21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

YURTTA C.M. P. Ahmed Tahtakılıç Tabiatı uysal olmayan adam! Seçimleri boykot ir cumartesı günü geç vakit, Kadı- B köy vapurunun arkadaki lüks gü- vertesınde oturan dört kişiyi görenler, bunların arasında bir fikir ihtilâfının bulunabileceğine pek ihtimal vermez- lerdi. Halleri, tavırları gayet samimiy- di. Ortadakinin adı Ahmet Tahtakılıç- ti. A. Tahtakılıç Cumhuriyetçi Mil- let Partisinin Genel Başkanıdır. Sa- ğında Enis Akaygen — vardı, solunda Ertugrul Akça, daha öteki tarafta En- ver Kök bulunuyordu. Partinin Ge- nel idare kurulu o gün ilk toplantısı- toplantılara Meclis Gru- iştirakiyle — devam olunacaktı. Görüşül belediye seçimle- rine iştirak edip etmeme meselesiydi. Doğrucu istenilirse dört ahbabın dördü de bu seçimlere girilmesine pek taraftar görünmüyorlardı. Yalnız, zi- hinlerini kurcalayan bir tek nokta miyecekti. Kendilerine, toplantının sonunda nasıl bir katara varmalarının muhtemel olduğu sorulduğunda — Ah- met Tahtakılıç: — Tabii, kati bir şey söylenemez, dedı Fakat unutulmamalı ki, tabıatla— rımız pek uysal değildir «Biz» in içinde, Ertugul Akça da ardı. Ertuğrul Akça, Cumhuriyetçi Millet OLUP BİTENLER Partısının seçımlere girmeme — kararı m gürültülü bir şekilde, eski partisini itham eden bir tebliğ ya- vınlayarak istifasını bildirmiştr. buki Ertuğrul Akça, gerek mahut Mil- let Partisinin, gerekse onu takip eden- Cumhuriyetçi Millet Partisinin en müfrit unsurlarından biriydi ve şimdi- r alınan bütün kararları des- i. Millet Partisinden Hikmet istifa etmişti. bi, partinin Atatürk inkılâplarım be- nimsemeye bir türlü yanaşmaması idi ve Hikm Bayur bütün hayatında çok samimi bır Ataturkçu olmuştu Mil- let Partisi içinde, tiyi o yola gö- türmek için sarfettıgı gayretler de hiç kimsenin meçhulü — değildi. Fakat Ertuğrul Akça'nın vaziyeti biraz baş- kadır. Sayın Akça — «şiddet ve tahrik politikasının demokratik sistemin te- essüsünde menfi rol oynadığına kanaat getirdiğini» ilk defa olarak yayınladıgı açık istifanamesinde bildirmiştir. Yeni vardığı kanaatinin hakikaten çok mak bul bir kanaat olduğunu belirttikten sonra, böyle bir günde, tek bir günde geçirdiği büyük istihale karşısında hay kendimizi alamadığı- dayız. Bazıları b Mükerrem Sarol'un ikna kudretıne atfetmektedirler. Nitekim Halkçı gazetesinde İstanbuldan veri- len bir telefon haberinde şöyle denil- mektedir: «Ertuğrul Akça'nm bir zamandan- beri iktidarın ileri gelen çevreleri ile ve bu arada Dr. Mükerrem Sarol ile yakından temaslarda bulunduğu söyle- niliyordu. İktidar partisinin Akça'nın partisinden ayrılması için karşı parti- lerin hepsine tatbik ettiği usulü — ha- tırladıgı bu istifa ile anlaşılmıştır. Ya- i C. M P. nin tarihi bir toplantısı- nın sonuna bu istifa hareketi tesadüf ettirilmiştir. Anlatıldığına göre Ertuğ- rul Akça bundan bir müddet evvel se- çimleri bütün — muhalefet partılerının boykot kararını 1stemekte idi. Erzu- yeti 3e mücadelede şiddetle edilmesini savunanlar arasında Havadis Halkçı'da neşredildiği — ve Halkçı'nın bir partizan görüşü temsil ettiği bılındıgı için her satırın doğrulu- ğu hakkında bir hükme varmak güç- tür. Ancak bu neviden istifaların vu- kuunda Dr. Sarol'un hatıra geldiği de hakıkattır Halbukı Ertugrul iktidar partısıyle temas halinde olduğunu ve oraya mun tazaman rapor verdiğini bildiriyordu. Her halde siyasi hayatımız, pek karışık bir manzara arzetmektedir ve bu keşmekeşin sebepleri siyasi ahlak ile oynama yolundan henüz ayrılınma mış bulunulmasıdır. Ç uriyetçi Millet Partisinin top lantısı heyecanlı oldu, fakat beklenil- medik bir netice vermedi. Ahmet Tah- takılıç, daha karardan önce "tabiatla- rımız uysal değildir" demekle umumi havayı izah etmişti. Toplantıda, başta faati olçusu değil, yalnı yalnı memleket ölçüsü' ve takıp ettıgı gaye de yurtta hürriyet, müsavat, adalet esaslarına dayanan ve Vatandaş hak ve hürriyetlerini müessir teminât altında bulunduran bir hukuk devleti nizamının tesisidir» denilmekedir ama, muzakerelerde alınacak k menfaatl bakımından op- ne neticeler verebileceği, bu tutuma alınacak kararın nasıl tesir — edeceği hususları tetkik edilmiştir. İşin gari- bi, Ertuğrul Akça'nin görüşmeler sıra- sında yeni vardığı kanaati açıklamakta ve müdafaada korkunç bir tehalük gös termemesidir. Öyle bir hava uyanmış- tır ki sanki Ertuğrul Akça «Cumhuri- yetçi Millet Partisi seçım]ere iştirak kararı verir istifa edemezsem nice olur» diye bir endışeye düçar ol- Mamafih — toplantının havası — sert ve şiddetli bir hava — bu en- dişeyi boş çıkarmıştır. Partinin, seçımlere iştirak etmeyi- sini izah şekli sudur. Osman Bölül;başı H Politika — dediğin sert olurmuş AKİS. 21 AĞUSTOS 1954