21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER Dost geçinen Yunan hükümetinin bu hareketı dot Turk ekarı umumiyesi- lesi yürekten arzu edilmekte Yu karıdakı salırlar Milli Türk Ta- «Türk Kıbrıs için Anavatan Komite- si» tarafından yayınlanan tebliğin son kısmıdır. Hükümetimizin müdahalesini yürekten temenni eden omite onu beklerken Kıbrıstaki Türk haklarının korunacağım ifade eden İngiliz valisi- ne de bir teşekkür telgrafı çekmiştir. Buna rağmen Dışişleri Vekilimiz, meselede, bir Sfenks sükünetini dik- katle muhafaza etmektedir. Hâlâ ne bir ses, ne bir nefes! İhtimal ki bizim bakıma İtalyanın bir bakıma Yugos- lavyanın arzu ettiği şekilde halledile- bu, tarafların ses çıkarmakta bırbır]erıye yarış etme]erı netıcesıdır bulunabilir. rağmen, hayır! Sanki Türkiye Kıbrısı, Türk - Yunan — dostluğu adı verilen «mythe» e kurban etmeye yemin et- mistir. ifade olunsa. lılara verılmesıne taraftardır, Zito Yu- nanistan! Bu da yapılmıyor ve bir emrivaki bekleniliyor. vayı kazanmak için bütün diplomatik teşebbüslerini tamamladıktan sonra Yunanistan, dost Yunanistan meseleyi Birleşmiş Mılletlere getırecek o zaman Ankaradan bir protesto sesi yüksele- çektir. İlk protesto sesi ve belki sonun cusu. Zira biz ikinci protestoyu çek- meden karar çıkarsa buna şaşmamak gerekir. Bugün bir çok memleket basını Kıbrısın Yunanistana verilmesi lâzım geldiği tezini müdafaa etmektedir. İş- te Fransız basını.. Bunun sebebi Yu- natılıların davalarında haklı olmaları eğil, davalarını müdafaada maharet göstermeleri, seslerini işittirebilmeleri- dir 20 ağustosta bütün unanistanda yapılacak miting ve numayışlerın öğer dünyada hiç, ama hiç bir akis yapmı- zannedılıyorsa temin edilebil lir ki yanılmıyor Hükümetimiz susarken yurt telefle veya Kıbrısta muhtelif teşekküller kendi imkânları nisbetinde Türk Kıb- rısın Yunan eline seçmesini önlemeye çalışmaktadırlar Kıbrıs Müftüsü — ca- milere Ada fatihlerinin adlarını ver- mistir. Lefkoşe'de ve Magosa'daki ca- Fiyat ayarlanması Bekleyelim miler şimdiye kadar Ayasofya adını taşımaktaydı Bund nin ismi Selimiye, ikincisininki Mustafa Paşa olacaktır. Kıbrıs Türkle- ri de davalarını bizzat müdafaa için Londraya bir heyet göndermektedir- ler. Bu heyet gidişte ve dönüşte An- karaya (gazeteler böyle yazdılar ama, aslında Florya almalı) da uğrayacak ve oradaki, — Kıbrıstaki — Türklerin ar- zularınıve görüşlerini bildirecektir. Şimdi, itiraf etmek gerekir ki hü- kümetimiz mesele ile tamamen alâka- sız değildir. Diplomatik yollarla — Yu- nanistan ve İngiltere nezdinde teşeb- büslere geçmiş, bilhassa Yunanistana ihtarlarda bulunmuştur. Fakat bütün bu teşebbüsler kapalı kapıların arka- sında vey kapalı zarfların — içinde kalmış, dışarıya aksetmemiştir. — Hal- buki, bizim aksimize Yunanistan her hareketini duyurmak hususunda titiz bir dikkat göstermiştir. Bugün bütün dü nya ada Kıbrıs meselesi bır Yunan da- olarak bılınmektedır. Yunan hü- i Yunan umumi efkârını kış- kırtmak için her şeyi yapmakta, son- ra Türkiyeye dönüp, masum bir tavır- la: Ne yapayım, efkârı umumiye!. demektedır Nitekim Yunanlı — subaylarını Kıb- rıs için kan toplamaları elbette ki Ati- na hükümetinin cevaz vermemesi ha- linde tahakkuk edemezdi. 20 Ağustos nümayişlerinde Papagos tatile gitmiş- se de bu, daha ziyade Türkiye nezdin- de kendini temıze çıkarmak içindir. Kim ne derse desin Türk hükümeti, dünya önünde Kıbrıs davasını benim- semekte çok geç kalmıştır. Bundan sonra sesimizi ne kadar yükseltirsek yükseltelim Kıbrısı Yunanlıların pen- çesınden kurtarmamız kolay olmıyaca— ğı gibi oradaki ırkdaşlarımıza da gü- venilir bir destek teşkil edemiyeceğiz. Yazık! bakalım! Hayat pahalılığı Mıllı Korunmanın ilk kurbanı satışlarında 8527 lira 95 kuruş fazla kazanç temin tir. Yeni k hirdir. demir çubukları veya çimento torbala- rı idi. Alman yeni bir karar mucibince hiç bir mal etiketsiz satılamıyacaktır. Bu etiketlerin biçimleri ve mahiyetleri tes bit ve ilân edilmiştir. Hattâ karar yü- rürlüğe girmiş ve aykırı hareket eden- ler cezalandırılmışlardır bile. Ekipler şehri bir baştan ötekine muntazaman dolaşmakta ve rastgeldıklerı aksakhk— ları tesbit etmektedirler. de sadece Ankarada 28 esnafa — ceza yazılmıştır. Bunlar hükümetin, halkın sırtına binen pahalılıkla adam akıllı mücadele etmek niyetinde olduğunu göstereni delillerdir. Şimdi, bir hususun bizleri endişeye du urdugunu ifade etmezsek hakikati oluruz. Önümüzde beledi- arefesinde , yoksa rey ugrunda kontrol- lere bir ara mi verilecekti bilindiği gibi mebus secimle- rine bir ay kala Türkiyenin hemen bütün şehirlerinde belediyeler rey av- cılığına çıkmış, — nizam, kontrol diye i Şoförler seyrüsefer esnaf insafı Herkes alabıldıgıne gidiyordu. Buna da demokrasi adı verilmişti. Şimdi, hayat pahalılığiyle mücade- le yolunda esasından olmasa bile ke- narından bir takım tedbirler alınmış- AKİS. 21 AĞUSTOS 1954