14 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BigaKöylerinde Sen Posta Biga (Hususi) — Kasabaya ya- rım saatlik bir mesafede bulunan * Tevfikiye,, köyünün altmış ha- nelik halkını Rumeli ve Kafkas mubacırları teşkil eder. Ahalisi rençber olduğu için hububatın envamı ekerler. Köyün ahalisi çok çalışkan ve kanaatkâr | Ansanlardır. Biga şehrinin en bü- - yük karpuz ve kavun ihtiyacını | bu köy temin etmektedir. Köyün suyu biraz kıt olduğundan bah- | çelerinde meyva ağacı yetiştireme- © — Mişlerdir. , » Köyün bütün evleri kireç sıva- 'W' h ve karşıdan bakınca her birisi birer güvercin yuvasını andırmak- tadır. Bu köy, bir ufak sırtın Üs- tüne bina edilmiş olmakla man- zarası pek hoştur, Köylüler çayır ve mer'aları da biraz darca olduğundan fazla | hayvan besleyemezler. Çıkardık- O ları süt ve yağ, ancak kendi ih- — tiyaçlarına kifayet etmektedir. K Bu köyde mektep yoktur. ; . Çocukları, cıvarda bulunan Dime- tokar nahiye mektebinde okumak- O tadır. Köyün içi kaldırımlıdır. : Tevfikiyedeki kafkas muha- — cırları çaya çok meraklıdırlar. — Sabah kahvealtıları, gümüş gibi parlak ve temiz semaverlerinde kaynattıkları çaydan ve kendi yaptıkları çok nefis peynirden — ve biraz tereyağından ibarettir. — Misafirlere ikramları çok fazladır. En fakirinin evinde bile bir — temiz döşemeli misafir — odası — vardır. Kendi usullerile yaptıkları — katı bir peyniri mutlaka çekiçle — kırarlar öyle bıçakla filân ke- — gilmez. En fakir bir aile bile — yemeğini mutlaka masada yer. ! Bunların sureti mahsusada | yaptıkları “Çerkes Tavuğu,, is- | mindeki cevizli yemekleri pek | meşhurdur. En sevdikleri misa- | fire bu yemekten yapıp yedirir- ler. Kendilerinin y’o:l:o’ııdııı mısır unundan mamul — “pasta,, dedikleri bir ekmektir, Mamafih, hususi fırınlarında | gmayalı buğday ekmeği de yapar- | lar. Kendi aralarında kendi ana dilleri olan Kafkas lisanını komu- =lır. Fakat şehre gelince türkçe yı da bilirler. Bu dilin yazısı yoktur. Şehir yüzü görmi- yen bazı ihtiyar nineler, pek türkçeyi — beceremezler. — Pasta dedikleri mısir ekmeğine tuz koymadıklarından gözleri çok ferlidir. ihtiyarları — bile gözlük kullanmaz. Düğünlerini kendi eski mem- leketlerindeki âdetleri Üzere ya- parlar. Kadınlarının diş - örtüsü çarşaftır. — Kızlarını evleninceye kadar serbest büyütürler. Evlen- dikten sonra artık kaç göç baş- lar, Evlendikten sonra evlenen- lerin ihtiyarlara, hususile kayın- pedere gözükmesi çok — ayıp sayılır. Onun için yeni evliler, ihti- yarlardan köşe bucak kaçarlar ve senelerce onlara — görünmezler. Düğün haftasında birkaç gün delikanlılarla kızlar birlikte oöy- marlar. Büyüklerini pek saydıkları için onlarla oturup ta yemek yemezler. Herhangi bir mecliste olursa ol- sun yaşça büyük birisi gelince derhal ayağa kalkarlar. Ata ve silâaha çok merakları yardır. Bunları kullanmakta er- baptırlar. Çok güzel binici olan bu köy halkı, koşu hayvanı ter- biye etmekte de mahirdir. Koşu- larda mahirane cokeylik yaparlar, Birçok erkek isimleri de diğer vatandaşların ismine benzemez. Peşmaf, — Kabartay, — Becedoğ, Şabsuh gibi pek çok — tü- haf ve işitilmedik isimler — vardır. . — TİMlemket umîrmı | Vali Recai Bey Tokat, (Husu- si) — Verimli ve bereketli ara- ziye malik olan Tokadın 262622 nüfusu — vardır. kasabanın imarı için — programlı bir çalışma yap- makta ve yap- tırmaktadır. Bir- çok harap bina- lar istimlâk edil- mekte, hükümet konağı önünde geniş bircadde açtırılmakta, mek- tep binaları meydana çıkartıl- maktadır. Şehir dahilindeki met- rük mezarlıklar da kaldırılmak- tadır. Vali konağı ile tayyare şubesi civarmda ve Tokadın en havadar yerinde 100 yataklık bir memleket hastahanesi tesis edil- mektedir, inşaata başlanılmıştır. Büyük harptenberi hergün bir az daha harap olmakta bulunan Tokat pek yakın bir atide yep- yeni bir çehre alacaktır. Vali Recai Bey kısa bir zamanda şehrin — güzelleşmesi — sahasında mühim eserler vücuda getirmiştir. Vali Bey — Tokat elektrik tesisatının Belediye — elinde bulunmasının daha faydalı ola- cağını düşünmüş ve şimdiye kadar bu şirkete ait olan elektrik tesi- satının ve fabrikasının Belediye tarafından satın alınmasını temin etmiştir. Belediye, meyvcut fabrikanın MEMLEKET VY lerin Kü a si ş ”) "—vr".v_') Tokat'ın umami manzarası Tokadın ihtiyacı nisbetinde elek- trik kuvveti istihsal edemediğini nazarıdikkate almış ve fabrikayı yeni ve kuvvetli dinamolarla teçhiz etmeye, tesisatı daha fenni bir şekle ifrağ ettirmeye karar vermiştir. Yakında bu işleri ha- zırlamak Üzere bir elektrik mü- hendisi gelecektir. İmar ve Bele- diye faaliyeti halkı çok mütehassis etmiştir. 6d0 metre- tulündeki büyük Nik- sar köprüsünün inşaatı temamile ikmal edilmiş halkın çoşkun te- zahüratı arasında açılma merasi- mi yapılmıştır. Tokat - Turhal yolunun tami- ratı büyük bir faaliyetle ilerle- mektedir. Şimdiye kadar on bir kilometre şose yeniden İnşa edil- miş ve açılmıştır. Bu yol üzerinde sekiz daimi amele barakası bir de baş tamirci evi inşa edilmiştir. Bu evlere ameli yol bakımı kursundan me- Kaşta Banka Açılamıyor Kaş, (Hususi) — Ziraat ban- kasının burada bir şube açması hakkındaki teşebbüsler menfi bir netice vermiştir. Şube açılamıya- çağı haberi burada tecsslir uyan- dırmıştır. £ Kadınları ihtiyar da olsa uzun en- tari giyerler ve erkeklerle birlikte kat'iyen sofraya oturmazlar. Kendi aralarında yetişen oku- muşlarına pek fazla hürmet eder» ler ve onu el Üstünde tutarlar. Erkekleri hep — setre pantalon giyerler. Oldukça güzel geyinme- yi severler. Üstleri başları pej- merde değildir. Ticarette ve bil- hassa hayvan cambazlığında da gözleri açıktır. Cinsiyet itibarile biribirine arka çıkmayı pek sever- ler. — H. $. — Resimli 1, 2 — Adana'da hummalı bir imar faaliyeti vardır. 10 sene içinde Adana cskisile mukayese edilemiyecek kadar değişmiştir. Belediyede hummalı bir faaliyet göze çarpmaktadır. Eski ve bozuk yollar tamir edilmekte, ark yaptırılmaktadır. Buraya Gazi meydanına büyük bir Hı. nin bheykelleri rekzedilecektir. Belediye parkından bir köşeyi, 8 numaralı resim Adana ı İnegölde Açık Fikirli Bir Köy Muh- tarı Köy Kadınlarını Çar- şaftan Kurtardı İnegöl ( Hususi ) — Hamzabey köy muhtarı Durmuş efendi ev- velâ kendi karısına tatbik etmek Bzere bütün köy kadınlarının çar- şaf, peçe ve döşeme gibi ip- tidat kıyafetten ayrılıp medeni kıyafete girmelerini köy bekçisi vasıtasile halka ilân etmiştir. Şim- di köy kadınları tedrici surette manto giymeye — başlamışlardır. Eskişehirde Eski Dükkânlar Eskişehir. (Hususi) — Muha- sebe idaresi Eskişehirin en kala- balık ve göüzel yeri olan Köprü- başındaki eski dükkânları yıktır- maktadır. Buraya belediye irat getirecek yeni ve modern inşaat yapılacaktır. Memleket 3 — İne; Fındıklı, - Dömez, azl Bir numaralı resim teslim etmişlerdir. ABERLERİ Tokatta İmar Faaliyeti İlerliyor Birçok Yeni Mektepler, Yollar, Köprüler Yapılıyor, Cüm- huriyet Bayramında Birçok Eser şat Resmi aberleri zun 24 muallim amele tayin edi- lerek işe başla- mıştır. D Bey nelmilel yol işaretleri ka- nunu mucibince yolun — muhtelif kilometrelerin de beynelmilel işa- ret levhaları yap- tırılmış ve beton mesnetlerile bera- ber mevkilerine konulmuştur. 450 talebe alacak cesamette Üç büyük ilkmektebin temelleri atılmıştır.| Erbaa, Zile, Niksar, Reşadiye de S00 talebelik birer ilkmektep inşaatına başlanmış ve Erbaa ile Ziledekilerin temel kısımları ta- mamile ikmal edilmiştir. Cümhuriyet meydanında diki- lecek olan Gazi heykelinin kai- desi ihale edilmiş ve temel hafri- yatına başlanmıştır. Birkaç güne kadar temel atma merasimi yapı- lacaktır. Heykel, heykeltraş Nus- ret Hakkı Beye ihale edilmiştir. Önümüzdeki Cümhuriyet bayra- mında ayni günde memleket has- tanesi, vali evi, Tayyare ve Zirnat Bankası binası, ve mezbaha ile birlikte Gazi heykelinin de küşat resmi yapılacaktır. Bayram için çok büyük bir program hazırlan- maktadır. Memleket halkı şehrin yeni eserlerle süsleneceği bayra- mı sabırsızlıkla beklemektedir. Antalya'da Narenciye Mütehassısı Antalya, 13 ( A.A ) — Naren- ciye ve muz ziraatleri hakkında vilâyetimizde tetkikatta bulunmak üzere Ziraat Vekâlelince gönderi- len doktor Tebkuval şehrimize gelmiş, Antalya, Finike ve Alâiye de tetkikata başlamıştır. Antalya'da Harita Birligi Antalya, 13 ( A.A )—Belediye- Meclisi fevkalâde içtima ederek Belediye ve Yapı kanunları mu- cibince — teşkil edilecek harita birliğine âit hazırlanan nizamna- meyi tetkik ve kabul etmiş, bir- liğin asli ve yedek azalarını seç- miştir. Bu fevkalâde toplaniş ve seçim mülhak kazalarda da yapıl- mıştır. sokaklarından birisinin yeni çehresini göstermektedir. le bağlı Hamzabey, Bayramşab, vuş, Kozluca, Karalar, Tekke, 'oküş, Yeniyürük, İskâniye, Akbaşlar köyleri aralarında topla- dıkları 420 lira le Hamzabey köyü eivarında bir jandarma karakolu İnşa ettirmişler ve Jandarma kumandanlığına Yapılacak Ev Doktoru Perhiz Yemekleri Bundan bir müddet evvel, yine bu sütunda * Poliklinik ,, meomuasından “perhiz yemekleri ,, hakkında bir yazı almıştık. Bu sefer de, bu yazının ikinci kısrmını veriyoruz : Yumurta 1 — Yumurtaların daima ta- zesini kullanmahdır. Tazeliğinden biraz şüphe edilen yumurtalar kullanılmamalıdır. Taze yumurta ne kadar faydalı ise bayatı da okadar — muzırdır. 2 — Yumurtanın tazeliğinden emin olmak için yamurtanın ka- buğunu yavaşça kırmalı, sarının muntazam bir kütle halinde ve akın şeffaf, solgun kehrübal bir renkte olup olmadığına dikkat etmelidir. (Kırılmamış yumurtalar ise karanlık bir odada zıyayı yalnız bir tarafta bırakan abajurlu lâmbalarla — muayene — olunur,. ) Koklamadan herhangi bir müs- tahzara karıştırmamalıdır. 3 — Sarıdan ayırdığımız yu- murta akını hava girmeyen kapalı bir kap içine koymalı ve ayni günde kullanmalıdır. Zira yumurta akı paratifo A - B ile koli basil- lerine iyi üreme vasatıdır, Bulaşık bir yumurta akının kullanılması vabim neticeler doğurabilir. 4 — Yumurtayı (50) derece- | den yüksek bir şey içine karış- tırmamalıdır. 1 5 — İçine yumurta sarısı ko- nan her hangi bir yemek pişiril- mek İstenirse benmariye koymak icap eder. Zira benmaride arzu edilen hararet temin edilebilir. 6 — Yumurta karıştırlacak süt evvelâ açık kapta veya ka- pağı delikli hususi bir kapta beş dakika kaynatılmalıdır. 7 — Sit ve yumurtanın ka-, rıştırıldığı müstahzarlarda şeker eyice erimelidir. 8 — Süt, yumurta veya yu- murta sarısına kakao soğukta ka- rıştırılır. Pirinç Suyu (İshale Karşı) Miktarları: 150 ge. tane pirinç 1 İitre su. Besleyici kuvveti: Pek azdır, hafif-, ge kabız. hassası vardır. Hazırlanması: Pirinçi bir çeyrek litre soğuk suyun içine koyup beş dakika kadar kayatmadan hafifçe * asitmalı, ateşten çekmeli, durulun- caya kadar bırakmalı karıştırma- dan üstünden suyunu dökmeli, bu pirincin üzerine bir litre soğuk su koymalı, 10 dakika kadar hafif —kaynatmalıdır. İnce blr süzgeçle pirinci sudan ayırmalı, pirinç suyunu tekrar bir elekten geçirmeli, suyun miktarı azalmışsa su ilâve ederek bir litreye çıkar- malıdır. Pirinç suyuna koku ver« mek için her bardağa bir çorba kaşığı portakal çiçeği suyu kariş- tırılır. Arpa Veya Sago Suyu Miktarlarır BO gr. arpa veya sago irmiği. Besleyici kuvveti: Pek azdır, hafifçe müleyyindir. Hazırlanması: Arp veya sago İrmiğini ılık su ile yıkamalı, bir buçuk litre soğuk su koyup kapalı g kapta bir buçuk saat kadar kays — natmalı, suyu çekilirse bir litreye — iblâğ etmelidir. a Albüminli Su (Kabız İçin) — Miktarları: 250 &. m. m. kaynamış #i 1 yumurta akı, & gr. gçeker veya ) & m, m. fimon suyu yahut (10) a. me m, konyak. Besleyici kuvveti: Kullamlanı şektf veya ispirtonun miktarı nisbetindedife Kabiz hassaya maâliktir. Hazırlanması: Yumurta ukınf ( Devam 9 uncu sayfada )