September 21, 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

September 21, 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

İŞARETLER - Avrupa sulhünün | bekçileri Milletler arasında sulhu ve kardeş münasebetleri kurmak davasının epe - yi geride kalan bir tarihi vardır. Bu fikir, zaman, zaman diplomet - İarm elinde bir tuzak gibi kullanıldı, gün oldu ki, milletler birliği vücude getirmek falan veya filân menfaatle - rin kolayca elde edilmesi için bir va- sıta sayıldı. Netekim Büyük harbin sonunda meydana çıkan Milletler cemiyeti te - şekkülü de zaman zaman bu tehlike- lere uğradı. Hattâ bu yüzden dağılmak, parça- lanmak derekelerine düşer gibi oldu. 1918 le 1934 ün arasına sıkışan hâdiselere Milletler Cemiyeti bakı - mından bakacak olursanız o zaman bu istihalelelerin sebeplerini o daha açık görebilirsiniz. Dünya sulhü dünya milletleri ara- sında esaslı bir anlaşma temin etmek davası, samimiyete, bhüşnüniyete ve bu cemiyet ve hüsnüniyeti müdafaa *decek kuvvete sahip olunca manoli, bir hal alabildi. 4 Biz bu roanayı milletler cemiyeti içinde bugün yer tutan; cihanda sulh, yurtta sulh davasını hudatlarını kan, ateş, felâket kapladığı günde süngü - siyle yazan Türk milletinin siyasi de- hasında ve büyük tehlikeler, büyük fe- lâketler Türk milletinin başında do - laşırken onunla sulh ve dostluk mü - nasebeti tesis eden komşu Sovyetler Cümhuriyetin (o milletler Cemiyetine karşı aldığı vaziyetin şekliyle daha i- Yi idrak edebiliyoruz. Türkiye, ve Sovyetler Cümhuri “ veti kuruluşlarının ilk gününden beri dış politikada beraberlik göstermiş - | lerdir. İki müstakil devletin düşünce- | lerinde, diplomasi münasebetlerde gös- terdikleri bu yakınlık, bu birleşmenin manasi hedefin müşterek bir fikirde, müşterek bir davada birleşmiş olması- dir; Sulh! ——aaamıtna Tütkiye İstiklâl harbini, Milletler Cemiyetinin hakiki gayelerinden biri olan sulhü milli varlığı kurtarmak için Yaptı, ? Gene ayni şekikde Sovyet komşu - MUZ sınırları içinde yabancı davalara karşı silâhla korunmak mecburiyetini hissetti, Fakat bu silâhlanmaların manası sulhe kavuşmaktı. Sulhe kavuşan bu iki teşekkül O şimdi yeni tarihlerinin verdiği o emniyetle dünya sulhünün bekçiliğini filen üzerlerine alıyorlar. Milletler Cemiyetinin üç gündür aldığı manzara dünya sulhü için baki- katen emniyetlidir. Hakikaten sulhü ülkü edinen kuvvetlerin sulh bekçili - ği Avrupaya ve dünyaya rahatlık his- sini verse yerindedir. Bu hakikati dünya efkârı umumi - yesi de anlamakta güçlük çekmemiş- tir. Türkiyenin olsun, Sovyetler Cüm- huriyetinin olsun Milletler Cemiye - tinde faal vazifeler almaları pek 92 is- tisnalarla âdeta ittifkla kabul edilmiş- tr. Türkiye Cümhuriyetine © ve dost komşusuna gösterilen bu alâka ciha- nn selhe olan iştiyakının ifadesidir. Türk - Yunan ve Türk - Fran- sız mahkemeleri yirmi sekiz ey- lülde ahdi tatilini bitirecek ve ça- lışma devresine girecektir. Yunan mahkemesi de dört ey- lülde müdafaalara başlıyacaktır. Türk — Yunan Oo mahkemesinde görülecek üç yüz dava kalmıştır. Bu mahkemede şimdiye kadar 11722 dava neticelenmiştir. Fransız mahkemesinde ise an - cak 52 dava kalmıştır. Bütün muh- telit mahkemelerde şimdiye ka- dar hükümetimiz aleyhine açılan Belediye seçimi la rma ME A AE Defterler dün kaldırıldı Sarıyer ve Beykoz kazaları namzetleri kararlaştırıldı Belediye intibabat faaliyeti i - lerliyor. Altı gün evvel asılmış o - lan defterler (o dün akşam on sekizde kaldırılıştır. hap encümenlerinin kararları üç gün iğinde bildirilecektir. ma yapılmıştır. Bugün de Adalarla Kartalda, Yarın de Bakırköyde yoklama ya- İ pılacaktır. Yoklamalar yarın bi- tecek, bu suretle İstanbul (şehir meclisi azalığı için C. H.F. tara- fından gösterilecek namzetler ta- mamen tespit edilmiş olacaktır. Belediye intihabatı münasebe- tiyle şehrimizin mubtelif yerlerin» de verilmesi kararlaştırılan kon feranslara dünden itibaren o baş- lanmıştır. İlk olarak dün akşam saat on sekiz buçukta ( İslanbul radyosunda Refik Ahmet Bey ta- İ rafından bir hasbihal yapılmıştır. Dün gece fırka kaza merkezlerin- deki topluluklarda da (muhtelif hatipler belediye intihabatı bak - kında hasbihaller yapmışlardır. Dil bayramı 26 Eylülde yapılacak Dil bay - yanı Halkevinde kutlulanacaktır. O gün konferanslar verilecek, es - ki ve yeni şiirler © ve tezlerden parçalar okunacaktır. Kutlulama programı hazırlanmaktadır. Sadri Etem ru kaldığı oluyor. Şu resimlere bakı- nız; Bir yığın saka, suyu az bir çeşme sanbulun © ezeli dertlerinden biri de | muhakkak ki, susuzluktur. şi saat | | Defterlere itiraz edenlere inti- ! Diğer taraftan namzet seçimi | vi isin de dün Bes koz ve Sarı yerde | davalarda bir çok tazminat isten- mişti. Bütün mahkemelerde le- himizde neticelenen davalarda is- tenilen tazminat miktarı 40 mil- yon 394.000 liraya baliğ olmuştur. | Bin lira, Türk — Yunan muhtelit mah - | kemesinde hazine lehinde netice - lenen davaların yekünu gayri menkul emval. hariç olmak üzere yirmi üç buçuk Omilyon liradır. Hazine aleyhinde verilen tazmi - nat yekünu ise ancak (yirmi beş bin liradır. Türk — Fransız mahkemesin- de şimdiye kadar dokuz milyon i- Mahkemelerde Sühulet kütüphanesi sahibi Se- mih Lâtfi Beyin deposundan kitap çaldıkları iddia edilen kitapçılar hakkında açılan davaya üçüncü ce za mahkemesinde dün devam © dilmiştir. Dünkü celsede Semih Lütfi Bey ! Kitapların ne şekilde bulunduğu- nu, nereye nakledildiğini izah et- miştir. Muhakeme, bazı şahitlerin celbi için başka bir güne bırakık mıştır. $ Karısını öldürmek kastile ya» ralıyan Zekinin muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde de- vam edilmişitr. söylemiş, muhakemenin, hukuku umumiye cihetinden devam edil mesine karar verlimiştir. $ Maslak yolu faciasından maz- nun Alber Taragano efendinin mahakemesine dün ağır ceza mah- kemesinde devam edilmiştir, Çağırılan bazı şahitler gelme diği için, bu şahitlerin celbi için İ mahkeme başka bir güne bırakıl- | mıştır. $ Nusret isminde bir sabıkalı gene hırsızlık yüzünden mevkuf olarak üçüncü ceza mahkemesin- de mühakeme edilmiştir. dinleni- len şahitler Nüsretin boş eve anah- tar uydurarak girdiğini, buradan Belkıs H. isminde birinin evine gi- recekken kovalanarak - bağçede yakalandığını söylediler, Nüsret, boş eve uyumak üzere girmediğini (o söyledi. o Müdde- girmediğini söyledi. muddei umumi iddianamesini söy“ ledisuçunun sabit olduğunu sıçlu» nun cezalandırılmasınır istedi, Mahkeme, karar için başka bir güne bırakıldı. Vakie oje karşaamda dün: 1: | pek ax akn geşemlerin bazan kap | başında tenekelerini doldurabilmek i - çin nöbet bekliyorlar. İkinci resimde gördüğünüz muntazam yaya kaldi - melerde çalışma ! Bütün malikeihelerde lehimize neticelenen davalarda . istenen tazminat miktarı 40.394.000 liraya baliğ oluyor ki yüz altmış dört bin lira, İngiliz mahkemesinde üç milyon dört yüz bir bin yüz lira, İtalyan mahkeme- | sinde iki milyon dört yüz on sekiz Belçika mahkemesinde bir milyon üç yüz kırk altı bin li- ra, Rumen mahkemesinde odört yüz kırk dört bin lira gibi büyük yekünlar hazine lehinde neticelen- miştir, Türk — Yunan mahkemesi kâ- nunusaniye kadar üç yüz davayı neticelendirecek ve faaliyetini ta- til edecektir. Yapılacak işler mma Adaları güzel- leştirme Büyük plâjın temeli yaza kadar atılacak Adaları güzelleştirme cemiye- tinin senelik kongresi Teşriniev- velin ilk haftasına kalmıştır. Kon- grede aza sayısının çoğaltılması ve nizâmnamenin tadili meselele- ri de görüşülecektir. Büyükadadaki Yürük Ali plâ- Jinın yeni istimlâk kanununa gö- maaelesi esas itibariy- le halledilmiştir. Plâjın bir kısmı Emlâk Bankasına, bir kısmı da şahıslara ait bulunmaktadır. İş - timlâk bedeli yedi bin lira kadar tutmaktadır. Yaza kadar istimlâk muamele» si tamamen bitirilmiş ve büyük bir plâjm temeli atılmış buluna - caktır.. Dün yazdığımız gibi Adanın su i ihtiyacı da yaza kadar tamamen halledilmiş olacaktır. Büyükada - daki Kazoğlu depoları tamir edi « lecek ve diğer adalarda da depo - lar yapılacaktır, Adalara su gön - derilmesi ve depolara aktarması işi belediye sular idaresince de - rühte edilecektir. İstanbuldan hususi vapurlarla terkos suyu gönderilecektir. Bu suyun metre mikâbı İstanbula na- zaran biraz fazlaya satılacaktır. Akşam refikimiz Akşam refikimiz on yedi yaşı - na basmıştır. Tebrik eder, uzun ömürler dileriz. rımını boydan boya işğal eden mer- kepler, (bu, nöbete girmiş sakaların merkepleridir; üçüncü resmimiz, Üs - $ — VAKIT 21 EYLÜL 1934 çen AKISLER oereremesesessasümssesnza LehistanAvrupada meseleler çıkarıyor Milletler o Cemiyetinde Lehistan murahhası M. Beck'in söylediği nu « tuk hâlâ Avrupa matbuatma gürültü. lü tetkik ve münakaşa mevzuu olmak. tadır. Malümdur ki, M. Beck ekalli « yetler meselesi hakkındaki munhede « nin değiştirilmesini istemişti. Bu mu- ahedenin değiştirilmesini istemek ise şimdiye kadar Avrupada Fransız si » yasetini takip eden Lehistanın açıktan açığa bu siyasete aleyhtar bir vaziyet alması, diğer taraftan Lehistanın bu tarzı hareketi muahedelerin tadilini iş- tiyen devletler arasına geçmesi de « mekti, Vakıa Fransız, İngiliz, İtalyan mu- rahhasları M. Beck'in nutkuna karşı müşterek bir cephe almışlardır. Hepsi de ekalliyetler hakkındaki o muahede ahkâmının değişmesine aleyhtar gö - | rünmüşlerdir. Fakat Lehistanm siya | si vaziyeti değişmiş görünmiyor. O « nun için bu vaziyetin tevlit edebilece- ği âkibetlerin ne olabileceği meselesi matbuatı meşğul ediyor. Hitler Almanyada iktidar mevkiine geçtikten sonra Lehistan bu memleket ile anlaşmıştır. Bu anlaşma Lehista - nın beynelmilel siyasetinde değişikli- ğin başlangıcı olmuştur. Lehistan ile Almanya arasında husule gelen itilâf doğrudan doğruya Sovyet Rusya &- leyhinde bir siyasetin tebarüzünü ifa. de ediyordu. Ayni siyaset Fransa a « leyhine de müteveccih o görümüyor « du. Şimdi Cenevrede Lehistan mürah- İ hasınm söylediği son nutuk Avrupa « nın siyasi manzarasındaki değişikli « ğin gittikçe ehemmiyet peyda ettiğini gösteriyor. i Bugünkü Lehistanın (33) milyon nüfusu vardır. Bu nüfusun on sene i « çinde kırk milyona çıkacağı tahmin e- diliyor. Bu suretle gittikçe büyümek» te olan Lehistan askerlikçe Almanya ile birlik olması, yahut Almanya aley» hinde vaziyet alması mühim neticeler verecek bir hâdisedir. Abidin Dino Bey Genç ressamlarımızdan Abidin Dino Bey dün hareket eden vapur- la Sövyet Rusyaya gitmiştir. Aa- bidin Bey orada meshur (Sovyet muharrirlerinden Kasin'in çevrile- <ek bir filminin dekorasyonunu ve bü filmi çevirecek rejisör — Yert Kiyeviç yoldaşa da muavinlik yas pacaktır. Abidin Bey bu arada kendi eserlerinden mürekkep bir sergi kuracak ve Sovyet Rusyada bir müddet kalarak sinemacılık işlerinde çalışacaktır. Abidin Be- ye muvaffakıyet temenni ederiz. ilmi Hayvan sergisi Teşrinievvelin birinde Edirne- kapıda inşa edilen yeni ahırlarda hayvan sergisi açılacaktır. Bu mü- nasebetle binanın da açılma me- raşimi yapılacaktır. bit ediyor. Hat, Birinci Teş- rinde bitecek ve seferlere başlanıla » caktır,