10 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

10 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

TAN Mahkemelerde Cumhuriyet Aleyhindeki Dava Müddeiumumi, Suçluya Ceza Verilmesini Istedi Dün sabah Asliye İkinci Ceza mah | Bu dava, münhasıran Cümhuriyet kemesinde, muharrir Bayan Sabiha Zekeriya tarafından Cumhuriyet ga zelesi aleyhine açılan hakaret dava- sina devam edildi. Mahkemede, da- vacı ve avukatı Bay Esat, suçlu Hikmet Münif bulundular. Suçlunun avukatı Semih gelmemişti. Celse açı- hır açılmaz, Hikmet Münif, Tan gaze tesinin 19, 21, 22, 23, 24 ve 25 Teşri- nievvel tarihli nüshalarını mahkeme ye verdi ve: — Bu nüshalarda çıkan yazılar Cümhuriyette intişar eden yazıların yazılmasına sebep olmuştur. Bunların ayrı ayrı tetkik edilmesi" ni rica ederim, dedi. Bu İstek üzerine iddia makamını iş- gal eden muavin B. Cevdet söz ala- rak dedi ki; — Suçlu, ibraz ettiği gazetelerdeki yazıların hangisinin kendilerini tah- rike sebep olduğunu tayin ve tasrih etmelidir. Cümhuriyet gszetesi kaç defa bu mevzu etrafında yazı yaz- mıştır, bu yazılar hangi nüshalarda çıkmıştır? Tayin etsinler. Reisin, müddelumuminin bu tale- bi dairesinde suçluya sorduğu suale, Hikmet Münif şu cevabi verdi: — Cumhuriyetin müteaddit nüsha larında buna dair yazılar çıkmıştır. Cevabumiz Tan gazetesinde Goebels" in nutku münasebetiyle intişar eden yazıların heyeti umumiyesine cevap tır. Tandaki münakaşa bizi cevap ver miye mecbur etmiştir. Münakaşa değil, hakaret gazetesinin 20, 21 ve 23 Teşrinlevvel tarihli nüshalarında çıkan 3 yazının içinde davacı Sabiha Zekeriyaya kar $ı bakaret edilmiş olmasından ibaret tir. Bu münasebetle suçlu bulunan Hikmet Münif verdiği gazetelerle bu nutkun tahlilini değil, bize ancak kendi gazetelerinde çıkan yazının Sa biha Zekeriyaya hakaret olmadığını, veyahut böyle bir hakareti kendileri de mevzuu bahselerlerse bu hakare- te tahrik edildiklerini tevsik için mezkür gazetelerin okunmasını isti- yebilir. Yoksa İş mevzuundan çikar da, gazetelerde mevzuu bahsedilen nutkun tahliline müncer olursa o va- kit bu davanın içinden çıkmıya im- kân yoktur. Bu bahisler, hâdise mev zuuna dolayısiyle taallük ettiğinden okunmasına da lüzum yoktur. Bu- nunla beraber suçlu, esasen hangi ya zdarın okunması icap ettiğine dair sarih bir fikir sahibi olmadığını ve gzetelerinde kaç defa bu mevzu et- rafında yazı yazıldığına vâkıf bulun- madığını, mahza bu noktaya İşaret için sorduğum suale verdiği cevapla” bildirmiştir. Matbuat davalarının lü yumsuz tahkikatla daha fazla uzalıl-| ması kanunun maksadına uymaz. Müddeiumumi ceza istiyor Müddeiumuminin bu talebine kar $ı uçlu evvelki ifadelerini tekrar et- ti. Mahkeme, iddia makamından esas hakkındaki mütaleasını sordu, Müd- deiumumi, iddiasını yaptı: — Sabiha Zekeriyaya karşı neşir DOLANDIRICILIK: Para Basan Makine Ile Aldatmışlar Bugün Asliye Ikinci Ceza Mahke- mesinde karışık bir dolandırıcılık ve dızdızcılık davasına devam edilecek tr. Müddetumumi Hikmet Sonel bu gün iddiasını okuyacaktır. Davanın mevzuu şudur: Halim isminde bir kömürcü, ge- çenlerde kayıkla Bulgaristandan kö mür getirmiş ve Kasımpaşa iskelesi- ne yanaşarak satmıya başlamıştır. Halim, meşhur sabikalılardan Diz- dızcı Ali ve arkadaşı Hasan tarafın- dan dolandırılmıştır. Ali, Hasanı, bü yük fırıncı Karabet, diye Halime takdim etmiş ve elli bin kilo kömür alacağını söylemiştir, Halim, Ali ve Hasan tarafından, bir para basan ma kine (!) vasıtasiyle dolandırılmıştır. Halimin bu suretle 700 lirası uçmüş- tur, Sabıkalılar, Halime, makinenin bir lirayı fazla miktarda çoğaltan bir gizli ület olduğunu söylemişler ve birkaç ta tecrübe yapmışlardır. Dava bugün neticelenecektir. AĞIRCEZADA: Türklüğe hakaret Sabit Görülmedi Ağırceza Mahkemesi, dün bir Türk lüğe ve şahsa hakaret davasını neti- celendirmiştir. Davacı yerinde Hüse yin isminde bir genç vardır. Hüse- yin 930 senesi Haziranında bir müza yede yerinde peynirci ustalığı yapan Marko ile karşılaşmış, artırma işin den dolayı aralarında bir ihtilâf çık- mıştır. Bu ihtilât, kavgaya dökül müştür. Iddiaya göre, Marko hem Bundan sonra, davacının avukatı | Vasıtasile yapılan hakaretin nelerden | Hüseyine sövmüş, hem de Türklüğü söz aldı ve: ibaret olduğu 27/12/937 tarihli iddi- tahkir etmiştir. Büyük Millet Mecli- — Iddia makamının beyanatı çok |amızda tamamiyle yazılmıştır. Bup- |si Reisliğinden müsaade alındığı için yerindedir. Suçlu, “cevabımız, heye- ti Ümümiyeye şâmildir., diyor. Bu, bizim iddismıza cevap değildir. Ren Müekkilemin imzası altında çıkan ların burada tekrarından fayda mel- huz değildir. Bu yazılar dosya içinde bulunan gazetelerde görutau. — Bir | de Marko, Ağırceza Mahkemesine verilmiştir. Mahkeme. Marirrnem erlerinin Türklüğe hakareti tazammun eder “Yöğilarda kendilerine karşı hakareti | münakaşa münasebetiyle yazıldığı | birşey görmediği için bu husustan tazammun edecek ve tahriki icap et- | suçlunun ifadesi ve ibraz ettiği gaze | beraetine karar vermiştir. Şikâyetçi tirecek bir cümle yoktur. Varsa, bu- | telerden anlaşılmaktadır. Bu sözler, | Hüseyin de, vaktiyle Asliye Birinci Hü göstersinler, dedim. Getirdikleri | netice itibariyle hakâreti tazammun | Ceza Mahkemesinde de bir safhası Bözetelerde Sabiha Zekeriyanın böy- le yazısı varsa göstersinler ve okun- Sun, dedi. eder. Ancak, Türk Ceza Kanununun 480 inci maddesine uygun olmayıp devam eden ve muhakeme esnasın- da ve son safhalarında da bulunma- dığı için mahkeme davanın düşmesi- Reis suçluya bu şekilde bir sun) | 962 İ3Cİ maddesine uygundur. Haka | ni kararlaştırmıştır. sordu. Hikmet Münif, şöyle karşıla- di: — Tan gazetesinin 19 Teşrinlevvel tarihli nüshasındaki başmakale ile o- nu takip eden makaleler iddinmi te- Yit ve tasdik edecek mahiyettedir. Davacı avukatı, Hikmet Münife ce vap vererek dedi ki: — Geçen celsede de bu ciheti izah etmiştim, Bugün yine tekrar ediyo- rum. Suçlu ancak davacının yazıları Bı esas ittihaz edebilir. Tanın başma kalesile Sabiha Zekeriyanın alâkası yoktur. Bu deva, Sabiha (Zekeriya ile Hikmet Münlt arasındadır, Müek- kilemin Tanda bususi bir sütunda çıkan yazılarında İmzası vardır. Da- vayı başkalarile ( karıştırmasınlar. Suçlu, bu iddia ile meseleyi teşviş ediyor. Cümhuriyette birçok yazılar yazılmıştır. Biz, her yarı için dava açmadık. Biz, müekkileme karşı he- kareti mutazammın yazıları mahke- meye verdik, bu yazılar hakkında fi kirlerini söylediler. Hakaret olmadı- ğını iddla ediyorlar, biz de aksini id- dia ediyoruz. Iki gazete arasında mü nakaşa olabilir, mevzuu bahsolan münakaşa değil, hakarettir. Bize açık olarak, Cumhuriyet gazetesini tahrik eden yazıları, müekkilemin imzası altında olmak şartiyle, meydana koy sunlar, göstersinler. Müekkilem, ken disine karşı yapılan hakaretlere kar- şi köleminin nezahetini bozmamış, hukukunun muhafazasını mahkeme ye bıraktığını yazmıştır. Bu hususu da mahkemenin göz önünde tutması nı rica ederim. Müddeiumuminin sözleri Müddeiumumi bu münakaşa üzeri pe şunları söyledi: 27/12/9 mevzuu, müstenit değildir. retin mütcaddit defalar vukuu hase- Yaralama Suçlusu Mahküm | SİNEMA ÂLEMİNDE | TM e siir İsveçli yıldız Garbo evleniyor. İzdivaçtan sonra belki sinemadan çekile- cektir. Bu sebeple film kumpanyaları şimdiden yeni bir Garbo yetiştirmi- ye çalışıyorlar. Buradaki'yeni yıldız Terrv Munt şimdilik müstakbel Gar- bonun ilk namzedidir. Greta Gübü Nihayet Evlenmeğe Karar Verdi Evlenme Merasimi, Bu Martın 17 sinde Itayada Yapılacak Hususi hayatını daima gizlemiş ve halkın bütün tecessüsüne rağmen fotoğraf ve beyanat vermekten ka- çınmış olan Greta Garbo nihayet ev- lenmiye karar vermiştir. Halbuki, sinema artistlerinin en sanatkârı sa- yılan Garbonun hiç evlenmiyeceği zannediliyordu. Büyük artist Stokowsky isminde Amerikan tebaasından biriyle evlen miye karar vermiştir, Greta Garbobu sefer de hususi hayatının en mühim devresi olan İz- divacını gizlice yapmak arzusiyle I- cessüsünün Amerikalılardan kat ket İszla olduğunu anlamakta gecikme- miştir. Italyanın sade bir kasabası olan Rovello'da oturan Garbo kimseyi ka bul etmemetke hâlâ ısrar ediyor. Ge çen gün artistin bu münzeviliği bir hâdiseye sebep olmuştur. Napoli şehrine kapalı bir otomo- bil içinde tek başına bir kadının gel- Greta Garbo'nan evleneceği Stokowsky Nihayet bir polis müfrezesi muha fazasında otomobil getirilerek meç- biyle 80 nci maddenin de tatbiki icap | © Ağırceza Mahkemesi, dün, Veli is-| eder. Bu yolda ve usulün 258 İnci | gainde bir arkadaşını öldüren ve Emi maddesine göre, suçlunun müdafaası | neyi yaralıyan Abdullah muhake- alındıktan sonra, Matbuat Kanunu" | mesini bitirmiştir. Mahkeme, suçları nun 27 inci maddesine tevfikan ceza | sabit görerek, evvelâ suçluya 12 s0- sının kesilmesini İsterim. Müdafaa için kaldı Biri piüEEAM ağ ei Beraet Kararı Aldı lm Ye Dün Ağırceza Mahkemesi, bir ço- “— Herbirisi hakareti tazammun | cuk düşürme davasını neticelendir- eden yazılara karşı, omüekkilem: | miştir. Davaccı ilkmektep öğretmen “Ben, münakâşa hududunu geçen bu |lerinden Bayan Muzafferdir. Suçlu da yine öğretmenlerden kocası B. Osmandır.Iddiaya göre, Osman, karı sının karnına bir tekme vurmuş ve iki buçuk aylık çocuğunu düşürmüş ne bapis cuzası vermiş, fakat 18 ya şını bitirmediği İçin cezası 7 sene 4 aya indirilmiştir. yazılara eyni lisarila cevap vermiye- rek hakkımı mahkemede arıyaca- gım,, demiş ve senelerdenböri muha faza cttiği kaleminin nezahetini bir gözete sütununda yer bulmasına ce- vaz olmıyacak kadar çirkin olan ha- karet silsilesi vesilesiyle de ihlâl et- memiştir. Bunu yüksek heyetinizin | mBazarı takdirine arzederim. Merkür — garetedeki (o yazıların bir kısmında madde tayinine ma- tuf cümleler mevcut olduğu gibi, bir kısmında da mutlak hakaretler var- mediği için suçlu hakkında berset kararı vermiştir. g2 KAYITSIZLIK Suçlu Ana Berdet Kararı Aldı Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi, teseyyüpten suçlu bir ananın muhakemesini bitirmiştir. tür. Mahkeme, bu iddisyı sabit gör- | diğini ve doğruca meşhur kadın ter- zilerinden birine girdiğini haber a- lan halk, içerdeki kadının Garbo ol duğuna hükmederek mağazanın önü re birikmiştir. ladığından dükkânda kalmıştır. O çıkmadıkça meraklılar daha fazlar laşmış, sokakta İntizamı muhafaza etmek polisçe de güçleşmiştir. Kadın, dışarı çıktığı takdirde müt | hiş kalabalık arasında ezileceğini an | idin etmiştir. hul kadın muhasaradan kurtarılmış tır, Terzide bir merasim elbise- si prova eden kadın çıkarken yüzü- nü sıkı sıkı tülle kapamışsa da aha- Ni o kadının Greta Gerbo olduğunu Sinema yıldızınm nişanlısı Greta zdivaçlarının Martın 15 veya 17 sinde Italyada yapılacağını gâzete- cilere bildirmiştir. Bu akşam TÜRK SİNEMASINDA Gala suvaresi olarak İSTİKLAL FEDAİLERİ WİLLİ BİRGEL - VİCTOR STAAL- HANSİ KNOTEK - URSULA GRABLEY Büyük istiklâl - harp, heyecan ve aşk filmi, İstibdada karşı isyan eden bir milletin istiklâl mücedelesi ve) 7 tarihli iddiamızda taf- Yâtı görüleceği üzere bu davanın tenkitlere ve prensiplere dır. Bu itibarla istidamızda Türk Ce- za Kanununun 480 ve 482 inci mad- delerinden bahsettik. Hakaretin ma- hiyetinin takdirini mahkemeye bırs- kiyoruz. Fakat, hiç isap ve sebep ol- maksızın devamlı bir surette ve çok çirkin kelimeler ve hattâ cümlelerle müekkilemin tahkir edilmiş olması cezanın teşdidini icap ettirecek kanu tahtı hükme alınmasını dileriz. güne bırakılmasını istedi. meyi 15 Mart saat ona Lâlik etti. eği vü, ni sebeplerdendir. Bunların da göz ö- nünde tutularak şahsi hakkımızın Reis, müdafaa için suçluya söz ver di. Hikmet Münif, vekili bulunmadığı için müdafaasını yazılı olarak ver- mek üzere muhakemenin başka bir Mahkeme, suçlunun müdafaasını yazılı olarak vermesi için muhake- İddia şudur: Fatihte oturan Bayan Emine, beş yaşındaki oğlu Lütfiyi evde bırakmış komşuya gitmiştir. Küçük yara - maz, ayağının altına bir iskemle koy- muş, sandığa çıkmış ve içindeki boh- çaları karıştırırken, eline dolu bir tâ- banca geçmiştir. Çocuk, tabanca ile oynarken patlamış ve tehlikeli bir su- rette yaralanmıştır. Annesi, tabanca sesine koştuğu Za- man yavruyu kanlar içinde yerde bulmuştur. Bayan Emine, küçük çocukların el lerine geçmesi mahzurlu olan eşyayı iyi saklamadığı için teseyyüp suçu i- le mahkemeye verilmiştir. Hâkim, şahitleri dinlemiş, suçu sa- bit görmediği için Emine hakkında berdet kararı vermistir. Bugün bütün dünya genç kızlarının model ittihaz ettiği DEANNA DURBİN'in büyük muvaffakiyeti 3 MODERN KIZ Fransızca sözlü * İstanbul Telefon Müdürlüğünden: İstanbul - Sofya telefon devresi için bir adet rödresör mübayaası açık eksiltmiye konulmuştur. Eksiltmesi 25. 4. 938 pazartesi günü saat 1530 da müdürlük merkez binasında toplanacak ulm satım komisyonu bu- zurunda yapılacaktır. Muhammen bedel 3973 ve İlk teminat 298 liradır. Şartnameleri her gün levazım dairemizde görülebilir. İsteklilerin mez- kür gün ve saatte ilk teminatlarile müracaatları. (1318) 10-3-038 ETTE İstanbul radyosu: ÖĞLE NEŞRİYAT. Saat 12,40 Plâxla Türk musikisi, 1250 Havadis, 1305 Plâkla Türk musiki 13,80 Mühlelif pilik neşriyatı, 14,00 Sen AKŞAM NEŞRİYATI: Sant 18,30 Çocuk tiyatrosu (Güle gülf terçecik), 19 Radife ve arkadaşları 19 rafından 'Türk müsikisi ve halk şarki” İarı, 19,30 Spor müsshabeleri Hşref Ş #9 Borsa haberleri, 20 Cemal KÂ &aşları tarafından Türk mür hi şarkıları, 20,30 Hava T# poru, 20,83 Ömer Rıza tarafından arap” ça söylev, 20,45 Bilmen Şen ve arkada$” hari tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, (Saat ayarı). 21,15 Tahsin ve arkadaşları tarafından Türk musikisi V& halk şarkıları, 21,50 Bedriye Tüzün 989 örkestra refakâtile, 22,30 Orkestra, 1 — Blon: Marş, 2 — Norena, Potpurri Viye” nuvaz, 3 — Şopen: Prelüd, 4 — Fatsi Kolombins, 32,45 ajans haberleri, 23,00 plâkla sololar, opera ve operet parçalari 33,20 Son haberler ve ertesi günün pro$ ramı, 23,30 SON. Ankara Radyosu: ÖĞLE NEŞRİYATI: Saat 1230 Muhtelif piâk neşriyafe 12,50 Plâk: Türk musikisi ve halk şar” kıları, 13,15 Dahili ve harici haberle AKŞAM NEŞRİYATI: Sant 18,30 Plikla dans musikisi, 19,15 TO musikisi ve halk şarkıları: (Hikmet S9 #0 ve arkadaşları) 20 Saat ayarı ve 8“ rapça neşriyat, 2016—21 Futoğrafçıbk hâkkında bir konuşma, Safder, 219 Sitlidyo salon orkesirem, 22 Ajans be” berleri, 22,15 Yarınki program, SENFONİLER 21,15 Bükreş: Senfonik konser (Ro men, diharmanisi). (32,l&: Devamı). g HAFİF KONSERLER 7,10 Berlin kısa dalgası: Hafif kons (8,16: evemı) 830 Paris Kalonyak PJNK (00,15: Keza. 10,45 Keza. 11,30 Keza) 13 Berlin kısa dalgası: Halk müsikisi. 19 | Paris Kolonyak: Plik konseri, 19 Beri | kısa dalgası: Hafif musiki (14,15: Deve” mu) 14,18 Paris Kolonya: Konser nak” M. 15: Kerm, 17,10 Moraveka - Oztrovei | Karişik konser. 17,48 Berlin kısa dal | gası: Halk konseri. 18,03 Bükreş Bobo” OPERALAR, OPERETLER 2030 Prag Fibich'in “Hody” ösimöl operası, ODA MUSİKİSİ 10,45 Rerlin iha dalgası" Küçük od müsiki konsort, 1630 Paris Kolonyal $ yana, Graz, Ernst Tautenheyn üürteği! 2215 Berlin kısa dalgası: Oda si konseri, RESİTALLER 10,80 Berlin kısa dalgası: Rokoko kıları. 13,195 Bükreş Solo pilâkler. 100 Viyana: Viyolonsel ve piyano sonmtlaf 19,lö Berlin kısı dalyan; Halk 2040 Bükrep İtalyan ve İspanyol gif kıları, 22,15 Peşte: Piyano sonetları (© #thoven). (Rehest Dohnanyi tarafı” dan). 22,40 Morovska - Ostrova: Deli İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrol Saat 20,30 da DRAM KISMI , FİDANAKİ dram 3 perde | —— OPERET KISMI Saat 20,30 da DALGA Komedi 3 perde | emeğim ERTUĞRUL SADİ TE TİYATROSU Pazartesi: KADIKÖY.SÜREYYA' BU MASALBÖYLE BİTİ TEŞEKKÜR Balıkesir mebusu doktor V# Somyürek ve eşi Rânl Somyürek Kadıköy üçüncü orta okul di Rıdvan Korur sevgili annelerini? lümü ile uğradıkları büyük ked€ ve cenaze merasimine iştirak ed taziyet lütfunda bulunan kıy dostlarından şükranlarının kabulö erler, A VOTNİ'de Seanslarıma başlıyor. Sofr# ralarınızı evvelden tutunuf İLAN — Evvelce İstanbulds | kecide tramvay caddesinde eözanesi sahibi Corci Nalpas, İ9 buldan ayrılmıştır. Nerede bulu! ğunu bilenlerin adresime y nı dilerim. — Silifkede Türkevi * bi Salih Atalavan