21 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

21 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

İş O YAKIT a DE o Artvin yolund 1Baş tarafı 1 inci sayfada) ilir. Göreneğe taallük eden şey- lerde ise makul sebepler aramak doğru değildir. Bununla beraber haber vereyim 21 » ki Karadeniz havalisinde buğday » Uhu yerine mısır unu kullanan yer- ler bu tercihin sebebini izah etmek için bir takım ciddi deliller göste- rirler, Mısır ununun ilk faydası çok az bir zamanda hamur yapılması ve pişirilmesidir. O kadar ki mısır © unundan yarım saatte ekmek yapı. — Jabilir. Halbuki ) buğday unun- dan ekmek pişirebilmek için en az Üç saatlik bir zaman ister, Sonra mısır unu ( bereketlidir: 'siyade ekmek çıkar. Buğday unu | “ise bir kiloya nihayet bir buçuk ki» İÜ Yo ekmek verir. : Buğday son baharda ekilir, Kı- © şın fazla kar yağarsa ekinin bat - ması ibtimali vardır. Çiftçi bu .yüzden çok tohum kaybetmiş olur. i Bir kere buğday © tohumunu kay R bettikten sonra onu yeniden teda- rik etmek çok güçtür. Halbuki vir çiftçi ne kadar fakir olursa ol- — sun kendine lâzım olan miktarda misir tohumunu kolayca tedarik e- | “debilir. Az miktarda tohum ile ç çok mahsul alır, Mısır tohumu bis , Te yüz verir, Buğday ise nihayet 7 bire on verir. e Buitibarla mısır , Sig için çok elverişli bir ziraat - ir. > Bir kilo misrr ekmeği ile dört kişinin karnı doyar. Halbuki ayni b miktarda buğday ekmeği * ancak k iki kişiye kâfi gelir. — Misrr ekmeği buğday ekmeğin- den daha lezzetlidir: Yoğurda, Ayrana, lahanaya, fasulyaya, pey © »ire çok uygundur. | o Hülâsa bir ayda yüz kilo buğ - © day ile ancak'ailesini idare eden bir adam yetmiş beş kilo mısır ile ayni işi görebilir. Tohum nokta- smdan ise iki dönüm yere kırk beş kilo buğday tohumu gider. Halbu- , ki ayni miktar toprağı beş kilo mı- | sir tohumu ile idare etmek kabil- © dir. h İşte bu sebeplerden dolayı Kara- ç denizin sahil vilâyetlerinden mü- | him bir kısmında ötedenberi mısır İ veni buğday ununa tercih edilmek- tedir. Bugün köylünün elinde i kendi mahsulü olmadığı için bu o havalinin ihtiyacı için musır istan : buldan gönderilmektedir. Bunun- Ja beraber — vilâyetlerin ahalisi “siiphesiz itiyat neticesi ia- İm yüksekliğine ek Le © mısır almaktadır. Acaba bir kilo mısır unu kalori an nazarından da bir kilo buğ- daya faik midir? Bu hususta tıp “ve kimya fenninin şehadeti nedir? Ç Şüphesiz mısır unu yerine buğday “unu kullanan vilâyetlerin ahalisi 'de mısır - buğday mukayesesinde 'bu ciheti ileriye süreceklerdiz. On- larda kendi davalarında haklı çık- , için : “Buğday mısırdan daha ziyade besleyicidir. diyecekler» Edir. p İlâve edeyim ki bu türlü bir id- dia karşısında mısır ununu buğda- oya tercih edenler silâhlarını teslim .elmiyorlar: “Mısır unu yiyen (o bu “sahillerde nüfus kesafeti buğday unu ile beslenen diğer birçok vilâ- . yetlerden daha fazladır. Bu faz - | lalık mısır ununun gıda itibariyle buğdaydan geri O kalmıyacağını göstermez mi?,, diyorlar. i Zen mir ils buğdaydan bangi- sinin daha iktısadit, daha lezzetli, “Taha kullanışlı, daha besleyici ok duğu hakkında biribirinden ayrı - Jan iki türlü ve biribirine zıt nok- | Bir kilo mısır unundan iki kilodan İ Günün Fakülte bu yıl kaç mezun verecek? Türk Hukuk tarihi dersini Köprülü Fuat Bey okutacak; üniversite rektörüde ders alıyor 4 Bu yıl üniversiteye yazılmak için müracaat eden talebe, geçen İ yıla göre azdır. Bu mezuniyet ik- i mal imtihanlarının henüz tamam- lanmamış olması buna sebep ola» rak gösterilmektedir. o Cumartesi gününden sonra yazılmak için mü» racaat edecek talebenin artacağı tahmin ediliyor. En fazla müra » caat hukuk ve tıp fakültelerinedir. Öğrendiğimize göre, hukuk profesörleri dün üniversitede rek- tör Cemil Beyin reisliği altında bir toplantı yapmışlardır. Bu toplan» tıda hukuk fakültesi bazı dersle - rinin çoğalmasına karar verilmiş- tir. (Ceza) haftada iki sâatten dört saate, (Roma hukuku) dört saatten yedi saate çıkarılmıştır. Hukuktan kaç talebe mezun oluyor ? Hukuk fakültesinin bu sene has | mezun | ziran devresinde verdiği sayısı kırktır. Eylül devresinde de altmış, yetmiş mezun daha ve- recektir. Eylül devresinde mezun olacaklar arasında (Haydarpaşa lisesi müdürü Saffet Bey de bu- İunmaktadır. Rektör, hukuku umumiye , dersini okutacak ğ Üniversite rektörü Cemil Bey bu yıldan itibaren Ankaradaki dersini bırakacak ve üniversitede hukuku umumiye dersini (o okuta- caktır. Roma hukuku profesörü Hukuk fakültesi (Roma huku- ku) porfesörlüğüne tayin edilen profesör Şuvarst Berlinden harc - ket etmiştir. Yakında şehrimize gelecektir. Türk hukuku tarihi Üniversite kurulurken progra ma konulan fakat profesör bulun- madığı için okutulamıyan (Türk € / ERİN RTN Maa hukuku tarihi) dersini bu yıl Köp- | müddeti iki senedir. Mektebi bi < rülü zade Fuat Bey okutacaktır. Avrupaya gönderilecek hukuk talebesi Hukuk © “Haberler Hukuk Fakültesi dersleri a çoğaltılıyor; tiren talebeye sanat mektebi dip - loması o verilecektir. Talebe bu diploma ile İsmet paşa kız enstitü- fakültesi mezunlarm- | süne ve Avrupa imtihanlarına gi- dan Avrupaya tahsile gönderile - | rebilmek hakkımı kazanacaktır. cek talebenin sıhhı muayenelerine dün devam edilmiştir. Müsabaka imtihanı yarın hukuk fakültesinde yapılacaktır. İmtihanlara girecek namzetler seçilmiştir. Istanbul kız Ifisesine tayin olunan hocalar Orta tedrisat kadrosunda yapı lan değişikliklerin (o alâkadarlara bildirilmesine devam ediliyor. Biâşka mekteplerden İstanbul kız lisesine tayin edilen © hocalâr şunlardır: Mülga darülfunun hocaların « dan Server hanım tarih hocalığı « na, Kandilli lisesi beden hocası Müeddep hanım beden hocalığı « na, Kız orta mektebi dikiş hocası Mebrure hanım dikiş hocalığma, Gazi Osmanpaşa Fransızca hocası Hatice Galip hanım Fransızca ho- calığma; Adana kız muallim mek- tebi mezunlarmdan Mehlika ha - nım tarih, Halide hanım tarih, Macide hanım tarih coğrafya, Naime hanım fizik kimya stajiyer- liklerine. N İstanbul kız lisesi tabiiye hoca- sr Malik Bey Haydarpaşa lisesi ta- biiye hocalığına, kız lisesi Fran - sızca hocası Müeyyet hanım Kan- dilli lisesine nakledilmişlerdir. Kız san'at mektebinde yeni bir sınıf Kız orta mektepleri mezunları na ve bakalorya © imtihanlarmda ikmale kalan kız talebeye kız san- at mektebinde ayrı bir sınıf açıl - mışlır. Bu sınıfta yalnız (sanat | dersleri (o öğretilecektir. Okuma Maarif müsteşarı Maarif müsteşarı Rıdvan Nafiz Bey yarın akşam Ankaraya döne - cektir. Kurultay marşı Dil kurultayı o münasebetiyle bestelenen kurultay marşının no- taları maarif müdürlüğü tarafın - dan bütün mekteplere gönderil « miştir. Mektepler açıldığı zaman ilk musiki dersinde talebeye bu marş öğretilecektir. Avrupaya gönderilecek talebe Maarif vekâleti tarafından Av- rupaya tahsile gönderilecek tale « benin müsabaka imtihanı Pertev - niyal ve kız liselerinde yarından itibaren yapılmağa başlanacaktır. italyan izcileri gitti Şehrimizde bulunan İtalyan iz- cileri dün sabah üniversiteyi ziya» ret etmişler ve üniversite talebeleri tarafından karşılanmışlardır. -Fa- şist talebeye, “üniversitenin ruh. ielif yerleri gezdirilmişiir..Malyan talebeleri dün memleketlerine dönmek üzere hareket etmişlerdir. Öğrendiğimize göre — İtalyan izcileri, şehrimizden © ayrılırken Talebe Birliğini o memleketlerine davet etmişlerdir. Üniversite profesörlerinin konferansları Önümüzdeki perşembe günü Halkevinde Üniversite profesör- leri toplanarak verilecek konfe- | görüşecekler, | ranslar etrafmda bir program hazırlıyacaklardır. Edirnede toplanacak kongre 'Trakyanın içtimai ve iktısadi vaziyeti hakkında tetkikler yap « mak üzere cumartesi günü Edir - nede toplanacak olan kongreye ik tisat vekâletinden de bir heyet iş- tirak edecektir. Heyette iktisat vekâleti iç ticaret müdürü İsmail Hakkı, sanayi (o teşvik müdürü Hayrettin ve teftiş heyeti reisi İl- hami Nafiz Beyler vardır. Ticaret odası umumi katibi 4 İktısat vekâletinin, vekâlet da- irelerinde çalışan memurların baş- ka bir işle meşgul olamıyacakla « rına, uhdesinde iki vazife bulun - -duranların işlerinden birini tercih etmelerine ait tamimi üzerine, ti- caret odası umumi kâtibi Vehbi Bey, ayni zamanda iktısat vekâlen tinde muallim bulunduğu için, vas | zifesinden çekilmeğe karar; ver- miştir. tai nazardan mutlaka birini diğe- rine üstün görmek fikrinde deği- lim. Onun için her ki noktai na - zarı sadece nakletmekle iktifa & diyorum. Mehmet Asım Trakya peynirciliği tetkik ediliyor İktisat Vekâleti, Trakya pey- nirciliğinin tetkikine (.karar ver- miş, Vekâlet ( kimyagerlerinden Halit Beyi bu işe memur etmiştir. Halit Bey Edirnede (o peynirlerin cinsleri ve yapılışları o hakkında alâkadarlarla görüşecek, vakâlete bir rapor verecektir. Öğrendiği- mize göre, Trakya peynirlerinin Türkiye için bir ihraç malı haline getirilmesi temin edilecektir. ——e - Yüksek Ticaret ve iktısat mektebinde Yüksek ticaret ve iktisat mek- tebinde derslere başlama hazır « likları bitmiş, muallim kadroları tamamlanmıştır. Ankarada bulu - nan mektep müdürü Nihayet Bey dün gelmiştir. naz Haydarpaşa Lisesinde Haydarpaşa lisesi hesap işleri müdürlüğüne Ankara Gazi Enâti- tüsü dahiliye şefi Nurettin Bey ta- yin edilmiştir, Önümüzdeki salı günü yeni li- senin muallim meclisi toplanacak ve alınacak leyli talebeler üzerin- de görüşülecektir. Gizli nüfusun yazılması işleri Gizli nufusların yazılması, evs lenmeler, ölüm vakalarmın cezas sız olarak kaydi devam etmekte- dir. Müddet Teşrinievvelin oOon beşinde biteceği için nufus daire- lerine müracaatlar (o çoğalmıştır. Halkı bundan haberdar etmek ü- zere sokaklara beyannameler asıl- mıştı, Yeniden beyannameler ba- sılmaktadır. Bu ; beyannameler doğrudan doğruya evlere de da- grtılacaktır. f . ———— Köprülü zadeFuat Bey Tahrana gidiyor Büyük İran şairi Firdevsin ö- lümünün bininci yılı münasebetiy- le Tahranda yapılacak büyük me- rasimde hazır bulunmak üzere €- debiyat fakültesi dekanı Köprülü zade Fuat Beyle İran © edebiyatı doçenti dün sabah saat onda To- ros ekspresiyle Tahrana haret et- mişlerdir. Edebiyatçılarımız Tah- randa bir ay kalacaklardır. Günün Siyaseti Avrupanın vaziyeti ve infrat siyaseti Avrupanın son hafta zarlındaki va- ziyetini hülâsa eden bir Löndra gaze- | tesi şunları yazıyor: “ Lehistan Milletler Cemiyetinden yüz çevirmiştir. Sebebi, Milletler Ce- miyetinin Hitler düşmanı bir tesekkül halini almasıdır. “Avrupa milletleri harp bahsi üze- rinde sıralanıyorlar. “Fransa ve Rusya birbirlerine yak- laştılar. “En az güvenilecek ve en çok kor- kulacak bir münekkit olan İtalyada © bu dakikada, onlarla beraberdir. Onlar da İtalyaya güveniyorlar, “Diğer tarafta Almanya ile Lehis- tan bulunuyor. “Her iki taraf, (o küçük milletleri kendine cezbetmek için uğraşıyor. Fa- kat bunların çoğu Fransa ile beraber- dir. Romanya, Fransız altınlarından is- Hfade ettiği müddetçe Fransadan ay- rılmıyacak. “Esas itibariyle Fransanın menfa » ati olan Yugoslavya, İtalyayı dikkat. le gözetliyor. | İtalya bir tarafa gitti tikameti tutuyor. “Çekoslovakya, bugünkü arazisi « ni muhafazaya yardım edecek her dev» letle birlikte harbe hazırdır. “Macaristan, kaybettiği arazisini kendisine — iadeyi kabul edecek her devletle birlikte harbe girişmeğe razı- dır, rmabiryal bir hükümeti varsa da bu hükümet İtalyaya tabidir. Avus- turya halkının gönlü ile Almanya ile beraberdir. Li “Milletler Cemiyetinin gireceği en büyük imtihana dört ay kaldı. Bu im- tihan “Sar” havzasında yapılacak u » mumi reye müracaatidir. “ Burn halkının vereceği rey teşettüte uğrarsa harp ihtimali kuvvet peyda eder. (Bu harp vukubulursa, ona harbe karşı gelmek için vücut bu lan milletler Çomii sebep olacak » Mişiei vap e. “Bugünkü vazıyet bu merkecü.wi,» “Unutulmaması icap eden bir nok- ta Japonya ile Almanyanın cemiyet « maksadı, İngiltereyi Milletler cemiye- tinden çekilmek ve onu Avrupa ile a- İ lâkndar olmaktan uzaklaştırmaktır. İ İngilterenin “İnfiree” siyasetine İ dönmesini tavsiye edenler Londra ga- İ zeteleri günden güne çoğalıyor. Bun - İ larin çoğalması, * İngiliz fikirlerinde bir tahavvüle delâlet ederse bunun ta» hakkuku gene uzun bir zamana ba - kâr, ö. R. Selim Sırrı Beyin konferansı Bu akşam saat 9 da İstanbul Rad- yosunda Selim Sırrı Beyin vereceği konferansın adı şudur: “Fikir işi, vücut işi, elişi” dir. am Makinist imtihanı dün yapıldı Belediye hastanelerine alınacak makinistlerin imtihanı dün yapıl - İ mış, iki kişi kazanmıştır. İmtiha - j maon iki kişi girmiştir. 15 Yıl Evvelki VAKIT Beynelmilel maliye konferansi dan davet edilmiş olan beynelmilel maliye konferansı gelecek Cüma Brük- selde içtima edecektir. o Konferansta bütün cihanın vaziyeti maliyesi mev - zuu bahsolacak ve teşekkülâtı hazıra- nın takfifi çareleri taharri edilecektir. Konferansa otuz beş memleket iştirak edecek ve beheri üç murahhas bulun- duracaktır, Mütarekeden beri ilk defa olarak Almanya, Avusturya, ve Bul - garistan mürahhasları konferansta ha- zır bulunacaktır!.. mi, Yugoslavya onun aksi olan bir is- , S1