1 Ağustos 1938 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

1 Ağustos 1938 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 3

par. defter atalog, İaima zı nedir ki? S0 inciye: aurum. kısım ip : Samsuf rü “Eüseyin 81155 Me endi havasına bırakırsanız, yoruldu unu bilmez, çocuk için oyun o kadar keyifli şeydir. Fakat çocuk daima büyüyen, yahut daima büyümesi lâ- “zımgelen bir vücuttur. Büyümesi bitin- ciyea kadar tam adam değildir. Bir kere, kemikleri - yani oynarken ve koşarken, jimnastik yaparken bütün hareketlerine temel olan uzuvları - az k ve kuvvetsizdir. Hele n hafif ve en sz dayanıksız yerleridir. Zora gelince, kemikleri, onların uçları kırılmasalar bile kolay iltihaplanırlar. kemiklere yapışık olan ve hare: ketleri yapan nasi de daha büyü: me halindedir. miklerle alel eria da henüz dayanıksız ve kuvvetsizdir. Va- kıa çocuk yüreği, u- zanıp kısalan bir lâs- tik gibi, her işe, faz- la işlere de müsa'ttir, ancak sık sık uzanıp kısalan olâstik gibi çabuk zayıflar. ocuğun karaciğe rile böbrekleri işleri- ni görürler, biri hare- ketin hâsıl ettiği ze: hirleri temizler, ki dışarı atar, fakat onların da takatleri azdır. Biri fazla yoru- lunca şeker hastalığı meydana çıkar, öteki fazla yorulunca albümin hâsıl eder. Çocuğun sinirler cümlesi on yaşına doğru, vâkıa, tamam olmuştur. Fakat soğuğa ve sıcağa karşı dayanmak kudreti henüz eksiktir. On yaşındaki çocuk soğukta çabuk üşür, sıcakta da Sayı: B4 kendini serinletemez. Soğuğa ve sıcağa karşı dayanıklığının az olması oyunda, harekette mühim tesir Bütün bu sebeplerden dolayı çocuk oynamakta, koşmakta, mümarese yap” makta ifrata giderse - kendi farkında edebilmek için bunun alâmetlerini bil- mek lâzımdır Fazla yorgunluğun bir şekli hâd olur. Çocuk koşup oynadıktan üç, ni- hayet altı saat sonra vücudunun sıcak- lığı artar, ateş gelir. Bu ateş çoğunda hafiftir. Fakat haylice yükseldiği de olur. O vakit çocuk grip hastalığına Sadece yorgun çocuk yemeğini unutur fazla yürüyünce hem yemek yemez... tutulmuş, yahut çocuğa güneş vurmuş derler. İkisi de doğru, çünkü çocuğun vücudunda hiç zararsız olarak yaşıyan mikroplar yorgunluktan sonra zararlı olmuşlardır. Güneş te yorgun çocuğu daha çabuk vurur. İkisi de doğru, YARIM AY 7/52 Günden 7/5 “Güne TATİL AYLARINDA ÇOCUKLARIMIZA GÖSTERİLECEK İTİNALAR ancak ikisinin de esası çocuğun fazla yorulması Fazla yorgunluğun bir alâmeti de uykusuzluktur. Sadece yorgun çocuk yemeğini unutur da uyur.. fazla yoru- lunca hem yemek yemez, hem de uyuyamaz. İştahsızlık, yemekten tik” sinmek te fazla yorgunluğun üçüncü alâmetidir. Yorgunluk daha ileri gi- dince çocuğa ishal, bronşit ve titreme de gelebilir. Fazla yorgunluğun bu hâd şekli çocuğun, ifrat derecede hi reketten hâsıl olan toksinlerle, âdeta zehirlenmiş olduğunu gösterir. Müzmin şeklinde bunlar görülmez, fakat çocuk büyüye- mez. Boy azalır bile. Zayıflama başlayınca sonraki alâmetleri de kolayca tahmin edebilirsiniz : İştahı azalır, çocuğun karakteri değişir, ne- şesi kaybolur, herşeye sinirlenir. O vakit siz onu oyuna, harekete yollamak istersiniz. Fakat yanlış olur. Aksine, çocuğu yatırmalı, uzun uza- dıya istirahat ettirme- lidir. Çok defa, uzun- ca ve devamlı istira- hat, sizi merak ettire- cek bu hallerin geç- mesine yetişir. Fakat hava tebdili yerinde de, mek- tepte olduğu gibi, vakit vakit çocuğun ve kilosunu ölçmekte ihmal etmemelisiniz. Büyümiyen, kilosu art- miyan çocuk çabuk hasta olur g 1 Ağustos 1938