15 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

15 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Hilâl -ve- Zambak!| Büyük Tarihi Roman Muharriri: A. R. Taht Ve No:B SÜa tnl ei lö -8 - 934 Saltanat Birinci Fransuva Başını Önüne Eğmiş, Elindeki Şarap Bardağını Sallayıp Duruyordu .. — Haşmetmeap!.. O kâğıt paketindeki notlar, çocukluğumda Romada gördüğüm ©o feci salıne- nin ne olduğunu anlatmakla baş- hyor.. Babamın bütün acıklı hayatını anlatıyor.. ve sonra, | İ(Cem) adını taşı. Bu isim senin için ebedi bir şeref ve mefharet | vesilesidir | satırlarile hitam bu- luyordu. Birinci Fransuva, yine sabr edemiyerek sordu: — Ya, Romada parçalanan © adam?.. — Evet — haşmetmeap.. O adam, Ankonalı (Hıristo Fano) isminde bir serseri İmiş. Babamın kardeşi Sultan Beyazıt tarafından para ile satın alınmış. Hem Pa- payı, hem de babamı öldürmek için Romaya gönderilmiş. Fakat Papa, Venedik elçisi vasıtasile bu teşebbüsü haber almış. Hristo Fano yakalanmış. Yapmak istediği cina- yetleri itirafa mecbur kalmış, onun üzerine de Papanın emrile parçalanmış... Fakat ben, gerek bu adama ve gerek babama eza ve cefa eden diğer insanlara karşı kalbimde büyük bir kin duymu- yorum, — haşmetpenah.. Çünkü bütün bunlar, babama yabancıdır. Maksatları da, babamın kardeşi olan İkinci — Sultan Beyazıttan, sefil birer menfaat koparmaktır. Asıl müttehem olan amcamdır. O amcam ki... Şövalye, tekrar şarap barda- ğına sarıldı. Yarıya kadar içtik- ten sonra, gözlerini karşıki du- varlara gezdirerek mırıldandı. — Taht.. Saltanat.. Hüküm- darlık... Bunlar ne iğrenç şeyler haşmetpenah.. — Insanların naza- | rında pek yüksek — tanınan bu mevki ve makamlar, bunlara malik olanlari en süfli derecelere indi- riyor.. Baba evlâdını, evlât baba- sını, kardeşi kardeşini öldürüyor. Zahiri bir şeref maskesi altında, en menfur — bir. katil çehresi gizleniyor. Birinci Fransuva, başını önü- ne eymiş, iki parmağının arasın- da tuttuğu bardağı hafif hafif İSTANBUL Gazetemizde — çıkan ve resaimlerin bütün hlllın mahfuz ve gazetemize aittir. | rımla Abone Ledeli pesindir. Adres değişlirrmek 25 kurüştur. surema K Gelen evrak geri verilmez. ti .ıin!ardııı mos'uliyet alınmaz. lara 10 kuruşluk esi İâzümdır. sallıyor, içinde çalkanan şarapla meşgul görünüyordu. — Şövalye, derin derin içini çekti, sözüne devam etti: — Affedersiniz haşmetmeapl. | Vakıa bunlar, bir. hükümdar | karşısında söylenecek sözler de- ğildir. Fakat, ( prens) unvanının yerine ( Şövalye ) namını niçin tercih ettiğimi de — size başka Hürlü izah edemezdim... — Şimdi müsaade buyurunuz da, asıl böyük sualinize cevap vereyim... Haşmetmeapi. Görüyorsunuz ki, damarlarımda cevelan eden kan, tam bir imperator kanıdır. (Kor- kusuz ve lekesiz şövalye) namını kazanan meşhur (Bayar) ın çırağı oldugun.ı ve onun kılıcını taşıdı- ğım da ayrıca bir şereftir. Buna binaen Fransa Kıralı Birinci Fransu- va ile müsavi değilsem bile, Fran- suva Dövalva ile aymı zadegân sınıfında bulunuyorum... Şu halde teklif edeceğim düelloyu redde- demezsiniz değil mi?. Birinci Fransuva, asabiyetle ve dudaklarının üstünde acı bir tebessümle silkindi: — Lâkin, şövalye... — Bir dakika daha müsaade- | nizi istirham ediyorum, haşmet- | penah... Size bu teklifi şimdi ya- pacak değilim. Anlıyorum ki şu günlerde çok muztarip bir mev- kides'niz. Etrafınızı kuşatan felâ- ketten kurtulmak için bir Türk- ten İtimdat ettiğinizi kulakla- işittim. Hocam Şövalye Bayar'dan aldığım ders mucibince kendi şahsi işimi bir tarafa bırakarak size yardım etmiye mecburum. Şu anda kanım ve kılıcım, tamamen emrinize hazır- dır haşmetpenah, Birinci Fransuva, birdenbire yerinden fırladı. Elini, Şövalyenin omuzuna dayadı. — Dostum.. Siz, hakikaten Şövalye Bayar'a yakışan bir çı- raksınız. Belki de tanıdığım riya- kâr asılzadeler arasında en mert bir adamsınız. Sizi Fransada tanı- mış olsaydım, ikbal ve şerefa gark ederdim. Yalnız.. Anlaya- madığım birşey var; niçin benimle düelle etmek istiyorsunuz?.. — Sizi öldürmek için haşmet- meap. — Beni öldürmek mi?.. Fakat benim ölümüm size -ne temin edecek?.. — Bana mı?.. Bana, doğrudan doğruya hiçbir şey temin etmiye- cek.. Ben, bu ölümden bilvasıta müstefit olacağım haşmetpenah. — Ne gibi? — Bunu sormayınız. haşmet- penah.. Bu mesele ancak ııhıımı ait bir sırdır. — Peki,, Bunu sormıyayım.. Ya, sizi benim önlüme sevkeden- ler.. Bunları olsun söylemezmisiniz? | — Size, ancak iki isim söyle- yebilirim haşmetpenah, — Söyleyiniz. — Şarlken.. Rahip Layula. Fransuva, boğuk bir sesle: — Şarl.. Ken... Rahip.. Layulâ... Diye bağırdı. Masanın üstüne aşkettiği yumruğun şiddetinden, şarap şişelerile bardaklar yere yuvarlandı. ÇArkası var) OÖS Tembeliiğe Kulp Takmak .. | — Birader tuhaf bir tabiatim var. İçmeden çalışamıyorum. Fa- kat içince de çalışamıyoruml.. | resererereRAAAAELALELEKEADALA. Dünya İktısat Haberleri İtalyada Iki Yeni Ihraç Maddesi Var .. İtalya ihracat ofisi bu mem- leketin — kabuklu yemiş ihracatı hakkında bir bro- şür — neşretmiştir. Bu eserde badem ihracatına ay- rılmiış olan — satırlara — bakılırsa İtalyanın badem ihracatı seneden seneye hissedilecek derecede art- maktadır. Aşağıdaki istatistik bu noktayı güzelce meydana koyuyor: (Kontal olarak ihracat) talyanın ceviz ve ba- 'em ihracatı Sene Kabuklu İç 1931 16.278 163.035 1933 12.981 196.944 1933 17.240 232078 Bu istatistikten de anlaşıldığı veçhile İtalya bademlerini daha ziyade iç olarak sevketmektedir. Kabuklu ihracat çok azdır. İhra- cat bilhassa Almanyaya ve Ho- landaya yapılmaktadır. | Badem ihracatında muntazam bir artış olduğu halde ceviz ih- racatı bilâkis — gittikçe — azak: maktadır. — Aşağıdaki — rakkam lar kental ve liret hesabile İtalyanmn son Üç sene — içine deki ceviz. ihracatını göstermek- tedir: (Bir liret 11 kuruştur.)| (Miktar Kiymet — | Sene kental liret 1931 70897 — 23342674 1932 78.520 —— 20.891.063 1933 69888 ——— 10.107.110 | | Bu istatistik ihracatın miktar- ca azalışı yanında fiat temevvü- catının da büyük bir rol oyna- dığına İşaret etmektedir. * Bolu 14 (A.A.) — Bu seneki buğday ve arpa ulü geçen se- neye nisbetle daha temizdir. Buğda- paradan Üç kuruş yın kilosu yüz otuz paraya kadar ve arpanın kilosu altımış paraya satılmaktadır. Tiftik geçen seneden noksandır. kilosu 30- 35 kuruşa ve yünün kilosu 30 kuruştur. * Muğla 14 (A. A.) — Temmuz ayı içinde Bodrum | .::;g:::;" ve Bozburun iske- a lelerinden adalara ihracatı | 42 öküz, 49 inek, 13 boğa, 29 dana, 87 kümes hayvanı 131 koyun, 161 keçi, 42 kuzu, 2 oğlak — ve 13 bin kilo gübre ihraç edilmiştir. . v. A, KUTİEL — Yurtdaş L Ankara YuksekZıraat Enstitüsü Rektörlüğünden : V: Bu sene Yüksek Ziraat Enstitüsünün Baytar, Ziraat ve Orman Fakültelerine meccani leyli ve ücretli leyli ve nihari erkek ve kız talebe alınacaktır. Kayıt ve kabul şartları aşağıda yazıldır: a : Türk tebaasından olmak ( Ecnebiler hususi talimatnamesine göre kabul edilir ). b Lise bakaloryasını vermiş bulunmak. : Leyli olacak talebenin yaşı 17 den aşağı 25 ten yukarı olıımık d : Mesleklerinin icap ettirdiği beden kabiliyeti ve sağlamlık- ları hakkında tam teşekküllü hastanelerden Sıhhat raporu getirmek ve ışı şahadetnamesi vermek. : Belediye veya Polis merkezlerinden gehrnıek 2 : Enstitüye girmek istiyenler yukardaki vesikalarla birlikte 6 kıt'a fotoğrafı bir istida ile doğruca Ankara'da Yüksek Zirant Enstitüsü Rektörlüğüne göndermelidirler. 3 : Müracaat zamanı Temmuzun onuncu gününden Eylülün sonuncu gününe kadardır. 4 : Evrakı tam olmiyanlar Enstitüye kabul edilemezler, Mücs- sese kayıt ve kabul edilen talebeyi iki ay zarfında tekrar muayene ettirir, kabiliyeti bedeniyeyi haiz olmıyanların kaydı silinir. 5 : Leyli meccani talebeden staj veya tahsil devresi için de stajını veya Fakültesini bırakanlardan veya cezaen çıkarılanlardan hükümetçe yapılan masrafı ödeyeceklerini daire Enstitünün verece- ği nümuneye göre Noterlikten musaddak kefaletname vereceklerdir. 6 : Vaktinde tam evrakla müracaat etmişler arasından kabul edilecek talebe diplema derecesine ve müracaat tarihine göre tefrik edilecektir. 7 : Ziraat, Baytar, Orman Fakültelerine alınacak - talebeler, Tibbi ilimler Fakültesinin 1, 2, 3 üncü sömesirlerinde mevcut ders- leri de takibe mecburdurlar. 8 : Ziraat Fakültesine almacak talebe Ankara'da Gazi Orman Çiftliğinde on ay staj göreceklerdir. Talebeye bu staj müddetince yemek ve elbise masrafları karşılığı olarak 30 lira aylık verilir. Harcırah verilmez. 9 : Ücretli leylt talebenin ücreti üç taksitte ödenmek üzere 275 liradır. 10 : Ücretli leyli talebe tercih olunur. olan nihari talebe için miktar tahdit edilmemiştir. '- Denizyolları AŞLİTMISİ Tı! 42“7— Slrlıeıl Ihlı uım Han Tel. 27 Ayvalık Yolu BANDIRMA — 'apuru 15 Çarşamba 19 da Sirkeci rıhtımından kalkacaktır. “*4741,, Trabzon Sür'at Yolu CUMHURİYET — Yağurı 16 Perşembe 20 de Galata rıhtımından kalkacak. Gidişte İnebolu, Samsun, Ordu, Gireson, Trabzon, Rize, Hopa'ya. Dö- nüşte bunlara ilâveten Pazar, Of, Polathane'ye uğrayacak- tır. “4787,, hüsnühal — mazbatası Kabul - şartlarını haiz (3704) Tayyare Bayramına hazırlıklar Tayyare Cemiyeti, 90 Ağustos 934 Zafer ve Tayyare Bayramımı parlak bir- surette tes'it etmek için hazırlık- larına devam — etmektedir. Bayram günü yapılacak merasim geçişine Git proğram — İstanbul — Kumandanlığınca tanzim olunmaktadır. Bundan başka İstanbul halkının kiymetli toberrüatile bu sene satın alınan üç tayyı (Boykoz), (Kar- tal) ve (Kadıköy) isimleri takılacaktır, Bu maksatla Tayyare Bayramı — günü Yeşilköy tayysre meydanında büyük merasim yapılacak ve merasimin ni- hayetinde tayyarelerimiz uçarak İstan- bul halkına lıbnknımele buncu köyünde Selânikli bombacı mer- hum Hüsnü Bey ve hemşiresi Kıymet Hanım oğulları İbrahim Kadri, Nevşe- | hirde muhasebeci Fevzi, Konyada yüz- başı Remzi, Yozgatta tütün inhisarinda Şükrü Beylerden on senedenberi haber alamamaktayım. Bilenlerin bildirmele- rini rica ederim. İzmirde Kemer caddesinde Gaziler ma- hallesinde 719 numarada Selânikli Hüsnü Bey oğullarının dayızadesi İbrahim Kadri valdesi! Melek ave eee a kenasANBa söKe e REEMEEEEKE LA Ke AAA Ase A LesereAsE Mersin Sür'at Yolu ANAFARTA I Yişüras li tos Cuma 1i de Sirkeci rıhtı- mından kalkacak. Gidişte İz- Antalya, Mersin'e. Dö- Küllük, Çanakkale'ye uğraya- caktır. (4788) İstanbul Birinci İflâs memur- luğundan: Müflis Aslan Fresko mah- | tumları şirketi ile şürekâsı iflâa maşa» #ına evvelce müracatla alacaklarını ka- l yat vo kabul ettirenlerin ellerindeki ve- esiki ve vekil olanların da vekâletname- | lerini hamilen şehri hâlin yirminci pazar- | tesi günü sxat onobire kadar memuriye- timize tevdi ve yapılacak toplanmada bu- | lanmaları lâzımdır. Yevmü mezkürda ha- | zır bulunmıyan ve vesaiki tevdi etmiyen- lerin baklarının ziyamdan mütevellit Bartın Yolu mesuliyeti hukukiyenin kendilerine ait olacağı son defa olarak ilân olunur.(1589) BURSA ';;:ıınıl 16 stos Perşembe 19 da Sirkeci rıhtımından kalkacaktır. *4789,, Kuruıın. Topçulır cadduıı Ixo 338 Vapur başlarında İzdihama Sakurtyr gökğeeiin. el D mahal kalmamak üzere biletle- Cümhüriyet bayramında — açılacak sergi münasebetile yapılacak tenzi- Vâthı tarifelerden istifade ederek yeni devlet merkezimizi mutlak gör! Hem ziyaret, hem ticaret! Mit İklesat ve Tasarruf Cemiyati rin hareket günlerinden evvel Karaköy ve Sirkecideki acen- talarımızdan tedarik edilmesi muhterem yolcuların menfaat- leri icabindandır. *“4688,,