21 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

21 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

li — “ 2. Son Filmleri Beyenilmiyor — Malek, Artık Film Çevirmiyecekmiş! Hava Oyununda Bütün Parasının Yokolması Da, Artisti Yeise Düşürdü! Filmde “Malek,, ismile daha ziya- de taninan Buster Keyton, bundan sonra film çevirmiyecek! gülmeden güldüren adam, film hayatından çekil. di. Buna inanırmısmız?... Amerikadan gelen haberler, vaziyetin şimdiki halde böyle olduğunu gösteriyor! Onun film hayatmdan çekildiği şa- yi olur olmaz, o bilhatsn bu artistten hoşlananları bir meraktir aldı Acaba film hayatından çekilmesinin “sebebi | nedir?... O, bir kadın yıldız değil, ki yaşı faz'aca ilerledi, diye kendisine film de istediği rol verilmesin ve be- yaz pordedeki aksi silinsin! hoş, kadin yıldızların da yaşlarına uyğun voller yaparak, film hayatından ayrılmama « ları mümkün yat.. kaldı, ki Buster Keyton, daha pek okadar yaşlı de- gil... Nihayet o:51 yaşlı bir adami. Hem o komiklik yapıyor. Bir artist gençken de, orta yaşlı iken de, güldüre- bilir. Kendisi, bu “Malek,, gibi, hiç gülmese bile! Şuhalde, bu artist, film hayatından niçin uzaklaşıyor? girdiği ve biriktirdiği dolarları, rüzgâ- ya kaptırmıştı. doğrusu buna “Haydan gelen, huya gider!,, de denilemezdi. O, bu serveti: haketmişli. Üstelik, artist olarak gözden düş- mesi, tam böyle para sıkıntısma uğra- İ dığı zamana rastgeliyordu. Kaybetti- ği serveti, san'atile yerine koyamıya- caktı, demek!.. Amerika gazetecile İ ri, burcihetten yaptıkları araştırmalar İ sarrasında film münekkitlerinin -fikirle- rini aldılar. Artistin son filmlerinde muvaffak olup olmadığını soruşturdu. lar. Film münekkitleri, onun çevirdiği son filmlerde kendisinden ziyade, se- naryoları zayıf bulduklarını * söyledi- ler. Senaryo iyi olmazsa, mevzu ve mevzudaki vakanın seyri yavan olur- sa, artist, istediği kadar kuvvetli ve kıymetli olsun. Kendi hakiki varlığını gösteremez, bocalar elbette! Bu mütalealar, artistin lehinde ol- makla beraber, gene onun san'at kıy- metinin eksildiği yolundaki sözlerin dilden dile dolaşmasının önüne geçe- / Buster Keyton ve Telma Tod, Filmde Çek geşmeden bunun sebebi, da” ha doğusu sebepleri öğrenildi. Onun film hayatından çekilmesinin iki sebe- bi varmış. Biri, parasının suyunu çek- mesi, diğeri de son çevir ilmlerde eskisi gibi beyenilmemesi!.. Bu iki ve- iyet birleşince, senelerce seyircilerini güldüren gülmiyen adam, film haya- tına küşsüyor, başka sahada yaşayış yolu arıyor, Bu başlı saha, onun stud- yoya ayak (basmadan evvel çalışdığı saha, yani tiyatro sahası!... Evet, ken- disi sahneden studyoya atlıyan artist. lerdendir! Buster Keytonun parası nasıl oldu da suyunu çekti, “Malek,, hasıl oldu da çevirdiği son filmlerde beğenilme: di?.. Her hangi bir artistin günün bi- rinde sanat kabiliyetini kaybedebi - leceğini düşünenler, onun da artık es- in vöziyetini muhafaza edeme- diğini bir an için kabul edebilecekleri- mi söylüyorlardı, ama paratiz kaldığı- na insamamakta israr (o ediyorlardı. Çünkü, 6 gayet hesaplı para harca- makla tanıntnıştı! Amerika gazetecileri, bu iki cihet- ten de araştırmalar hal, artistin borsada hava oyunu oy- hamak suretile, zarara uğradığını, borçlarını ödeyemiyecek hale seldiği- Yi tespit ettiler. Hesaplı para barca - Yan artist, hava oyununa dadanmıştı. Gülmiyen adam bu oyunda talihsiz sıkmış, senelerce emek sarfile ele ge- yaptılar ve der- | medi hattâ “Malek” in film sahasında son kozunu oynadığını aklı kestiğin- den, bütün hasisliğine rağmen, serve- bni borsada hava oyununa koyduğu, birden bire kat kat fazla para kazana- cağı ümidiyle tehlikeli bir talih tecrü- besine giriştiği © ve kazanacak yerde kaybettiği, mahtolduğu yolunda dedi- kodular aldı, yürüdü! Muhakkak olan şartistin her iki ci- hetten de menfi tezahürler karşısında meyus olduğu ve bundan sonra genç- liğinde olduğu gibi yalnız sahnede oynamak kararımı vermiş bulunduğu. dur. sahneye Nevyorkta çıkmıyacak, varyete Lyatrosu idaresi, onunla bir mukavele yapmıştır. Bu mukavele mucibince, Buster Keyton, yakında Viyanada bir skeçte baş rolde görüne- cektir, Skeçin başından sonuna kadar, 1 diğer rolleri oynayanların bütün gay- retleri onu güldürmek, sade güldür- mek değil, güldürmek ve konuştur- mak olacak, fakat, o ne gülecek, ne de konuşacaktır! “Malek” yahut Buster Koyton'un film hayatından uzaklaşması, ebedi mi» dir? Kendi ararımın böyle ve kati olduğunu ilsri sürüyor. Fakat başka» İ ları, onun günün (birinde genc film hayatıma döneceği kanaatindedirler! Bu yazı ile beraber neşrettiğimiz resimde, komik yıldızı çevirdiği #on © filmlerden birinde görüyorsunuz. Re- | Evvelce, Greta Garboya “İlâhi Kadın, denildiği kadar Brigite Helme de “Meş'um Kadın,, denir. Bu deyiş- ler, derhal asıl isimleri hatıra ge- tirir. Çünkü, ikisi için de yerinde İ olarak konulmuştur! “llâhi kadın,, ın, bu tavsiften hoşlanmadığını söylediği, hiç işi- tilmemiştir. Tabii, değil mi?. Hal- buki, “Meş'um Kadın”, bu tarif karşısında müthiş surette kızdığını saklıyamamıştır. Gene tabii?.. O tavsifle bu tarif araşında derin bir fark var! Brigite Helm, kendisinden böy“ le bahsedilmesine kızdığını belli edince, ona kendişini filmlerinde | Kısa Haberler | Yıldız Çocuğu! Geçen sene teşrnievvelinde ey- lenen iki yıldız, anne ve baba ol- miski İzmi akranlenin ade gla Mak Kre- | dir. Doğan çocuk, çok gürbüzdür. Tartmişlar, üç kilodan fazla gel- miş. Çocuk, erkektir. Güzel bir kadm olan annesine ve yakışıklı bir erkek olan babasına pek ben- ziyormuş. Holivudda, bu küçü - ğün büyüyünce “üstün bir yıldız ; olacağına şimdiden hükmetmiş - ! İ assi Viyanada ayak basacaktır. “Ronaşer” | CEBİDİ, lerdir. Anne ve baba oluş, bu genç karı, kocayı o kadar sevindirmiş ki artık birbirlerini unutmuşlar, ikisi birden yavrularının başından ayrılmıyorlarmış!, Boşanacak / Yıldızlardan Betti Boyd, koca- sı C. H. Oven aleyhine Los An - celosta boşanma davası açmıştır. Yıldız, kocasının kendisine tek- me attığını ileri sürmüş, mutlaka boşanmak istediğini bildirmiştir. Yıldızın iddiamna göre, kocası, sirf kaba bir adam olduğu için böyle davranmıştır. Ortada kav- ga çıkarmak için hiç bir sebep yokmuş. Sebep olsa bile, bir ko- canın bu kadar ileriye gidemiye- yıldız, dava istidasmda ehemmiyetle not ediyor..... mim sim, “Tiyatro Profesörü,, isimli filmm- den bir sahnedir. Bu filmin kadın yıl- dızı Telma Toddur. Karşısında duran kadın..... Kaba ve sert hareketlerle ko miklik yapan (o Cimi Durantın da, bu filmde rolü vardır. Mevzun gelince, bir adam, nasıl o- luyorsa oluyor, bir sahne toplantısma iştirak ediyer, orada her şeyi karıştırı- yor ve patavatsızlıkları, bir revünün muvaffakiyetini temin ediyor. tabii, başlıca tip olan bu palavatsız adamın volü “Malek,, yahut Buster Keyton'- da! Bu rol ve bu mevzu, onun şimdi döndüğü sahne hayatına nekadar uy- gun, değilmi?. Ne rasgeliş? a EE ELA, EV , Meş'um Kadın Son Kozunu Brigite Helmin Oynadı! Sinir Buhranı ! hep “Meş'um kadm,, rollerinde gördüklerini söylemişler. Bunun üzerine, artık böyle rol çetirme- mek istemiş, fakat bu tipin, tipi | ne uygun düştüğü bildirilmiş, baş- ka türlü rol verilmesine yanaşıl- mamış. Bu vaziyet (Okarşısında büsbütün kızan Brigite Helm, bün. dan birkaç sene evel hesabına film çevirdiği şirketi dava etmiş, o tarz- da tipler temsil etmek istemediği- hi ileri sürerek, mahkemeden ka- rar almağa davranmıştı. Bu istek; herkesi güldürmüş, davacı, mah- kemeden istediği kararı alama- mıştı. Ayrıca, zarar ve ziyan id- diası da ortaya atmıştı. Bu hu - susta da eli boş kalmıştır. O da- va sirasinda, hakiki bir artistin, herhangi bir rolü yapmaktan çe- kinmemesi icap ettiği, ancak her- ik. ve ağ Daha Sonra, kesin kendi arzusuna da hakim o- Jabileceği, dolayısiyle eğer “Meş'- um kadın” olarak görünmek is- temiyorsa, öyle rolleri alıp al» mamakta serbest bulunduğu, anla» tılmış ve herhangi bir film şirke- tini, şahsi arzusuna uygun roller vermek hususunda zora çekemiye- ceği de ilâve edilmiştir!. Brigite Helm için bundan son- ra tutulacak üç yol kalıyordu. Ya film hayatından çekilmek, ya iste- diği rolü verecek bir şirket bulup onunla anlaşmak, yahut da eskisi gibi “Meş'um kadın,, rollerinde görünmek! Çekilmek işine gelme- di, istediğini yapacak şirket bula- madı ve isteğinden ricatle eski yo- luna döndü!.. Bu arada şunu da notedelim, ki Brigite Helm, zora çekmekten bir şey çıkmıyacağını anlayınca, iste- ğinden ricat etmekle beraber, ken- disine bir defa olsun iyi bir kadın rolü verilmesi için yalvarmış, bu ricası yerine getirilmiş, fakat bu rolünde büsbi aksak bir halde ortaya çıkmıştı. Evet, büsbütün aksak bir halde!.. O, zaten malüm rollerinde de üstün bir sanat kud- reti, mükemmel bir oynayış ortaya koymaz ki!,. Dikkat ediniz, hep ! ayni cansız duruş, donuk çehre, | sabit bakışlar!... Yaşı ilerledikçe | eskisinden daha fazla şişmanlıyan bu iri yarı kadım, tip değişikliği de gösteremediğinden, daima ayni yerde sayıyor! Şimdiye kadar © dindiği şöhrette de, propaganda - zın ve “Meş'um (O kadın,, tipinde acaip bir mahlüku temaşa etmiş olmanın tesiri vardır! Bu noktadan günden güne göz- den düşen “Meş'um kadın,, ın a- leyhindeki cereyanı, « sebep öldü. ğu bazı vakalarda arttırmaktadır. Daha geçen yaz; Berlinde son süratle otomobilini sürerken, bir a- dama çarpmış, çarplığı adamın yere düştüğünü ve kalkamadığını gördüğü halde hiç aldırış etmemiş, etomobilini sürüp gitmişti. Fakat, otomobilinin numarası tesbit edil- diğinden yakalanmış, muhakeme edilmiş, para cezasına mahküm olmuştu. Bu, ona birders teş- kil etmemiş, birkaç gün evel gene Berlinde daha feci bir kazaya se bep olmuştur. Otomobiliyle evine dönerken, bir kadını. çiğnemiş, kadıncağız, ağır surette yaralı ola- rak hastahaneye kaldırılmıştır. E- ğer kadın, ölecek olursa, Brigite Helm, geçen senekinden kat kat ağır bir cezaya çarpılacaktır. Öl- mese de, otomobil kazasından do» layı evelce mahküm olduğü için, gene eskisinden fazla ceza - yiye- cektir! Brigite Helm, bu kazadan son» ra şiddetli bir sinir buhranma uğ» ramış, evine kapanmıştır. Sinir buhranına uğramasında, vakanın aleyhine tesir icra etmesi, - birçok kişinin ateş püskürmesi rol oyna » mıştır. Film sahasında son ko- zunu oynadığı “ileri : sürülen “Meş'um kadın”, şimdi iki cepheli menfi vaziyet karşısında, derin derin düşünmekte, buhranlar ge - çirmektedir ! Şimdi!