10 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

bu plânları mücadeleye Hatıraları ürk casusu M. Sıfır, Mütare- kenin o kara günlerinde memleketi yıkmak, Türklüğü mah- vetmek istiyen düşman casuslarile garpışmış, onları her karşılaşmada tepelemiştir. 'Türk casusu M. Sıfır, düşmanın gizli plânlarını çok heyecanlı ma- ceralar yaşamak suretile her sefe- rinde ele geçirmiş, tam zamanında düşmanın bütün emellerini akame- te uğratmak hususunda büyük rol- ler oynamıştır. Türk casusu M. Sıfırın Mütareke hatıralarını, birkaç güne kadar neşretmiye baş- lıyacağız. Bu devrinin bugüne kadar meçhul ve gizli kalmış zengin, heyecanlı, tüy- ler ürpertici bir tarihidir. Birkaç güne kadar TAN sütunlarında zevk- le okuyacaksınız, A X* Şeyh Şamilin Mücadelesi eyh Şamil, bir avuç ihtilâlci arkadaşile milyonlara karşı pışan bir Türk kahramanıdır. Şeyh Şamilin babalarımızdan işitmiş ol- duğumuz kahramanlık ssenlâbeleri - — - buğün do hitsnlaremi. sanlı bir i yapraktır. Bu asil Türk kahramanı- nm şanlı mücadelelerine, savaşları- na ait destanları pek yakında TAN - da sayfa sayfa okuyacaksınız. BİRKAÇ GÜNEKADAR Anadoluya göndererek casusluk harikalarını hatıralar, Mütareke girişen, istiklâl için çar- Valinin Oğlu Üstün, Bir Kaza Geçirdi Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üstündağın oğlu Üstün, dün sabah Bebekte Amerikan Kolejinin jimnas- tik salonunda jimnastik dersi esna - sında bir kaza geçirmiştir. Üstün sa. lonun balkonundan orta yerdeki 'can bazlık. ipine atlarken müvazenesini kaybetmiş ve ipi tutamıyarak bütün hazile iki elinin üstüne yere düşmüş tür. Ani olan bu düşüş neticesinde Üstünün iki kolu incinmiş ve çok ta- bii olarak umumi bir sarsıntı geçir- miştir. Üstün derhal Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmış,orada röntgenle muayenesi yapılmıştır. Çocuğun u- mumi halinde devamlı bir iyilik gö- züldüğünü memnuniyetle öğrendik. Üstün, Robert Kolejdeki arkadaş- ları arasında sporcu ruhlu ve dürüst seciyeli bir çocuk sıfatile çok sevil. diği için kaza, talebe arasında derin bir alâka ve teessür uyandırmıştır. Meydana Zabıta memurları Ayaspaşadaki | gizli bir kumarhaneyi meydana çıkar mışlardır. Hâdisenin tafsilâtı şudur: Panaroma caddesinde Ayyıldız a- partımanında oturan Agavni isminde bir kadının dairesinde kumar oynat- tığını duyan memurlar, evvelki ak- şüm bu civarda tertibat almışlardır. Tanınmış birçok kumarbazlar birer birer içeri girdikten sonra, ansızın bir araştırma yapılmış, altımcerkek ikisi kadın olmak üzere 9 kumarbaz Suç üstünde yakalanmıştır. Yakalananlar şunlardır: Salih, Şahap, İshak, Hamdi, Da vut, Rıza, Froso ve Yeranti. Kumarbazlarla birlikte kurar oy- natan Agavni de tutulmuştur, Rulet makinesi ile 25 lira para ve 130 fiş suç delili olarak mahkemeye veril - Üstüne tam ve âcil âfiyet dileriz. BURSADA : Dokuma Makineleri Meselesinde Karar Bursa, (TAN) — Sanayi birliğinin son toplantısında dokuma makinele- ri meselesinin görüşüldüğünü bildir- miştim, Verilen karar, yeniden doku- ma makineleri ithaline müsaade odil- memesi -şeklinde olduğu halde, bu- nun yanlış aksettiği anlaşılıyor. Me- sele şudur: Halen Türkiyede mevcut dokuma makineleri bine yakındır. Bunun beş yüzü Bursadadır. Sanayicilerin fev- kalâde toplantısında, yeniden doku- ma makinesi ithal edilmemesine ek- seriyetle karar verilmiş ve bu karar, bir taraftan Vekâlete, diğer taraftan İstanbul Sanayi birliğine bildirilmiş tir. Alâkadarlar diyorlar ki: *— sabriaalarııZ günde U Saat| çalışıyor. Elde mevsit stok mal epey | cedir. Bu stok harcandığı takdirde ge celeri de çalışmak, ihtiyacı tamamile karşılıyabilir, İstihsalâtımızı, bugün- küne nazaran üç misli artırabilir. Bu itibarla, hariçten yeniden makine gir mesine müsaade etmek doğru olmaz. Esasen, halen bunu meneden bir ka- rar yoktur. Yalnız, ağır vergi ve re- simler bulunduğu için ithali imkân- sız vaziyettedir. SIVASTA: BELEDİYEDE : Kale Köprüleri, Çok | Eminönü İstingâki Harap Vaziyette İçin Yeni Kararlar Kavilhisar, (TAN) — Sıvasa bağlı olan kasabamızda yeni bir hükümet konağı yapılıyor. Kelkit ırmağı üze- rindeki Aşağı ve Yukarıkale köprü- leri çok harap bir haldedir. Bunların beton olarak yapılacağı haberinin gerçekleşmesi bekleniyor. Kasabamızın 2500, 46 muhtarlıkla idare edilen 76 köyü ile beraber 2376 nüfusu vardır. Iskelesi olan Orduya 146 kilometrelik bir şose ile bağlıdır. Coğrafi vaziyet itibarile Kavilhisarın Ordu vilâyetine ilhakı daha faydalı olacağını söyliyenler vardır. Burada beş sınıflı bir ilkmektep mevcut ise de talebesi ayrı ayrı iki binada okumakta, bu da yetişmediği için bir hayli çocuk mektebe gide- xmemektedir. Nahiye merkezlerimiz- den birinde ve üç köyde de ilkokul- lar vardır, Bunlardan Allar, Yukarı kale köylerinde yeni mektep binala- rı yapılıyor, Bahçeköyünde de yapıla caktır, Kevilhisarın başlıca o mahsulü ar- pa ve buğdaydır. Güzelyağ ve bal da yetiştirilmektedir. Meyvacılık — ipti- dai şekilde olmakla beraber civar ka Belediye harita müdürü Galip, bu akşam Ankaraya gidecektir. Na- |fıa Vekâleti, Eminönü: meydanında yapılacak istimlâkin ne zaman ve hangi adadan başlanarak © ne kadar müddet içinde bitirileceği sorulduğu için, Galip, Vekâlete bu hususta iza- hat verecektir. Tik olarak Valide Hanının İstim- lâk edileceği malümdur. Bunu han- gi adanın takip edeceği kati olarak Ankarada tesbit edilecektir. Kadıköy Halkevi Binası ” Kadıköyünde yapılacak yeni Hal- kevi binası için açılan müsabaka ni- bayete ermiş, dün, toplanan jüri he- yeti kati kararını vermiştir. Valinin Başkanlığında o Mebus Salâhattin Cimcoz, şehircilik o mütehassısların- dan Celâl Esat, Belediye imar müdü rü Ziya ve mühendis mektebi profe- sörlerinden Todolden mürekkep o- sabaların ihtiyacı buradan temin olu nuyor. Kavilhisarın bilhassa armut- ları nefistir. Bağcılığın ve meyvacılığın inkişa- fına çalışılmaktadır. — o —— Bozöyük, (TAN) — Dodurga nahi- yesinin Ereğli köyünde Osman oğlu Kiyazide ve Şabanda iki tabanca Ka- çak tütün bulunmuş, ikisi de müdde- nmümiliğe verilmiştir. ma smaç SAR | Ş onayi birliği her sene olduğu gibi bu sene de bir yerli mallar sergisi a- çılması için yakında hazırlığa başlıyacaktır Ü Jniversite talim taburunda talebenin haftalık ders saatleri, günlerin u- samas dolayısile 4 saate çıkarılmıştır. * £ Hiğ'da bir Cüzzamlılar hastanesi kurulacaktır. Nisanda yeni hastane nin ingnatına başlanacaktır. —— — — —— lan heyet, gönderilen maket ve pro- jeler arasından birinelliği belediye imar bürosu mimarlarından Rüknet- tinin, ikinciliği ayni bürodan mimar Sabri ve üçüncülüğü yine bu büre- dan mimar Bayan Lemanın eserleri- ne vermiştir, Prost Nisanda Geliyor Şehircilik mütehassısı Prost, dün, belediyeye gönderdiği bir tezkerede Nisan içinde ve paskâlya tatilinden sonra şehrimize gelebileceğini bildir mişti | miştir. Alemdarda Ahşap Bir Ev | Tamamen Yandı Dün Alemdarda bir yangın çıkmış, bir ev yandıktan sonra söndürülmüş tür; Ateş, Alemdarda Mollafenari soka ğında Bakırköy belediye doktoru Ne cibin 11 numaralı evinden çıkmıştır. Necibin 5 yaşındaki çocuğu Sadettin, yalnız başına evde oynarken, yaktı- ğı kibritlerden biri kanapenin üstüne düşmüş ve tutuşturmuştur. Fakat, çocuk, bunun farkına varmamış ve a- şağıya annesinin yanına inmiştir. -İnsrak adliyeye Verilmiştir. Gizli Bir Kumarhane Çıkarıldı, 9 Kişi Yakalandı Yangını, biraz sonra komşular gö- rerek haber vermişlerdir. Vaka yeri- ne gelen itfalye, evin iç ahşap kısmı ve eşyaları tamamen yandıktan $of- ra ateşi söndürmüştür. İtfaiyeciler - den Mustafa, bu sırada damdan dü - şen bir kiremitle başından yaralan - mıştır. Ev, emniyet sandığına 700 H- raya ipoteklidir ve sandık tarafından 700 liraya sigorta ettirilmiştir. İki Esrarcı Tutuldu Unkapanında oturan sabıkalı Zeki nin üzerinde esrar bulunmuş, yakala Çarşıda Kürkçüler sokağında bir arama ya- pılırken Recep isminde birisinin üze rinde 12 parça kaynamış esrar bu - Tunmuş, yakalanmıştır. Fındıklıda oturan Süleyman is- minde bir çocuk, evinin balkonunda oynarken müvazenesini kaybederek # Şoför Alinin idaresindeki otomv bil, Üsküdarda Paşalimanından ge - çerken Kadriye isminde bir kadına çarparak yaralamıştır. #X Şoför İsmailin kullandığı 2848 numaralı otomobil, Veznecilerden ge çerken ansızın lâstiği patlamış, araba caddenin sağındaki ağaçlara çarpa - rak ikisini devirmiştir. Otomobilin ön trafı hasara uğramıştır. MÜTEFERRİK : Yemen Veliahtı Bu Hafta Buraya Geliyor Malyada bulunan Yemen Veliahtı | Emin Seyfülilâm Hüseyin'in bu hafta içinde deniz yoluyla şehrimize gelmesi beklenmektedir. Yemen Veliahti, şehrimizde bü- yük merasimle karşılanacaktır. Tayyareci Hirt Gitti Meşhur tayyareci Volf Hirt, dün sabah sast 10,30 da tayyaresiyle An karaya gitmiştir. Orada iki gün kal- dıktan sonra yoluna devam edecek- tir. Bira Fiyatlarındaki Artma Tespit Edildi Lokantacılar Cemiyetinin müraca ati üzerine, Ticaret Odası bira fiyat» larının arttığını tesbit etmiş, alâka- sı dolayısiyle neticeyi belediyeye bildirmiştir. Fıçılarla satılan bira lardan başka, şişe ile verilen birala- rın da pahallaştığı © anlaşılmıştır. Biraların maliyet fiyatları değişme- diği için, ortada yüksekliğe hiçbir DENİZ ve LİMAN: Denizbankta Tekâüt Sandığı Kuruldu Denizbank kanunu mucibince, ku- rulması icap eden Denizbank tekaüt sandığı faaliyete geçmiştir. Sandığın idare meclisi reisliğine Denizbank u- mumi müdür muavini Tahir Kevkep, âzalıklara da denizyolları muhasebe- cisi Emin, liman işletme muhasebeci si Nazım, Akay muhasebecisi Halil ve fabrika ve havuzlar muhasebecisi Murat seçilmişlerdir. Bostancı Mendireği Bitti Deniz ticaret müdürlüğü tarafın - dan yaptırılmakta olan Bostancı men direğinin inşaatı bitmiştirMendireğin bazı eksikleri tamamlandıktan sonra martın 20 sine doğru açılacaktır. Fe- nerbahçede de bir mendirek inşası kararlaşmıştır. Bunun inşaati üç ay sonra tamamlanacktır. Vapurların Dumanına Karşı pan vapurların fayrap ettikleri sıra- sebep görülememiştir. Diğer taraftan, Bomonti fabrika- sı tesisatının İnhisarlar Idaresi tara fından satın alınacağı ve bu hususta görüşmelere girişileceği hakkındaki saylaların doğru olmadığı anlaşıl- mıştır. radan şehrimize gelmiştir. Emniyet Umum Müdürü, öğle üzeri Emniyet | amam? doğumyıldönümü- dür. Bu münasebetle Ankarudaki İ- Müdürlüğüne gelerek bir müddet meşgul olmuş, akşam treniyle tek- rar Ankaraya dönmüştür. #* Onümüzdeki Salı günü Rıza müdürlüğü, bildirmiştir. 4 Geçen şubat ayı içerisinde Gala 4 Emniyet Umum Müdürü B.|ta yolcu salonundan156i yolcu geç Şükrü Sökmener, dün sabah Anka- |miştir. Bunlardan 788 i gelmiş, 677si gitmiştir. Şah Pehlevinin ran sefarethanesinde o gece için bü yük bir suvare tertip etmiştir. Et meselesi, bugün İstanbulda, hükümetin girişmiş olduğu ucuzluk siyasetinin ik hareketi olmuştur. TAN foto muhabiri bu münasebetle dün mezbahaya gitli, bu resimleri orada tesbit etti. Soldan sıra ile; Bir kuzu sürüsü, kesilmek üzere mezbahaya götürülüyor. Bir kesici, bir kuzuyu kesmek üzere koltuğunun altına sıkıştırmış ve kesilen hayvanlar, kasaplara dağıtılmak üzere kamyona yükleniyor. Civar sahillerde yolcu nakliyatı ya da çıkardıkları fazla kurumdan öte- denberi şikâyet edilir. Deniz ticaret dumanın kesafetini azal tacak cihazlardan temin edilmesini Akay ve Şirketi Hayriye idarelerine Ankaradan ; Telefon ve Telgrafla İmana Denizbank İdare Meclisi Toplanıyor Ankara, 9 (TAN Muhabirinden)— Denizbank umum müdürü Bay Yu- suf Ziya Öniş, muavinleri Tahir Kev- kep ve Hamdi Eminle birlikte bu sa- bah İstanbuldan şehrimize gelmiştir. Denizbank idare meclisi bugünlerde Ankaradaki merkez binasında ilk top Jantısını yapacaktır. Başvekilimiz B. Celâl Bayarın bu toplnatıya roislik etmesi muhtemeldir. B. Hirif Ankarada Konferanslar Verecek Ankara, 9 (Tan muhabirinden) — Bir turist tayyaresile Almanyadan conubi Afrikaya bir tetkik seyahati- ne çıkan B. Volf Hirt, bugün tayya- resile Ankâraya gelmiş ve meydan- da B, Şükrü Koçakla, Hava Kurumu erkânı ve daha birçok zevat tarafın- dan karşılanmıştır. B. Hirt, yolda İ- nönü hava meydanına inmiş ve tet- kikatta bulunmuştur. Kendisi yelken ucuşu mütehassısdır. Mühim rekorlar tesis etmiştir. Burada havacılık omensuplarına plânörcülüğe sit konferanslar vere- cek ve beraberinde getirdiği bir fil mi gösterecektir. Millet Meclisinde Ankâra, 9 (Tan muhabirinden) — Millet Meclisinin bugünkü toplanti- sında, Meclis hesaplarını tetkik en- cümeninin mazbatasından sonra, bir ölüm kararı tasdik edilmiş ve bundan sonra memurin kanunun 84 ve 85 in- ci maddelerinin değiştirilmesi hak- kındaki kanunun ikinci müzakeresi yapılmıştır. Yeni Sigorta Kanunu Ankara, 9 (Tan muhabirinden) — İktisat Vekâletinin hazırladığı yeni sigorta kanununu tetkik etmek üze“ re Başvekülette hususi bir komisyon kurulmustur. Vakıflar İdaresi Müfettişliği Vakıflar umum müdürlüğü müfediiye| liğine orman ve arazi müdürü Rem zi, ondan açılan müdürlüğe de Ziraat Vekâleti Müdür muavinlerinden Ra- gıp Ziya tayin edilmişlerdir. lala girin ami Yirmi Sene Sonra Vatana Kavuştular 4 Bundan yirmi yıl önce, mütareke» nin kara günlerinde, Itilâf kuvvetler “| ri zabıtası tarafından yakalanarak || haksız yere hapse atılan ve ebedi kü rek © mahkümiyetiyle Güyana sü- rülen Ali Murtaza ve Mehmet Hilmi isimlerindeki iki Türk kardeşimiz, hükümetimizin yaptığı tavassut ü” zerine, Fransız hükümeti tarafından affedilmiş ve evvelki gün şehrimiz8 gelmişlerdir. Yirmi sene yurttan uzak kslan ve Güyan Fransız müstemlekesinde çi le dolduran vatandaşlarımız, Sirke- ci rıhtımına ayak basar basmaz ve” tan toprağını öpmüşler, ecnebi işfa” U altında bıraktıkları Istanbulu hüf ve müstakil Cümhuriyet idaresi air tında bulunca #deta sevinçten ÇiF gına dönmüşler, gözyaşı dökmüşle dir. ———— TAKVİM ve HAVA 10 Mart 1938 PERŞEMBE | üncü sy: Günd (O Kasm: 123 Arabı; 1388 Rumi: 1354 Muharrenn: & Sibat 5) Güneş: 6.20 — Öğle: 124 İkindi: 1540 — Akşam: 18410 Yataş 1941 — İmsâk: 442 YURTTA HAVA VAZİYETİ | Yurdun Doğu Aiadolu mintakssiyle Ke Endenizin Şark kıyılarında hava bulutlu ve) Meveii yağışlı, Miğet "yerlerde kismen BAP. Batlu geçmiş, riizeirlar Trakya, Koca | Köradeniz kıyılarında öcpubi. diğer mW takalarda Şimal! atilkaniğtten, orin KEİ vette camigtir, 4 Dün, İstanbulda hava kismen bu ve re idi, Harüret en çok 9,2 ve en ar mf altında 2,6 santigrat olarak i tr.