21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

DÜNYADA OLUP BİTENLER İngiltere Malenkof un çiçekleri - ngiliz Işçı Partisinden bir grup, I Komünist Çine ziyarette — bulunu- yor. Heyette Attlee, Genel Sekreter Bevan da var. İşçi Partisi Heyeti resmen bir iyi niyet heyeti adını taşıyor. Maksadı, komünist blok idarecileriyle kapitalist ve komünist âlemin yanyana ve sulh içinde beraber yaşamaları imkânı üze- rinde görüş teatisinde bulunmak. İşçiler, Çin yolunda evvelâ Mosko- çeden bizzat topladığı beyaz ve mor çiçeklerden müteşekkil bir küçük de- met takdim etti Ertesi akşam, İngiliz Büyükelçili- ğinde verilen bir kabul resminde yine Malenkof başt ak — üzere bütün arkadaşlarının yabancı bir elçilikte tertip edılen bir resmi kabule ilk işti- rakleri İşçi heyetinin sözcülüğünü Morgan Philips yapıyor. Fakat genel sekreter e kofla — başbaşa neler konuştuklarını i : «Kadın bahsini ko- iş. İzaha ve derinleştirilmeğe değer bir cevap. «Bu kadın bahsinin hangi veç- heleri?» sualine de şöyle bir cevap ve- rilmiş «Rusyada, bürolarda, fabrıkalarda da Sovyet Rusyada kadının rolü ve de- rmiş». geri hakkında izahat Attlee'nin ve Bevan'ın Sovyet li- derleriyle »neler konuştuklarına dair bir belirti yok. Yalnız, çok mühim şey- lerin konuşulduğu mubaı hâkim. Lon- dra hükümet mahfillerinin ihtiyatlı ve itinalı sükütu dahi az çok bunu gös- teriyor. Hele bir tavzih var ki, o büs- bütün manidar. Hükümet — sözcüsü, Attlee'nin " dönüşte Sir — Winston Churchill'e bir rapor vermek mecburi- yetinde olmadığını, ancak arzu ederse bunu yapabileceğini belirtmekte fay- da gördü. Attlee, dönüşte Sir Winston'a de- ğilse bile Anthony Eden'e elbette ki raporunu — verecektir. Hatta rapordan da fazla bir şey verecektir. Nasıl ver- metin ki, bu ziyaretin, Cenevre kon- AKİS. 21 AĞUSTOS 1954 Clement Attlee Majestenin feransında, Eden tarafından hazırlan- herkesin — malümudur. Eden, sertleşen Amerıkan sıyasetı ile komünistlerin uzlaşmaz tavırları ara- sasında uzlaşma ve oldukça mulayım si- kasetini — yürütür bu münasebetle sık sık Molotof ve Şu En Lai ile baş- başa — görüşmeler yaparken, bu hususu da ihmal etmedi. İngilterenin sıyasetı kömünist — blokla «yanyana ve sulh çinde ımkanlarını ken bu imkanları araştırmak temasla- rıda sağlamak lâzım geliyordu. Fakat Londra hukümeti, büyük müttefiki Amerikanın malüm siyaseti karşısın- . da ve bu siyasete rağmen, Moskova ve Pekin ile resmen temasa geçemez ve meselâ bir hükümet heyetini veya bir Muhafazakâr Pariti heyetini iyi niyet vazifesine memur edemezdi. Denecek ki, bu temaslar diploma- muhalefet lideri tik yoldan da sağlanabilirdi Fakat diplomatik yoldan ün olmayan bazı işleri bu gibi heyetlerın başardık- ları da çok ke görülmüştür. Kaldı mat b rüşt teessüs — etmiş maslahatgüzar — teatisine karar veril- mistir. Zaten, dış sıyaset bahsinde Churchill ve Eden Avam arasında ne Za- man izahat Verseler, bu son günlerde uhafazakârlardan — ziyade Işçıler ta- rafından alkışla ndıklarına göre, tabakat hemen hemen tamdır ve İ i— ler Moskovada ve Pekinde pekâlâ iş görebilirler. İşçi Heyetinin demirperde arkasına yaptığı bu ziyareti takiben ayrıca bir İngiliz parlâmento heyetinin de Sov- yet Rusyayı ziyareti — kararlaştırılmış bulunuyor. Münasebetlerin bu şekilde 11