25 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Türk kızları askerlik derslna uusteriyıırlar hüv I( alaka IEzmirtde askerlik dersi gören kızlarımız İzmir (Husust) — İzmirde, kız mek- teblerinde askerliğe hazırlık — dersine gösterilen alâka tahminlerin çok fev - kindedir. İzmir kız enstitüsü direktörü Hasib Akıncı, okul programı içinde biçki ve dikişten, modadan daha önde bir yer iş- galine muvaffak olan askerlik dersi - nin kız talebeleri kısa bir zaman için- de sardığını anlatırken bilhassa bir nok ta Üzerinde durdu: — #«Askerlik dersi, belki desilk za - manlarda kız talebe için heli — bir mevzudu. Nasıl karşılanacağı bilinmi - Zafranbolu ticaret Odası mümessilliği Zafranbolu (Hususi) — Kazamız tica- ret oda: fğvi üzerine Bartına bağlı olarak idare edi « Jen tiçaret işleri « kından — ted. kik etmek * üzere Zonguldak - tica » ret odası kâtibi u- müumisi Rüştü To- kad, oda muhasib ve kâtiblerile be « Taber buraya gel miştir. Kâtibi u « mumi ticar! mües- seseleri, debağ « Rüşdü Tokad haneyi veelyevm — atıl olan deri fab - rikasını ziyaret etmiş, tacir ve sanayici- lerle temaslarda bulunmuştur. Zafranbolunun Zonguldak ticaret oda- sına bağlı bir mümessillik olarak idaresi karar altına alınmış, Zonguldak ticaret odası memurlarından Sabit, sicilli ticaret işlerini yapmak üzere burada birakil. muştır. Zonguldak Ticarek Odası Başkâtibi Tokadda zirai vaziyet Tokad (Hususi) — Bağ budama mev- simi gelmiştir. Fakat, soğukların deva- mından ve zaman zaman kar yağmasın- dan bu iş teahhur etmektedir. Tokad ve mülhakatında bu yıl meyvanın bol ola- cağı tahmin edilmektedir. Buğday, ar- pa vesaireyi vaktinde eken köylü, bu yıl bunlardan çok istifade edeceklerini ummakta ve şimdiden sevinmektedir- lor, Ziraat kongresi için Ticaret Odasın- dan istenen rapor tanzim - edilip Ve- kâlete gönderilmiştir. — Hasan Bey, ben ça « Jıştığım kadar yaşamasını da bilen bir adamımdır. »» Meselâ aybaş. olup da maaşımı alınca... yordu. Fakat askerlik dersi kız çocuk- ları kısa bir zaman içinde sarmış, okul programına bir zindelik — vermiştir. Yurd işlerine karşı derin bir meclübi- yet duyan Türk kızları askerlik dersi - ne büyük bir arzu ile sarıldılar, Asker- lik dersi, silâh kullanmak gibi vesile - ler talebenin beden ve spor kabiliyeti- ni arttırmağa başlamıştır.» Hakikaten Türk delikanlısı gibi Türk kızı da ikinci bir kuvvet olan yurd mü- dafaasında vazife kabul edecek ve ba - şaracak bir neticeye yaklaşmak üzere -| dir. Orhaniyede köylüye Fidan dağıtılıyor Orhaneli (Hususi) — Ziraat memur- huğu köylüye meyva fidanları dağıtma- ğa devam etmektedir. Halka dağıtılmak üzere, yeniden, Bursadan beş bin muh telif meyva, 17000 asma, 80000 de dut fi- danı getirilmiştir. tadır. Bir istasyonun adı değiştirildi Ankara, . Orhanelinde bir . cinayet Bir genç Çöreler köyünde ihtiyar heyeti âzasından birini öldürdü misyonuna, intihabatın kontrolü için tek. Orhaneli (Husust) — Çöreler köyünde kanlı bit vak'a olmuş, ihtiyar heyeti o- dasında, bir delikanlı, heyet azasından birini bıçakla yaralıyara« öldürmüştür. Vak'a şüyle olmuştur: Bir gece, muhtar Ahmed, köye aid iş- ler görüşülmek üzere köy halkını ihtiyar heyeti odasına toplamıştır. Bu toplantı €& nda muhtarın kardeşi ihtiyar yeti azasından Hasible Ali Çar arasında| bir münâkaşa başlamış, iş daha büyümüş | ve Ali Çar bıçağını çekerek Hasibi baca- ğından ağır surette yaralamıştır. Hasib| bir saat kadar sonra ölmüş, katil yaka- lanmıştır. Muşta vergi tahsilâtı Yüzde doksan Beşi buldu tahsilât — derecesi bugün yüzde dok- san beşi geçmiş - tir. Her sene az çok kanuni tazyik ile yapılan tah - silât bu sene vali Tevfik Gür va defterdar Meh - med İnanın el ele vererek - aldıkları plânlı programh |tedbir ve maliye şeflerine verdik « leri direktifler sa; Muş defterdarı Mehmed İnan seneden fazla para tahsilâtı mekledlr Bu büyük muvaffakiyet va imiz imarcı Tevfik Gür ve defterdar (Husust) — Adana ile Mıhınıd İnan nam hesabına ne kadar Yenice arasındaki Kâhyaoğlu istasyonu: (takdire lüyik ise halkın hükümete kar- nun âdı Yeşilova olârak değiştirilmiş-|şı olan sarsılmaz bağları namına da o derece iftihara sezadır. Burnovada toprak bayramı İzmir, (Husu « &) — Beynelmilel toprak bayramı, © Burnova ziraat mek tebinde — köylülerin iştirakile kutlulan - dı. Civar köylüler, toprak bayramı sa - © bahı erkenden yol « lara dökülerek en yeni elbiselerile top | rak bayramına iş - tirak etmişlerdir. O güne mahsus olmak üzene köylü toprağı nı sürmemiş ve tafı Jada — çalışmamıştır. Ziraat mektebi ta - Muş (Husust) — 937 senesi mali se- nesinin hitamına henüz üç ay varken nde mükellefler | | 'lne bir kanuni tazyik görmeksizin her| idı yapılınış Ziraat memutluğu, kazamızda gerlde | | Yolkımız da seve seve vergilerini olan kozacılığın inkişafı için Ççalışmak- vermişlerdir. Sene nihayetine kadar îah:ilâlm hemen hemen yüzde yüz de- ecesine çıkacağı kuvvetle tahmin edil- Yeni tehlike: Fransanın Katalonyayı ilhaka hazırlandığı haber veriliyor! (Baştarafı 1 ünci sayfada) him hâdisenin Katalonyanın Fransaya ilhakı olduğunu ve ilhalân en geç önü. müzdeki hafta içinde tahakkuk edeceği « ni yazmaktadır. Pariste akisler Paris 24 (Hususi) -— Brükselden alı » nan haberlere göre, Franko kuvvetlerinin Katalonya hududlarına varmış oldukları- nı ve yakın bir istikbalde bu havaliyi de istilâ edeceklerini nazamı itibara alan Barecelone hükümeti, bu istilâdan kurtul. mak için Katalonyayı Fransaya ilhak et- meği tasarlamıştır. Belçikadan yayılan bu şayialar, Fran- sız meclisi korldarlarında da akisler yap- mış, ve bü: bir heyecan uyandırmıştır. Parla: to mahfellerinde tahmin edil- diğine göre Barcelone hükümeti, |Franko kuvvetlerini durdurmak gayesile | Katalanyanın Fransa üie birleşmiş öldu- ğunu ilân edecektir. Bu ilbaka rağmen Franko kuvvetleri ilerledikleri takdirde Fransız ordusu ile karşılaşmak mecbu - riyetinde kalacaklardır. Bazı meb'usların söylediğine göre Bar- celone hükümeti, daha şimdiden Fransaya Minork adasının işgalini teklif etmiştir. Ekserisi komünist olmak Üüzere bazı meb'uslar, bu haberin ne derece doğru ol duğunu tahkik etmek için başvekil Blu- ma müracaat etmişlerdir. Blum haberi ne teyid, ne de tekzib etmiştir. Not — Katalonyanın mesahâi sathiyesi 82,000 kilömetre murabbaldır. Nüfusu iki buçuk milyondan — ibarettir. Payitahtı Barcelanedir. Bundan başka Akdeniz ga« hilinde üç, dört limanı daha vardır. İtalyanların tehdidi Roma 24 (AA) — Tevere gazetesi, Fransanın Katalonya lehinde biz müda- halede bulunması ihtimalini nazarı iti- |bara alarak Fransaya ciddi bir iİhtarda bulunmakta ve bilhassa göyle demekte « dir: «Resmi Fransız mehatili, Fransanın İs- ald tasavvurları hakkında sakit aktadır. Bu sebebden müdahalesi halinde müdhiş bir: faclamıt petlak VereceBizil açılya GÖYK lemeliyiz. Biz sosyalist ve komünist Fransız gazetelerinin tahrikâtına asla e- hemmiyet vermek istemiyoruz, fakat İs- panyada müdahalede bulunduğu takdir « de bir ölüm tehlikesine maruz kalacağını Fransaya ihtar etmek istiyoruz.» Harb vaziyeti Saragos 24 (AA) — <«llavas ajansı muhabirinden-: Frankistlerin umumi taarruzu, şimdi Aragonda 180 kilametre imtidadında bir cephede inkişaf etmektedir. İleri hare - keti, başlıca üç istikamettle yıpılnuktı .» dır: 1 — Hueskadan Baxbuımyı cenubu şarki islikametinde, 2 — Saragosdan şarka doğru, 3 — Tertuelden şimali şarkiye doğru. Saragos ve Hüueskadan yapılmakta olan müvazi ileri hareketlerin hedefi, Siyerra, Alkubiyerrenin dağlık mıntakasını ihata etmektir. Teruelden şimali şarkiye doğru yapılmakta olan ileri hareketi ise daha şimdiden Frankist kıtaatın Tarragona - dan Valansiyaya giden yolların Tekatu noktasına hâkim olmalarına medar ol - dolayı doğru Di k.ı harekâtın en bariz hâdisesi, Faslhı kıtaatın yeceleyin Ebr'i geçmeleri olmuştur. Diğer taraftan dün işgal edil » miş olan Tardiyenta mevkii Aragon e « yaletinin mühim bir sevkulceyş mevzil lebesinden İbrahim, toprak mevzuu hakkında bir konferans vermiş, Türk | olan ehemmiyetli bir münakalât merke. köylüsünün asırlardanberi toprağa karşı gösterdiği sevgiden — bahsetmiştir. | #idir. Köy delikanlıları bu münasebetle millf! oyunlar oynamışlardır. Fotografda, toprak bayramına İştirak edenler görülüyor. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: « Karımı ve çocuklarımı alır, şöyle bir gece, güzel bir lokantada yemek ye » Hasan Bey — Peki ama, Öleki aybaşına kadar ne ile geçinirsin? dikten sonra bir eğlence yerine gidip güzelce eğle « nirim. Franko'nun Hitler'e telgrafı Berlin 24 (A.A.) — General Frânko, Hitlere aşağıdaki telgrafı göndermiştir: Komünizme karşı yapılan harbde za - fer kazanmış olan cepheden Almanya - nın vahim tehlikelerden korumak sure- tile garbe yeni bir hizmet ifa etmiş oldu. ğü bu'sastte ekselânsınıza İspanyanın selâmlarını gönderiyorurm. Führer, Frankist İspanyanın yakında muzaffer olması temennişinde bulunmak suretile cevab vermiştir. İspanyanın Londra elçiliğinin tebliği Londra 24 (AA.) — İspanya büyük el- çiliğinden tebliğ edilmiştir: İspanya büyük elçiliği, Aragon mphc. sindeki son taarruza İtalyan ve Alman « latın iştiraki hakkında İngiliz hariciye bakanlığına müsbet malümat göndermiş- tir, Ayni zamanda büyük elçi, dalmi müs- sırf | İtalya ve Almanyanın bu taarruz için müe him mikdarda malzeme, tayyare ve in « san göndermiş olmasına atfedilen ehenia miyeti bilhassa kaydeylemiştir. Fransa Hariciye Nazırı diyor kk: —. Paris 24 (A.A.) — Pol-Bonkur, hariciye komisyonunda yaptığı beyanatta Akde « nizde ve bilhassa İspanyadaki hali ha « xzır vaziyeti tasrih etmiş ve Fransanın bu bölgedeki hayatf menfaatlerinin ehem « miyetini güstermiştir. Bakan, halen İngiltere ve İtalya hü « kümetleri arasında yapılmakta olan müe zakerelerin İspanyol topraklarının tahli yesini derpiş etmesi temennisinde bu « lunmuş ve demiştir ki: : «Evvelki hükümetler tarafından tesbit edilmiş olan politika şımdiki hükümet la- rafından dâa takib edildiği takdirde, bu politikanın hiç bir zaman ve hiç bir şe - kilde Fransa vaziyetinin zayıflaması gibi bir netice vermesi veyahud İspanyol ol- mıyan kuvvetlerin Fransız toprakları yakininde veyahud münakale hatlarımız üzerinde birleşmesine imkân vermedi mevzuu bahsolamaz. Fransada yakhkalanan Büyük casus şebekesi (Baştarajfı I inci sayfada) edildiğini bildirmişlerdi. Bunlardan bi- rinin evinde, Fransanın cenubu garbi hü« dudlarındaki tahkimatına ald plânlara, hava toplarımın yerlerine ve hudud mın- takalarındaki teslihat ve asker mevcu- duna dair notlar ve bir de seferberlik plânı bulunmuştu. Bu bâdise hakkında son gelen Avrupa gazeteleri, çok şayanı dikkal tafsilât vere mektedirler, Bunları iktibas ediyoruz: Tevkif edilenlerin isim ve hüviyetleri şudur: Jan Bastid; 23 yaşında askerliğini ye« ni bilirmiş ve dericilik yapan bir genç. Marsel Ustrik; Fransız harbiye neza « retinin eski kâtiblerinden biri. miryan; Sorban, Tuluz, Monpeliye milel bir caşus olarak tanınan bir İranlı talebe, Jan Laser; F İvon Talbot; dansör Jan Laserin. kızı. Bu kadın, Vassilieva, Label Tatyana ve Amumiryan isimlerini de kullanmakta. dır. Hüdise, ilk önce, kânunuevvel ayında meydana çıkmıştaır. Fransız - entelicens servisi, ilk önce Jan Bastidi yakalamıştır. Bu genç, Fransız tstihkâmlarına aid bazı fotografları satacak müşteri aramakta idi. Polis kendisini bir müddet takib ettik « ten sonra, elindeki suç delillerile birlikte tevkif etmiştir. Yapılan istintakta Bas « - tid, bu işle alâkadar olan adamın Ustrik olduğunu söylemiş, bunun üzerine bu et ki harbiye nezareti kütibi de yakalan « mıştır. Ustrik evvelâ her şeyi inkâr yoluna sapmışsa da bilâhare hakikati söylemiş we Label Tatyanayı ele vermiştir. Beş lisan bilen bu genç ve esmer ka « din, fevkalâde güzeldir. Bir çok yüksek Fransız şahsiyetlerini taruyor, lüks - bir hayat geçiriyor, gene >abitlerle de arası çok iyi bulunuyordu. Genç ve güzel ka - dının bu arada bir çok defalar Monpelye. den Parise gidip geldiği ve Amumiryan- la da çok sık temas ettiği tesbit edilmiştir. Güzel kadın, tevkif edildiği zaman Rus tebaasından olduğunu, bir Polonyalı ile evlenmüş, bilâhare ayrılmış bulunduğunu söylemiştir. Fransız entelicens servisinin yaptığı tahkikat, bu güzel kadının ecnebi bir dev let hesabına tasusluk yaptığı ve gene ay« ni devlet hesabına casus kaydetmekle meşgul olduğunu meydana çıkarmıştır. Amurmiryanın evinde yapılan araştır. malarda Jan Laserin ismine tesadü? edil. miş, bunun üzerine kendisi Bayonda tevkif edilmiştir. Jan Laserin mütcad - did defalar İspanyaya geçtiği ve orada ihtilâlei unsurlarla münasebette bulun « duğu tesbit edilmiştir. Profesör Pittard'ın üçüncü konferansı Ankara 24 — Profesör Pittard bu - Rün saat 16 da Halkevinde üçüncü kon fı—ransxm vermiştir. Konferansta kül - tür bakanı Saffet Arıkan, Türk Tarih ve Dil Kurumları Başkan ve üyelerile Kültür Bakanlığı erkânı, yüksek okul- Jar piofesörlerile talebeleri ve seçkin teşar Sir Aleksandr Kadogan'ı — ziyaret — — ———0 ——— hir dinleyici kütlesi hazız bulunmuş -