7 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

7 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

YURTTA OLUP BİTENLER Kasım Gülek de İnönünün golgesınde işleri bildiği gibi çekip çevirecektir." Hâdise Ankara istasyonunda çere- yan ediyordu. Cumhuriyet Halk Parti- nin XI. Kurultayı çalışmalarını ta- mamlamış Genel Başkani enel Sek- reteri, Parti Meclisi azalarını seçmiş, hattâ Parti Meclisi, İnönünün riyase- tinde toplanarak Merkez İdare Kuru- lunu teşkil etmiş, 28 Ağustosa kadar da bir sevi tatile bile girmiştir. Delege trenine bindi, İstanbula "serin rüzgârlara bağrını a çmag " git" i. Bu sırada Kası Gülek teşkılatla temas etmek üzere" sıcak vilâ- yellerinde yapacagı bır seyahatın ha- zırlıklariyle meşguldü Bu iki hareket tarzı Kurultay neti- çelerının niçin böyle tecelli ettiğini en iyi şekilde gösteriyordu. Kasım Gülek kendini müdafaa ediyor K asım Gülek, İnönünün yanına çık- tığı zaman elinde 'Halkçı" gazetesi- ni tutuyordu. Mülakatı kendisi talep etmişti; görüşme uzun sürdü. azetede "Nihad Erim" imzasiyle Genel Sekreterin şahsı aleyhınde bir yazı çıkmıştı. Şemseddin Günaltay kabinesinin Başv ekil muavini "iktidar- daki iktidarı" ndan devrildikten sonra 'Muhalefetteki ıktıdan ndan da varlanmış ve halefette muhahf' rolünü benimsemişti. te vardı — rakipleri rumdular İngilterede bir Bevan'ın mevcudıyetınd hab rdardı, gazetesinin sürümü için bu daha gun bir yoldu, nıhayet yapacağı cadele gene masa başı mücadelesi ola- çaktı, bedenen yorulm ayacaktı. gazetede, Nihad Erim, şimdiye kadar Genel İdare Kurulunda üye olduğu i- cin sustuğunu, fakat bundan sonra istiklâlini ele alacağını, parti içi mese- lelerde fikir ve tenkidlerini açıkça ya- zacağını. Genel Sekreter ve Merkez İdare heyetile mücadele edeceğini bil- diriyordu. Hattâ Kasım Gulege bir de ders veriyor, yeni devrede "teşkilâtla temas edecek, bedenen olduğu kadar merkezde oturup biraz fikren çalışa- cağı" ümid ve temennisinde bulunu- yordu Kasım Gülek: , dedi, ancak iktidarın işine ya- rayacak partimizi zayıflatacaktır. Biz, her şeyden evvel ve bütün tazyiklere rağmen ayakta kalmak, ayakta kalma- ğa devam etmek mecburiyetindeyiz. İç ihtilâfların dışarıya vurulması bizi sarsacaktır. Parti içinde mücadele ol- maz değil, olur! Fakat kongrelerdeki seçimlere kadar... Bir kere seçimler ta- mamlandı mı, iş başına gelemeyenler iş başına gelmiş olanları var güçleriyle desteklemek, onlara yardıma kesil— mek, dâvayı beraber yürütmek mec- buriyetindedirler. Çelme takmak par— tıcılıge sığmaz en, bu kampanyaya bir son ve- rılmesının teminini rica ederim.' Daha sonra Kasım Gülek, Bahçeli- evlerdeki evinin tavanlara kadar kitap dolu kutuphane — çalış odası — odası k odasında mi- safırıne bulgur plavı ıkram ederken: gibi kampanyalar, diyordu, aleyhlerınde açılan kimselerden zıyade o kampanyaları açanlara zarar verir. Herkes o yazıların hangı maksatla ya- zıldığını - müdrikt Efkârı umumiye hükmünü Vermekte gecıkmeyecektır Açılan mücadele fikir veya icraat mü- cadelesi değildir. Zira Genel Sekreter, Merkez İdare Heyeti ve Parti Meclisi henüz icraata vakit bulamamış ki ten- kidlere bu yüzden hedef olsunlar. Bek- lemek, sabretmek, görmek lâzımdır..." Sonra ilâve ediyor — Siyasi partiler, azaları arasında bir tesanüt ısterl er. Bu tesanüdü şah- si sebeplerle beyanlara karşı Partinin mesul organları sıfatiyle zecrı tedbir- ler almaktan çekinmeyeceğiz." Şahıs mücadelesi sahnenin önünü kapladığı için Kurultaydan çıkan Cum- huriyet Halk Partisinin bundan böyle nasıl bir hareket tarzı tutacağı husu- sunu Genel Sekreterden sormak kim- senin hatırına gelmemişti. Kasım Gü- lek d şımızda muhalefete aman Vermeyen bir iktidar var. Kaybettıgı— iki seçimden sonra da a a kal- maga muvaffak olduk. Buna devam etmek ilk gayemizdir. — Teşkilâtımız, her turlu tazyıge Tağmen dımdık k rasına karışmak, mücadelemizi orada yapmak azmindeyiz. Sadece ben değil, yardımcılarım, Parti Meclisi ve Mer- kez İdare Kurulu azaları, mebusları- mız diyar diyar dolaş caklar var ol- duğumuzu millete duyuracaklardır Mechste tesirli bir muhalefet yapma- Kurultayda seçim mızın pek mümkün olmadığı kanaa- tindeyiz. Buna imkân verilmiyor. Eli- mizde radyo da yok. Bu bakımdan, bizzat giderek davalarımızı anlataca- IZ. 1 Başkanımız da, icap ettiği za- man dolaşacaktır. Fakat o bizim, tâbir caizse, bayrağımız ve ağır topumuz- du nu, tesirinin en fazla olacağı yerlerde kullanacağız. Ne içerden, ne dışardan, hiç bir şey bizi yıldıramıyacaklardır. Kanunların müsaadesi dahilinde muhalefet vazife- mizi böyle bir anlayışla yapacağız." Haftanın ortasında, çarşamba gecesi de Genel Sekreter Kurultaydan evvel yaptığı gibi gazetecileri, bu sefer Par. tinin gelece urultaya kadar mukad- deratını eline alan organları azalariyle ir yemek sofrasının etrafında buluş- turdu ve bu, — belki başvekilinkine nazire — bir nevi basın toplantısı ol- du. Karşı taraf Bu sırada İsmet İnönü, Nihad Erim- le görüşüyordu. Davet Genel Baş- kan tarafından yapılmıştı; o mülakat da uzun sürdü. m Güleğin kanaatince parti i- cinde belırecek hizipçiliği — önlemek, muhtelif uzuvlar arasında te nudu sağlamak Genel Başkanın vazifesiydi. Fakat Genel Başkanın, Genel Sekre- terlik makamında Kasım — Gülekten başkasma görmekten memnuniyet du- yacağı da pek az kimsenin meçhulüy- dü. Buna rağmen İsmet İnönü, Kurul- tayda, şahsiyetini an mühim gordugu meselede ortaya koymuş, seçimlere girmemek Ve Meclisten çekilmek ka- rarı "Genel Başkam muhafaza" kaygı- sıyle onlenebılmıştı Fakat Islahat Ko- misyonunun projesini müdafaa bah- sinde İsmet İnönü müdahale etmemış— mücadelesi Bu netice için miydi? AKİS. 7 AĞUSTOS 1954