7 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

7 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

o gün yükselen uçak bugün — modern hava kuvvetlerinin bel kemiği oldu. Wellington — Harekât Eğitim Birli- gınde yapılan ilk tecrübe uçuşundan üç sene sonra, 12 temmuz 1944 de ilk Meteor uçağı Culmhead Somerset'te üslendirilmiş olan 616 ncı Güney Yorkshire filosuna iltihak etti. Tepkili uçakların İngiliz hava kuv- vetleri saflarında yer alma tarihi olan bu 12 temmuz, İngilterede her sene merasimlerle tesit edilmektedir, 1941 den 1944 de kadar geçen üç sene Zzarfında jet uçakları birçok de- nemelere tabi tutularak üstlerinde muhtelif tadilât yapıldı. O tarihlerde tepkili motorların plânları müthiş gizli tutuluyordu Bu hususta ilim adamlarının bile bilgileri çok azdı. Tecrübe uçuşları es- nasında eğitime tâbi tutulan talebele- rin barakalardan çıkmasına müsaade edilmiyordu. İlk defa tepkili uçaklar uzerınde eğitim görenler i nılacağı hakkında pilotlara verilen ta- limat bir buçuk sayfa tutuyordu; hal- buki emniyet tedbirlerini ihtiva eden sırkuler bundan çok daha fazla hacım— liyete geçmeye hazır Harpten sonra jet uçaklarının öne- mini kavramış olan İngiliz Hava Kuv- vetleri Komutanlığı ve Harbiye Ba- kanlığı bu mevzudaki ilmi çalışmala- rı tekrar hızlandırdı. Tepkili uçakların 1944 denberi kay- dettikleri gelişme şu şekilde — hülâsa edilebilir: Jetlerin ilk tipi olan Meteor uçak- ları saatte 445 millik mesafe katedebi- liyorlardı. 1945 te İngiliz kraliyet hava kuvvetlerınde kullanılmaya başlanan 4 lerin uçuş hususiyet- leri halen gizli tutulmaktadır Bu yakınlarda kraliyet hava kuvvet teline iltihak, edecek olan tek kişilik tepkili avcı — uçaklarının sürati 700 mildir. Son on yıl zarfında İngiliz hava kuvvetleri hemen tamamiyle tepkili uçaklardan müteşekkil hale gelmiştir. Üç yıl önce hizmete girmiş olan Kam- berra tipi çift motorlu tepkili bombar- dıman uçakları kraliyet hava kuvvet- lerinin mühim rükünlerinden biridir. Bir günden az zamanda Londradan Yeni Zelanda'ya gidebilen Kamberra- ların imalâtına hız verilmiştir. — 1946 yılında İngiliz hava kuvvetlerine bağlı jetler 12.500 saatlik uçuş yapmıştı; 953 yılında bu, 590.000 - saate yükselmiş- tir AKİS. ZAĞUSTOS 1954 SANAT DÜNYASINDA STRATFORD'DAN MEKTUP Shakespeare festivali Bir - yaz Srratjord (Ag 1. Stratford on.Avon'da Shakespeare fes- tivali var. hir, hemen baştan aşağı Ameri- kalılarla dolu. Kalabalık; kalabalık, kalabalık Nehrm ıkı tarafı tipik İn- rengarenk gozun alabıldıgıne uzanıp gıdıyor erden pazar, hava güneşli — ve ılık. Halk sandallarla nehirde i yor. O kadar çok sandal var ki, kürek çekmek bir mesele haline geli- yor. Sol taraftaki çimenlikte herkes u- zanmış, pazar pikniği yapıyor. Ana köprünün alt tarafında, sağda e" var. Bi- linde gül dıkmışler Sarı, pembe, kır- mızı ve beyaz... Sandalla önlerinden Bu, pek hoş bir manzara meydana ge- tiriyor. Nehrin daha aşağısında, yüzlerle in- san, ellerinde kamışlar, balık avlıyor- lar. Balık avı, sabırlı İ büyük eğlencesi. Üstellik kılatlı geliyorlar ki,. İşle, festıvalını dekoru! Yaz mi Stratford, — Shakes- peare'in sayesinde muazzam bir turis- tik merkezi olur. Zaten burada her gecesi Acaba ne gördüler? Türkân BAYDAR rüyası şey Shakespeare! Dükkânlarını vitrin lerinden tutun da, gelen geçenlerin el lerine kadar her yerde Shakespeare'e ait bir şey var. ham üniversi- tesi ve British Council şehirde iki bü otorite sayılar profesörler sırayla her sabah ders veri e ise, bir temsil var anacak piyes asis- tanlarını nezaretinde inceleniyor, erte- si sabah da sahneye konuş, oynanış bakımından yeniden tetkik ediliyor Bazı akşamlar ise toplanılıp ya müzik dinleniliyor, ya da piyesler okunuyor Öğleden sonraları kurs talebeleri, ci- vardaki görülmeğe lâyık yerlere götü- rülüyorlar. Şimdiye kadar "The Ta- ming of the Shrew" ve "Midsumme Night's Dream" oynandı. Artistler ye- Romeo ve Jülyet; Trolyüs ve Kressida. Stratford bir geçit yeri. Bin bir milletten bin bir kişi her sene buraya geliyor ve dünyanın en büyük tiyatro yazarının yaşadıgı rivayet edilen şehir yor; rar memleketine dönüyor. ra da, Shakespearein her pıyesım gor Nü düğünde gözlerinin Stratford — denilen o güzel diyar gelı— yor Ne kadar tatlı bir hâtıra! 29