21 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 18

21 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 18

— 18 — VAKIT 21 EYLÜL 1934 © Belgrat ticaret konferansın- da neler De (Büz tarafi 1 inci sayıfada) perverlik göstermiştir. Konferans devam ettiği müddetçe ziyafetler ve süvareler verilmiş ve (Belgrat operasında temsiller yapılmıştır. Bu suretle yabancı delegeler için, Yugoslavların opera ve balet san- atlarındaki muvaffakıyetlerini ya- kından takdir etmek imkânr hasıl olmuştur. “Konferansın çalışma devresi bittikten sonra (Zagrep şehriyle Adriyatik sahilinde bir gezinti ya- pılacaktı. Ben buradaki işlerim dolayısiyle bu gezintiye iştirak im. kânını o bulamadım. Belgrattan İ başka diğer yerlerde de, Yugos - lavyanın içinde bulunduğu nikişaf devrinin eserlerini görmek şüphe- siz Faydalı © olurdu. Hakikaten; Yugoslavlar, milli hayat bakımın. | dan mühim bir faaliyet devresi geçirmektedirler. Belgrat çok in- kişaf etmiş ve Balkanların en gü“ zel şehirlerinden biri olmuştur. Neler görüşüldü? “Konferans 16 eylül pazar gür nü, saat 11 de Yugoslavya (kralı hazretlerinin mümessili huzurun « da açılmış ve ruznamesine dahil olan meseleleri tetkike başlamış - tır. Konferansın ruznamesinde, milletler arasında ticari münase « betlerin tanzimi, rejiyonal iktışa- di misakların tetkiki, zirai kredi v6 faiz miktarı, çiftçilerin alım kabiliyetlerinin arttırılması, | $i“| mendiferler hakkında beynelmilel uzlaşmalar, milletler arasında nas fıa işlerinin tanzimi, paraların is- tikrarı gibi mühim meseleler var- dı, “Ticari münasebetlerin daya « nacağı ana prensibe temaş etmek itibariyle rejiyonal iktisadi misak- lar meselesi çok ehemmiyetle mü- talea edilmiştir. Son zamanlarda, Beynelmilel hayatın sulh ve niza * mını mümkün mertebe kurabilmek için, rejiyonl uzlaşmalar yapıl « ması fikri çok yayılmış ve taraftar bulmağa başlamıştır. “Umumi ve cihan şümul tedbir- lerle dünyanın gerek siyasi gerek iktısadi nizamını tesis etmek ime kânsız olmasa bile, kolay da de - ğildir. o Milletlerin fikri seviye farklarmdan tarihi tekâmüllerin- den ve coğrafi vaziyetlerinden ilex ri gelen bir takım o hayat şartları vardır ki her memlekette ayrı ayrı şekiller gösterirler ve onları içti - mai, iktisadi ve siyasi hayat ba - | kımından ayrı ayrı telâkkilere sey. kederler. Onun için milletler, hepsinin de birden kabul edebile. cekleri umumi uzlaşma o çareleri bulup tatbik etmekten henüz uzak- tırlar. Londra iktisat konfetansr nın akibeti, bunu pek güzel ispat etmiştir, Onun için her millet si- yasi niyet ve tasavvurlarından © min olduğu milletlerle uzlaşmak ve karşılıklı müsaadekârlıklarla, ticaret münasebetlerini tanzim et- mek arzusundadır. Konferansta bizim tezimiz “Mondiyal veya rejiyonal ol » sun, iktisadi ve siyasi bütün uz- laşma teşebbüslerinde © büyük ve müsbet rol oynamakla dünyanm | takdirini kazanan Türkiye cümhu- | riyetine mensup bir murahhas he- ! yetinin bu meselede söz sahibi ol- | laşmalar faydalıdır. Fakat | meseledir. ması tabif idi. Biz de; bu hususlar | ki nektai nazarımızı konferansın oruşu İdü? umumi celselerinden birinde Sil | rinde çalışmazlar. o Ziyafetlerde ettik, Hazırladığım tezde başlıca ! söylenen nutukların da hususi bir şu esaslar tebarüz ettirilmişti: “Beynelmilel vaziyetin buğün- kü şeklinde rejiyonal iktısadi uz- bu faydalar, ancak bazı şartlar gö- zetilmek şartile devamlı olabilir. Bu şartlardan biri ve başlıcası re- jiyonal iktısadi uzlaşmaların biri- birine rakip ve düşman vaziyete düşmemeleridir. Düşerlerse, mil- letler arasındaki cidal daha geniş bir plânda devam etmiş olur. O- nun için bu uzlaşmaların inhisar- cı ve kavgacı bir zihniyetle meyda. | na gelmemeleri lâzımdır. WE “| cektir. laştırıcı ve birleştirici âmillerin te- | siri altında doğması arzu edilen rejiyonal iktisadi uzlaşmalar, isti- yen her millete açık olmalı ve si- yasi gizli niyetler taşımamalı - dır. Bu, meselenin siyasi cephe sidir. Bir de iktisadi cephesi var- dır ki onun da iyice aydınlanmış olması zaruridir.: İktisadi rejiyo- nal misaklar her milletin kendi ih- tiyacına ve iktisadi bünyesine gö- re tesbit etmiş olduğu iktisadi re- jimi birdenbire bozmamalıdır. Ne | umumi ve ne de rejiyonal uzlaş » | ma teşebbüslerinde mübadele ser- bestisi tekçare değildir. Rejiyonal iktisadi uzlaşmalar ancak her mil- letin inkişaf ve kabiliyet hak ve derecesini tanıdıkları nisbette mus vaffak olurlar. Milletler arasın- daki uzlaşmaların ilk şartı, karşı- lıklı fedakörliklara razı olmaktır. Bu fedakârlıkların âdil bir suret | te tevzii de cok ehemmiyetli bir Bu umumi esaslardan sonra, Balkan O memleketlerinin ötedenberi arzu etmekte oldukla- rı iktısadi uzlaşmaya ait şartlar ü- zerinde izahate geçerek böyle bir uzlaşmanın gerek Balkan millet - leri, gerek onların komşuları ve diğer bütün Avrupa memleketleri için faydalı olacağını tebarüz et - tirdik; “Tezimiz alâka ve dikkatle ta- kip olundu. Konferansın kabul ettiği iki esas Müzakere neticesinde konfe - rânsın kabul ettiği kararda şu iki €sas tesbit olunmuştur : 1) Rejiyonal iktisadi uzlaşma - | lar, iktisadi bünyeleri | itibariyle biribirini tamamlıyan devletlerle, memeleketlerinin O iktısadiyatını düzeltmek fikriyle hareket (eden komşu devletler bir araya toplan- ve takdirde faydalı sayılabilir » ler. “2) Rejiyonal iktisadi misak - lar, devletler arasında daha geniş bir uzlaşmıya doğru bir merhale teşkil etmelidirler, “Ruznameye dahil olan diğer meseleler de umumi ye az çok her- kesi tatmin eden kararlara bağ * lanmıştır. Konferansın kararları | doğrudan doğruya hükümetleri taahhüt altına sokan bir mahiyeti haiz olmadığı için, ancak, tavsiye ve temenni safhasında kalır. Bu- nunla beraber muhtelif milletlerin mühim şahsiyetlerini biraraya top ayan bukonferanslar zamanla mil ietlerin iktısadi ve siyasi konsep » siyonları üzerinde müşterek ve ha- yırlı tesirler yapmaktan geri kal » mazlar. Konferanslar yalnız ko- misyonlarında ve umumi celsele- | tir. İ | | kıymet ve ehemmiyeti vardır. Kon feransm kapandığı günün akşa .| mında Yugoslavya hariciye neza- retinin verdiği ziyafette Türk mu- rahhas heyeti reisi Burdur mebu » su Mustafa Şeref Bey söz almış ve memleketimizle Yugoslavya a- rasındaki dostluk münasebetleri - ne ve konferans mesaisine ait kıy- metli mütalealar dermeyan etmiş- tir, | “Belgrat konferansına (gelen | murahhaslardan bir kısmı, İstan- bul konferansına da iştirak oOede Bunlardan bazılariyle te- mas etmek fırsatı düşmüştür. Ken- dilerinin Türkiyeye ( yapacakları seyahate ne büyük ehemmiyet at» fetmekte (olduklarını yakından gördüm. Gazi ve inkılâp Türkiye- sinin hariçteki büyük prestijini bir kere daha görmek ve (o Yugoslav milletinin Türk dostluğuna sami - mi bağlılığını yakından anlamak | Belgrat seyahatimizin en sevinçli ve kıymetli safhasını teşkil etmiş« Dost milletin misafirperverliği- ni ve Yugoslav refiklerimizin hak- | kımızda gösterdikleri samimi ka « bulü söylerken kendilerine teşek- kür etmeği bir vazife biliriz.,, Parlâmentolar birliği Murahhaslar gelmiye başladılar | Milletler ârası parlâmentolar | birliği konferansına iştirak ede - cek olan murahhaslar şehrimize gelmeğe başlamıştır. Dün Fram sız murahhaslarnıdan M. Reviyon gelmiş, Perapalas ateline inmiş- tir. Bugün “Paterya,, vapuru ile, İ beynelmilel parlamentolar birliği İran grupu ve Fransız grupundan diğer murahhaslar gelecektir. Pa- zar günü, Yugoslav mebusların- dan ve âyan azasından mürekkep murahhas (gruplarınm gelmesi beklenmektedir. Gelecek murahhasların, konfe- | O Türk Anonim Şirketi, Sermayesi: 10,000, ve — Mançester'de, Misir, | | TB A BAY BA A 0 AA o MAT İAKBA Ankarada AKbA kitap evinin birinci şubesi modefn bir şekilde Maarif Vekâleti karşısında açılmıştır. AKBA kitap evleri her dilde kitap, mecmua, gazete ibtiyaçlarını cevap vermektedirler. Gerek kitaplarınızı gerek kırtasiye nizi en ucuz olarak AKBA kitap evlerinden tedarik ede: bilirsiniz. (o Devlet Matbaaisı kitapları ve VAKIT'ın neşri- yatının Ankarada satış yeri AKBA kitapevleridir. AKBA Merkezi Telefon Birinci Şube İieni Şube 3137 1261 Saman Pazar mm Doktor - Operatör Ahmet Asım Doğum ve kadın hastalıkları mütehassısı Doktor - Operatör Iffet Naim H. İl Cerrahi hastalıkları mütebassısığ! Muayene saatlar; 10-12 Ortaköy Şifa vurdu. 15-18 Beyoğlu İstiklal cad. 79 Telefon 42291 ve 46001 MEM li — Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Babndli, Ankara caddesi No. 60 Telefon 22560 DİŞ DOKTORU “Übeyt Sait Fatih Karagümrük Tramvay durağı No. 4 önle dairesine gidip gelmeleri | için belediye tarafından husüsr ö tomobil ve otobüsler tahsis edil - miştir. Murahhas heyeti azaları, kendi- lerine tahsis edilen otomobillerle her gün otellerinden © alınacaklar ve mecidiye kapısından konferans binasına götürüleceklerdir. Murahhas heyeti reisleri için hususi otomobillerde beynelmilel parlamentolar birliği konferansı murahhaslarma ait olduğuna dair işaretler bulunacaktır. Ecnebi mu- rahhaslar için memlekelimizde a- ransm toplanacağı Yıldız sarayı İ zami kolaylıklar gösterilmektedir. sımanlı Bankası — Tesis tarihi: 1863 ,000 ingiliz lirası Türkiyenin başlıca şehirleri ile Paris, Marsilya, Nis, Londra Kıbrıs, l ve Yunanistan'da Şubeleri.. Yugoslavya, Romanya, Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardır. Her türlü banka muameleleri yapar. Irak, İran, Filistin Istanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden : Bakırköyünde Kalitarya kariyesinde köy içi mevkiinde kâin 50 ve 51 No.lu bahçeli ev ve dükkân bçdeli nakten ve peşinen verilmek şartile 1200 lira muhammen bedel üzerinden açık art- tırma usulile satılacaktır. İsteklilerin 11 » 10 -934 Perşembe gü- nü saat on iki buçukta doksan liralık pey akçelerile müracaat- IR) ları. (5967) | Devlet Demir yolları ilânlar! | Idaremiz için pazarlıkla satın alınacak olan Elektrik, Hırda- vat, Tuzruhu, Perçin çivisi ve lâboratuvar eczası gibi (78) ka lem muhtelif eşyanın 26-9 - 934 Çarşamba günü saat ll de pa- zarlığı yapılacaktır. İsteyenlerin mezkür saatte Mağazaya müra- caatla tahriren teklifte bulunmaları ve Mağaza dahilinde asılı listede X işaretli malzeme için nümune getirilmesi ve nümuneşiz tekliflerin kabul edilmiyeceği ilân olunur. (5973) Vapurculuk Türk Anonim Şirketi Istanbul Acentalığı Liman han, İelefon: 22925 Trabzon Yolu TARI 23 Eylül Pazar günü sast 20 de Ge. lata rıhtımmdan kalkacak. Gidiş - te: Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Samsun, Ünye, Ordu, Giresun, Ti. rebolu, Görele, Trabzon ve Rizeye. Dönüşte bunlara ilâveten Of ve Sürmeneye uğrayacaktır. Vapuru ZAYİ — Usküdar Karabetyan sultanisinden 328 senesinde aldı- İ wnnmmuumneğ| ğim vesika ziyaa uğradığından yenisini alacağım, eskisinin hük - mü yoktur. Kadıköy Acibadem Cami S, No, 4 Raşit. (2732) Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri. Karaköy - Köprübaşı Tei42362 — Sirkeci Mübürdarzade Han Telelon 22740 Karadeniz (Cumartesi postası vapuru ERZURUM giğin Cumartesi 18 de Galata rıbtımından kalkacak, Gidişte İnebolu, Sinop Samsun, Gire- son, Trabzon, Rize, Hopa'ya Dönüşte bunlara ilâveten Pa- zar, Sürmene, Fatsa ve Ün- ye'ye uğrayacaktır. (5900) Ayvalık sur'at yolu MERSİN “iyi > CUMARTESİ 17 de Sir- keci Rıbtımından kalkacak ve Ayvalık yolunun mutat iske- lelerine uğrayarak İzmire gi- dip dönecektir. (5954) Mersin Yolu ANAFARTA "p> PAZAR 10 da Sirkeci nbtımından kalkacak, Gidişte Çanakkale, (İzmir, Küllük, Bodrum, Rodos, Marmaris, Dalyan, Fethiye, Kalkan, Kaş, Finike, Antalya, Alanya,Mersi- ne. Dönüşte bunlara ilâveten Taşucu, Anamur,Kuşadası,Ge- libolu'ya uğrayacaktir. (5955) YAVUZ Kadın ve erkek terzisi atölyesini Yenipostahane karşıs sında Letafet hanmda açtığını muhterem müşterilerine arze- der, Satılık Ev Fatih tramvay durak yeri ile Fatih parkı arasmda tramvay cad desine nezareti, elektrik tertiba” tmı havi, yeni yapılmış o kârgir hâne satılıktır. Görmek istiyenler her gün öğleden sonra saat ikiden altıya kadar içindekilere müracaat edebilirler, Fatihte Dürgerzade mahallesin” de Küçük meydancık O numarası? hane,