17 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

17 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

YAHUDi DÜŞMANLIĞI Almanyada Yahudilere Karşı Nümayişler Yapıldı A Berlin, 16 A.A. — Tanınmış Ya- edi düşmanlığı tahrikçisi | Jules iş iGher, bu akşam «por sarayında diğ konferans verecektir, Saray, şim büy, Konferansı dinlemeğe gelen Yük bir kalabalıkla doludur. Kahrolsun katoliklik bila lin, 16 A.A. — Röyter ajansı ildiriyor ; gı Yahudilere karşı yapılan göste - dr dün akşam binlerce halkın (siber tarafından verilecek kon - *tansı dinlemek üzere toplandıkla- iç onada en hid derecesini bulmuş. Münihte de ayrica Yahudilere lp Bölteriler yapılmıştır. Asker- tie dolu kamyonlar, Münih sokak» tini dolaşmakta ii, Halk “kahrol- N siyasal katoliklik, kahrolsun ka irtica, diye bağrıyordu. ahudilerje alış veriş eden Almanlar yı Seİwerin, 16 ALA. — Havas bil- "iyor: klenburg'ta Wismar şehrinde Bazar yerinde hücum kıtaları mü- heşsileri tarafından, üzerinde Ya- dilerle alişveriş eden Almanların itleri yazılı olan bir afiş asılmış Alişin asılışı, parti teşekkülleri İner olduğu halde törenle yar Hücum kıtaları şeflerinden biri, #hndilerle alışveriş yapan devlet paftünı Almanların adlarını oku - İH ve listeyi direğe asmıştır. Yahudileri koruyanlar Murg, 16 A.A. — Havas bildi- , bütün uray işyarlarile w- ray işçilerine, her ne sebeple olursa olsun, Yahudileri korurlar veya ak- rabalarına himaye ettirirlerse, yer- lerini kaybedeceklerini bildirmiştir. Yahudilerin saklandıkları evler boşaltılıyor Berlin, 16 A.A, — Reuter ajansı bildiriyo: Dün Berlinde Yahudilere karşi sahsi şiddet hareketleri de kayde - dilmiştir. Yahudi liderleri, Yahudilere ev - lerinden çıkmamalarını tavsiye et mişlerdir. Sirayher söylevinde, yabancı ba- İ sına şiddetle hücum ederek demiş - tir ki: “Bu gazeteler, savaşımızı görme- den bu savaş hakkında yazı yazıyor. Yahudilerin başına gelen her tatsız şey bu basında haykırmalar doğu - ruyor. Evimizi temizliyorsak, bun- dan size ne? i Strayher, Amerikada | zencilere İ yapılan linçlere karşı dikkati çek- miştir. Bu akşam Yahudilerin gitti- ği bütün kahve ve lokantalar dom - boştu. Katoliklerin yaraladığı genç Königsberg, 16 A.A. — Havas bil diriyor: Voelkişcher Beobachter gazetesi. ne göre, Marienbourg Hitlercilerin- den bir genç, katolik cemiyeti men- supları tarafmdan ağır surette ya - ralanmıştır. Bu tecavüze karşılık ö- larak bir katolik papazı tevkif edil miştir. İngilterenin Yeni Uçakları , Londra, 16 A.A. — Daily Mail gâzetesi, hava ordusunun ge- şimağ için hazırlanan programın en önemli kısmı olarak belki de 200 orta bombardıman uçağınm ısmarlanmak üzere ve #duğunu bildirmektedir. 150 Bu uçaklar, tamamen madeni, iki motörlü ve tek satıhlıdır. 4.5AALE 4d KUO eye Kadar çıkmaktadır. a üzete, yapılması kararlaşan 12 süel uçak alanından dokuzu lanmakta olduğunu kaydetmektedir. Yugoslavya Uçak Alıyor anda, 16 A.A. — “Financial Times, in haber verdiğine tap bugünlerde Yugoslavya Sü Bakanı ile İngiliz firmaları I,,tında yapılmakta olan görüşmeler bazı mukavelelerin imza- nası ile sonuçlanacaktır, Bu görüşmeler mecmuu 200.000 İn iz lirası ia içindir. değerinde ve hanker tipinde 10 uçak ile 75 motör sa. Deniz Konferansına Hazırlık onar; We bildirmiştir. ira, 16 A.A. — Resmi çevenlerde söylendiğine göre, bü Titanya hükümeti, Vaşington andlaşmasını imza etmiş o- vletlere deniz konferansının toplanması hakkındaki gö- oplaşington andlaşmasmda kararlaştırılmış olan konferans, Mürmgya gağırılmadan önce, Rusya ile Almanya'nın fikirleri £ mühtemeldir. Maji ye Birleşik Amerika tarafından gönderilmesi ihti- ir, Atinada Yeni Karışıklık mı ? sAtin, hin gina, 16 lik Pildirdiğine göre, lardan daha mühim sma tiz im ettiğine dair olan (Özel aytarımız bildiriyor) — Emniyeti umumiye- Venizelistlerle komünistler, son karışık. olacak bir hareket hazırlamaktadırlar. Adalarda Tahkimat Yokmuş! 16 (Özel aytarımız bildiriyor) — Vradini gazetesini, Özel aytarımız. — gazetesinin a Abirinin bildirdiğine göre, İtalya hükümeti dün iki haberleri tekzip etmektedir. “Atina Yolunda Bir Kaza ti Düğgina, 16 (Özel aytarımız bildiriyor) — Mobi, Yol Üzer © Sarpmıştır. Ötomobil ile © döre kişi ölmüş, aYyareci Seat tnag “le, 16. A.A, nema aktörü Villirogmrs Kalite X aim ğe bara laşılmıştır. € P Dün, Atina civarmda unda, bir otobüs, içinde altı kişinin bulunduğu bir oto- otobüsün şoförleri dahil olmak yirmi altı kişi yaralanmıştır. Willeypost Öldü —Uçakçı Villeypöst, düşerek ölmüştür. bulunuyordu. Öda ölmüş! V Çay Yetiştireceğiz (Özel aytarımız bildiriyor) — Rize ve dolayında ya- çaylarile boy ölçüşebilecek kalitede çay Her yıl dışarıya verdiğimiz bir in parayı memlekete bırakmak için Rizeni - sir izenin çay tar. Tek Kişilik Küçük Uçaklar 5 A.A. — “Hava Biti, ad. ie Manşı geçen Henri Migne'in bu tecrübesi, hava bakan. lğınm genç Fransızlara pilot ol - mak kolaylığını veren bazı kararna- melerin neşri ile ayni zamana rast- gelmiştir. Birçok küçük uçaklar, bundan böyle uçma âletlerinin sınırlarını a. şabilecektir. Hava bakanlığının bir kararname. si, azami 380 kilogram ağırlığında 25 beygirlik bir motoplanörün mev- cudiyetini kabul etmektedir. Birinci derecede pilot şahadetna- mesi imtihanlarına girmek istiyen genç pilotların bu motoplanör ile 10 saat uçuş yapmaları gerekecek - tir, Bu küçük uçakların 15 bin İranktan aşağı indirecek o- lanlara hava bakanlığı bir mükâfat verecektir. Uçak yapanların bin ki uçakları 20 bin ve iki kişilikleri 35 bin franga satmalarını temin ii kendilerini satış fiyatlarının de kirkı nispetinde bir prim verilecele- tir. Bir trenin içinde 70 haydut Tientsin, 16 A.A. — Geçen gece Mowkden - Pekin ekspresmde tren gardian ve yolcularile, yolcu olarak Sbanhokuan'da trene binmiş olan 70 haydut arasında yiddetli bir çar pışma olmuştur. Haydutlar tren kalktıktan sonra yolculara hücum etmişler ve parala- rı ile kıymetli eşyalarını çalmışlar. dir, Gardiyanlar, büyük bir metanetle haydutlara karşı koymuşlardır. Gardiyanlardan 20 kişi yaralan - mış, bir Japon yolcusu ve iki Çinli işyar ölmüştür. , Uçak kazası Tahkikatı Roma, 16 A.A, — Stefani sjan- 81, general Pallergini #le alhay Bru- monun Razza ve arkadaşlı dar; Rapor, felâketin gerçek sebebinin derin bir karanlık içinde kaldığını kaydetmek suretile bitmektedir. Almanyadaki Radyolar Berlin, 16 A.A, — Burada açılan 12 inci büylük telsiz sergisinin açı Mış töreninde verdiği söylevde dok- tor Göbels, Nasyonal Sosyalizmin erkeyi (iktidarı) ele aldığındanberi Alman radyo servislerinde yapılan değişikliklere işaret ettikten sonra demiştir ki: “1932 yılı sonunda yalnız 4,300.000 radyo abonesi vardı. Bugün bu sayı 6.700.000 € çıkmıştır. 1933 mayısında birinci defa ola- vak halk için 76 Rayş inarka mal o- İan alıcı makinelerden 100 bin tane *ipariş verilmiştir. Bu halk cihazla” ri radyo endüstrisine ayrıca bir ça- lışma fsrsatı vermiştir. : Radyo endüstrisi | şimdi bir mil. yon halk cihazı yaptırmağa karar vermiştir, Bakan, bundan sonra serginin a- çıliş törenine iştirak eden Fransiz radyo tecimenlerini hararetle se - lamak için bu fırsattan istifade ettiğini söylemiştir. Mısır tahvilleri çekildi Kahire, 16 A.A, — Yüzde 3 fair ve ikramiyeli Mısır Kredi Fonsiye tahvillerinin dünkü çekilişinde: 1886 yılı tahvillerinden 191,687 numara 50 bin frank, 1993 yılı tah- villerinden 699.059 numara — 50 bir fran, 1911 yeli tahvillerinden 179,566 numara 50 bin frank kazanmışlar - dır. —şçşçş—ş—ş>—>—— ——— KUÇUK HARİCI HABERLER * Vaşington, 16 A.A, — Senato, büyük servetlerle büyük arazi üze- rine yeni vergiler koymak üzere Cumur Başkanına yetki verilmesine dair olan kanun projesini kabul et- miştir, Senato, ayni zamanda vergiden müstesna kaydile devict imiz çi karılmasın: yaşak eden bir teklifi de kabul etmiştir. * Brest, 16 A.A, — Ayın 6 ve 7 sinde tersanede yapılan gösteriler- de işlerim bırakılması dolayısile li- man başkanı, iki işçiye yol vermiş, 7 iki Key mimari in - irmiş ve r işçiyi ve eldir işçiyi de te * Atina, 16 (Özel) — Bükreşten dönen Romanya elçisi dün Dış ba- kanı Maksimos ve Dış bakanlığı si- yasa işleri direktörüle görüşmüştür. Elçinin bu görüşmeleri hakkında hiçbir şey tebliğ edilmemiğtir, fiyatlarını | lik hafif | #warv” ismindek misalidir. Bu film de çok mas- | ti rine mi Alman Tahtelbahirleri, Okyanosta, Manş'ta Matmazel Doktor'un HAKiKi ESRARI Amerikadan Gelen Gemileri Batırıyorlardı Gin Dik Bu iddianm da biraz sakat tarafları vardır. Çünkü Fransız şirketi Berndorf'un “Casusluk” ismindeki kitabının bütün hak- larını satın aldığı zaman U. F. A. nın yardımı ve filmin alman- ca suretinin yapılması mevzuu- İ bahis değildi. Bu yazılanlardan da anlaşıldığına göre Fransız - lar bumu kendi başlarına başar- mak istiyorlardı. Fakat U. F. A, sonradan müracaat etmiş, bu da Fransız'lar tarafından kâ- bul olunmuştu. Fransız'lar filmi pek âlâ çe- virip sonradan almancaya dub- le edebilirlerdi. Filmin Alman- ya'da gösterilmesi menedilse bile “Matmazel Doktor” ismi o kadar cazipti ki, dünyanın her tarafında büyük «bir rağbete İ mazhar olurdu. Vak'a genel sa- vaş esnasında cereyan ettiği için Matmazel Doktor bütün İn- giliz'lerin, Amerika'lıların, Bel- çika'lıların, İtalyan'larm ve İt- tifak devletlerinin hayatına ka- rışmış bir şahsiyetti. Bu filmin fransızca “version” unun bile bu ralarda büyük bir rağbete uğra- maması imkân dahilinde değil- di. Kaldı ki, casusluk filmleri uydurma mevzular üzerinde bi- le olsa, dünyanın her tarafında herkes tarafından alâka ve te- halükle karşılanan mevzulardır. Alman'larm filmi çevirmekten ferağat etmeleri, Fransız'larm bu işe teşebbüs etmemeleri için kâfi bir sebep değildir. Masra- fin fazla olacağı da mevzuuba- his olamaz. Çünkü böyle filmler daima büyük kârlar bırakmıştır. “Garp Cephesinde (o Sükünet film bunun bir raflı olmasına ve birçok yerler- de anti - militarist telâkki edil- diği için menolunmasma rağ - men tahminden çok fazla kâr bırakmıştır. Sonra bir nokta daha var: Anne - Marie Lesser'i: Yahudi olduğu U, F, A, nm bir film çe- virmek üzere işe başlaması üze- meydana çıkmıştır? Bundan evvel Almanya'da kim- s€ bunu nfarkında değil miydi?. Her halde Matmazel Doktor filmini çevrilmekten alıkoyan daha başka sebepler olması ge- rektir, Baron Victoria Kretsehmann Nachrichten - Büro'nun Bir- leşik Amerika'da birçok adam- ları Vardı, Bunların vazifesi, Amerika'dan kalkan gemileri ve bu gemilerin takip edecekle. ri yolu günü gününe Almanya- ya haber vermekti. İşte bunun için bu gemiler Avrupa'ya yak- laştıkları zaman ekseriya Al- man tahtelbahirleri tarafından torpilleniyordu. Böyle nice ni- çe gemiler batırılmıştı! Şurasını söylemek lâzımdır ki, Amerika'daki Alman casus- ları adamakılir çalışıyorlardı. Zaten Alman'lar buradan icap eden malümatı almak için hiçbir şeyi esirgememişlerdi. o Casus- lar, neticesi alınabilir bir malü- mat verdiler mi, buna mukabil binlerce mark mükâfat alıyor « lardı. Almanya'nın istediği şey sa- de içi mühimmat ve silâh dolu gemileri batırmak değildi. Bu- radaki silâh fabrikalarının da Ye yetie bir nihayet vermeli idi. Fakat nasıl? Bunun iiçin iki şık vardı: Ya fazla para vererek burada yapı lan silâhları ve cephaneleri sa- tmalacaklardı, yahut bu fabri- kalarda yangın çıkararak onları artık işlemez bir hale getire- ceklerdi, İkinci şık daha zordu. Onun için Almanlar önce birincisini tecrübe ettiler. Birleşik Ame « rika ile henüz muhasama başla. Alman mümessilleri o biribiri ziyaret mamıştı. Onun için Amerika'lı. lar, İngiliz'lere ve Fransız'lara sattıkları gibi, Almanya'ya da silâh satabilirlerdi. * Alman mümessilleri biribiri ardınca Amerika'daki silâh fab- rikalarını ziyarete başladılar. Ve surdular: — Bizim hesabımıza da silâh yapabilir misiniz? ” Amerika'lılar şu cevabı veri- yorlardı: — Niçin olmasın. İstediği kadar, Yalnız nakliye size ai Bununla biz meşgul olama: yız Çetin mesele! İşte en çetin mesele bu idi. Bu nokta nasıl halledilecekti? Alman'ların nakletmeleri imkân dahilinde değildi. Çünkü Ame- Yunanistanda Komünistler Atina, 16 (Özel) — Gece, aşağı Patiriyada toplanan otuz kadar ko- münist birtekim beyannameler at - tıktan sonra bir de dinamitli kap- sül fırlatarak kaçmışlardır. Kapsülün patlaması sokaktan ge- gen ahaliyi korkutarak bir panik hu- sule getirmiştir. Polisler komünist- lerden hiçbirisini ele geçirememiş- lerdir, ” Genoyun geri Kalması isteniyor Atina, 16 A.A. — Gazetelerin yaz dığına göre halk partisi parlâmento üyelerinden birkaçı arkadaşlarına bir mektup imzalatmışlardır. Bu mektup G dan kralcılık için yapıla» cak geneloyun daha uygun bir zama na bırakılması İstenmektedir. . Hükümetin bitaraflığı Atina, 16 (Özel) — Hüriyetper - ver parti lideri Sofulis hükümetin re jim için bitaraf kalmadığından şikâ - yet ederek Başbakana bir telgraf göndermişti. Başbakan buna verdiği cevapta Patris gazetesine yapılan bas kınla tiyatro hâdiseleri için mütees - sif oldüğunu hükümete hemen takibat sını bildirdiğini ve iki taraf gazetelerinin tahrikçi yazılardan vaz geçmelerini bildirmiştir. Bu telgrajtan bahseden Kondiliş bu gibi hâdiselerin normal zamanlar da bile baş gösterebileceğini Sofulis in bilmesi lâzim geldiğini hükümetin bu gibi karışıklığı meydana getiren - lerin cezalandırılması için şiddetli e- mirler verdiğini söylemiştir. Bakanlar kurulunda Atina. 16 (Ozel) — Bakanlar Ku- rulu bu akşam toplanarak iki tarafın rejim İşinde biribirini ittiham ederek yarattıkları sryasa durum hakkında bazı kararlar alacaktır. Atinaya iltica edenler Atina, 16 (Özel aytarımız bildi- riyor) — Gazeteler, Arkiro Kas- trodan banker Ali, gazeteci Cevat ve Müftünün Yanyaya iltica ettik. Jerini yazıyorlar, Bine i ardınca silâh #abrikatörlerini ediyorlardı... rika'nın kara sularının dışında vızır vızır İngiliz, Fransız do - nanmaları dolaşıyordu. Bunlar sade silâh ticaretine karşı koy- muyorlar, ayni zamanda ticaret gemilerini bile tehdit ediyorlar. dı. İngiltere'nin şimalinde İs- kandinav yarımadasına kadar büyük bir karakol hattı tesis e dilmişti. Buradan geçen bütün vapur » lar en ince teferrüatına kadar tetkik ediliyor, yolcular birer bi- rer isticvap olunuyor, hiçbir kas çakçılığa meydan verilmiyordu. Onun için Amerika'dan alınan silâhların Almanya'ya nakli irı- kânsızdı, Buna rağmen Alman- ların Amerikan fabrikatörlerine verdikleri cevap şu oluyordu: Arkası var) İsyanda Öldürülenler (Baş tarafı 1 incide hemen bastırılmıştır. Çıkan çatpış» mâda Arnavut kuvvetleri kuman - danları Celâl Randas ile Miralay Gilardi maktul düşmüşlerdir. Asiler Tiran Üzerine yürüyorlar mı? Belgrat, 16 A.A. — Pravada gaze- tesinin Arnavutluk aytarı, asilerin hükümet kıtaatıma muvaffakiyetle karşı durduklarını bildiriyor. Asile- rin şefleri Cemal Ardas ölmüştür Asiler Tira nüzerine yürüyorlar Asilerin başı Belgrat, 16 A.A. — Pravada ga- zetesine göre, asilerin başında eski Arnavutluk başbakanlarından Bel Verlatai bulunmaktadır. Arnavutluk haber alma bürosuna göre Bir küçük jandarma sübayın daresinde bast kimselerin teşv Üzerine Fieri'de çıkan karışıklık hâ- diseleri birkaç saat içinde Lastırıl - mıştır. Yetkeli bir mahkeme vak'anın se- bebini aydınlatmak üzere heme Fi. eri'ye gidecektir. Şimdi bütün Ar - navutlukta tam bir baysallık hüküm sürmektedir. Atina, 16 A.A. — Havas ajansı bildiriyor: Arnavutlukta Tiran'ın cenubunda bir kargaşalık çıkmış olduğuna dair bir yayıntı dolaşmaktadır. İhtilal Tirana, 16 A.A. — Arnavut matbu at bürosunun verdiği bir habere gö - Te, ordu cnspektörü General Gilar - di, şimdiye kadar anlaşılmıyan sebep lerden ötürü, muvakkaten bulundu » ğu Ficri kasabasında öldürülmüştür. Bu hâdise, şehirde bazı ihtilâl hareket leri doğurmuştur. Hükümet, bunla - tm Önüne geçmek işin derhal tedbir almıştır, Birçok ihtilâlci yakalanmış ve şe -