7 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

7 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Manevralardan başka bir görünüş Alet çalışır, el övünür maddelerin başında tayyare ımalatına mahsus alumünyum ve nikel, rmi i- malatı için çinko gelir. Bunlardan baş- ka krom kurşun, kobalt, kolombit, civa, tantalit de stok ediliyor Yeni stok programı 8,8 milyar dolar tutmaktadır Harp stokları yapılması memleket- te ekonomık faydalar da temin edi- Maden kumpanyalarına daha çok iş çıkıyor, hattâ evvelce kapatılmış o- lan bazı madenlerin da açılması lâzım geliyor. Bu suretle — madencilik saha- sında iş artışı da temin edilmiş oluyor Amerikalıların harp stoklarına ait maddelerden bir kısmı — denizaşırı memleketlerden geldiği için şimdiden bu maddelerden büyük miktarda stok yapılmasına karar verilmiştir. Çünkü gelecek bir harpte deniz nakliyatı, ge- çen harplere nisbetle daha zor şartlar altında yapılacaktır. Rus denizaltı filoları ikinci dünya harbindeki nızalı kuvvetle- rinden daha tehlıkelı olacaktır; Halen üç yüzden fazla denizaltı gemisine ma- lik olan Ruslar bir harpte Amerikalı- lar ve muttefıklerının deniz nakliyatı- na mâni olm, in u kuvvetlerı kul- menzillidir. Fakat deniz nakliyatına gün dünya politikasının — mihverle- rinden birisi de petrol kudretinin dağılma şekli üzerinde bulunuyor. Bugünkü inkisam şeklinin Rusya le- hine büyük bir değişiklik yapması dünya stratejisinde radikal değişme- lere sebep olacak kadar mühimdir. örülüyor ki zafer için "çok fabri- ka" nazariyesi sadece sanayi mü- esseselerini çoğaltmaktan ğildir. Tabur ile fabrikayı yani si- AKİS. 7 AĞUSTOS 1954 ibaret de- ZU karşı tehlike yalnız denizaltı gemile- ınden değildir taarruzlarına, miktarda yapılmasına zaruret vardır; Polonya Hava kuvvetleri olonyada hava kuvvetleri, Rus hava P tümenleri ve kolorduları teşkilâtına uygun olarak inkişaf ettirilmektedir. Hava kolorduları tek tip tayyarelerden teşkil edilmiştir. Tümenler üçer alaylı ve alaylar üçer taburludur. Taburlar onar tayyarelidir, alay kumandam on- da üç tayyare ve ayrıca dokuz tayya- relik bir de alay ihtiyatı vardır ki alay ekünu 42 tayyaredir. Tayyare tümeni ihtiyatlarile beraber 126 tayyarelik bir kuvvettir. Polonya hava kuvvetlerının tayya- re tipleri şunlar Av tayyarelerı Mıg.lS, Mig-19. Bombardıman tayyareleri 11.28 (iki motorlu — jet). I-10, Yak 2.S Tu-3, lâhlı kuvvetlerin hacmi ile sanayi kudretini ahenkli olarak birleştir- mek milli müdafaa politikasının en ük harp sanayime da- yanmıyan bir politikadır e çok tabur, ne çok fabrika; lü- mu kadar fabrika! tabur, lüzumu kadar ASKERLİK SAHASINDA Po-2, Pe-2. Av teşkilâtı mühim merkezlerde ve Baltık ve garp hududundadır. Polonya hava teşkilâtı, nazari olarak 1200 tay- yarelik bir kuvvettir (13 tümen, 39 a- lay veya 117 tabur). Fakat hakıkatte mevcut kuvvet bu rakamlardan çok daha aşağıdadır. Birlikler tam kadrolu değildir. Gerek personel ve pilot ge- rekse malzeme bakımından henüz kuv vetler tam intişafını bulmamıştır. Çün- üniforması Teşkilâtın erkânı harbiyesi de Rus personelden kurulmuştur. Po- lonyalılar tâli vazifelerdedir. Uçucu personel Polonyalıdır. Polonya tayyare meydanları bakı- Rusya sanayiine bağlıdır Fransa Hava kuvvetleri bütçesi F ransız hava kuvvetlerinin 1953 büt- çesi 278 milyar franktı, sene içinde bir çok azaltmalar ve blokajlarla bu bütçe. 270 milyarı geçmemiştir. 1953 bütçesi hava kuvvetlerinin arttırılma- sı programında bir duraklama — mey- dana getırmıştır Artış programı, birlikleri - için edef — tesbit etmişti; bunlara programda yazılı zamanlarda arma imkün olmı tir. 1954 butçesınde kuvvet artışı tek- rar ele alınmak istenmiştir. Fransız hava kuvvetlerınde birlik miktarının arttırılmas mukabil mevcut birliklerin harekât kudret ve kabiliyetlerini arttırmak, yeni Üü yapmak ve meydan i getirmek — hususunda ilerleyiş kündür. Hava kuvvetlerinin personel mikta- rını arttırmak ise malzeme ve teçhiza 95 müm- rttırma aleyhine olmaktadır, 1952 de kuvvetın personel miktarı 117 bin idi. bu miktar 123 bine çıktı. Bu miktar artışı — birliklerin harekât kabiliyetini arttırma ve tesisler de gecikmelere se- ol bütçe imkânlariyle a kuvvetlerinin ınkışafı programı tam olarak tatbik o lunamıyacaktır 23