15 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

DAHİLİ HABERLER “Günün Tarihi Nafıa Ve Maliye | Vekilleri Malatyada Elâziz, 14 (AA) — Naha ve Mar liye vekilleri ile birinel umumi mü fettiş, kolordu ve fırka kumandanlari | ve Elâziz valisile birlikte dün otome* | billerie Ergani madenine O hureket etmişler, yolda Ergeni demiryolü İnşaatını, tünel ve köprüleri tetkik | ve teftiş eylemişlerdir. Vekillerimiz Erganide fabrikalari! © Bozukluk © Ve Hakk Nakil ücretlerinin çokluğudur ki memlekette iktisadi bir muva- zenesizlik doğuruyor. Bartında yumurtanın beş paraya satılması bunun bariz bir misalidir. Hâ- disenin halk arasında husule getirdiği tesiri ise dün şöyle tesbit ettik: Ekip Bey ( Üsküdar Kısıklı 82) — Bartında yumurtanın tanesi beş ps- susi ve umumi hukuki emval ve emlâki devlete dev- redilmiş bulunacaktır. Yıllık taksite raptı etrafındaki Şehrimizde bulunmakta olan adliye vekili Saraç eek raya ( satılıyormuş. Ben bu haberi görüşen gazetecilere, rıhtım şirketinin satın | müzakerelerde en ziyade yer alan fikir bu tak- Bolu « ii imalar e e Gb y teyit eden Şu | gin memleketin iktisadi şartlarına uygun olması" Bolu, 14 İeee lez ir a © imiş. Geçenlerde Samsunda bir «— Bir senedenberi devam eden müzakereler iyi | dır. Bu moktai nazar üzerinde her iki taraf ta hüsnü | mılcabamem arasındaki sekiz kilomet- yumurtacılar kongresi toplanmıştı. Bu kon; sözde yumurtacılar bankası relik şosenin ikmali için çalışılmakta gre yat niyet ermiştir. e göt dor. Bir ay içinde Bolu - Ankara ş0sâ bir neticeye varmış addedilebilir. Esas ve Senevi taksitler, 40 senelik bir istikraz mahiye- pren- sip mutabakatı efkâr hasıl olmuştur. açacak, istihlâk kooperatifi kuracak vw hariçte maallarımıza müşteri bula- caktı, Demek ki bunların hiç birisi yapılmamış ve zavalı köylünün iwendiği bu biricik mataı da elinde ır. Yumurta deyip geçivörmi- yelim, Yumurta tütünden sonra mühim bir ihraç maddemizdi. İhraç dı. Yumurtalarımıza hariç müşteri bulmıya çalışmalıyız. * Salih Bey (Aksaray Horhor caddesi 192 ) — İlkbaharda Son Posta gaze- tesinde bir haber okumuştum; ban fona ve kara niyetli adamlar köylüler arasında bu sene 40 yumurta (40) paraya İnecek diye propaganda yap- mışlar. Bunun için de köylü tavukla rını kesmeye ve pazara getirerek on beş kuruşa kadar satmıya başlamıştı. Son Posta bu muzır propagandacılar hakkında ceza verilmesini istemişti. Tavuk bizim köylümüzün altın maki- nesidir. Kendi kendine yetişen ba mahlâkları yok edersek sonra yerine koymak çok müşkül olur. 3 Bugün de Bartında (o yumurtanın 3 tanesi beş vaziyetin Ön! inmiş. Bu fena Mi gçeliyiz. Yakan murta, edi, gören köylü yer corel yar bahasına elinden çıkaracaktır. ye * Avni Bey (Kandilli fener sokağı 3) — Bartında yumurta böş paraya, Fa- kat İstanbulda altmış paradan aşağı alamıyoruz. İstanbulda ihtikâr yek deyenlerin kulağı çınlasın. Biz köylü- P müzün yumurtasının daha fazla para © lerle mükellef olan etmesini İsteriz. Fakat birçok vergi- şehirlilerin de keselerini di mek lâzımdır. Yumurta buraya gelinceye kadar niçin bu kadar pahalılaşıyor. Eğer bu © © fark makil ücretlerinden meşet edi- bu cihet tetkik den köylünün ve müsteblikin olarak mutavasstların cebine demektir. Alâkadarlar bu ciheti tet- kik ederlerse çok iyi yaparlar. Bir Neşriyat p Meselesi : Bir Ticaret Gazetesi Adliyeye Verildi Adapazarı bankasının malt vaziyetini o kesredecek (şekilde neşriyatta bulunan; Ticaret gaze- tesi, Vilâyet tarafından müddei- umumiliğe — verilmiştir. OVilâyet, banka hakkında ayrıca tahkikat yaptırmiş, bankanın vaziyetinin tahtı emniyette olduğu görülmüş- tür, y ora edilmelidir. : bu para aleyhine giriyor bilânçomuzda mühim bir yekün tular- Uyuşulan noktalar iki tarafça tespit edilmiştir. Önü- müzdeki senenin İlk gününden itibaren şirketin hu- Talebe Birliğinin | Toplantısı Dün, Kapanan Gazetele- rinin Vaziyeti Konuşuldu Mili Türk Talebe Birliği ide- re heyeti dün saat beşte top- landı. OVilâyet makamı tara fından Birlik (gazetesinin ma- hiyeti siyasi olmadığı halde siyasi yazılar yazdığı beyanile kapan- ması etrafında müzakeratta bu- lundu. İçtimadan sonra kendisile görüştüğümüz Birlik Reisi dedi ki; « — Bizim kanaatimize göre meşriyalumız içinde siyasi mahi- yette olanı yoktur. Biz içtimai birtakım yazılar yazıyoruz. Gaze- temizin tekrar faaliyete gecmesi için kanuni yollardan yürüyerek hakkımızı arıyacağız. İcap ederse Şürayı devlete müracaat edeceğiz. Bizim gibi içtima! yazılar yazan birçok gazete ve mecmualar var- dır. Kanun, gazetesi kapatılmış bir şahsa veya bir şahsiyeti hük- miyeye tekrar gazete İmliyazı vermemektedir. Binaenaleyh yeni bir gazete neşretmemize imkân yoktur. Bu vaziyette eski gazete- mizin tekrar neşir vazifesine de- vamı için bütün kuvvetimizle çalışacağız. » Katil Maznunu Osman Tahsisatsızlıktan İstanbula Getirilemiyor Kasımpaşada metresi Nazmi- ye Hanımı öldürerek odanın dö- şemesi altına gömdükten sonra kaçan Osman Çavuşun İnebolu da yakalandığı ve üzerinde Nazmiye Hanıma ait kanlı eşya bulunduğu o malâmdur. £ İnebolu Müddeiumumiliği tahsisatı bulun- madığı için Osman Çavuşu henüz İstanbula göndermemiştir. İstan- bul Müddeiumumiliği hâdisenin ehemmiyetine binaen Osman Ça- vuşun bir ân evvel gönderilmesi için İnebolu Müddeiumumiliğine tekrar müracaat etmiştir. Dükkânların Kapanması Daimi Encümen Yeni Kararlar Verdi Dükkünlarin akşamları kapanın ları sanatlar hakkında belediye daimi encümeni yeni kararlar | vermiştir. Bugünden itibaren bü kararlar tatbi. ka başlanacaktır. Tütün, rakı gibi inhisar mâddeleri sutan dükkünler da, yiyecek içecek maddeleri salan dük- künlar gibi akşam sat (9) da ku- panecaktır. Vapur iskelelerindeki büfeler de o iskeleden kalkan son vapur saxtine kadar açık eulunabilecektir. Kundura boyacıları saat (11) de kapanacaktır. Tüfekle nişan atılan eğlence mahelleri de saat (11) de kapanacaktır. Daimi encümen bugün valinin riya» setinde toplanarak tatbikattaki vaziyeti görüşecektir. Bir Avusturyalı Adliyede Tefecilik Yaptığı İddia Ediliyor Avusturya tel Robert oğla Alber Elendi eninde Tie zat Türk parasını koruma kanu- nuna muhalefet ettiği ve beyan- name vermeden gizlice tefecilik yaptığı iddiasile yakalanarak dün müddeivmumiliğe verilmiştir. Müd- deiumumilik Albert Efendinin tev- kifini talep ederek evrakını ikinci müstantikliğe göndermiştir. Bir Sar'ali Denize Düştü Kadıköy itfaiye groponan, önündeki mavna iskelesinde çalışan bamal Mehmet rıhtım kenarında çalışırken sar'ası tutmuş ve denize düşmüştür, Hâdiseyi gören mav- nacılar (o tarafından muhakkak bir ölümden kurtarılmıştır. Sıhhiye Vekâleti Müsteşarı Şehrimizde Sıhhiye O Vekâleti (o Müsteşarı Hüsamettin Bey Zonguldaktan şehrimize dönmüştür. Hüsamettin De birkaç güne kadar Ankaraya gidecektir. Gürültü ils mücadele başlamadan evvel böyle idi a tinde olacaktır ve buna verilecek faiz miktarı da “6 75 tan hesap edilecektir.» Yapı İşlerinde Zorluk Yeni Yapı Kanununun Bir Kısmı Anlaşılamıyor Yeni yapı ve yollar kanununun bir maddesinde “şimendifer hat- larının güzergâhimda otuz metre lik sahaya inşaat yapılamaz, denilmektedir. Son zamanlarda daimi encümen bu mevzu Üze- rinde tetkikat yapmış, kanunun bu maddesini bir türlü tefsir edememiştir. Tren hattı üzerinde inşaat yapmak için müracaat edenlere de, müsaade verileme- miştir. Çünkü boş bırakılacak otuz metrelik saha hattın iki ta- rafından (15) e metre olerak mı bırakılacak, yoksa iki tarafta da (30) metrelik bir saha mı ka lacak? Bu nokta üzerinde bir ka- rar verilemediğinden vaziyetin Da- hiliye Vekâletinden sorulması tekar- rur etmiştir, Kanunun bu maddesi tefsir edilinceye kadar, şimendifer güzergâhında inşaat için müracaat cektir. Dahiliye Teftiş Heyeti Reisi Dahiliye Vekâleti heyeti tefti- giye reisi İbrahim Sabri Bey An- karadan şehrimize gelmiştir. Maarif Vekili Dün Güzel San'atler Akademisini Gezdi Maarif Vekili Zeynelâbidin B, dün sabah güzel san'atlar aka- demisini ziyaret etmiştir. Vekil B. Akademide bir müddet meşgul olmuş, atelyeleri gezmiştir, Aka- deminin ihtiyaçları hakkında Ve- kil Beye uzun izahat verilmiştir. Maarif Vekili öğleden sonra Galatasay lisesine giderek, lise muallimlerinin fizik, kimya, riya- ziye kursunda verilen konferans- ları dinlemiştir. Galatasaraydan çıktıktan sonra, Zeynelâbidin B. Dolmabahçe (o sarayına gitmiş, Dil cemiyetindeki mesaiye İştirak etmişti, | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | sının vilâyete ait kısmı tamamen bit“ miş olacaktır. Samatya Ve Alemdar Bayazıt nahiyesi nüfus memuru Hüsnü Bey Alemdar nahiyesi nüfos yesi Ne Zaman? Könunvevvelden itibaren tatbik mevkiine konacak olan yeni hâkim- ler kanunu mucibince bazı hâkimler isket veya (vazifteden O affedilecek lerdir. Haber aldığımıza (o göre! Bu Işi yapacak olan komisyon ya- kında Ankurada toplanacak ve hâ- kimlerin sicilleri üzerinde tetkikata başlıyacaktır. Kannnun kabul ettiği iskat ve af şekillerle © meslekten ayrılan hâkimlerin avukatlık yapıp yapamıyacakları alâkadarlar arasınd tereddüdü mucip olmaktadır. Kanu» nun muvakkat maddesine göre ya pılacak olan bu tasfiye bir defaya mahsus olacaktır. O Kanundeki iki şekilden Oberhangi birisile meslek- ten aynlan hâkimler avukatlık yap- tınlmıyacağı (o tabakkuk ettiği tak” dirdo kendilerinin tasfiyeye tabi tu tulacaklarını kat'i olarak tahmin ed. baz bâakimlerin avukatlık haklarını kaybetmemeleri için tasfiyeden evvel istifa etmeyi düşündükleri haber rilmektedir. Kanunun bu maddesinin izahı için hâkimler tarafından sureti mahsusada Adliye erkânma müraci atlar yapılmaktadır. İki Kaza Kurban Ali isminde bir çocu ğun parmakları Türbede bir tram“ vaya asılmak isterken parmaklığı arasında kalarak (ezilmiştir. # Ibrahimin idaresindeki yük bir çocuğa çarparak muhtelif yerlerİnden yaralamıştır. Zekâi Bey Tay- yare Şehitliğinde İzmir, 14 (A. A.) — Şebimizd bulunan wiilli müdafaa Vekili Ze Bey dün refakatindeki kuman paşnlarla birlikte Kadifekalesind. tayyare şehitliğini ziyaret etmiş bir çelenk koymuştur. Şehitlerimizi hürmeten eskeri bir kıt'a tarafınd merasim yapılmış, bu münasebeti Vekil Bey bir hitabede bulunmuştur.