7 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

7 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

KADINLAR ALEMİNDE Moda Marilyn Monroe elbet Düz göğüse itiraz eder Dior'un yeni marifeti eşhur moda kralı Christian Dior'u kim tanımaz? Jacgues Fath kadar yakışıklı ve kibar düşkünü olmayan Dior'un, Fath'dan bir başka ayrılığı da sadeliğe meraklı olmayıp daima o- rijinal şeyler bulup çıkarmasıdır. Me- selâ bundan bir kaç sene evvel etek eri yerden 15 santime kadar uzatan Dior modası, bacakları biraz çarpık olan hanımlarımızın işine çok uygun gel- mişti. Daha sonra mantolardaki çok büyük yakalar da Christian Dior'un bir başka buluşudur. Fakat geçen se- ne etekleri yerden 45 santim yukarı çıkardığı zaman Dior'a karşı, moda düşkünü pek çok hanım, hele bizim hanımlar, boykot ilân ettiler. Öyle ya, modaya uymamak olmaz, fakat — çar- pık, tombul veya sıska bacakların gö- rünmesi hiç olmaz. Bundan dolayı Christian Dior'un o moda hamlesi hiç tutmadı. Bir çok moda desinatörü de etekleri kısaltmamakta ısrar edince Dior bu meselede mağlüp oldu ve e- tekleri bir parça aşağı indirdi. Fakat —başta da söylediğimiz — gibi moda kralı orijinal şeylere bayılıyor ve daima bugün moda olan elbiseleri ortadan kaldırarak yepyeni bir elbise modeli koymak istiyor. Bu sebeple 20 Yetişkin Eğitimi ili varlığımızın veçhesini değişti- receğine kani bulunduğumuz ha- yati dâvalarımızdan biri de mle- kette — "Yetişkin — Eğitimi" fikrinin doğuşu idi. Ötedenberi tahakkuku özlenen ve şiddetle ihtiyaç hissedilen bu hayırlı konunun ehemmiyetle e- le alındığını müjdeleyen satırlar yü- reklerimize ferahlık vermektedir. Her vatandaşın, bağlı bulunduğu milletin medeni âlemdeki mevkiini yükseltecek unsurların tekemmülünü şüphe yoktur. Bu bakımdan fert ve cemiyet olarak nüvenin feyizlenmesine elbirliği, ka- fa birliği ve kalem birliği ile yardım— da büyük faydalar ummakta Bu yazımızla şahsan yetışkm eşi- timi konusunun çok mühim saydığı- mız bir bölümüne temas etmek isti- yoruz: Ferdin iyi veya kötü terbiye edilişinde, muhitine faydalı veya za- rarlı bir vatandaş olarak yetiştiril- inde, bütün hayatın müessir olabilecek ilk intihaların, ilk ihsas- ların uyanışında annelerin mühim rolünü küçümsemeye imkân yoktur. Pek iyi bilindiği gibi bir erkeğin okuması, yetişmesi topluma bir i kazandırır, fakat bir kadının esaslı bir öğretim ve eğitime tâbi tu- tulusu cemiyete birkaç insan kazan- dırabilir Denılebılır ki her çocuğun istik- bali aşagı yukarı ilk yaşlarda taay- yün e . Zamanın, bilginin, tecrü- kazandıracagı (müktesebat) ne kadar müsbet, ne derece çeşitli olursa olsun, ilk terbıyenın ilk gör- ünün ve ilk itiyatların şahsiyet ü- zerinde bırakacağı izlerin mânası daima ehemmiyetini muhafaza edecek kadar derindir: Muhitimiz bu tesir- lerin —kolay kolay silinemiyeceğini zaman ispata yarayabilen sayısız misallerle doludur Realite bu iken, cahil zümrenin nisbetini azaltmaya, bu güne kadar muhtelif sebeplerle okumak fırsatını elde edememiş olanları hususi prog- ramlarla yetiştirmeye çalışmak, — za- Dior bu sene de göğüsleri dümdüz gösterecek elbise modelleri çizmeye başladı. Bu gibi elbiseler içinde ka- dınların göğüsleri hiç yokmuş gibi gö- rünmektedir. Yeni moda belki Ame- rikan kadınlarını memnun edecektir diye düşünüldü. Fakat Christian Di- or'un bu fikrine ilk isyan bayrağını açan sarışın yıldız Marilyn oldu. Sa- rışın yıldız. vücudunun oğlan çocuk vücuduna benzemediğini söylüyor — ve bu şekilde bir elbise giymeyi katiyetle reddediyor ve Kadınlarımız Perihan PARLA butun annelerin kültür seviye- gayelerimizin — ba- manla dalanmasını bilmiştir. Şimdiye kadar bu maksatla açılan gezici köy kurs- lan, okuma odaları, akşam sanat o0- kulları ilh cidden verimli olmuştur. Kadınlığımızın — biran evvel kal- zorluklan kısa zamanda ortadan kal- dırabileceğine inanıyoruz Her kadın ıçın luzumlu addettiği- Z ev ekonomisi, sağlık öğütleri, teoriden kaçan — ve günlük hayata elverişli pratik bilgi- leri bir araya toplayan cazip prog- ramların tatbik edileceği kültür mer- kezleri açmak mümkün değil midir?.. Her şehir, — kasaba ve köyde kurul- ması hiç te hayal olmayan eğitim ve öğretim — ocaklarının sağlayacağı sana şimdiden bahtiyarlık vermekte- dir Ilgılı vekâletlerin ışbırhgı ile ha- zırlanacak resimli broşürlerin para- sız dağıtımı, radyo vasıtasıyle yapı- lacak devamlı — neşriyat, basının bu faaliyeti sistemli olarak destekleme- si, rasyonel bir nizam içinde umumi kalkınmayı temin edecek merkezle- rin hizmete açılmasını uzak günlere bırakmamalıyız. Muvaffak olmuş garp ornek]erın— faydalanılarak, zekâsı, Türk kabiliyeti karşısında en karışık düğümlerin bile çözüleceğine imanı- mız yardır. Yeter ki kurulacak çar- temeli sağlam olsun. Öylesine sağlam olsun ki şahsi mütalâalar, si- yasi cereyanlardan daima masun ka- labilsin İşte, Hollywood artıstlerınm moda karşısındaki aksülâmelleri Marilyn Monroe: "Vücudum, bir oğlan çocuğunun vücuduna benzememektedir Ne yapa- lım öyle yaratılmışız. Ne olursa olsun, oğlan gibi giyinemem. Tarry Moore: “Ben böyle aptalca işin içinde yo- kum. Dümdüz kadınlar, erkeklerden silik tepki görürler. Düz göğüs, kadı- na yaraşan bir şey değildir.!" Ethel Merman: AKİS, 7 AĞUSTOS 1954