyada Meyvacılık İnkişaf Ediyor Meyva Cinsleri Islah Ediliyor Malatya, (Hu- susi ) Her sene bir. buçuk milyon — kilodan fazla meyva ihraç etmekte olan Malatyada mey- vacılığın inkişafı hususunda — hü- kümet büyük ve şayanışükran bir alâka göstermek- tedir. Malatyanın — meyva vesa itsizlik, fenni ambalâj usul- lerinin noksanlığa, sceğuk hava tertibatını haiz vagcnlar bulun- maması — dolayisile ancak bir mevsime ve pek mahdut bir sa- haya münhasır kalmaktadır. Malatyada konserve fabrikası da yoktur. Bu sebeplerle mahsu- lün en mühim kısmı dahilde istih- lâk edilmekte ve ihraç edileme- mektedir. Bir aralık inhisar idaresi likör imalâtı için Malatyadan meyva almayı ve yahut Malatyada bir likör fabrikası tesis etmeyi dü- Şünmüş, tetkik etmiş, muhabere- ler yapmış, fakat her ikisi de tahakkuk - etmemiştir. Çorluda Belediye Faaliyeti Çorlu, ( Hususi ) — Burası ufak, fakat havası iyi, suyu bol şirin bir kasabadır. Burası umran ve terakkiye çok müsait olmakla beraber hernedense şimdiye ka- dar mühmel bırakılmıştır. Fakat son zamanlarda belediyede canlı bir faaliyet başlamıştır. 6- 7 ay evveline kadar sokaklarında kö- pekten geçilmeyen Çorluda şimdi | ruş alınmasını köpeklerden eser yoktur. Kaymakam Bey belediyeyi bizzat idare etmekte ve bundan pek büyük faydalar hasıl olmak- tadır. Kasabanın otuz senedenberi çöp arabası görmeyen en kenar mahalleleri bile — temizlenmiştir. Yiyecek, içecek satan dükkânlar- la berberler, oteller de beledi inzıbat altıaa alınmıştır. Teftişleri kaymakam Bey bizzat yapmakta- dır. Memurlar saatimesal haricin- de bile çalışmaktâ, — bugünün işini yarına bırakmamakta, bil- hassa köylüyü “Bugün git yarın gel, derdinden kurtarmış bulun- maktadırlar. Diyarıbekirde Mezbaha Ve Tanzifat Resmi Diyarıbehir (Hususi) — Bele- diye Meclisi fevkalâde içtimaında Mezbaha resminin adet a değil, kilo Üzerine alınması rarlaştırmış ve koyun, keçi, kuzu etinin kilosundan 3, manda, öküz inek ve emsali kilosundan 2 ku- tesbit etmiştir. Tanzifat ve tenvirat resminin de kıymeti 50 lirayı geçmiyen evler- den yarı yarıya alınması karar- laştırılmıştır. Tekirdağında Halk Okuma Yurdu Tekirdağı, (Hususi) — Halkın okuma ihliyacını tatmin etmek maksa'i e2 sene evvel açılan halk okuma yurdu bu sene biraz da- ha genişletilmekle beraber mevcut kitapları da çoğaltılmıştır. Yevmi gazeteler ve edebi mecmualar da muntazaman gelmektedir. Halkın, bilhasa memleket gençliğinin ©- kuma ihtiyacına cevap -verep bü okuma odasından herkesin İsti- fadesi temin edilecektir. Malatyanın meyva bahçelerila meshur Necda köyünden ihracatı | Va K Malatyanın meşhar kaysıları Maamıfih bütün bunlara rağ- | men Malatyada — meyvacılık - iyi bir istikbale doğ- ruj gitmektedir. Almanyada tah- silini ikmal et- miş oalin mü tehassıs 'mer Lütfi Bey An- karaya tayi- ninden evvel mey- va cinslerinin ıslahı — hüsüsün- bir manzara da çok faydalı hizmetler yapmıştır. Ömer Lütfi Beyi istihlâf eden ve Fransada tahsilini bitirmiş bulunan İsmet Bey de gelefinin başladığı işleri tamamlamıya uğraşmaktadır. İs- met Bey sade Malatyada değil, Niğde ve Amasyada da meyva- ların ıslahı işile alâkadar olmak- tadır. Hükümetin gösterdiği bu büyük alâka karşısında Malatya meyvaları hiç şüphesiz lâyık olduğu rağbet ve servete kavu- şacak, ihraç imkânları da bulu- nacaktır. Meyva yetiştirme, bakım, am- balâj ve nakil işleri de halledi- lince meyvacılık Malatyada başlıca servet membai olacaktır. Ereğli Gençleri Bartında seşa Ereğli ve Bartin Bartın (Hususi) — Ereğli Genç- ler Birliğine mensup 41 genç, bir motörle Bartına gelmişlerdir. Âni olan bu ziyaret için ha- zırlık yapılmamıştır. Buna rağmen misafirlerimizi iskelede belediye reisimiz Kadri Beyle gençlerimiz- den bir kısmı karşılamışlardır. Ereğlili gençler, kendileri tarafın* dan idare edilen bando muzika ile şehre girmişler, Fırkaya in- mişlerdir. Ereğli gençleri, futbolcuları- mızla bir maç yapmayı arzu et- mişler, fakat Gençler Birliğinin spor kolu, henüz hazırlıklarını bitirmediği için ' buna evvelâ im- kân görülememişse de, sonra futbolcularımızdan — bir — takım teşkil olunarak, Ereğlili misa- firlerimizin — arzularına — muva- fakat edilmiş ve iki takım Göl- bucağındakl — futbol — sahasında karşılaşmıştır. Ereğli Gençler Birliği takımı: Hüseyin, Abdurralıman, Baha, Ahmet, Suat, Ziya, Mişel, Ke- nan, Hasan, Muzaffer, Hüseyin beylerden, Bartın Gençler birliği takımı da Abdullah, Hakkı, Ihsan, Izzet, Nihat, Suphi, Suavi, Ahmet, Sunuhi, Cafer, Nurettin, beyler- den teşekkül etmiştir. Hakemliğe diş tabibi Refik ' | mma hüküm almak Hzere ipeliliir. — gençleri bir arada Bey seçilmiş ve oyuna başlanmış- tır. Maç sonuna kadar çok samlimi bir şekilde geçmiş, en küçük bir kırgınlık olmadan 6- 1 Bartın Gençler — Birliğinin — galibiyetile bitmiştir. Akşam, Gençler Birliği tara- fından Memleket Mahfelinin bah- çesinde — misafirlerimiz — şerefine 150 — kişilik bir Ççay ziyafeti verilmiştir. Çaylar içilirken, Sa- mancıoğlu Kemal Bey bir nutuk söylemiş, Ereğli Gençler Birliği namına diş tabibi Refik Bey mu- kabele etmiştir. Misafirlerimiz, Bartından ayrıl- mışlar ve kalabalık bir gençlik küt- lesi tarafından uğurlanmışlardır. Muğla Gençleri Fethiyede Fethiye 1 (A.A) — Muğla Halkevi gençleri dün Karagedik mevkiinde bulunan krom madeni fabrikasını ziyaret etmişler ve fabrika memur ve müstahdemini tarafından karşılanmışlar ve İzaz edilmişlerdir. Halkevi — gençleri - fabrikayi germişler ve geç vakıt Fethiyeye dönmüşlerdir.| Bu gece Fethiye gençlerile Muğla gençleri Ege kulübünde toplanarak görüşeceklerdir. Yarın, Ekseriya .. Bilinmez ! Avcı Sultan Mehmedin Sadra- zamlarından Kara Murat Paşa, ağzı bozuk adamlardan biri idi. Çabuk kızardı ve kızınca da ağır sözler, küfürler savururdu. Yeni- çeri neferliğinden İmparatoluğun en yüksek Mmevkiüne çıkan bu cahil adam, bir münecccimin sözü- ne inanarak tam kırk sene o mev- kide kalacağına kanaat besliyor- du. Bundan dolayı da — gurürü fazlalaşmıştı, dünyayı küçük görür olmuştu. İşte bu devletli, Arnavut Meh- met Paşa adlı bir veziri hiç sev- mezdi, onu verimsiz memuriyet- lerde dolaştırıyordu, bir aralık Hama mutasarrıflığına yollamıştı. Arnavut Mehmet Paşa, şuradan buraya Aatılmanın sonu cellâda verilmek olacağını düşünmüş o- malı ki Hamada kendisi için bir mezar yaptırmış ve öldükten sonra oraya gömülmesini vasiyet etmiş, Ahlâksızlardan biri bunu Kara Murat Paşaya söyleyince kinli ve insafsız vezir şöyle bir söz savu- rur: O mezara ben yakında bir domuz gömdürürüm !.. . Onun domuzdan — maksadı şüphe eyok ki Arnavut Mehmet Paşa idi ve içinden onu. öldürt- mek te geçiyordu. Fakat bu fik- rini ortaya koyamadan azlolundu, hacca gitmek üzere İstanbuldan uzaklaştırıldı, Hamaya gelince de hastalandı, öldü ve Mehmet Pa« şanın hazırladığı mezara gömüldü! Mösyö Dolfüs te muhasıyıla- nna, muhaliflerine sık sık ölüm müjdeliyordu. Gazetelerde okun- duğuna göre ölümünden bir gün evvel birini astırmıştı, öldürük- düğü gün de iki muhalifin ida- idi. Bu vaziyette ölüvermesi cidden hayrete değer tesadüflerdendir. Zavallı insanlık. Kendi cinsle- rini yemeyen hayvanlardan ne vakit ibret alacaksın?. M. T Bigada Bir Bayram Dönüşü Elim Bir Kaza Oldu Biga, (Hususi) Şehrimiz köylerinden birinde, “Burçak Yol- ma, bayramından dönen köylü- ler arasında feci bir kaza ol- muştur. Her sene tekrar edilen bu bayramda, kadınlar öküz ara- balarına binerler, renk renk bez- leri bir araya getirerek bir «çiftçi bayrağı — yaparlar, milli şarkılarla köye dönerlerken köy delikanlıları bu bayrağa doğru Yine geçenlerde yapılan bu dönüş bayramında köy delikan- hlarından birinin silâhından çı- kan kurşun, öküz — arabarında bulunan Danışment köylü 25 yaş- larında Hacı Ali kızı Zelihanın başına isabet etmiş ve zavallıyı derbal öldürmüştür. Yapılan tahkikat neticesinde kurşunun aynl köyden Halil oglu Hüseyinin tabancasına ait oldu- gu anlaşılmış ve kendisi derhal tevkif edilmiştir. Bir Tecavlzün Neticesi Biga (Hususi) — Sazoba kö- yünden Hasan oğlu İzzet, kom- şusu Selim oğlu Eyübün gecele- yin evine girerek karısına sarkını tılık etmek istemiş, fakat muvafı fak olamamıştır. Hâdiseyi haber alan Eyüp, ertesi günü İzzeti kar: nından ağır surette yaralamışlır. Eyüp yakalanmış, İzzet hastaney« kaldırılmıştır.