18 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

. PENCEREMDEN Ayva Yazan: M. Tarhan TAN İstanbulda oturanları sabah sa bah yalaklan sıçratmayı, öğ - le uykusundan ise tamamiyle uzak tutmayı zevk edinmiş (satıcılardan hiri terbiyesiz sesiyle barbar bağırı- yor: — Ayva, ayva, kompostolük ay- va, reçellik ayva, ayva, ayva... Gözümln önüne İlkbaharın yarı ılık, yarı serin; bazan kuru, (bazan ıslak, fakat dalma lâtif, daima gene günlerinde cücemsi ağaçlar üzerin - de tek tek açılan pembe çi di. Çi © valar içinde çiçeğini en çok muhafa- za eden, daha doğrusu çiçeklikten meyveliğe en geç istihale eyleyen ay- vadır. Ekseriya pembe, bazan da beyaz olarak açılan ayva çiçekleri, o kısa boylu agaç dalları üstünde zümrüt « ten yapılma yapraklar arasına serpil- miş inci danelerini andırır. Bu in ler,sadeften doğan alelâde incilerin aksine olarak, kendi sadeflerini ken- di doğuşlarından sonra örerler, İşte ler gel- ek açarak yetişen bütün mey. Çün- kü Anadoludan yetişmiş ve sağa $0- la oradan dağılıp gitmiştir. Nebatat âlimleri menşel Türk olan bu güzel meyvenin ilk defa Giridte - fakat çok eski bir devirde - lah edildiğini söylerler ve bu ameliyenin eski Girit| şehirlerinden Cydon'da yapıldığını! da iddia ederler. Ayvanın nebatat il, minde Cydonia — Vulgaris adı ile anılmasınm sebebi de bu imiş. Bununla beraber ayvanın bir çok cinslerini yine Türkler yetiştirmiş - lerdir. Ekmek, armut, limon, şeker, gevrek ayvaları o cümledendir. Yine Türk ler (ayva) ya dillerinde de yerler vermişlerdir. Eski (aşıklar, “ayva gibi sarardım” derlerdi ve gö- nül hastalığını bu suretle ifade eder- lerdi. Nasıl bir münasebetle mevzu olduğu pek kestirilememekle bera - in “sarhos olmak” mânasına geldiği de bu sıra da hatırlana | anın olgunlaşması, pa- Zara düşmesi kışın yaklaştığına de -| lâlet eder. Çağla, nasıl yazın müjde, | elsi ise ayva da fırtınaların sıklaşa- cağını, güneşin hararet dağıtmakta mutat olan eimriliğe başlayacağını, kar bulutlarının toplanmak üzere bulunduğunu, sonbahar o günlerinin azaldığını bildiren sadık bir alâmet - 0 Onun için terbiye görmemiş, in- sala alışmamış sesleriyle avaz nvaz haykırarak sokakları dolaşan satter- ların (Ayva, ayva) diye bağırmala - rını duydukça kulağımda yoksulların her kış - için için - tekrarladıkları şu beste kulağımda çınlıyor; Yaz geçti yine derdi şita var Kış geldi, henüz evde kömür yok! Beste, bugün kazanıp bugün yiyen bedbahtların ezeli ve ebedi marşla - dır. Avya satıcıların sesinde bu! marşı duymamak've duyunca da di- ken diken ürpermemek mümkün de- Zil. Çünkü kış, zenginler için eğlen. “ce, yoksullar için de dert ve hastalık mevsimidir. Temenni edelim ki yak. laşan o haşin mevsim nâzik gelip nâ- zik gitsin, Üç Otomobil Kazası Oldu Şoför Fuadin idaresindeki 953 nu- maralı otomobil Osmanbeyden geçer. ken Pangultında Bayır sokağında ©-| turan 7 yaşında Onni; l muhtelif yerlerinden Yaralı Şişli Çocuk hastahanesine kal dırılmış şöför yakalanmıştır. 4 Şöför Süleyman tarafından ida- re olunan 2012 numaralı otomobil Elmadağ caddesinden geçerken o ci- varda oturan 85 yaşında Sergise çar. parak başından ağırca yaralamıştır. Yaralı Beyoğlu hastahanesine kaldı. rılmış, şöför tutulmuştur. 4 Tahirin idare ettiği 1778 numa- ralı otomobil Eyüpten geçerken E. manalı | 1 “J anlaşılmaktadır. İzmirde Çıkan İş Ihtilâfı | Yüksek Hakem Kurulu Tarafından İnceleniyor Ankara, 17 (Tan Muhabirinden) — İzmir Tramvay ve Elektrik şirketi ile işçileri arasında çıkmış olan “top lalukla iş ihtil avininin reji âfı,, İzmirde vali mü- ği altında bulunan vi yet hakem kurulu tarafından ka-| rara bağlanmıştır. Bu karara muhtelif noktalardan! gerek işçiler ve gerekse tramvay şir- | keti itiraz etmiş olduklarmdan key. #iyet Ankaradaki yüksek hakem ku- ruluna gelmistir. sek hakem kurulu çarşam reisliğinde devlet gür avi dairesi reisi Saffet Tuncayın bâş- kanlığı altında ilk toplantısı yap. mıştır. Toplantıda kurul azası ola-| rak hukuk fakültesi profesörlerin - den Sinop saylavı Yusuf Kemal Ten girşenk, İş dairesi reisi Enis Behiç Koryürek, İktisat Vekâleti sanayi u- rü Reşat Bener, Ad Vekâleti hukuk işleri umum müd İsmail Hakkı Tur, İktisat Vekâleti hukuk müşaviri Ziya Ekrem Ergü- ven bulunmaktadır. Kurulun raportörlü kası müfettişi mıştır. İlk içtimada İzmir vilâyet hakem kurulunun kararı öknrdüş ve iki malft eylülün 18 inci pazartesi gü- nü saat 10 da yine İş dairesinde top- lanması i “İş ihtiljflarnı uzlaştırma ve tah- kim nizamnamesi,, nin meriyete gir- mesinden sonra ilk iş âhtilâfının bu suretle nizamnamenin şartları da-| hilinde devlet elile kati bir karara bağlanması ilk defa vaki olan bir hâ- dise olarak içtimai ve iktisadi ba- kımdan ehemmiyetlidir, Keyfiyetin yüksek hakem kurulunca yirmi gün zarfında İnlaç edilmesi mecburiye- ti olduğu nizamname ahkâmından müm müd ğünü İs Ban- Fars - Ulubay: yap- ci yenii, ,Bakırköyünde Sebze Hali Yapılıyor Bakırköy kazası ile mülhakatının | sebze ihtiyacını karşılamak üzere Bakırköyde yeni bir sebze hali ya- pılması düşünülmektedir. Bunun i- çin belediye imar müdürlüğü lâzım! gelen tetkikatı yapmıya başlamış - tar. Hal Bakurköyün bugünkü puza. rı civarında yapılacaktır, Binanın mümkün olduğu kadar kısa bir Za- manda yapılmasına çalışılacaktır. ligi mi Polise İtiraz Etmiş Dün Sarayburmunda ( sivillerin girmesi yasak olan yerde balık tu- Dün Beşiktaş stadyomunda yapılan maçta Beşiktaş Galatasarayi 2-0 mağlüp etti, Hü gündüz maçını & Masanın lirosinem ıkla olarak şir şekiller- mail - Hüsnü, ,İşra- him - Hüseyin, Bedii, Fuat - Haya: ti, Hakkı, Sabri, Şeref, Eşref, Galatasaray: Osman - Faruk, Ad- Salâhattin, Cemil, Boduri, Sarafim. Şuursuz bir oyun Oyun çok seri başladı. Faket çok geçmeden durgunlaştı. Her iki ta. ral ta şuursuz bir oyun oynuyordu, Yapılan hücumlar da neticesiz kalı- yordu. Galatasaray hücum halti bo- zuk bir oyunla Beşiktaş müdafaası iin tehifkeli olmaktan uzakir. 34'ün cü dakikada Beşiktaşlılar “Galatasa- ray kalesine indiler ve Hakkı kasdi bir hareketle durduruldu. Hakem penaltı cezası verdi, Sabri bunu go- İe çevirerek takınına ilk golü ka. zandırdı ve birinci devre bu suretle 1 « 0 Beşiktaşın lehine netiçelendi. İkinci devre İkinet devre ayni heyecansızlık i- çinde başladı. Galatasaray bozuk bir oyun oynuyordu. Beşiktaşlılarda da yorgunluk ali- metleri çok geçmeden li Her iki takım da bir türlü vaziyetlere giremiyorlardı. Sarı kır- mizıhlari mağlübiyetten kurtülmak için canlanır gibi'oldular, Bir türlü gol kaydedemediler, Beşiktaş müdü- faasinda Hüsnü bütün Galatasaray hücumlarını kırıyordu. Nihayet bir hücumda Beşiktaş Sabrinin ayağı i- Je çok güzel bir gol daha kazandı ve vaziyet 2 - O oldu, Maçın son dakike- ları da karşılıklı hücumlarla geçe- rek netice değişmeden oyun 2 - 0 Beşiktaşın ga'ibiyetile kapandi. ——o Galatasaraylıların Ankara İdare Heyeti Ankara Galatasaray klübü kon. gresi yapılmış ve aşağıdaki zevat se- gilmişti Aziz Akyürek, Raif Külbastı, Meh met Çeşmebaşt, Faruk Sünfer, Nüz- het Tekül, Fethi Çelikbaş, Muzaffer Görker, Süreyya Korucuoğlu. yaptılar. Lik maçlarından evvel bu ili mın karşılaşması çok alâka uyandırmış ve sahaya iki üc bini aşan bir sporcu kitlesi toplatmıştı; nan - Eşfak, Enver, Yusuf . Necdet,| w” ilk takı- senenin Fenerbahçe, Dün Kurtuluşu Yendi Fenerbahçe stadında da sarı lâci- vertliler gelecek hafta yapılacak Fe- netbahçe: — Galatasaray Tan kupa- r müsabakasma harırlık ölmak ü- zere Kurtuluşlü bir | ekzersis maçı yaptılar. HenerbahçelilerRasih, Me. İh, Basriden #mahrumdu. Oyum çak seri başladı. Ve ümitler; hılâfna olarak Kurtuluşlular sarka, | arkaya iki gol kazandılar. Devre son larında Fenerliler bir gol kaydetti- ler, devre 2 - 1 Fenerin aleyhine ka- pandı, İkinci devre arka'arkaya Fe- nerliler 10 göl kazandılar, Buna Kur tuluş bir gölle mukabele edebildi ve maç ta Ji - 3 Fenerin galibiyetile! bitti. İstanbulsporlar - Fenerbahce B arasındakl müsabakada 37-2 İstan- bulsporlular galip geldiler. Dünkü Atletizm Müsabakaları Dün Fenerbahçe stadında atletizm rekör kırma teşebbüsü müsabakaları yapılınış ve üç Türkiye, rekoru elde edilmiştir. j 5000 metre Fönerbabçeden Rız“ Maksut 1551 Ma, üş'md : saraydan Yavru 14.16 ile, Da çeden Melihte 400 münlalıda 7 ile Türkiye rekoru yapmışlardır. Dün Akşam Bir Sinema Yandı Dün akşam saat 17,15 te Balatta Tahta Minare caddesinde Hasan Tahsinin sahibi bulunduğu Milli si. nemada bir yangın çikmiştır. Tavan ve merdiven aksamı ahşap olan sinemada ateş süratle büyümüş ve çatı aksamı kâmilen ve içerdeki koltuk ve sandalyalar da kismen yandıktan sonra saat 19.25 te sön. dürülmüştür. Ateşin fim Galresin. ! Burs lere başlandı. sinde Gelnta- | Dün Taksimdeki güreş müsabakalarında Mülâyim, Habeş ile berabere kaldı. Beşiktaş, Galatasarayı Dün 2-0 Mağlüp Etti Dünkü Güreşlerde Tekirdağlı Almana Galip Geldi seyin Fener Stadında, Fenerliler Kurtuluşu 11 - 3 Yendiler. Atletizm Müsabakalarında Üç Rekor Kırıldı Dün Şeref stadında Besiktaş « Galatasaray Dünkü Güreşler lerden sonra dün Taksim dakikada İkinci güreş Malkaralı geldi. Üçüncü güreş Somalı reşinde on boş dakikada bitti, Molla Mehmet - Karadağlı Skoviç müsabakası güzel oldu. Duha bâki cede galip geldi. Habeşle - Mülâyim hakem beyeti müdahale rabere kaldılar Villi Marn- Tekirdağlı Hüseyin Sira günlü Ni masina gelmi Z dakikadan üç deyi ci devre Yine ayni müsavat Yı kazandı, mam Müstahsil Elindeki Pamuk Alınıyor Müümelesi yapılacaktır. Geçen hafta ihtilâflı geçen güreş. stadında revanş mahiyetinde olarak müsmba - Tee bitmeli Sekaviairienkist vardı, t tam ükterBu$nlı Selim -! Âzım müsabakası ile güteğ- Gi sİrine İntibak ettirileeekti ile afabaci Mehinet arasında oldu. Ve 6 dakillada Malkaralı Mustafa gelip Fethi ile Dinarlı İsmail arasında idi. Bu güre$ çok çetin oldu. Müsabıklar birbirle - rini yenemiyerek berabere kaldılar: Yamalı Hüseyin - Süleymen Bü - berabere bir güreş yapan Molla Mehmet neti. Günün en çetin güreşi bir boğuş. ma halinde Habeş Tafari ile Mülâ“ yimvarainda oldu. Dakikalar ilerle. dikçe çok sert bir şekil alan pu güre- : etmek meçburiyetinde kaldı. Bu müdahale- ye rağmen Yine âyni sertlik devam etti. Ve birbirlerini Yenemiyerek be. Tekirdağ Hüseyin Yirmişer şüreşeceklerdir. İlk devre beraberlikie medi ikin. e içihde geçti ve üçüncü devrenin 6 ine da. kikesinda Tekirdağlı Hüseyin Alma- pin sırtını Yere getirerek müsabaka- | Ziraat Bankası, müstahsil elindeki pamukların zarar görmemesi için der /hal pamuk almağa karar vermiştir, Derhal alınacak pamuk üzerine geniş mikyasta ve azami teshilâtla avans | Hareketleri Sas ? i Hususi Idareler Kadroları Vilâyetlere Bu Hususta Yeni Talimat Verildi Dahiliye Vekâleti, yeni barem ka- nununa göre 1 teşrinisani 939 tarihi. ne kadar hazırlanarak İcra Vekilleri heyetine verilmesi lâzım gelen hu. susi İdarelerin teşkilât kadrolarını ne Şekilde hazırlıyacaxlarını vilâyet. lere bildirmiştir. Vekâlet bu tebtiğiy- İle bütün vilâyetlerin teşkilât kadro- larında yeknasaklığı temin gayesini istihdaf etmektedir. Bu tebliğe göre hususi idarelerin idare, hesap, nafe, maarif, ziraat, baytar ve sıhhat kı- sımlarına dahil maaşlı yeya dalmi Je e yeni baremin Oducı, korucu, DEKİ, zli, daktilo ve buna be teferrik ve muv: den hizmetlere nunu dışında kadrolarina çin her se alışanler barem ka. bırakılarak it aktır. Bunlat i- hiçesine bir cetvel ek- lât kadrolarils maaş ve emsal hasılları değişsa memurlara Maaş farkları baremin muvakkat bi. rin&i maddesi hükmüne göre verile. ir. Halâf ücretle idare olunan me murların derece ve kadro min ikinci madesi hül yin ve tesbit olunacaktır Diğer hizmet vekâletlerinde bulu- İnan ve bütçede tahsisatı mevcut olup İ henüz baremin içine alınmıyan me. muriyetler ve bârem kanunu hüküm. lerine göre maaş asıllariyle, emsal hasıllarının değişmesinden mütevel- It farklar hariç olmak üzere kadrola. rın hazırlanmasında yeni memuriyet. ler ihdâs edilmiyecek ve memuriyet unvanları da değiştirilmiyecektir. TAKVİM ve HAVA 18: Eylal 1939 PAZARTESİ 40 Bize 136 Rumi 1999 Eylik $ 1206 9 uacu ey, Güm Arabi: 1388 Saban: 4 Güneş: 543 — Öğle: İkindi: 1533 — Akşam: 1819 Yatsı: 1940 5 İmshikz 402 — Heva Vaziyeti — ara havzası ve Orta Anadolunun garp kısımlarında öçik, Ka- radeniz kıyıları ile Doğu Aradoluda çok bulutlu ve mevali yağışlı, diğer yerlerde bulutlu geçmiş, rüzgârlar Doğu bölgeleri ile Akdeniz kıyılarında cenubi, diğer böl” Bülerde şimali istikametten orta kuvvet» te esmiştir. Zirai makinelerin parçaları ve ye, Nİ makinelerin celbi için tedbirler a. lnmaktadır. Hükümet #irant mahsu- İâtının daha geniş bir çerçeve içinde İnkişefı için tertibat alıyor. Bühassa arpa ve yulaf üzerinde durulacaktır, Topkapı Sahasında Dün Topkapı sahasında Sirkeci İdmanyurdu ile Topkapılılar arasın- da yapılan maçı Sirkecililer 2 - İ kazanmışlardır. den çıktığı sanlaşılmıştır.. Yangın çıktığı esnada sinemada bulunan 20... 25 kişi kadar müşteri arasında panik çıkmış ise de hiç kimseye bir şey olmamıştır. yüpte Irgat sokağında oturan Meh- medin kızı 5 yaşında Hanifeye çar- parak muhtelif yerlerinden yarülâ- mıştır. Yaralı tedavi altına , alınmış, pöför yakalanmıştır. tan Bedros isminde bir genç yaka- Janmıştır. Bedros kendisini karukola | davet eden polis memuru Mehmede itiraz etmiş ve güçlükle karakola ge- tirilebilmiştir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, rüz- gir şimali şarkiden saniyede 2 - 4 metre hızla esmiştir. Saat 14 de hava fazyikl 10172 milibar (di. Sühunet en yüksek Til ve en dilşük 15,9 aanliğrat olarak kaydedilmiştir.