1 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

| 28 lerin Toplantısı Ömer Rıza DOĞRUL a 28 ler, Milletler cemiyeti- nin sslahı işile meşgul olan komisyonun adıdır. Milletler ce- miyetinin, istilâ ve tecavüz siya- setine karşı gelememesi ve Millet- ler cemjyeti szasını dahi tecavüz- den alıkoyamaması, mütecavizle- te hadlerini bildirememesi üzeri- he, cemiyeti ıslah cereyanı başgüs- terdi ve her devlet bu yoldaki nok- tai nazarını bir proje ile bildirdi. Bu projeler bir müddettenberi tet- kik ediliyor ve düşünceler tasnif olünuyordu. Nihayet, dün, 28 ler toplanmış ve düşüncelerini anlat- mışlardır. Milletler cemiyetinin ıslahı dü- güncesi, esas itibarile doğrudur. Çünkü Milletler cemiyeti, kendi misakinın ihtiva ettiği hükümleri ifa edememiştir. Edemediğine gö- te, ya onu bu hükümleri icraya muktedir bir hale getirmek, yahut ona yapabileceği ve başaracağı iş- leri vermek gerekleşir. Milletler cemiyeti, Japonyanın Mançuriyi istilâsile Karşılaştığı za man Japonyaya karşı kati ve müles- #ir bir tedbir alamadığı itiba- rı ve oloritesi sarsılmıştı. Cemi- yet, İtalya - Habeş harbi üzerine i- Gibar ve otoritesini kurtaramadığı takdirde varlığını tehlikeye uğra- tacağını anlamış ve zecri tedbirle- Tin tatbikine karar vermişti. illetler cemiyetinin bu ka - rarı milletler arası hayatta yeni bir devir açacak mahiyette i- di. Çünkü bütün milletler müteca- Vize karşı birleşiyor, ona karşı ted bir alıyor, onunla alış verişi kesi- Yor, hattâ ona karşı aikeri tedbir. ler bile almak için hazırlanıyordu. BiTNüssa tecavüzden en çok endişe eden ve tecavüz fikrinin ortadan kalkmağinı, bütün varlığı İle isti yen küçük milletler, zeeri tödbir - lerin ciddiyet ve katiyetle tatbiki. reddüt İçinde idi ve zecri tedbirle- rin ciddiyet ve katiyetle tatbikini yaşiktirmek, yahut bu tedbirlerin ari salâk” mahiyetten İleri gitmemesini &. : *n etmek için her gizi yane ölme gerin e taallğl çok fena netiteter verdi, Çünkü tecavüz tahakkuk. etmiş Milletler cemiyeti azasından bir devletin varlığı ortadan kalkmış, üstelik küçük milletlerle müteca - iz devletin arası açılmış, münase- betleri bozulmuş, ve küçük millet- ler, büyük devletlerin peşinden sü rüklenmenin verdiği bu netice kar Şısında yeniden vaziyeti düşünmek Mtırarında kalmışlardı. Bugün karşılaştığımız. sslah ce- Teyanı da bu an mahsulüdür. Daha açık bir ifade ile Milletler Cemiyetini ıslah düşüncesi, küçük Veya orta halli milletlerin, büyük devletler tarafından gösterilen dö- mekliğe ve tereddüde karşı isyanı sayılabilir, üçük milletlerin bu defa sanksiyonların (yani zeeri tedbirlerin) kaldırılmasını isteme- leri bu yüzdendir. Zecri tedbirle- Tin kaldırılması veya ihtiyari ma- biyette bırakılması Milletler ce- Miyetini müeyyidesi bir teşekkül haline getirir, Fakat, müeyyideler, lâfzi murat bir halde kaldıktan Ve tecavüze karşı harekete geçme- ten xonra © müeyyideleri kal- dırmak, daha doğru olur, Milletler Cemiyeti bu müeyyideleri hakkile kullanacak ise onları ipka etmek doğru olur. Fakat bu müeyyideler Sirf bir gösterişten ibaret kalacak | Ve ara sıra yarım yamalak bir tarz “da tatbik edilecekse onları kaldır- Mak ve bugün ne yapmak müm - inse onunla iktifa etmek daha i- #abetli bir hareket teşkil eder. Bu Syede cemiyet, ideale doğru; fa- at müspet adımlarla ilerlemek im ini kazanır. Bununla beraber, Milletler ce- Miyetinin bugün sanksiyonları kal ileriye değil, fakat geriye bir adımdır. İSPANYA: Londra, 31 (Hususi) — Barselo- nanın dünkü bombardımanı neticesi kırk yedisi çocuk olmak üzere 155 kişi ölmüştür. Tervelde şehrin yirmi mil şimali gar- Bisinde muharebe devam etmetkedir. Hükümet kuvvetleri asilerin muvasâ- le hatları tehdit ediyorlar. Amerika Birleşik Cümlruriyetleri kongresinin altmış âzası, bugün top- lanmış olan Ispanyol Kortesi âzası- na selâmlarını bildiren bir telgraf çekmiştir. Asi Ispanya mehafilinden bildiri. dlğine göre, General Franco yakında bir kabine teşkil edeöek ve Başve - killiği kendisi alacaktır. Diğer neza. retlere de kendi arkadaşlarından bir beyet getirecektir. Franco'nun Kabinesi Saint - Sebastien, 31 (A.A) — İyi haber alan mahafilden bildirildi he göre, Salamanka hükümeti kabi- nesi yakında teşekkül edecektir. Daha resmen teyit olunmamakla beraber, kabinenin aşağıdaki zevat- RUSYA: Beş İhtilâlci Ölüm Cezasına Mahküm Oldu jansı bildiriyor: Tifliste bir mukabil ihtilâl teşekkülünün beş şefi ölüm ce zasına mahküm edilmiştir. Bunlar Zinden ayrılması için çalışmaktan sene hapse mahküm edilmişlerdir, ROMANYA: Moskova ve Bükreş Arasında Hâdiseler Bükröşsi (A Kr Moskova elçisi Eğittemd CİYA ri çağırıldığı öğrenilmiştir. “Bümun, elçisi Michel Ostrovskinin kendi âr: zusile geri çağırılmış olmasına atfe- dilmektedir. Ciutu Moskovadan der- hal hareket edecektir. Romanya Yahudileri Bükreş, 31 (A.A) — Bütün gazete- ler, Yahudi istfdalarının omüstaceli- yet kararile müzakeresinin Milletler masını derin bir memnuniyetle kay- detmektö ve Romanya tezinin mu - vaffakıyetini uzun uzadıya izah eden Cenevre muhabirlerinin telgraflarını neşretmekterlir. Universül diyor ki: “Romanya; Hariciye Nazırı Mices- c0'nun faaliyeti sayesinde büyük bir BSoldat Güzellik müsabakaları şekli deği kadın seçilmiş, şimdi de en güzel gözlüsüni gözlerini, kem gözlerden sakınacaklar, Nişanlanmak ve biraz sonra da evlenmek ü: Moskova, 31 (A-A) — Röyter A - Sovyet rejimine karşı suikast bazırla mak ve Gürcistanm Sovyetler Birli. suçludurlar; Diğer iki suçlu yirmişer cemiyeti tarafından reddedilmiş ol-| - HÂDİSELER KARŞISINDA ; Franco Tayyareleri Barselonada Yüzlerce İnsan Daha Öldürdü tan terekküp edeceği kuvvetle sanıl- maktadır: Başvekil: General Franco, Harici- ye: General Jordana, Maarif: Sainz- Rodriguez, Adliye: Kont Rodezno, | Umumi emniyet: General Anido, Da hiliye, Matbuat, Propaganda: Serra- no Susner, Maliye: Amado, Harbiye: General Argaz, Bahriye: Amiral Cer vera, Hava: General Kindilan, En- düstri ve Ticaret: Suancez, Nafia: Pena Boeuf, İş ve Ziraat: Gomez Pou, Devlet Bakanı: Raimundo Fer- nandes Duesta. General Primo de Rivera'nın dik- tatörlüğü devrinde, Jordana, Fas fev kalâde kömiseri; Sainz r Rodriguez şili asamble reisi, Anido Dahiliye nazırı ve Amado müsteşar bülun- makta idi. Suüncez “Consfructora 'Naval,, silâh ve mühimmat fabrika- sının idare beyeti azası idi. Susner, General Franco'nun eniştesidir. Duesta, İspanyol birliği partisi ge- nel sekreteri, Kont Rodezno da İspan Yol ananeciler partisi sabık parlâ- mento grupu reisidir. ARNAVUTLUK : Kral Zogo'nun Nişanlısı İslâm Olacak Tiran, 3i (A.A) — Arnavutluk a- jansı bildiriyor: Bugün fevkalâde bir toplantıda parlâmento, kanunu ess- sinin 89 uncu maddesine uygun ola- rak, kral Zogonun, Macar kontesi Je“ raldin Apponyi ile nişanlanmasını tasvip etmiştir. İçtimada, prensesler, bütün hükümet azası, diplomatlar ve devletin yüksek memurları hâzır bu- lunmuşlardır. Bundan sonra halk, alay halinde, sarayın önüne giderek memnuniyeti- ni göstermiş ve kral halka teşekkür etmiştir. Alay müteakiben kontesin ikametgâhına gitmiştir. Diğer şehir- lerde de buna benzer tezahürat vu- kubulmuştur. Bu gece şehirlnre civar İ tepelerde ateş yakılıcaktır. İran, 81 (A.A) — Arnavutluk A. sebebi, Sovyetler birliğinin. Bilime | ame bildiriyen: Dün sarayda verilen İdinede Konler Jeraldin, prenses. | İs hükümetâzaşı ve yüksek devlet memurlaril& tanışlırıNmıştıe, Frarsizea, Almanca, İTgilizce- ve İalyandayı mükemmel “konuşmakta dır. Tarihi tetkiklere-büyük“bir” be, vesi vardır, Paris, 31 (Hususi) — Tirandan & Iman haberlere göre, Arnavutluk Kralmm nişanlısı Kontes o Apponyi, Krala evlenmek için Müslüman olma yı kabul edecektir. Güzel Kontes he. nüz yirmi üç yaşındadır. zafer kazanmıştır. Bu zafer, ekalli - yetler meselesinde Romanyanın hü- kümranlık hakkını teyit eylemekte- dir.,, İşti, Pariste geçen gün en güzel bacaklı U seğecekler. Kızcnğızlar, Bu yelpazelerle n Arsavutluk Kralı Çekoslovak Başvekili doktor Mi- lan Hodza, bugün 60 imei doğum yılı- na ermiştir. Merkezi Avrupada sul- hün takarrürüne çalışanlardan biri olan bu dost devlet adamına uzun ö- mürler dilemek bizim için şerefli bir vazifedir. Türk - Afgan Dostluk Paktı (Başı 1 incide) tan devletleri arasında Ankarada 25 Mayıs 1928 tarihinde uktedilmiş olan muhadenet ve teşriki mesai muahe- denamesi ve merbutu iki protokol, hitamı tarihinden itibaren on sene müddetle temdit edilmiştir. Madde: 2 — İşbü protokol tasdik edilecök ve tâğdik keyfiyeti diğer ta- İ'tere de Kenya'nın şimal kısmını Ak İmanyayı terkettiği takdirde müstem ELE İftira Hakkında Sözler (Yazan: B. Felek) Dün hoşsohbet ve nüktedan bir zatle görüşmek zevkini tattım. Söy- lediği tatlı sözler arasında şu hikâ- yeyi de dinledim. Yaktile, hayır sahibi yaşlı bir e dam, bir kimsesiz kız çocuğumu 40- Müstemleke kaktan alip büyütmüş. Kız; gelinlik Verilecek mı ? olmuş ve o esnada kimden olduğu Londra, 31 (A A.) — Müstemleke | belli olmadan gebe kalıp bir çocuk meselesinin heyeti umumiyesi hak- | doğurmuş. Hâdise pek üstü örtülecek kında Ingiltere, Fransa ve Alman-| şey olmadığı için mahkemeye düş ya arasında noktai nazar teatİsİDe | müş. Kız, mahkemede çocuğun veli- henüz başlanmamıştır. Fakat İngi- nimeti olan ihtiyardan olduğunu söy lizler, daha şimdiden mühim bir Dok | jeyince, beklemediği bu kuru İftira” ta hakkında cephe alarak Habeşista- | ya dayanamıyan adamcağızın oracık- na hudut olan Kenya'nın şimal kıs-İta yüreğine inip, ölmüş. Bu zat, Bte- mının terkedilmesine itiraz etmek-| yi dünyada, hayırperver bir adam ol- mim duğu için tabii cennete girmiş ve ilk Biliyoruz ki Italyanlar yarı resmi ö bir şekilde ve bilhassa hatbuat va- sıtasile, Italya Jubaland'ı ve Ingil- İNGİLTERE: Almanyaya miş. Arşa sevketmişler sokmuşlar. Cenabı Kibriya sormuş: — Nedir, ya kulum? Zavallı adam yana yakıla dünya- da uğradığı iftirayı anlatıp, davacı olmuş. Sözü bitince hitabı izzet vâki ol- muş — Gafil kulum! Sen iftiraya uğra- dığından ötürü bana şekvacısın! Ya, ben kime şekva edeyim. İsanın ba- basıdır, diye bana da iftira ettilerdi, unuttun mu? Adamcağız susmuş, çıkmış. İstanbulda iki şey aramıyor ve pek güç bulunuyor. Çöp ve toprak ütılar cak yerler. Gerçek, yıllardanberi | çöplerimizi nereye atacağımızı bir türlü kestire- medik. Bina temellerinden, şuradan, buradan çıkan toprakları ise dökmek için para ile yer arıyorlar da pek güç buluyorlar. Birisi, bana dedi ki: — Her iftira attığımız yere, çöp atsak, elimizde süprüntü kalmaz Fena espri değildi. Ben de cevap verdim: — O zaman, hepimiz birer süprün- tü küfesi haline geliriz. leke meselesinin haline doğru bir adım atılmış olacağın ihsas etmiş- lerdi.Bu suretle kül halinde bir Ak man müstemlekesi vücude gelmiş o- lacaktır, İngilizler, Roma — Berlin mihve- rinin bu suretle Ouganda'yı Alman arazisile Habeşistandan müteşekkil bir kıskacın arasına (slabilmesine müsalt bir sevkülceyş noktasının Al manlara kalacağını düşünerek bu hal şekline itiraz etmektedirler, Çimi inline MISIR : Yeni Kabine Yarın İtimat İstiyecek Kahire, 31 (Hususi) — Mısır Par. lâmentosu bu aym ikicin günü topla. Dacaktır, Hükümet meclisle kargıla- şarak itimat reyi istiyecek, itimat reyi aldığı takdirde umumi seçimi ye. nilemiye lüzum görmiyecek, aksi tak dirde meclis fesholunacak ve intiha- bat iki ay zarfında tecdit edilecektir. rafa nota ile tebliğ edilecektir. Son notanın tevdii tarihinden on beş gün sonra meriyete girecektir. Ankarada, bin dokuz yüz otuz ye- di senesi ilkkânununun otuz birinci günü iki nüsha olarak tanzim edil- miştir. ALMANYA: Hitler Yeni Nezaretler İhdas Ediyor Berlin, 31 (A.A) — Görünüşe göre Nasyonal — Sosyalist partisinin AL man devletine tam bir müdahalesine Son günlerde dolr;an.şavfilara gö re, Hitler. 20 Gandiusar' bayramın. İs tayin edecektir. Bunlar iş cephesi şefi Ley, iş servisi şefi Hierk ve hü- cum kıtalarile Gestapo şefi Hiramler” dir, FİLİSTİN: Yeni Atılan Zombalar Güzze, 31 (A.A) — Burada iki bom ba patlamışlır, Polis bele: meclis: Azasından birini tevkif etmiştir. Hat. tâ yapılan tahribat dolayısile Kudüs tren servisleri durmuştur, doğru gidlimektedir. # dün istifade ederk üç'Yeni nazır da, | Köroğlu merhum, tüfekten, taban- cadan kinaye demiş ki: — Delikli demir çıkalı, kabadayı lik kalmadı. Bugünkü mânası dürüstlük, kim- Siyasi mehafllin anlayışma göre, & mumi intihabatım teedidi bir emriva. kidir. Çünkü Nahas Paşanın henüz ekseriyete hâkim olduğu anlaşılıyor. Intihabat yenilendiği takdirde iki ay zarfında bu işin başarılması kanunu | senin ardından kötü lâf etmemek, esasi icaplarındandır. Doktor Mahir! şüphesiz kimseye iftira etmemek o- Mısırlılara bir beyanname neşrede. lan kabadayılık, Köroğlu vaktinden- rek “Vefd,, partisinin yeniden tanzi. beri olan kıtlığın muhafaza etmek- mini istemiştir. tedir. Bugün yüzünüze karşı sizi öve, öve bitiremiyen bir dostunuz, âşina- nız atdınızdan öyle şeyler söylüyor Köroğlunun delikli demiri de !e sözlerin yanında pansıman gibi ka» lir. a İRAN: Şeker Fabrikası Kurulacak Tehfân, 31 (AA) — Hükümet, şeker imali hakkında tetkikatta bu- /lunmak üzere Avrupaya bir heyet göndermeğe karar vermiştir. Heyet, Tuhrandan hareket etmiştir. itiyadındadır. Sebebini sordum: ——| — Arkamdan aleyhimde bulun » ——.sessessesaş | masinlar diye, en son çıkarım, Ceva» KISA HABERLER #lbin veri Gere bn li Lâkin telsiz devrinde, televizyon 4 Dün Tabr kan yanın $ İdevrinde, bir adamın aleyhinde bu- netlessinde pösta yanmıştır. lunmak için, onun meclisinde olmıya o emmeli Musrda beyoelmi- $ İnc lüzum var. Ma 0 $ “yakin Be mar Be »k Fransada kâğıt fiyatlarının yük. $ İrisi bilmem hangi sebeple fena hal- imes üzerine gezete fiyatlarının $ İde hiddetlendiği müteveffa bir ada- ; rılmasına karar verilmiştir inin mezarının nerede olduğunu bil- iu ma» gezene Va esen $ | mediği için hıncını bilfil alamadı. $ olduğu mütalensmni ileri sür amdan hazıllanırımış. , Karşsiideki İaasrestanrrazerala diğer bir küfürbaz: — Aman nurum! Sen yapacağını yap; ruhuna hediye et! O yerini bu- Tar. Tavsiyesinde bulunmuş. | Erbabı, adamın 3000 kilometre w zaktan aleyhinde bulunup, ruhuna hediye eder ve o yerini bulur, Telsiz. devrinde artık, mesafenin mânası kaldı mu Geçende bir yazımda bahsettim: Pek zeki bir dostum var. Bulun- duğu meclisten daima en son çıkmak da Şanlı Maraşın Kurtuluş Yılı Maraş, 31 (A.A.) — 12 şubat Ma- taşın. kurtuluş bayramıdır. Bu yıl, kurtuluş bayramının Maraşta şimdi. ye kadar görülmemiş bir şekilde kut lanmasi için şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. İstanbul ve Ankarada bulunan Maraşlı gençler de Maraşın kurtuluş bayramını kutlıyacak olan Maraşlı gençlere iştirak etmek üzere ii Maraştan milli bir heyet gidecektir.