1 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— 2 — VAKIT 1 MART 1932 —— Garip bir hâdise! Para basmadığı için Devlet matbaası mü Bey aleyhine Mahkeme, verilen istidayı Hamdi Emin Beye tebliğ Gtmielip Eyüpte İslim bey mahallesinde 88 numaralı evde oturan Ali Rıza bey isminde bir zat bir istidayla ikinci hukuk mahkemesine müra- caat ederek Devlet matbaası mi" dürü Hamdi Emin bey aleyhine kibat yapılmasını istemiştir, “Muallim, Hikmeti tabiiye bilcümle tabı ahvali tıbbi, kimya ger ve sabık dava vekili, olduğu- nu işaret eden Ali Rıza bey intida- sına aynen şu cümleyle baslamak. tadır: “Devletlü efendim, kanorla * iyi, akili vümeyyiz, her vaki nunlara itaat eder dava veki ne müsaadesiz, resmen ton*bi kanununun 20 ve 24 üncü madde-, leriyle kanunu cezanın dör'üncü ve 336 meı ve daha diğer madde - leriyle para darp ve tab'ı müsaa- de edildiğinden (1) muha nden daha istidama merbut resmiye bilmivenleri kendileri tarafından âcizlerive pa- ra darp ve tab'i için alıırıldığım - dan bu müsaadei resmiye üzerine) on bin lira tab'nı vade let matbaası müdürü beyin celbiy- le âcizlerine zaruretime meh şin az parayla para tabelr ve bilâhare de tabedilen p GENİ aralayın almaları müsterham.- Ki Rıza ya Ali Rıza bey bu bundan sonra Dev -Şanghayda m tekrar Dpaşladı (Ust tarafı 1 inci sayfad | tereyan etmektedir. Bu harekât Son zaman'arda durur gibi oldu, hatta Japonların tahminlerinde yanıldıkları, Çin mukavemeti kar şısmda mağlübiyete yüz tuttuk- ları bile zannedildi. Fakat bu sırada yeni bir vaziyet basil olduğu görülüyor: O da Japon- ların asıl maksatiarının Çinden ziyade Sibiryayı istıhdaf ettiği keyfiyetidir. Filvaki birkaç göbdenbörl ge len haberler Japonların Maoçu- ride Sovyet bududunda bulunan ve sayıları 177000 kadar tahmin olunan beyaz Rusları teslih edip Rusyaya karşı bazırladıkları yo lundadır. Bu vaziyetten Sovwyet- Herem ssesaramareserenene saree ee eemee Er eamaap eee Anbar ve silo işinin mali ciheti Müşkül değildir (Baş makalemizden mabaat | bin ton eder. Köy ve mutavassıt ambarlar da hesaba katılırsa bun- İarın zahire muhafazası ve stok tesisi noktai nazarından ne mü- him hizmetleri olacağı koluyca an Yaşılır. Memlekette silo idaresinin fa - aliyeti ve vazifesi bu suretle baş” Jadıktan sonra tabii bu teşkilâtın tevsii kolaydır. Çünkü idaresi hu» susiyeler tarafından yüzde üç, ya- hut beş nispetinde alınacak his - seler toplandıkça Ziraat barıkasın dan silo inşası için alınmış olan kredi tecdit olunabilir. o Bu yeni kredilerle de yeniden icap eden mahallerde inşaata devam edilir. Hülâsa bir kaç sene içinde mem *- kette zahire muhafazası, stoklar! tesisi, fiatların istikrarı ve mahsul| üzerine kredi muamelesi için vü - cuda getirilen teşkilât tamamiyle! tekemmül etmiş olur. Mehmet Asım | ya arasında imza “edilmiş olan mevzilerinden ; maaşından altmış, yetmiş lira ke- idürü Hamdi Emin dava açıldı.. Hamdi Emin Bey det bankası müdürünün altı sene- denberi para tabetmediğini söyli- yerek müdürün mahkemeye çağı- rılarak iyilikle bu işi yapması için kendisine nasihatte bulunulmasını istemekte, ilerde sıkıntı çekme »- mesi için de kendisine para tabet/ i mek san'atının öğretilmesini rica' etmekte, yeni para tabedilinciye| kadar sıkıntıdan kurtulması için her ay Devlet bankası müdürünün| silerek kendisine verilmesi lâzım geldiğini ilâve etmektedir. İkinci hukuk mahkemesi bu is- tidayı cevap vermesi için Hamdi Emin beye göndermiştir. muharebe ler de kuşkulanmışlar ve Japon- yayı sarahate davet etmişlerdir. Vakayi, bir Rus-Japon har arifesinde bulunulduğu hissini veriyor. Bu noktada hatıra şöy- le bir sual varıt olmaktadır. Ja- ponların Şanghay ve Nankin ha- valisinde son günlerde askeri harekâtı durdurur gibi olmaları acaba hakikaten muvaffak ola- madıkları için midir? Yoksa esa- sen bu harekât Japonların asıl Rusyaya müteveccih olan mak- satlarını saklamak ve Vo'adivos- tok cvarındaki Japon hazırlığını gözden kaçırmak için tertip edil m:ş bir saniamıydı? Son haberler, bu İhtimali ha- tıra getirecek mahiyettedir. Ma- mafih Japonlar bir taraftan Şan ghayda tekrar harbe devam et- mektedirler. Bir taraftanda Rus hududundaki bazırlıklarım bitir- mive çalışıyorlar, Japon askerinin şarki Çin de miryollarile (omakline o Rus'anın müsaade etmemesi üzerine Japon umumi karargâhı, Ceneral To- mon'un kumandasındaki kıtaatın salı gönü “bugün,, Harbin şeh- rinin garbında ve şarki Çin de miryolları üzerinde olan İniyen- po'ya yaya olarak gitmesi ve 150 kilometrelik mesafeyi cebri yürüyüşle en kısa bir zamanda katetmesi şeklinde bir emir ver- miştir. Ancak dün gece gelen şu telgraf, bu askerin bü mesa- feyi yaya olarak geçmesine lü- zum kalmadığını gösteriyor: Moskova, 29 (A.A) — Tas Ajansından: M. Karahan, Japon sefirine Şarki Çin hattı üzerinde Japon as'cerlerinin nakli Okeyfiyetinin 1925 senesinde Rusyayla Japon- ve Harici Dahili | Son Telgrailar Emlâk ve eytam bankası Faiz ve iskoztoyu indirdi Ankara, 29 (Vakıt) — Emlâk ve eytam bankasının umumi he- yeti bugün toplanmıştır. Bu top- lantıda bankanın iskonto ve fa- iz miktarının yözde on buçuğa indirilmesine Ye bu kararın bir Marttan itibaren tatbik edilmesi- ne kârar verilmiştir. Bu karar bankaya halen boçluo'an'ara üç ay sonra tatbik edilecekti üç ay içinde azami tasarruf Ankara, 29 (Vakit) — Dünkü heyeti vekilede Mart, Nisan ve Mayıs aylarında azami tazatruf yapılmasına karar verilmiştir. Vesâetier yapılabilecek azami asarsuf o mikdarını tesbip içn te edkixata be aş amışlardır. ve Portsrouth muahedenamesini meriyet mevkiinde ipsa eden Pekin muahedenamesi abkâmına münaf; olduğunu beyan etmiştir. Maamafi Sovyet hü''ümeti, Ja- i ponya kendisini bu talebe sev- keden istisnai bir takım ahval ileri sürmüş olduğunu nazarı iti- bara alarak ve bilhassa Mançu- ride Çin memurlarile Şarki Çın demiryo'ları idare meclisindeki Çinli azanın kumpanya idares'ne müracaat ederek mezkür demir- yollar üzerinde Japon askerleri nakledilmesini talep etmiş olduk- larım göz önüne getirerek, mah- dut miktarda Japon kıtaatının Carbinden İmenpo istasyonuna ve hatta zaruret hasıl olduğu ! takdirde Hailin istasyonuna ka dar nakli için demiryo'ları idare- si Rus memurlarına istisnai ve muvakket olmak üzre talimat vermiye müvafakat eder. Sovyet hükümeti, bu muyaf- fakiyetini, Japonya hükümeti ta- rafından Şarki Çin demiryolların- daki Rus menafiinin Japon me- murları ve Mapçurdeki Japon askeri kumandanlığı tarafından kat'iyen ihlâl edilmiyeceğine dair olarak verilmiş olan teminata tabi tutar. Sovyet hükümeti Japon hükü- metinden, Japon kılâatının Rus hududuna civar havalideki te- cemmuu'a ail izabat a'mak ar- zusundadır. Japon sefiri, bu bususta Tok- yo;a müstacelen telgrafla müra- caat etmek vadinde bulunmuş- tur, Tokyo, 29 (A.A) — Siyasi maaafil, Japon askerlerinin nakli için Şarki Çin demirvol arından istifade edilmesine M. Karahan tarafından muvafakat edilmiş ol- ması münasebetiyie membubiyet ızhar etmektedir. M. Karahan'ın itilâfcuyane battı hareketi Tokyo'da muhtelif su- retlerde tefsir edilmektedir. Ba. zı kimseler bu hattı batekti ih- tilâfa sürüklenmek (okorkosuna atfetmektedirler. Şanghayda muharebo Şanghay, 29 A.A) — Çin kuvvetleri, şehirde bakim olan gayri müsait şerait hasebile ve Japon tayyarelerinin o havadan yaptıkları taarruzlar neticesinde şehir sokaklarının sivil ahali ce- setlerile dolu bu unması itibarile işgal etmekte oldukları Kiang Van'ı dün tamamen ve katiyen terk ve tahliye etmişlerdir, Japon hava taarruzları, şehrin sokak'arında açıkta kalan ceset- lerin defnini imkânsız bir hale getirmektedir. Çinliler, şimdi Kiang Van'ın garbindeki yeni hatlarını ve Ja ponlarda dün sabah Çinlilerin terkettikleri hatları işgal eyle- mişlerdir. Japon kavvetleri Çinlileri yeni çıkarmak için ta- Büyük | Millet Meciisinde Encümenlerden g: gelen bazı mazbatalar müzakere edildi Ankara, 29 :Vakıt) — Büyük Millet Meclisi, bugün reis ve- kili Hasan beyin riyasetinde toplanmıştır. leri kanununun 31 inci maedesinin tefsirine ait dahiliye encüme- Belediye vergi resim- ninden gelen mazbatayla bütçe encümeninden gelen bazı daire“ lerin baremlerine ait mazbatalar, teşviki sanayi kanununun ye- dinci maddesinin tefsiri hakkında iktisat ve bütçe encümenleri- Din mazbataları ve devlet hizmetinde istihdam edilmiş o'an dört ecnebiye ait tekaüdiye ve itam maaş kanunu lâyıbası ve encü- men mazbataşı müzakere edildikten sonra cumartesi günü top- lanmak üzere daılmıstır. Ankara, 29 (Vakıt) — Tütün, Müs'irat, Barut, Tuz inbisarlarile Seyrisefain, Darülfünun, Evkaf bütçeleri Mec'ise gelmiştir. Tütün inhisarı bütçesi Tütün inhısarı bütçes'nde va- ridat (o 25,682,28İ, masarif ta 6,683,281 liradır. Istanbuldaki o tersanenin bir kısmi Tütün inhiserina terkoluna- cak, buna mukahil 932,933 büt- çelerine 500,000 lira tabsisat konacaktır. Tuz inhiskrı bütçesi Tuz inbisarı bütçesinde vari- dat 8,173,729 masrfsa 1,072,700 liradır. Bu bütçeye konan yeni ahkâma göre muhafaza teşkilâtı takviye edilmiştir. inbisar idarsine 1,5 milyon li- ra miktarında mütedavil serma- ye verilmektedir. Memurları dev- let memuru gibi muamele gi ceklerdir. Seyri Bütçesi Seyrısefelin Misinde varidat 4,132,312 lira, masraf 4,844,460 liradır. Bütçedeki açığı kapatmak yaz mıntakası budutlârınm dr şında kalan Hang Chov tayyare meydanım tekrar bombardıman etmişerdir. Atılan bombalar, eemiryolü mevkifini yıkmış ve yangında mütebaki kısımlarını tamamen barap etmiştir. Mareşal Şang- Kay » Şek'in hususi tayyare karargâhı da Ja- pon tayyareleri tarafından tama- men harap edilmişsede Çinliler kundan evvel bütün tayyareleri kaldırmışlardır. Bu arada 11 inci Japon fır- kasma mesup 15(0 asker Japon torpito filosu ateşinin himayesi alında Vosung'a ihraç edilmiş- tir. Bunlar, yarın Kiang Va da- ki Japon hatlarına gönderilecek- tir, Burada bir mütareke akdi- nin muhtemel olmadığı kanaati mevcuttur. Sulh teşebbüsü Şanghayda logiliz amiralı Kel- ley bir tavassutta bulunmuş- tur. Fakat Japonlar, Çin asker- lerinin çekilmesi ve Vosung'ia İ Pzoşan istihkâmlarınm yıkılması İ hususunda serdetmiş oldukları talepten feragat etmek niyetinde olmadıklarından sulh müzakere- lerinden hiç bir müsbet netice çıkmamıştır. atruz etm şse de bu tasrroz dün öğleden sonra akim kalmıştır. Dün, Japon tayyareleri imti- l Tohum ıslâh kongresi işini bitirdi Ankara, 29 (A.Ai - Ziraat vekâletince toplanan tohum 15- lâh kongresi mesaisini bitirmiştir. Son ce'sede okunan ve vökâ- lete takdim edilen mazbataya göre bülâsaten kongre mukarre- ratı, umumiyetle istas yonların hangi mmtakalar için faydalı ola bileceklerini yani Hinter'and itibariyle iş bölümü ve hangi ne- batar üzerinde çalışacakları meseleriyle ruznameye konulan mad- delere sureti tatbik: üzerinde cerevan etmiştir. Meclise gelen bütçeler Tütün, müskirat, barut ve tuz inhisarlarları ile Seyrisefain, Darülfünun ve Evkat bütçeleri mecliste üzere istsraz akdi için idareye mezuniyet verilmektedir. Bu me- zunivet 927 bütçesinin Gnc maddesi ile mezür idareye i1s- tikraz müsaadesi verilen 5. 000000 liranın ba..iyesi icin muteberdir. Açıkta kalan ve hizmetten çı” karılan Seyrisefain memurlarına tazmilat verilecektir. Tazminat miktarı berveçhiati ir; 2 seneye kadar hizmeti olan- lara 2 aylık tabs satı maktua ve İevkalâdelerinin tutarı, fazla hiz“ meti olanlara hizmet müddeetle- rinin 2 senesi için ayni mıklar mütebaki senler için maaşları nın nısfı veri'ecektir. Darülfünun bütçesi Darü.fünun bütçesinde varidat 890,474 , masraf ta 698,474 iira- dır. Talebeden alınan tedris ve şahadetname ücretlerileiâbosa” ratuvar ve büstihane-töfçiefi” ni divan tayin”€deçeletif, Evker bütçesi Evkaf bütçesmde ( veridat 2,682,500, masraf ta 2,682,530 liradır. Evkaf umum müdürlüğü cami ve mescitlerin ibtiyaca gö” re tasfiyesine devam edecek 98 icabederse barı vazifeleri tevbit edecektir. Müskirat inhisarının bütçesi Müskirat ( inhisanının bütçe” #nde varidat 7,080,000 masaf ta 2.219,630 liradır. inbisar idare” sine 4 milyon lira mikdanndâ müledavil sermaye verilmektedir. Açıkta kalan inhisar memür” larına tazminat verilecektir. Tazminat olarak hizmet m deti bir seneye kadar olanlar$ bir, hizmet müddeti iki senö olanlara iki ve daha fazla hir“ met müddeti olanlera da bef sene için yarım maaş n'sbetindö tazminat verilecektir. Hiç bi ar.zaya uğramadan bir sene hi” met etmiş olan bekâr memarlâ” yanım, evlilere 3 rubu, bunla” dan âli ve tali tabsil görmüf olanlara ayrıca bir rubu ve den fazla çocuğu olanlata de birer rubü ikramiye verilece! İdareye fevkalâde bir hizmeti bulunan ve varidat temini 8 müstesna faideler temin mübayaa, fabrika ve idare me murlarına da encümenin NE il ve vekâlelin tastikile rsüt sermayeden 3 maaş nisbeti? ikramiye verilebilecektir. Barut Inhisarı b ari, Barut inbisarı bütçesini gö dat 2,133.000 masrafta 1 p ağ im