14 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Bugünün Meselesi Türk Dili Zengin- liğine Kavuşmak Arifesindedir ( Baş tarafı | inci sayfada ) dili Kurultayına aza olarak — iştirak | etmek Üüzere —müracaat — edenlerin | ikincl Natesi şudur: M. Dündar, M. Emin, Köprülüzade M. Fuat, M. Mümtaz, M. Namık, M. | Saffet, M. Şekip, M. Şerafettin, M. Şerif, M. Zeki, Mahmut Ragıp, Dr. | Mahmut Sadi, şplm.ı. Muallim Mazhar y Mediha Adnan, Mediha Hurzaffer, Mehmet Ali Haşmet, Nurettin, Mehmet Şerif, Meh- met Şükrü, Mehpare Hüsnü, Melâhat Sabri, Meliha Avni, Memduh Turgut, Muhittin - Doğan, Muhlise, Murat, Musa Kâzım, Mustafa Sümbüli, Mithat Sadullah,muallim Mustafa Sait, Mutla, muallim Muvaftak, Murzaffer Baeri, Mükerrem, Müveddet, Mükrimin Halil, Naim Hâzım, Naime Ahmet Halit, Nakiye, Namdar Rahmi, Naşit Hakkı, Nâzım, Kaymakam Nazmi, Necip, muallim Necdet Ayyaz, Dr. Nihat, | Nihat Adil, Hüsamettin Rıfat, Dr. Nurettin, — müh Nuri, Osman, Osman Cemal, an Huri, muharrir Ragıp Rifki, Raif Necdet, Raşit Dev- | letgiray, Recai, Refet Aval, Refet | Refik, Reşat Şemsettin, Killeli Rıfat, Ruşeni, Sabri, Sabri Cemil, Sndettin Nüzhet, Dr. Sadettin Vedat, Sadri Etem, Safiye Hüseyin, Salâh Cimcor, M. Salâhattin, Salih Zeki, Salih Zeki, Saniye İlfet Kadri, Salâhattin En'a, Selim Nüzhet, Selim Sırrı, Seniha, Servet Yesari, Sırrı, Mübendis Sıtkı. Dr. Suat Fuat, Dr. Suphi Süleyman, Dr. Süha, Süleyman Hurşit, Süreyya, Dr. Süreyya Tahsin, Şadiye, Şemsettin, Şevket Aziz, Şevket Süreyya, Şevki, Dr. Şükrü, Taha, Tahsin Ömer, Talât, | Teologos, Tevfik — Besim, — Tevfik Necati, Tevfik, Uluğ, — Uşaki zade Halit Velet Çelebi, Muallim Vesime, up Kadri, Yaşar, Yaşar Çetin, Y Şerif, Yusuf Osman, | Y Elnekave, — Zakir — Kadiri, Profesör Dr. Ziya Cemal, Cezayirlioğlu Ziya, Ziya, Ziya Nuri Paşa Hazretleri, | Ziyaettin, Mülâzim Talât Hüsnü Beyler | ve Hanımlar. Dinleayiciler £ — Kurultaya — dalmi — dinleyiel olarak iştirak etmek ÜÖzere müracaat edenlerin ikinel listesi şudur: Adalet, Adnan Cahit, Adviye, A. Galip, Agop Nargileciyan, Hacı Ah- met, Ahmet, Ahmet Kemal, Ahmet | Rasim, Akdez Nimet, Dr. A. Nalm, Arif Müfit, Amm, A, Sırri, Avni Ali Candar, Aynıhayat, Baha, Bakiye, Ba- dye Salih, Behzat Velittin, Belkin Nedim, Burhan Ümit, Cavit, Cemile Melih, | Edibe, Edibe, Efser. Faruk, Fatma, Fazıl, Fehmi, Febmi İsmail, Fehmi, , Feridun, Ferit, Fevziye, Fev- ziye Küânm, Fıtrat Necip, — Fitnat Mithat, Füruzide, Galip Paşa, Güzin, Hadiye Nimet, Halil, Handan. Hasan, Hasan Kirişoğlu, Hayri, Hayri Mu- | hittin, Hayriye, Hayrünnisa, Ârif, Dr. Her Ritter, Dr. Her Vittek, Hıfzı Tevfik, Hüsamettin, Hüsamettin, Hü- seyin Namık, Hüseyin Nihsl, Hüsnü, | Hüsnü, Hüznü, lspartalıoğ'u Hiyas, ib- in, İbrahim Hakkı, im Osman, İhsan, İhsan, İrfan Emin, İrfan, Madatmn İrini, | Temail, Kadr Kâmil, Kâni, Karl Hofmeir, Kemal, Lamla, Lütfi, Mahmut Meh- | Mahmut Sıtkı, Maksut Nargile- ciyan, Malik, Madam Marika, Maruf, | M. Masajiro Ikens, Mecdi Sadrettin, Mecdut Salt, Mediha, Mediha Mitbat, Mehmet Ali, Mehmet Vahit, Melâhat, Melâhat, Melâhat Hulki, Meliha Ah- met, Meliha Nazım, Menije, Merzuka Muhiddin, M. Fuat, Mevhibe Kâzım, M. Kemal, Dr. Hacızade Mirza Beyler ve Hanımlar. 3 — Bu (iki Hete İle dünkü İiste- lerde adları yazılı zatlar hergün saat 10 dan 12 ye ve 14 ten 17 ye kadar Dolmabahçede Milli Saray Müdürlüğü dalresinde açılan davetiye dağıtma merkezine müracaatla kartlarını al- dırmaları rica olünur. 4 — ÂAza ve dinleyicilerin adları hergün liste halinde neşredilecektir. Bu İistelerde adları çıkanlar yine dağıtma merkezinden kartlarımı ala- bileceklerdir. SON POSTA - —— a aa a z Bir —x —e — rmrar — Fabrika Daha K;zandıİ; a Başvekil Paşa Bakırköy Fabrikasını Açarken Dediler Ki : Milletin Sermayesi Ca llere Emanet Edilemez ! Bilgisi, Çalışması, Hevesi Az Olanların Barınmaları İçin Millet Fabrika Yapamaz Ve Yapmıyacaktır Başvekil Paşa yeni makineleri tetkik adiyor Dün Bakırköy Bez fabrikasına ilâve edilen yeni büyük pavyonun açılış kutlulanması Başvekil İsmet Paşa tarafından yapılmıştır. Merasimde, İktisat Vekili Celâl, Inhisarlar Vekili Ali Rânâ beyler, ordu müfettişi Fahreddin Paşa, Vali — Muhiddin, — müddeiumum! Kenan, Sümer Bank umum mü- dürü — Nurullah Esat beylerle şehrimizdeki mebuslar ve daha birçok davetli zevat hazır bulun- muşlardır. Ismet Paşa Hz., Ertuğrul yatile ve refakatlerindeki zevatla bera- ber saat 4,20 de — Bakırköyüne gelmişler ve sahilde biriken halkın alkışları — arasında lardır. Saat tam beşte, Başvekil Paşa yeni yapılan pavyonun kapısında- ki kurdelâyı kesmek süretile yeni müesseseyi — açmışlardır.. Bunu müteakip, yeni kısım tamamile gerilmiş, fabrika müdürü Fazlı Bey Başvekil Paşaya izahat ver- miştir. İsmet Paşa, modern tesi- satın ve yeni makinelerin işleme şekilleri etrafında muhtelif sualler sorarak malümat almıştır. Fabrika gezildikten davetliler trasada bir müddet sonra istirahat etmişler, bu müddet içerisinde la- | met Paşa hazretleri gazetecileri kabul edarek şu mühim beya- natta bulunmuşlardır : «— Bakırköy bez fabrikasının yeni tesisatını hep beraber açtık. ) karşılanmış- | Geçen sene bu vakit, bugün gör- | düğümüz güzel parçalar, yapının karışık manzarasını gös- teriyordu. Bugün hepimize fabri- kanın her tarafını bilerek anlatan kiymetli müdür Fazlı Bey, geçen sene bugünleri vadetmişti. İş ha- yatında tasavvurları, vadolunduğu gibi tahakkuk etti- rebilmek büyük — muvaffakiyettir. Sümer bankı ve Bakırköy fabri- kası idaresini ayrıca tebrik ede- rim. Bakırköy fabrikası, bundan takriben seksen sene kadar evvel hususi bir müessese olarak kurul- muş ve ayni zamanda elden ele geçerek Devlet idaresine intikal etmişti. Bana verilen malümata göre, Cümhuriyet, bu fabrikayı takriben 1600 iğ ile ele geçirmiş- tir. lik tesisat devrinde 3600 iğe kadar çıkarılmış, yeni dairelerle fabrika takriben 9 bin iğlik bir mücssese olmuştur. Bugün memlekette, zannede- yeni | zamanında | | kat bugün için | sermayesi kendi mücssese rek — ve kendine genişliyerek büyük — bir olmuştur. Fabrikaların tasavvuru, | kurulması, yaşayabilir. bir halde | işletilmesine nisbetle kolay tarafı sayılır. Asıl zor İş kurulmuş bir fabrikayı işletebilmek dirayet ve kabiliyı Bakırköy fabrikası geçen on s#ene zarfında bu imti- hanı vermiş, kıymetli müdürü reyine güvenilir ve eline milletin manet olunur bir kud- ret göstermiştir. Yeni kurulacak büyük mües- seselerimizin işleme zamanlarında bu imtihan devrini hep beraber dikkatle ve merak ile takip edeceğiz. Fabrikanın muhtelif parçala- Başvekil Paşa işçi kızlardan izahat alırken | rim İzmirde, daha çok iğ bulun- Tabil, etmekte kombinalar, ki vardır. tesis duran — fabrikalar Sümer Bankın olduğu — büyük ilki önümüzdeki ilkbaharda 30 bin iğle işlemiye başlıyacak, memleketin en büyük dokuma müesseseleri alacaktır. Onlara bakılırsa Bakırköy fabrikası daha küçük, bir müessese - sayılabilir. Bununlaberaber Bakırköy fabri- İsmet Paşa fabrika müdörünün izahatını dinliyor kasının hususiyetlerini ve hususi kıymetlerini nazarı dikkate koy- mak benim için hakiki bir zevk- tir. Bugün mevcut hususi vesresmi müesseselerin en yeni makinelere malik olanı hemen burasıdır. Fa- kıymetli olan görüş şudur; Bu fabrika küçük ve iptidai bir halden mütemadiyen ilerliye- | husust hepsinden daha | | seti | işlemelerimizin mazide rını bana anlatırken Fazlı Beye, işçilerin yetiştirilmesinde makine- lerin bakımında dikkatimi celbe- den noktaları saklamadım. İşçilerin — yetiştirilmesi, yeni sanayi hayatımızda büyük bir vazife ve geniş bir hadır. Her işçi, kullandığı makineden azami istifade edecek kabiliyeti, yalnız bilgisi ile değil, bir — nevi ateşli hırs haline gelen arzusile temin eşmeği de — düşünmelidir. Bütün milletin — yeni iktısadi hayatını istikametlendirmek için ehemmiyet verdiği bu fabrikalar, ancak bi« lenlerin, çalışanların istiyenler ve öğrenmek kabiliye- tinde olanların bulunduğu yerler olacaktır. Bilgisi, çalışması, — hevesi az olanlarin — sığınmaları İçin millet fabrika yapmıyor ve yapmıya- caktır. Fabrikaların — kapısından İlk günü giren — memur veya işçi, herkesin bu esasi evvelâ yüreğinin içine yerleştirmesi lâ- zımdır. Önun İçin — yeni »büyük fabrikalar ilk kuruldukları ândan itibaren sanatinde ve masrafında dikkatten yüreği titreyen sanat- kârların yetişmesi için — gayret sarfetmelidir. Burada gördüğüm eyi şeyler- denbirisi de fabrikada hanımların geniş bir çalışma zemini bulma- sıdır. Ötedenberi kanaatim odur ki, hanımlarımız, dokuma işlerin- de ince zevkleri ve el meharet- lerile bizim dünyada hususi ve hususi bir kıymet ceklerdir. Bazı tabii mahsulleri- mizin kendine mahsus bir olması gibi, — eski bir zevk nefa- elişi çeşitleri gibi, — yeni | göstermiştir. öğrenmek | | tren ücretlerinin indirilmesi | dokumalarımıza | temin ede- | Ücretler Ucuzluyor ( Baştarafı 1 inci sayfada ) betinde bir tenzilât — yapılacal | demektir. Bir müddet sonra dt kumpanya umumiyetle bu tarifeyl tatbik edecektir. İ Bugün otobüsler Edirneye be her yolcuyu (3) liraya taşıdıklari. için şirketin bunlarla iyiden iyiyt rekabete girişmesi de kabil olti caktır. İ Flurya Hattı Meselesi l Malümdur ki; Flurya plijlırınl! gitmek için hâlen tatbik ııdilıııek“I olan tren tarifesi çok pahalıdıfi Bu hususta yapılan ükh)*otlılı üzerinde alâkadarlarca tetkikal yapılmıştır. Öğrendiğimize görl bu tetkikatın neticesi gu olmuştur! Mukavelaname mucibince, kum' panya bir yolcuyu birinci mevkidt bir kilometre mesafeye nakletmeli için (4) kuruş (20) para ücret almağl mezundur. Flurya hattının geliş t€ dahil iduğü halde, 40 kilometri | olduğu düşünülürse alınması iktizi eden ücretin 160 kuruşu geçmi lâzımgelir. Halbuki bügün birind mevki gidip gelme Ücreti 69 kut ruştur. | Alâkadarların tetkikatı, bu üc retin de tenrili icap ettiği netice' sini göstermekle beraber, plâjlari rağbetin azalmasında plâj fiatler rinin fevkalâde olarak fazla olu' şunun da mühim bir âmil olduğun! Aldığımız — mevsull malümata göre her şeyden evv plâj ücretlerinin ateş bahasındaf! kurtarılmasını temin için salâhi yettar makamlarca belediyeye blf müracaat yapılacak, bu — aradi iağ' kânları da tetkik edilecektir. Yeni Usul Bir Yol Tarabyadan Hacıosman bayi' rına kadar yapılan çimento yoluf inşaatı bitmek Üzeredir. Bu yö memleketimizde ilk çimento y! tecrübesidir. — Tecrübe ;imdlllıî muvaffak bir netice — vermiştii Şehrin diğer bazı yerlerinde bunf gibi çimanto — yollar yapılmaf muvafık görülmektekir. Çimenif yol aynızamanda ucuza — mal ol makta, ve sağlam yıpılmıkl:y dokuma — fabrikalarımızın hJ tarafta — sevilecek ve — aranf cak incelikleri olacaktır, olm?” hdır. | Bakırköy fabrikası Cümhurf yette 1600 iğden 9 bini geçel iğe varmış. Bu terakki nişbetk san'at hayatımıza örnek olu! az zamanda Türkiye sanayi sahi sında yüksek demektir. neticeler alac zevkle — veriyoru! Ümit ediyorum ki, millet, ye! fabrikalara, memleketin — sana; leşmesi için gösterdiği alâka alacağından em olarak bizim #evincimize edecektir.» Bugün de İkl Fabrikani' Temeli Atılı k Ismet Paşa, bunu mütcakif fabrika etrafında biriken halki alkışları arasında tekrar Eı-hıi'J yatına avdet etmiş ve yat mabahçe önünde demirlemiştir: İsmet Paşa, geceyi — yal geçirmiştir. — Ertuğrul — yalı sabh saat 6 da İzmite harek | etmiştir. Orada, kâğıt fabrikaff tanınmış | nın temel atma merasimi yap' cak, —öğleden sonra da "k':: şehrimize — dönülerek Pışah'hı' cam fabrikasının temeli atılac?