21 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

21 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

rg EŞ ül idin cü 4 a TN e a pi HABERLE — 10— VAKİT 21 EYLÜL 1994 Kitaplar arasında rekorlar e —— En uzun, en kısa, en büyük, en küçük kitap Tetkikat meraklısı bir Amerika- İmin yaptığı uzun bir tetkik bize dünyasın en büyük ve en küçük en mufassal ve en muhtasar !vta- bı ve en büyük romanı hangisi ol- © duğunu göstermektedir. Bu meraklı adama göre, dün. Şanın en büyük kitabı bir incil nüshasıdır. Bu el yazması incilin | uzunluğu bir metre yetmiş beş | santimetre, sayfalarının genişliği de bir metre altı santimetredir. Maahaza kitap addolunmayan ki- tap halinde diğer bir eser vardır ki, bu da meşhur İngiliz müzesi “Eritish Museum, da bulunan bir atlas kitabıdır. Bunun uzunluğu yüz altmış beş ve sayfalarının ge- nişliği de yüz on beş santimetre - dir. Büyüklük itibarile bundan sen- ra gelen kitap Viyanada devlet sanatlar mektebi kütüphanesinde bulunan bir teşrih atlasıdır. Bu - nun büyüklüğü yüz doksan ve sa- yıfalarınm genişliği de doksan santimetredir. Bu teşrih atlasının basılması 1823 ten 1830 senesine kadar yedi sene sürmüştür. Dünyan en küçük kitabı Ital- yada Paduva şehri müzesinde bu- İ lanmaktadır. Heyetşinas Galile - nin bir eserini ihtiva eden bu iki yüz sayıfalık kitap 1615 senesin - de vücude getirilmiş olup on mi - limetre uzunluğunda ve altı mili- “inetr& genişliğindedir. Yani aşa- ğt yukari bir on paralık akça bü- yüklüğündedir. Bu kitap bir kaç sene evvel ça- İmmışter ve bulunması için sene - lerdenberi uğraşılmaktadır. Bustdan sonra dünyanın en kü- şük kitabı hususi İngiliz müzele- rinden birinde bulunan İran şairi r Hayyamın şiirlerini muhte- vi bulunan resimli altmış dört sa- yıfalık bir kitaptır, Bunun büyük- lüğü ise 10X20 milimetredir. Dünyanm en mufassal kitabı, Amerika O meclisi mebusanmın emri üzerine telif edilen ve Ame rika dahili harplerine odair o- lan kitaptır. Bu kitap bin sayıfa- lik yüz otuz ciletten mürekkep o - lup iki bin resmi ve 178 haritayı muhtevi bulunmaktadır. Bu eser- den bir milyon beş yüz kırk bin dört yüz doksan üç nüsha basıl - mıştır. Dünyanın en uzun romanı, on altmcı asırda Çinde çıkan ve “Bütün insanlar kardeştir,, admı taşıyan romandır. Bu roman 1799 senesinde menedilmiştir, O zar mandanberi ancak 1932 senesin - de yeniden basılmasma müsaade edilmiştir. İngilizler bu romanın tercümesine başlamışlardır. Dünyanın en eski kitabı — su- ret değil, asıl olmak üzere —- Mi- lâdın dördüncü asrında yazılmış olan ve Berlinde devlet müzesin- de bulunan ve şair Timoteosun $i- irlerini muhtevi bulunan kitaptır. Yüz bin işçi daha greve giriyor Nevyork, 20 (A.A.) — M. Gor: man, mensucat âmelesinden daha yüz bin kişinin pazartesinden iti- baren greve iştirake davet edil- diklerini haber vermiştir. Vatervil'de akşam üzeri, yeni- den arbedeler olmuştur. — Polisle beraber Milis kıtaları grevcilere karşı mücadele etmektedirler, Filadelfiya'da, zabıta, yüzlerce grevciyi lobutlarla dağıtmıştır. Ceorciya'da örfi idare devam ediyor. 138 kişi tevkif edilmiştir. Nevyork eyaletinde Littlefalls- da, polis, grevcileri dağıtmak için su hortumları ve gözyaşı gazları kullanmıştır. Parlâmentolar okonferan- sma gelecek İngiliz heyeti Londra, 20 (A.A.) — İstanbul da toplanacak olan parlamentolar arası ittihadı konferansma iştirak edecek İngiliz murahhas heyetine Sir Park Goff intihap edilmiştir. | Bu heyet Britanya ittihadı fahri Sâtibi M. Bossam ile Geoffrey Pe- İ to Filip Davson ve Geoffrey Man derden mürekkeptir. İsyan suçlularının muhakemesi Adana, (Hususi) — İsyandan suçlu ve mevkuf İbrahim bey ve 100 arkadaşının muhakemesine ağır cezada devam edildi. Geçen mahkeme talimat için kalmıştı. O talimatlardan bazıları geldi, o kundu ve gelmiyen talimatın te - kidine ve muhakemenin de başka bir güne bırakılmasına karar ve - rilmiştir. amman in Dünya sulhünü tehdit! Nevyork, 20 (A.A.) — Sar sta tükosunu müdafaa için muhtelif mazi aleyhtarı Amerikan teşek- külleri tarafından bir komite tesis olunmuştur. Bu komitenin kana- atine göre, Sar'ın milli sosyalist Almanyaya avdeti binlerce işçiyi bir tethiş rejimine tabi kılacak ve dünya sulhunu tehdit edecektir. —.. Arnavutluk — Sovyet münasebeti Roma, 20 (A.A.) — Arnavut. lukla Sovyetler arasında diploma» tik ve konsolosluk münasebetleri- nin tesisini tezammun eden nota- lar, evvelisi gün Romada, iki dev- let maslâhatgüzarları arasında te- ati edilmiştir. Haydutlar, Gire- sunda bir kadını parçaladılar Giresun (Hususi) — Giresunda | Köprüler nahiyesinin Sarıalan kö- yüne yarım saat mesafede bir ci- | nayet işlenmiş, yirmi beş yaşında bir kadın öldürülmüştür. Vakanın tafsilâtı şudur: bir dul kadın vardır. Hanife geçen (perşembe günü su almak üzere köyün yegâ- (Tatlı su) zı Han'fe isminde ne içilecek suyu olan mevkiine gittiği sırada iki hay - dudun tecavüzüne uğramış ve bi « lâhare tespit edildiği üzere (o feci bir surette öldürülmüş © ve sonra ormana atılmıştır. Vaka hakkında nahiye müdür» lüğü tarafından yapılan tahkikat- ta katillerin (o Sarıalan köyünden Molla Mehmet oğlu Cemil ile Na- suh oğlu Emin ve Süleyman oğlu Mehmet isminde birinin de bu iki canavara yardım ettiği anlaşılmış tır, Katillerden Cemil yakalan « dıktan sonra kadının nasıl önüne geçtiklerini ve nasıl öldürdükleri- ni anlatmış ve cesedin bulunduğu yeri göstermiştir. Zavallı kadın bulunduğu va - kit başınm bir kısmı ile bir kolu ve elbisesi vahşi hayvanlar tara - fından parçlanmış bir halde çok feci bir vaziyette bulunuyordu. Katiller bugün şehrimize geti- rilecek ve adliyeye teslim (| edile- ceklerdir. Sındırgı panayırı Sındırğı, — Burada açılan pa” nayir bu sene çok rağbet kazan - mıştır. Alıcı ve satıcı (o sifatişle uzak vilâyet ve kazalardan da iş“ tirak eden bulunmaktadır. Panayıra koyun, keçi ve bilhas- sa sığır fazla getirilmiştir. Dün ve bugün oldukça iyi bir o fiatle hayvan satışı yapılmıştır. Panayır Sindırğıya çeyrek sa at mesafede kurulmuştur. Panayır kasabanın adetâ bir gezinti yeri olmuştur. Her gün otomobil ve arabalar müşteri taşımakta ve pa- nayır adeti bayram manzarasını vermektedir. Hele Kıptiler tara- fından getirilen ayılar türlü türlü hünerler göstermekte ve panayıra gelenlerin neşesini bir kat daha arttırmaktadır. Diplomasız Ebeler Akhisar, (Hususi) — Arap E- mine isminde birisinin diplomasız kocakarı ilâçları ile çocuk doğurt- tuğu ve düşürtmek için gizlice ilâç verdiği zabıtaya ihbar edilmisti.. Arap Emine'zabıtaca yakalanmış, sorgusunda: (Dul veihtiyar bir kadın olduğunu, © konu komşuya tecrübesine istinaden ilâçlar tarif ettiğini söylemiştir. Paşa mahal - lesinden Ahmet ağa karısı Zarife hanıma ilâçe verdiği ve kâdının ağır surette hastalanmasma sebe- biyet verdiği tespit edilmiştir. Muğlada yüzünden Muğlada sarhoşluk yüzünden feci bir cinayet olmuş, Selâhattin isminde biri, öldürülmüştür, Hâ - dise etrafında verilen o malümat şudur: O gece Selâhattin efendi sar - ! hoş olduğu halde Yayl H Sarıalan köyünden Ahmet kı- ! ea ak Abbas köprüsü yanmdaki köprülü kahveye gelmiş oturmuştur. Biraz sonra aşçı Abdurrahman efendi oğlu Emin efendi daha fazla sar- hoş olduğu halde aynı (o kahveye gelmiştir. Her ikisi de tekrar iç - meğe başlamışlardır. O kahvede bakkallık eden Adnan efendi a - dında diğer bir genç te bunların yanlarma gelmiş, oturmuştur. helaya gidiyor. Ve giderken dü- şünüyor. Bunu gören Adnan «- fendi Selâhattin efendinin haline gülüyor. Selâhattin efendi bunu içlenerek Adnan efendiye sövü « yor. Emin efendi bu bhâdiseden iğbirar duymuşsa da hissettirmi - yor. Ve Adnan efendiye gitme « sini işaret etmekle Adnan efendi e e Çine, (Hususi) — Ali, Musta” fa, Bilâl ve diğer Ali isimlerinde dört silâhlı eşkiya yakalanmıştır. Bu eşkiyaları ilk defa Çinenin Mi- lâs hududuna yakin Arapkızı kö“ yünden Murat isminde biri gör- müş ve derhal hükümete (o haber vermiştir. Bu haber üzerine Çine jandar- ma kumandanı Rifat bey hemen tedbir ittihaz etmiş ve muhtelif is- tikametlerden takip müfrezeleri çıkarmış ve şakilerin (Karpuzlu ormanlarına saklandıklarını gene çabarşırdan öğrenmiştir. Ve gece saat iki sıralarında Karpuzlu ye- lunun Yağcı oğlu kahvesi yanında şakiler Karpuzlu deresinde silâh- sız olarak yakalanmışlardır. Bunların üzerinde 5 4tane Yu- nan mavzeri fişeği bulunuş, key- fiyet Çineye bildirilmiştir. Bunun üzerine karakol kumandanı Os - dilen jandarma takım; iki saatlik tahkikat ve araştırmadan sonra tutuldukları yerden bir çeyrek sa- at messfede ağaçlar arasında iki Yunan piyade mavzeri, bir Yunan süvari fil'ntası dolu olarak elde edilmiştir. Yapılan tahkikatta, bunların adam tarafından silâhlandırıldığı ve karısı ile münasebsti olan köv kâtbi Ahmet sfendiyi dağa kah dırtmak isini bunlara tevdi ettiği anlasılmısır. Bunlara »"lâhissdan o birisinin “ane Arap Cemalin tavsiyesiyle Manda'yat nahiyesinin “E3renli,. kövünden çırak Durmur Ali tara- fından verildiği ve Alinin Yunan Biraz sonra Selâhattin efendi, | man çavuş kumandasında sevke » Küllükte Arap Cemal denilen bir | sarhoşluk bir cinayet Bir hiç yüzünden çıkan kâvga Salâhattin isminde bir gencin ölümü ile neticelendi / kalkıp gidiyor. Biraz sonra Emi efendi de kalkıp gidiyor. Hiç bi şeyden haberi olmıyan Selâhatt'ı efendi de az sonra kahveden ay rılıyor. Kahvenin biraz ilerisindı gizlenen Emin efendi Selâhattir efendi geçerken arkasından bir e silâh atarak evine kaçıyor. Vakti saat 23,30 da olmuştur. Silâh sesine,koşan zabıta der * hal müddei umumiliğe omalümal vermiş ve vaka mahalline müddei umumi Razıp bey ve karakol ku mandanı ef, gitm'sler (o ve bütün cürmün delillerini elde etmişler * dir, i Emin ef, cinayeti — işledikten sonra silâhını çalılar icine © atmıf ve yapılan araştırmada silâh şa * fak vakti katilin evi yanında © vt çalılar arasında bulunmuştur. Yaralı Selâhattin de © derhal hastaneye kaldırılmıştır. Ve yiri mi dört saat yaşadıktan sonra ök müştür. Katil de tevkif edilerek hapse atılmıştır. Çinede dörtsilâhlı eşkiy yı jandarmalar yakalad İŞ İn Eşkiyalar -tahrik-üzerıne bazı kimseleri aâğa kaldırmağa karar vermişlerdi; fakat... tüccarında İliyayı soymüğı da tek! lik ettiği meydana çıkmıştır. Bunlar Milâs pazarında bi tetkiklerde bulunmuşlarsa dâ, dense bir soygunculuğa edememişler ve Milâs muhitinderi uzaklaşmağa karar vermişler, i yayı soymaktan, Ahmet efendiyi dağa kaldırmaktan vazgeçmişlef ve Çinenin Gökyaka köyüne gel mişler, Molla Hasahı bâsmağa kai rar vermişler, fakat kudretli jam darmamızın eline düşmüşlerdir. 200 bin kilo incir Inhisarlar idaresi, Ödemiş, Ay dın ve Nazilli havalisinde muhte' lif mahallerde tesis eylediği mü | bayaa merkezlerinde hurda > mübayaaâsına devam eylemekte dir. Hummalı bir faaliyetle de vam edilen mübayaata başlandı ğı günden bugüne kadar muhteli yerlerden 200.000 kilo hurda inci satın alınmış ve bunların mühii İ bir kısmı soma edilmek üzere İs tanbula sevkedilmek için İzmi gönderilmiştir. İzmirde ehli hayvanlar sergisi ziraat mektebindi İ teşrinievvelin ilk haftasında açi Burnova larak iki gün devâm edecek ol Burnova ehli hayvan sergisi içi şimdiden hazırlıklara başlanmış ur... Serginin bu sene, her sene kinden fazla bir alâka celbedece ği, şimdiden malümat almak içi! vuku bulan mracaatlardan anla şılmaktadır.