21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

İşte — bugünkü durumu — böyle bır ruhla tetkik eden ve — yalnız mensuplarına karşı ve — tarihe — karsı ağır ve şerefli — mesuliyeti müdrik bulunan C M P, D. P nin 2 Mayıs 1954 seçiminden sonra sıyası hak ve — hürriyetleri — tahdit mevcut — mevzuata 'nı istikamette - kanunlarda tadilleri ve icraatına akim — olan ruh demokratik - zihniyet ve gö- bulduğunu ve bunların dlar alimde önümüzdeki belediye, ge— nel — meclis ve muhtar seçimlerine par- ti olarak iştirak mesuliyetini kabul ettiği takdi. ürk — demokrasisinin istikbali hesabına bir hata islemiş ola- cağı kanaatine — vardığını — açıkça ifade etmeyi bir. borç sayar. K ararın alınmasını müteakip Ertug— rul Akça bilinen istifasını ve kendisiyle beraber Enis Akaygen'in de partıden ayrıldıgını gazetelere bıldı hususu görüşülürken bazı mütalâalar ileri sürmüşse de, ittifaka yakın bir ekserıyette varılan karara boyun eğ- Şımdı, asıl alâka uyandıranı husus hemen bütün siyasi hayalında De— iyi ve Demokrat Parti ik- mele göreceği, kendisine karşı tavrın değişip değişmiyeceğidir. O iktidar ki liderler aynı diye partileri bir saymak- tadır.Acaba lideri, kanaatleriikidiye iki mi sayacak? C. H. P. Girmek ya da girmemek S imdi Cumhuriyet Halk Partisi, çok $ müşkül bir durumda bulunmakta- dır. Parti olarak seçımlere katılmak kudretini haiz dört siyasi teşekkul— den D.P.— C. P. — C. P.) ikisi bunları boykot etme kararı Vermış ir, D. P. nin iştiraki ta- bil olduğuna gore kala kala Halk Par- tisi kalmakt dır. Eğer o da boykot ka- rarına uyarsa, iktidar seçimleri tek ba- şına yapacaktır. Umumi mânasiyle mu halefetin de istediği bundan başka bir şey değildir. Gaye, iktidarı, demokra- tik kaidelere aykırı bir hareket tarzı tuttuğundan dolayı protestodur ve — açıkça bildirilmemekle beraber — dün ya ve bilhassa Amerika önünda müş- kül mevkide bırakmaktır. Halbuki bir tek parti, hele Cumhuriyet Halk Par- tisi gibir. memleketin ana muhalefet AKİS. 21 AĞUSTOS 1954 Kasım Gülek Yoo, girilmez! partisi bu seçimlerde Demokrat Parti- ye «refakat» ederse, bütün tertipler bo- şa kacaktır. Ha lk Partisi ne yapacaktır Seçimlere iştiraki mullaka isteyen bir lıder vardır: İsmet İnönü! İsmet Inonu seçimlere iştirak etmemeyi meç- ayrılmak saymaktadır. ve yer altı çetesi halıne memektedir. İsmet İnö ın, bugünkü şartlar allında olunun seçim olduğu kanaa- tindedir. İktidarın tutumundan mem- nun mudur? Asla! Demokrat Partinin üzerinde bulunduğu yolun bizi — de- mokrasiden uzaklaştırmakta olduğuna inanmaktadır, memlekette siyasi emni- alınma Falih Rıkı Atay Yoo, girmemek olmaz! YURTTA OLUP BİTENLER yetin bulunmadığını nutuklarında de- a söylemekte- huriyet Halk sı sebeplerı de yok değildir. İsmet İnö- devlet adamıdır ki kendi iktidarı mokrat Parti seçimlere boykot kararı verdiğinde bunun mem- lekete hıyanet olduğunu ifadeden çe- . Şimdi, lideri bulundugu una mukabıl hele €, M, P. ve T. K. e seçimlere girmediklerine göre Halk Partisinin «totaliter iktidar cek ğustostur Toplantı yeri olarak ıki Başkan İnönü'nün, ikincisi Kasım Gü- lek'in arzusudur. İki arzu arasındaki fark, iklim şart- maktadır. Eğer Parti Meclisi seçimlere maktdır. Eğer Parti Meclisi seçımlere girilmemesi yolunda bir Genel B disinin selahıyetı dahılındedır tay ya İnönü'nün yolunda gidecek, ya- lisine de çekilmek düşecektir, yahut da mesi kararım tanımıyacak, Parti Mec- lisine de çekılmek düşecektir, yahut da ararı — tanıyac o zaman İnönü'ye Genel Başkanlıktan ayrılmak kalacak- tır. Herhalde iki ayrı fikir ifade eden lider ve Parti Meclisinin bır arada ça- lışması kolay olmıyacaktı Bir başka ıhtımal kalıyor Parti Mec zoru ıle olac k ve Meclis, Kurultayın kendisini değil lideri takıp edeceğine ınandıgı takdirde tahakkuk edecektir. r halde Halk Partisinde İnönü ile Gulek arasında yeni bir kuvvet gös terisine — belki de şimdiye kadarki gösterilerin en mühimine — Önümüz- deki haftanın sonunda intizar gerek- mektedir. Bu gösteri, ana muhalefet partisi için hayati bir ehemmiyet ta- şıyacaktır. Ahlâk Fırıldaklar E r bu yazıya da, bizim alışık ol- duğumuz şekilde başlamak gerekir- 5