7 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

7 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SANAT DÜNYASINDA Musiki Wagner Festivalin kurucusu 1954 yılı Bayreuth festivali açıl ayreuth festivalinin premier'i o- lan "Tan 1 mobil kolu ağır ağır ilerlerken gü- neşin son ışıkları bunların üzerine aksetmekteydi. Dünyanın dört tara- fından gelen misafirler büyük opera erkekler de frak Bu arada yaz- yinmişler, kinglerle gelmişlerdi. lık elbise ile gelenler de vardı. Bay- reuth festivalinin bu premieri diğer senelere nisbetle daha muhteşem ve heybetli olmuştu. Misafirlerin yüz- de 54 i dış memleketlerden gelmiş bulunmaktaydılar. Bütün Bayreuth- lularda ve yabana misafirlerde — bir heyecan hâkimdi. Büyük Wagnerın torunu Wieland Wagner, yüz önce dedesi tarafından bestelenmiş olan "Tannhaeuser" operasını simdi tamamiyle modern ve stilistigue bir şekılde sahneye koyarak büyük bir i işti. Eserin muvaffak meselesı feslıvahn Filvaki 1954 yılı "Tannhaeuser" o- perası ile açılman mühimdi, fakat "Tannhaeuser "in yepyeni telâkki- lerle sahneye konulmuş olması daha bırakmıştı. reuth festivalinin 30 OPERA ALBÜMÜ Cosl Fan Tutte Eser Komik opera 2 perde & mo (Bariton). Don Al- tablo Me da Pon te Jonso (Bas). Despina, Müz hizmetçi kız (koloratur ilk defa 26 OCak 1 790 yı— subret). lı]nda Viyanada — oynan- Mahal Napoli. Zaman: 1700 yılı- Şahıslar Fiordiligi — (Koloratur sap- Küçük — koro, - küçük — bale, rano) Dorabella Kolo- küçük — orkestra — (33 - ens- ratur — alto). Fernan —- trüman) — ve çembalo. — E- do (Tenor) Gugliel- serin devamı 2.5 saat MEVZU Birinci perde, birinci tablo: Kahvehane. Sinik ve müstehzi ih- tiyar Don Alfonso, nişanlı bulunan iki subay ile kadınların sadakatsizli- ği hakkında münakaşa eder. Genç subaylar, yani Ferrando ile Gugliel- mo kadınların daima sadık olduğu tezini müdafaa eylerler ve bu husus- ta Don Alfonso ile bahise girerler. İkinci tablo Mehtap, deniz kenarında bahçe. İki kız kardeş, Fiordiligi ile Gugli- elmo, nişanlılarının — madalyondaki resimlerine bakarak saadetlerini te- nnüm ederler. Bu sırada, subayla- tırap içinde nişanlılarına veda eder- ler. Üçüncü — tablo: Zarif bir oda, arkada salon. Don Alfonso iki "Arnavut" tüccarın hem- şireleri ggörmek istediğini bildirir. Don Alfonso hizmetçi kız Despina'yı da kendi tarafına alarak, plânını buna göre kurmuştur. Hemşireler önce bu teklifi reddederler. a Arnavut tüccarlar haki- katte kıyafetlerini değiştirmiş — olan Ferrando ile Guglielmo'dur. Teklif- leri reddedilince hemşirelerin önün- de zehir içerler, hizmetçi kız doktor kıyafetine girip sözde onların haya- tını kurtarır. Hemşireler bu iki Ar- navuta çok atarlar ve onlara karşı alâka göstermeye başlarlar. İkinci perde, besinci — tablo: Zarif bir oda. Despina, hemşir lerin — yumuşamakta olduklarını iki mühimdi. "Tannhaeuser" niten sembol ve remizlerle dolu bir eserdir. Mevzu- unda dünyevi aşkın insan oğluna 1s- tırap verdiğini, semavi yani ilâhi aş- kın da bilâkis insanı acılardan kur- tardığım anlatır. Bütün bunlar orta- çağı dünya görüşü ile yani Avrupa- nın o zamanki gezici saz şairlerinin (Minnesaengerler'in) görüşü ile i- Arnavuta fısıldar. Dorabella onlarla Neticede eğlenceye verilir. Erkekler perışan bir haldedirler. git- tabit Altıncı — tablo: üzik çalar, dansedilir. Hemşire ler artık nişanlılarını iyice unutmuş- lardır. Yedinci tablo: Zarif bir oda. İki Arnavut, hem- şirelerle — iyice anlaşırlar ve onlar- dan evlenme vaadi alırlar Sekizinci — tablo Büyük salon. Hemşireler iki Ar- navut ile evleneceklerdir. Despina bu defa noter kılığına girip gelir ve tam nikâh muamelesini dışarıdaki koro, ğini bildirir. anda bir fırsatını çıkarlar ve biraz selerini giyip tekrar gelirler. Hemşi- reler işin hakikatim öÖğrenince — şa- şırırlar. Ferrando ile Guglielmo ön— celeri nişanlılarından intikam alm yı düşünürler, fakat araya Don Al— fonso girer, onları barıştırır ve şöyle der: "Cosi fan tutte" (kadınlar işte böyledir). İhtiyar bahsi kazanmış- Not: Mozart "Cosi fan tutte" den sonra Titus" operasını — bestele- misti. Fakat bu eser — umumiyetle yalnız opera- konser parçası Bundan do- temsil edilmemektedir, nın ouvertürü, — bir olarak çalınmaktadır. layı Titus" u izah etmeyi lüzumsuz bulduk zah edilmek istenmiştir. — Rejisör Wleland Wagner sahnede umumiyet- le derin ve geniş bir boşluk figürünü kullanmış, renk oyunlarının optik te- sirlerine — fasla yer vererek, ortaçağ hıristiyanlık visionunu modern bir surette göstermeye muvaffak olmuş- tur. Eserde — bilhassa çoban çocuk- ları olarak hakiki çocukların yer ması da üzerinde durulacak mühim AKİS, ZAĞUSTOS 1954