21 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

21 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SPOR ALEMİNDE Yüzme Murad Güler Geçti mi, geçmedi mi? p İk günler münakaşa şu sualin üze- rinde toplanıyordu: Geçebilir mi, geçemez mi? Biraz milli heyecan, biraz da Murat Güler'in gazetede çıkan re- simlerindeki heybet, hemen herkeste — tabii vatandaşlar 'arasında — bilir kanaatini ortaya çıkarıyordu. Ge— çen seneler bir kaç defa Murat Güler bu işe gırışmış, Manşı aşmak 1çm çalış— mış, fakat muvaffak ola Bun söylediniz mi, yok rlardı bu sefer geçecek, duruşundan gozlerınden bel- li! Bizim spor yazarlarimızın bir kısmı böyle mühim âdiselerin — arifesinde yazılarında bir tahmin — yaparlarken, muğlâk kalmayı tercih ederler. Mese- lâ Murat Güler, Manşı geçebilir, bu— güne kadar İst anbulda civarında tığı uzun metre yüzmeler, aldıgı de— receler bunu gösteriyor, diyebilirler- di Fakat böyle olmadı.. Manşın çılgın sularında, esen rüzgârında bilmeyiz ki, ne yapacak, nasıl hareket edecek, son- ra kaç saatte bu işi başaracak dediler. urat Güler suya dalmadan önce, tek temenni «Manşı geçişte muvaffak ol- malı».. Ve bu genç adam, Murat Güler bunda muvaffak oldu. Bir eksik ile: Manşı geçişleri tesbit eden beynelmilel komitenin bir müşahidi kendisini takip eden motorda olmad ; pa, bu kazancı komıteye yüzde tarıhı bildirilip, — müşahit ıstenılmedıgı için kabul etmek istemiyor. Murat Güler'in — muvaffakiyetini hıçe indir- mek için bundan daha âlâ hiç bir şey olamaz. Murat Güler'in buna ne dü- sunduğunu bilemeyiz ama bize kalırsa, her şeyden evvel, Murat Güler Bey- nelmilel komiteyi ınandırması gerekir. 34 Murat Güler'in Manşı geçtiğine — biz buradan inanıyoruz, ajans haberleri bunu gösteriyor. Gazeteciler'de kendi- si ile Manşı geçen bir Türk olarak ko- nuşmuşlar ye sualler sormuşlardır. Fakat... İşte bu «fakat» bizim tara- imızdan — kabul edilen bu kazancı, resmi bir hale getirmiyecek, spor tari- hinde, Manşı geçenlerin tarihinde bir Murat Güler isminin yer almasına im- kân bırakmayacaktır. Bir yanlış hare- ket, Murat Güler'e şimdi olmasa bile, ileride Manşı geçenler arasında sen de varsın, sözünü biraz şüphe ile söylete- çektir. uwâ’akıyet nasıl elde edildi? M urat 15 Ağustosu 16 Ağustosa bağlıyan gece Manşa dalmak için ha zırlanmıştı Deniz kenarında, vücudu- suyun tesirinden ko runmak için <<yag» sürdü. —Hazırlık tamamdı. Ya- nında dostları vardı, bir motor kendi- sine refakat edecek, zam Gözlerine gözlük taktı, suyun tesirin- den uzak kalabilmek için Hazırlıkla- farı bitirince, suya daldı Ve Murat Gü- ler'in Manşı geçm cerası tekrar başlamış oldu. İlk anlarda denizin, her seferinden daha dalgalı, daha çılgm ve akıntılı olduğu anlaşılmıştı. Motor- la kendisini takip edenlere durumu söyledi, motordakiler ilk önceleri Mu- rafın bu şikâyetinden şüphelendiler, muvaffakiyet şansının daha başlangıç- ta azaldıgını kabul etmeğe başladılar. urat Güler, kendilerini temin etti, yüzmeğe devam edecekti. Öğleden sonra, hava kararmağa ve deniz daha fazla zorluk vermege baş- a Traj zik bakımından — tarafında, lehinde i- di Kravl yüzer, seri yüzerdi. — 1.82 06 kilosu vardı. Yüzmeğe baş ladıgından yedi saat sonra İngiltere sa- failleri görünmüştü. Hava daha fazla bozmuş, azgın dalgalar yüzmesine mâ- ileriye doğru azami üç saat sonra İngiltere topraklarına çıkabilirdi. Bu sırada Güler'in maneviyatını bozacak diye motordakiler tarafından kabul edilen bir hâdise oldu, beraber yüzmeğe başladıkları Amerıkalı Glen Burlingame'nin müsabakayı terkettiği görüldü, fakat Güler devam etti. İngil- tere sahilleri karşıda idi, Murat yak— laşmiştı, — eliyle tutar gibi duruyordu sahiller.. otordakiler — Amerikalıya «manevi baskı» derdini izah ettiler, Glen tekrar suya atladı, Murat'ın ya- ında yüzmeğe başladı bu hâl Mura- ta fevkalade tesır Mücadelenin korkunç rakamım size verelim: Murat İngiltere sahiline olan son milleri Üç saatte, son iki metreyi ancak, iki saatte aşabıldı Ikı yüz metre iki saatte... ücadelenin şiddeti ortaya çıkar bu rakam ile... 16 saat 10 dakika su teinde kaldıktan son- ra Murat Güler, istediğine erişmişti, muvaffak olmuştu Bu müddet zarfında dört parça şe- ker, biraz tavuk suyu gıda almıştı. Kilosu 93 e düşmüştü, İşte bu mucadelemn galibiyet şere- fi bir resmi kontrol hakkı olm madığı id- dıası ile golgelendırılmek isteniliyor. urat Güler'in bu mesele üzerinde ne duşundugune dair hiç bir haber yok. Ümit ederiz ki, Murat Güler, bu şe- kilde golgelendırılmesme müsaade et- miyecek, gereken teşebbüsü yapacak ve Türkiye" ye hediye ettiği «bu sene anşı geçen ilk yüzücü» sıfatını tam ve istenildiği mânası ile tesbit ve tes- cil ettirecektir. Verdiği beyanatta, bir daha böyle müsabakalara iştirak etmiyeceğini be- lirten Murat Güler, resmen tanınmı- yan bir yüzüş, için nasıl bir hareket takip edecekti? bu da bilinmiyor. Haberler 24 millete mensup. 150 yüzücü 31 ağustos — 5 eylül arasında yapılacak ol an Avrupa yüzme a su po- losu şampiyonasına iştirak etmek üze- re İtalyada toplanacaklardır. Şampiyo- naya, Türkiye, Yunanistan, Yugoslav- ya dahil olmak üzere bütün Avrupa memleketleri iştirak edecektir. Türkiye'nin bu müsabakalarda iyi bir derece alması için çalışması şart- tır. Doğan Şahin Geçecek mi, geçmeyecek mi? AKİS. 21 AĞUSTOS 1954