21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA huna hiç de uygun düşmemektedir. Bugünkü haliyle devlet gelirleri şehirli ve dar gelirli vatandaşların üzerinde- s ise — him Maliye siyaseti, imkânların değerlen- dirilmesi hüneridir. Bu hüner biraz da esnafımız, dar gelirli vatandaşlarımız için kullanılmalıdır. Maliye ulemaları içinde verginin terbiye edici fonksiyo- sıfatını haiz olanlar daha rasyonel hareket edeceklerdir. İktisadi hayatta rasyonel düşünme, makul ol- ma demektir, nereye bastığını bilmek demektir, bır kelimeyle iktisadi dü- şünme demektir. Bütün bunlar naza- riyat sahasında söylenmiş olan ve bir az da hakikat payı taşıyan sözlerdir. Bir vakitler İstanbul İktisat Fakül- tesi profesorlerınden Neumerk'tan Al- n gelır elde edileceğini bildirmişti. Mem leketimiz, son seneye kadar açık büt- çelerle ıdare ediliyordu, son sene büt- fesinde de "sözde denk" dedirtecek yönler vardır. İhtiyaç baş gösterince ister istemez tatminini icap ettirdiğin- den devlet çeşıtlı yönlerden kendine varidat te etme yollarına tevessül etmekte, bu hal de paramızın değerini düşürmektedir. Mali bakımından zirat sektörün Vergılendırılmesı faydalı ola- devletin varidatı arta- liye politikası, ister umumi iktisat politikası fayda doğuracaktır. Gerçi bazı güçlük- lerle karşılaşılacaktır. Köylülerimizin gelir vergisinin icabatını yerine getir- meğe intibak edip edemiyecekleri,baş- langıçta bir vergi kaçakçığıyla karşıla- şıp karşılaşmıyacağımız, üzerinde mü- makasa edilmesi gereken hususlardır. eninde sonunda Türkiyede de gelir vergisini kabul etmiş olan diğer memleketlerdeki gibi zirat — ge- lirler vergilendirilecektir. başlangıçta bazı mahzurlar taşır. man bu mahzurları giderir. gelir vergisinin zirat sektöründe — ge- cikmek faydalı olmaktan da çok mah- zurludur. Meşhur tabiriyle "yarın da- ha geç olacaktır Zira, kalkınma hamlesi içinde bu- lunan Turkıyenın bütün vatandaşları- nın yardımına ihtiyacı vardır. 18 Aband'da İç turizm, Sosyal hayat Danimarkalının hakikat olan rü- yası: Ev ve bahçe sahibi olmak ir ev ve bahçe sahibi olmayı kim B istemez? Her yerde olduğu gibi Da- nimarkada da binlerce ailenin en bü- yük arzusu kendine göre bir eve ve bir de bahçeye sahip olmaktır. Fakat şimdiye kadar bu rüya ancak uzun yıl- lar çalışıp didinerek para biriktirdik- ten sonra hakikat olabiliyordu. Hal- buki bugün değerinin B 5 ini temin etmekle Danimarkada bir ev sahibi o- lalirsiniz. Çünkü artık mesken olarak şehirlerde — çok katlı binalar yerine yalnız bir aile için tek katlı küçük ev- ler inşaatı süratle gelişmekte ve böy- lece ailenin rüyası da hakikat olabil- mektedir İnşaat sisteminde görülen bu <ihti- lâb» in en belli başlı sebebi Danimar- ka hükümetinin 1951 de kabul ettiği ve küçü esken inşaatlarında büyük kolaylıklar ve çok elverişli şartlar te- min eden bir kanun olmuştur. Bu ka- nuna göre, hükümet © 2.2 ile 3,2 ara- sında olmak üzere çok düşük bir fa- izle ev yaptıranlara ödünç para ver- mekte ve evleri de 20 sene müddetle bazı tutmaktadır. Bu kanun yürürlüğe girmeden önce mesken inşaatlarının finansmanı, İi edilecek binanın ipotek edilmesi mu- kabilinde kredi ve ipotek müessesece- rinin aracılığı ile temin edilen uzun vadeli borçlarla mümkün olmaktaydı. Bu şekilde temin edilen para ise harp- ten önce inşaat için gerekli olan mik- tarın © 60 veya 70 ni buluyordu. 'uristler kalkınıyor da büyük bir fark hâsıl olmuştur. Bu- gün bu kredi müesseseleri inşaat mas- rafının ancak O 30 unu verebilmekte- dir Bu durum karşısında devlet müda- ne temin etmiştir. Böylece inşaat mas- rafının 96 80 ilâ 9 95 karşılanabilmek- tedir. Arsanın satın alınması ve inşa- atla ilgili diğer masrafları da bu nisbe- te dahildir. Böylece 800 metre karelik bir arsa üzerinde 4 oda, 1 mutfaktan müteşek- kil ve kaloriferli küçük bir ev bugün- kü rayiç üzerinden 2,5 milyon franga mal olmaktadır. Bu hale göre, böyle bir eve sahip olmak istiyen bir ailenin 125 bin frangı olması kâfi gelmekte- dir. Ailenin senede ödiyeceği taksit, faiz ve vergi miktarları tutarıma bin frangı bulduğu düşünülürse bunun çok defa bir apartman katı kiralamak- tan daha ucuza mal olduğu görülür. Bu sebepten dolayı bu tarz küçük ev inşaatı — gittikçe gelişmekte, aynı Za- manda da mimari ve inşaat sahaların- da yeniliklere yol açmaktadır. Dunyanın hemen her tarafında ol- da da aile gittikçe yayıl- - — o e karşılıyabılmektır t bir bayat çerçevesi içinde, fakat her ferdin ihtiyacım ayrı ayrı göz önün- de bulundurmak. AKİS. 21 AĞUSTOS 1954