21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

Fransa Meclisinde seyirciler Oynanan dram: Avrupa Ordusu Mendes . France güven oyu alır- ken, Avrupa ordusu taraftarı olanlar, onun bu andlaşmayı tahakkuk ettire- bilecek bir adam olduğuna kani bulun duklarından müsbet rey verdiler, Avrupa ordusuna aleyhtar olanlar ise, Başvekil namzedinin, bir yandan Hindicini belâsını uzaklaştırmak, di- ger yandan salim bır iktisadi program At- kılacağına kani idiler. Mendes . France'in kabinesi de bu leyhtar ve taraftar olan Vekiller var- dur. iddetli ikler eni hükümet iş başına geldikten Y sonradır ki, Fransa, Avrupa savun- masına Alman silâhlı kuvvetlerinin de sağlayacak olan 50 senelik andlaşmayı tasdik etmesi için en bü- tazyiklerle karşı]aştı Vaşmgton— görüşmelerinde varılan karar gereğin- ce, andlaş asdık edilmemesi, dolayı siyle Bonn anlaşmalarının da meriye— Vekılı, diğer akidler adına bir konfe- yans toplanmasını isted Butun bunlara ılaveten dahilde de Mendes . France'i tazyik eden zıt ce- reyanlar vardı. AKİS. 21 AĞUSTOS 1954 vaziyet karşısında Başvekil and laşmaya aleyhtar ve taraftar olanların fikirlerini — inceledikten sonra, eldeki metinde bazı tadilât yapılması karar- , Bu tadılat yapıldıktan sonra, Bruxelles konfe- ransında karşılaşılacaktı. İstifalar nucelles konferansında diğer akid- B lerle, Fransanın arzuladığı tadilât meselesi görüşülecekti. endes - France, andlaşma metnine vazettiği ta- miyo ları tatmin edecek, taraftarlan ise yük sündürmiyecek mahıyette olduklarına kani görünüyordu. Mesele, esas itiba- riyle diğer âkidleri ikna ve tatmin et- mekte idi. Bu iş olup bittikten sonra- dır ki Fransız Meclisinde tasdik muza- kereleri istenecekti. Nitekim Başvekil bu hususta bir tarih tesbit edilmesini «Andlaşma tasdik edilecek de olsa, reddedilecek de olsa, Fransız mesuliyetini tekabbül etmeli ve Fransa cevabını vermelidir» diyor- u. Fransız parlamentosundaki grup li- der]erı toplanıp müzakere tarihini tes- çahşırlarken kabinede ordu. General Koenig'in yalnız andlaşmaya fakat aynı zamanda andlaşmanın tasdıkı için şimdiden bir tarih tesbit edilmesine de muhalif olduğu bilinmek te idi DÜNYADA OLUP BİTENLER Kabinenin son tetkiklerinde, diğer akid memleketlere sunulaca metin üzerinde mutabakat aranırken Koenig istila —etti ve diğer iki de Gaulle'cü Vekili de beraber sürükledi . Ne olacak? îEtıfa edenlerin yerine yeni — Vekil âyin edilmedi. Diğer Vekiller boş kalan yerlerin vekâletini deruhte etti- ler. Diğer âkidlere Bruxelles konfe- ransında gösterilecek olan metin ha- zırlandı ve kabinece tasdik edildi. Diğer —taraftan, — grup başkanları tasdik müzakerelerinin 28 ağustosta başlamasını kararlaştırdılar. Şimdi sorular şunlardır: 1 — Bruxelles konferansında akid- ler, Fransız tekliflerini kabul edecek- ler mi? u memleketlerin — meclisleri yeni durumu tasdık edecek mi? nların tahakkuku Fransız Meclisi ne iyecek. Çünkü kabıneden bu son üç istifa, elbettekı Mendes . France'i des- çoğunluğu da dalgalandıra- Bü mumkun olsa dahı ne bu sefer bütün ciddiyetiyle müşküller başlamış bulunuyor. Uzak Doğu Tonkin'in tahliyesi Cenevre anlaşmalariyle, Hindiçini'de bir taksim esasına vasıl olunduktan sonra, Vietnam'da Fransız ve Vietnam kuvvetlerının kuzeyde Tonkin'i, i- Hindiçinide Kominizm — kapıyı hicret çaldığına — göre