8 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ankaradaki Temaslar Muamele Vergisi İptidai Maddelerden İktisat Vekili | | Sanayi Heyeti İle ,, Görüştü 7 (TAN) — İstanbul ve Maliye Vekâletleri nezdinde temas etmektedirler. Sanayiciler, bu iki bazı taleplerde bulunmuşlardır. Ve- tarafmdan gösterilen arzu üzerine de if iin Ankara sanayicileri KÜÇÜK HARİCİ Celiy ha gelmişlerdir. Dün İktısat Vekili Bay Müğg, var kendilerini kabul etmiş ve bir Sana, > rüşmüştür. Ra, ç ilerin Kükümetten talepleri, bilhassa mut Ky, BİSİ Üzerinde toplanmaktadır. Heyet muame e ein Ytiğyr Maâtrahlarının değiştirilmesini istemekte ve ideler üzerinden vergi alm (— vaa lr #tnektedirler. Verginin Dahi, 5951 Yolunda bir talep mevzou iy » Hattâ sanayicilerin Kötekli edilmiş olsa hile, satış Myacai rinde bir. değişiklik ol Mamul inadde üzerinden a vergi, miktarmı muha İptidai madde üzerinden ; i Vekâleti, sanayicilerden ta Miş. inen bildirmelerini iste bay in öğleden sonra fabrike VU Eörüişmtüşlerdir. Görüşme Küme nd nihayet bulacağı ve hü Hars Me matrahını değiştirmek — Iktisat Vekâ- Mülki, tatbik edilmekte olan Se Sürat, , Vet kanunlarının büyük bir muvaftakıyetle ilerliyen en- hareketine uygun bulun- my üne almış ve yeni bir iri, MİYEt kanunu projesi hazır Tk ye MSvzatımıza göre, mtütefer. Me göre, mütefer. HA bay bir kontrol sistemine Proj, 1 #mal mülkiyet tescilinin ÜRİK giye bltün memleketlerde ol. dahı, © Kezileştirilmiş ve bu Ürüyyy ha emin bir kontrol tesis e- Bi tire e: mat iiyet hakları, ih. ları, markalar, resim ve mö. ticaret, unvanların menşe İN eye Böre, sınai mülkiyet hak- A, Şu Mürmllerden başka hubu- pu Mahal meyve ve çiçek gibi ticaret sahasma sev aday en Suları ve benzeri tabii Maddelere de şamil ola - Ye Hifi e e. Sti İdare Heyetinde Yasi Müsteşarlar 7 (TAN) — Siyasi müs larınm Parti umum! de vazife alacakları ir. Bu kararla bil- z 2 m Maliye Vekili an, sehirimizde B Paap e 7 (TAN) — Maliye Vekili ŞİA ae Tl ki üç gin iştirahat RE eti AP akşam İstanbula he- ee Vekâleti siyasi miia İstanbul e da ayni tren- HABERLER unun taşmasile Bul- garistanda 80 bin de- kar toprak, 550 ev, 15 köy su altında kalmıştır. » lavyan kadmları dör- düncti kongresi Sofya- da temmuz içinde toplanacak- tar. * ağdatta Ankara Zira. at enslitüsi modelinde bir yüksek ziraat mektebi ku- rulacaktır. * erutta Elbeşir gözetesi Müslümanları boykota Plânörle 7 Saat Havada Moskova, 7 (A-A.) — Plânörcü Rastörguef, hiç yere inmeden 534 kilometre mesafeyi 7 sast 43 dakika. da kesmek suretile Alman Rudolf Oltschern'de olan beynelmilel reko. ru kirmiştır. Muallimlik Ebliyet Kursuna Giren Muallimler Ankara, 7 (TAN) — Orta mektep. lerde müallimlik ehliyetini kazanmak için Ankara Gazi Terbiye Enstitünün. de açılan kursa iştirak eden ilk mek. tep muallimleri lehine Maarif Vekâ. leti bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Lâyıha, kursun devam ettiği bir go. “İnelik tahsil müddetinde muallimlerin merun addedilmelerini ve bu müdde, tin kıdeme zammolunmasını kabul et. mektedir, a — >———-— Alınacak Fransız Meclisinde şiddetli münakaşalar Fransız Meclisi Toplantı halinde Meclis Bugün de Toplanacak Paris, 7 (TAN) — Mebusan mec- Usinde bugün öğleden sonra umumi Siyaset milzakerelerine başlanmış - tır. Müzakereler bu gece geç vakite kadar devam etmiştir. Yarın da de - vam edecektir. Bugünkü içtimada ilk sözlü halkçı parti grubundan B. Bergery almıştır. Bergery halkçı cep henin zaferinin sağlam temeller ze rine kurulması icap ettiğini ve fiyat yükseltmenin amele Ücretlerindeki yükselişi tekrar indireceğini söyle - miştir. Bundan sonra, muhtelif par- tilerden mebuslar söz almışlardır. Nihayet B. Leon Blum kürsüye çikmiş, şimdiye kadar yapılan işleri anlatmış, kasalarda para kalmadığı ri ima edenler Fransanın kendini mü dafsa için icap eden paraya fazlasile melik bulunduğunu hatırlattıktan sonra amelelere yapılan oyardımları anlatmıştır. Bundan sonra, birçok mebuslar söz almış ve uzun münaks- şalardan sonra toplantı yarına bıra” kılmıştır. Tekaüt Edilecek Temyiz Âzaları "Ankara, 7 (TAN) — Müddetlerini bitiren Temyiz reis ve azalarındın bazıları tekalide sevkedilmektedirler. Teksüt olunacak zevat şunlardır: Bi- rinci hukuk reisi Bay Resmi, ikinci doza dairesi relsi B. Osman Remzi, Aza B. Ali, aza B. Şerafettin 65 yi şımı doldurduklarmdan, aza B. Ab - dullah ve Akil de kendi arzularile hizmetten ayrılmaktadırlar, Lehistan - Arasında Yeni İtti- faklar hazırlanıyor İn Yeni Ti eni Ticaret .. Müzakerele- . .|. ri Bitiyor Ankara, 7 (TAN) — İktisat. ve Hariciye Vekâletlerimiz, yeni ticaret anlaşmalarının müzakerelerile meş- guldürler. Fransız heyetile müzake. reler başlamıştır. Evvelki gün Hari- ciye Vekâletinde miimessiller arasın- da umumi noktai nazar teatisi ya - pılmış, düh (bugün) muhtelif tek- nik meseleler üzerinde görüşülmüş - tür. Macarlarla müzakerat nihayet bul- mak üzeredir, Sovyetlerle olan müzakerelerde son safhaya gelmiştir. Meriyette bulunan Türk — Rus ticaret anlaşması yeni anlaşmanm imzasına intizaren bü ay Sonıma kadar bir ay daha temdit e- dilmiğtir. Japonlarla dâ bütün noktalarda mutabık kalımmıştır. Japon elçisi memleketinden talimat beklemekte. dir. Almanlarla yapacağımız anlaşmıya gelince, mevcut anlaşmada bazi ta. dilât yapmak için müzakerelerin önü. Mwüzdeki ay zarfında başlıyacağı söy. lenmekte ise de bunu tetkik etmek kahil olamamıştır. Kırbaçla Dövüyorlar adana, 7 (Tan muhabirinden) — Sancağın Şerifiye köyü muallimi Kadriyi dün Kırıkhan ve İskenderun Jandarma kumandanları kamçı ve kırbaçla dövmüşlerdir. Dayağın se - bebi, bir evin aranmasında Kadrinin de bulunmasıdır. | Polonya Cümhur Reisi Temmuzda Bükreşe Geliyor Bükreş, 7 (AA) Bükreşi ziyareti sırasında Lehistan ile Roman ya arasında mühim siyasi tahmin olunmaktadır. Bu itilâfnameler, önü müzdeki Haziran ayının 8 inde imza edilecektir, Curentul gazetesi diyor ki: “Lehistan ile Romanys, Sovyet Rusya ile Alman- yaya karşı müttehit bir hattı hareket kabul etmiye |azmetmişlerdir. Fakat bu iki devletin mütekabil ide. :oloğilerinden birini diğerine tereh edecek değildirler, — B. Mussolininin ilâflar aktedileceği B. Moselkinin Bükreşe yapacağı zi- yaretin Macaristan ile Romanyanm müstakbel münasebetleri meselesinde Lehistanm bir tavassutta bulunması. nı İntaç edeceği tahmin olummakta. dır, Leh Hariciye Nazırının seyahatinden sonra Varşova, 7 (A.A.) — Polonya — Komanya ittifakını mevzuu bahseden Polskazbronjna gazetesi diyor ki: “Hariciye Nazırımın Bükreşe yap- tığı son seyahat Avrupa efkâri umu- miyesini meşgul etmekten hâli kal - mıyor. Bu da Polonya — Romen it. tifakınm ehemmiyetini tebarüz etti- rir. Polonya Romanyanm terakkileri- ni ve resanet bulmasını büyük bir se- vinçle takip etmektedir. Bek'in ziya. reti iki memleketi biribirine bağlı yan rabrtaları kuyvetlendirmiş ve Bükreş görüşmeleri kral Karolun Po- Tonya ile Romanya arasında sıkı teş- riki mesaisinin dalma hararetli tarat- ları olduğunu göstermiştir. Polonya Reisicümhuru Bükreşe geliyor Varşova, 7 (A.A.) — Gazetelerin verdikleri haberlere göre, Polonya Reisicümhurunun Bükreş ziyareti ta. rihi $ temmuz olarak tesbit edilmiş. Kamutay Toplandı Ankara, 7 (A.A) — Kamutay bu- gün Hilmi Uranm başkanlığında yap- tığı toplantıda, İnhisarlar umum mü- dürlüğü 1936 mali yılı bütçesinde 180 bin Jiralık münakale yapılmasını ve Türkiye ile Sovyet Rusya Sosyalist cümhuriyetleri birliği arasmda ak - tedilen anlaşmanın tasdikine sit ka. nun lâyıhaları müzakere ve kabul e- dilmiştir. Kamutay pazartesiye toplanacak- tır. Ingiltere oKabinesi YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL ; | YAZAN: ÖNER RIZA DOĞRUL | Kral Sekizinci Edvardm tahttan çekilmesindenberi şimdiki İngiltere Başvekili Mister Balüvinin iktidar mevkiinden ayrılmak üzere olduğu ve yeni İngiltere kralınm taç giyme merasiminden sonra bu ayrılmanın tahakkuk edeceği söylenmekte idi. Taç giyme merasimi yaklaştığı için Bahdvinin istifasmdan ve yeni hü - kümetin başına kimlerin geleceğin. den daha sık sık bahsedilir oldu. Mister Baldvinin yerine geçecek ve İngiltere hükümetinin mukâğ - deratmı ele alacak Mei günkü Maliye Nazırı r Nev Chamberalin olduğu kat'ileşmiştir. En son haberlere göre Mister Rald- vin 14 sene evvel Muhafazakârlar partisinin ilderliğine seçildiği günün yıldönmü olan 28 mayıs günü İsti fasmı verecek ve. ondan sonra eski ve tecrübeli hir devlet adamı sıfa- tile tecrübesinden istifade edilmek üzere Lordlar Kamarasına aza t- yin edilecek ve Lord mvannı dü taşıyacaktır. Ru yüzden Mister Chamberisin Şimdiki Parlâmentonan içtima dev- resini tamamlıyacak, devrenin Son“ larına doğru yeniden umumi seçin Yapacak, hükümetini hazırlamakla meşkuldür. Mister Chamberlain, hü- kümet basına o geçmesi (üzerine kabinede tadiller yapacağı şimdiden söylenmekte ve Maliye Nazırlığnn Sir Jon Simonu getire- ceği bildirilmektedir. Fakat Cham- berlalnin yapacağı tadillere rağmen kabinesinin mahiyet ve siyaset b3- kımımdan, Baldvin kabinesinden farksız olacağı şüphe götürmez. Belki yeni kabine, eski kabinenin başladığı işleri başarmıya ve bun- ları bir neticeye bağlamıya çaliğa- caktır. Kabinede yapılacak tebed- dül, yalnız şahsi mahiyette ola- cak ve yeni kabine nisbeten genç sayılan unsurlarla takviye edile cektir. BİLBAONUN TAHLİYESİ imali İspanyada vuku bnian muharebe son zamanlarda muhacirlerle dolup taşan ve açlık, hastalık tehlikelerile karşılaşan Bil- bao şehrinin sivil halkmı, bilhassa kadm ve çocuklarmı tahliye etmeyi icap ettirmiştir. Geçenlerde imha edilircesine tahrip edilen ve sivil halkı mitralyözlerle tırpanlanan Guernien'nm Akıbeti tehliyeyi kat'i bir zaruret haline getirmişti. Aksi takdirde Bilbaonun da Guernica gi- bi bombardımana uğradığı takdir. de bu sivil halkın da ayni feci âkı- betle karşılaşması kuvvetle muhte- meldi. Tahliye, diindenberi başlamıştır. Muhacirler, Fransa ve İngiltereye sığmacaklardır. General Franko hü kümeti bu sivillerin İspanya hari- cine çıkarılmalarma İtiraz etmiş, bir rivayete göre, tahliyenin önüne geçmek için elindeki zırhlılarn bi- rini de yola çıkarmıştır. Fakat ma. hacirleri taşıyan gemileri İngiliz zırhları himsye ettiği için bunlar bir tecavüze uğramadan yollarına ELE Facia Nedir? Bu facia lâfı da iskele maddesine döndü ve kimse ne mânaya geldiğini bilmez oldu. Meselâ: — Taksimin hali bir faciadır. No. dir o apartmanların biçimsizliği? — Şişlinin hali bir facia, Nedir o boş apartmanlar? — Akşamları Beyoğlu caddesi bir facia, Nedir o kalabalık? — Tramvayların hali bir facia, No- dir o izdiham? — Gazetelerin hali bir facla, Nedir o gürültülü manşetler? — Kadın çorapları bir facin. Ne. âlr o pahalılık ve çürüklük, — Havanm hali bir facia. bu kış mayısı?! — Çocuğun hali bir facia. Başında beş nüfus, elinde otuz kâğit! — Adamın hali bir facin. Koskoca konak, at, araba, bir karı bir koca! — Frankocuların hali bir facia! Nedir — Yemiş iskelesinin kali bir faclat — Balıkpazarınm hali bir facia! — Nurinin hali bir facia! Beş kilo daha artmış, Yüz yirmi üç kilo olmuş, — ismallin hali bir facia! Üç kilo daha eksilmiş, elli bir kiloya düşe müş! Ve böylece facia bir nevi umumi beğenmemek ve tenkit ıstılahı olduk- tan sonradır ki, bütün kuvvetini kay» betti, Şimdi bana bir şeyin facia olduğu- mu söyledikleri zaman anladığım mâ- na ile on sene evvel ayni kelimeden aldığın mâna arasmda tuzla şeker farla var. Bence paranm rastgele sarfedil. mesi nekadar İsraf ise, kelimelerin de yersiz kullanılması öyle müsrifliktir. Lâkin âlemin ağızı torba değil ki, çe- kip büzelim! Onun için bırakalım ve bakalım! Bu “facla,, sörli ters kullanıla kulla” nıla bir eğlenceli şey münasma yani tamamen zıt mânaya ne zaman gele. cek ve bunu söyliyenlere ne zaman güleceğiz?! B. FELEK Yıldızların Grevi Büyüyor Helivut, 7 (A.A,) — Sinema stitğ. yolarının grevleri, bütün amele te « gekküllerini sinemalara gitmemeğe ve. sinema kapılarma nöbetçi koymu. ya davet etmişlerdir. Stüdyo sahip- lerinin sendikaları tanımaktan Ve münhasıran sendikalara mensup olan ameleye İş vermekten imtina etmele. ri üzerine bu karar almımıştır. Stüdyo sahipleri bir muvakkat us- lama projesi vermişlerdir. Almanya İtalya ve Sovyetler Paris, 7 (A.A.) — Övre gazetesi, Alman Hariciye Nazırı Von Nöyratım Roma mülâkatlarından bahsederek Almanya ile İtalyanm beynelmilel ekonomi konferansı toplanması için müsait bir hava yaratmak üzere Sov. yetler Birliği ile mukarenet aradık « larını kaydetmektedir. Avusturyaya gelince, Van Nöyrat, ile Mussolini acele etmemek hususun- da mutabık kalmışlardır. Hususile ki Mussolini Çekoslovakya plânmm mu- vaffak olabilmesine pek te ihtimal vermemektedir. Çünkü Fransa ve İn. gilterenin Avusturyadaki faaliyetleri kâfi derecede müessir değildir. Roma, 7 (A.A.) — Berline döner dönmez Von Nöyrat, Mussoliniye bir telgraf göndererek Romada gördüğü hüsnü kabulden dolayı kendisine te- gekktür etmiştir. ALTINCI CORÇ İLK BALOSUNU VERDİ Londra, 6 (A.A.) — Kral ve kema deva metmişlerdir. Tahliyenin ta - | çe dün akşam ilk saray balosunu ver manlanması üzerine büyük bir fa- cianm önü tamamile alınmış ve da- hili harp kurbanların hiç olmaz. mişler ve baloda taç giyme şenlikle Tİ için gelen birçok davetliler ve bir çök kordiplomatik azası da hazır bu sa sayısı azaltılmış olacaktır. lunmuştur.