3 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

3 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA. — Üzümün muayyen bir kalite- si veya kaliteleri için eşit olarak 30, bunların ustundekı kaliteler için ay- rıca © 10 luk bir fiat farkı kabul e- dilmiştir. Anlaşmalı memleketlere ta- nınan fiat farkı geçen yılki gibi 12 kuruştur, c — İncir için, E.P;U. memleket- lerine 15, anlaşmalı m.emleketelere. 5 kuruş fiat farkı tesbit olunmuştur. İhracatla ilgili olarak ilân edilen tedbirler bunlardan ibarettir. Bir ta- raftan ihracatı ve bir taraftan da ithalâtı - küçük mikyasta - ilgilendi- ren bazı karma tedbirlere gelince: İhraç mahsullerimizin amba- laj ve yardımcı maddelerine ait döviz ihtiyaçları, ihraç edilen mahsullerin bedellerinden azami yüzde vasıtasiyle otomatik olarak temin e- dilecektir, b — İhracat yapan sanayi ve ma- dencilerin de ihraç edilen mallar be- delinin © 5 i hududu içinde kalacak bir fonla, istihsallerine lüzumlu bü- tün maddelerle ambalaj ihtiyaçları karşılanacaktır. Bunlar dışında, umumi ithal reji- mi hakkında başka bir şey söylen- memiştir. Bakan nutkunun sonlarına doğru dış ticaret teşkilâtımızın islâh edilmekte ve gelişmekte bulunduğu- nu, bu meyanda yakında İstanbulda Ekonomi ve Ticaret Bakanlığına bağ- l1 bir Dış Ticaret Bürosunun kurula-, cağını haber vermiştir. Bakan bütün nutku boyunca, hü- kümetin ağzı ve eli birlik bir zaman- dan beri yapmakta olduğu muhale- fet hücumlarını bu vesileyle de bol bol yapmıştır. Ve bu husus nutkun zayıf kalmasında, maalesef diğer un- surlar yanında başlıca bir rol oyna- mıştı. Bankacılık Yüksek bir okul mu? İş Bankası Cumhuriyet Türkiyesin- de kurulan ilk milli bankadır. Şim diye kadar ifa ettiği hizmetler çok büyüktür Milli bankacılık hareketi- nin Öönderliği İş Bankasına aittir. Banka geçenlerde * 20 Ağustos - ku- ruluşunun 31. yılını idrak etmiştir. Bu münasebetle İstanbulda bir top- lantı yapılmıştır. Toplantıda İş Ban- kasının — hususiyetlerinden, — şimdiye kadarki hizmetlerinden, | yılı fa- aliyetlerindi neticelerinden, bugünkü durumlarından bahsedilmiş ve Banka- nın yeni bir tasavvuru daha gerçek- leştirmek azminde olduğu belirtilmiş- tir. Bu tasavvur bir Yüksek Banka- cılık Okulu kurulmasına dairdir. Bu ilk ve en büyük milli banka- mız memleketimizin iktisadi kalkın- masında ifa ettiği asıl hizmetleri ya- nında, geçen yıldan itibaren, yurdun ilini ve kültür hayatına yardımlarda bulunmayı, imkânlar nisbetinde, ken- disine vazife edinmiş bulunuyor Ge- çen yıl İş Bankası Ankara Üniversi- tesi Hukuk Fakültesine bağlı "Tica- ret Hukuku ve Bankacılık Araştırma Üzeyir Avunduk Yüksek okul tesisi Enstitüsü" nün kurulmasına önayak olmuştur. Enstitü kurulusundan bu tarafa geçen zaman içinde her türlü hazırlıklarını bitirmiş, Önümüzdeki ders yılı "mesleki kurslar açmak, konferanslar tertip etmek Ve ilmi ya- yında bulunabilmek" için hazır hale gelmiş bulunmaktadır. Pratik haya— İş Bankası Yaş: 31 tın ve pratisyenlerin ilmi çalışmalar- la çok yakından takviye edilmesi yo- lunda atılmış bir adım olan bu hare- t çok memnuniyet Verici bir geliş- medir. Şimdi bu gelişmenin devamına dair bir müjde ile karşı karşıyayız: İş Bankası bir Yüksek Bankacılık Okulu' 'kurmak tasavvurundadır. Banka Genel üdürü Üzeyir A- vunduk izahları sırasında bu müjde- yi verirken, bugün memleketimizde bankacılığın süratle geliştiğine dik- kati çekmiş ve bankalarımızın kar- şılaştıkları ehemmıyctlı güçlüklerin birinin eleman bulma ve yetiştirme meselesi oldugunu belirtmiştir. Kali- fiye işçi, ehil eleman bizim her iş sa- hamızda başlıca problemlerimizden biridir. Bizzat sayın Genel Müdürün başında bulunduğu banka bunu çok kuvvetli bir şekilde hissetmiş bulun- maktadır. Bankanın elemanları ara- sında, bankaya intisaplarına kadar, bu türlü mevzulara dair en küçük bil- gi sahibi olmamış memurların sayısı hiç de az değildir. Her saha için ol- duğu gibi, bankalar için de ehil ele- man yetiştirme problemi çok önemli- dir. Bizim temennimiz bu hareketin- de de bankanın başarılı olmasıdır. Verilen izahata, göre, kurulacak Yüksek Okul bankacılık — mesleğini tedris edecek ve mesleki tedrisatın yanı başında talebenin batı dillerin- den birini Öğrenmesine bilhassa dik- kat edilecektir. Bu mevzudaki tetkik ve hazırlıklara başlanılmış bulunul- maktadır. İzahlar sırasında bu meseleye da- ir geniş ve teferruatlı bilgi verilme- miştir. Bunun böyle olması da tabi- idir. Zira mesele henüz tasavvur ve- ya başlangıç halindedir. Ancak bizim bu mesele İle ilgili bazı düşündükle- rimizi burada belirtmeye bu durum mani teşkil etmemekte, bilâkis im- kân vermektedir Dikkat Bir edilecek nokta yüksek okuldan bahsedılıyor Burada çok kuvvetli bir lisan öğ- retimi yapılması arzu ediliyor. Bugün memleketimizde Siyasal Bilgiler Fa- kültesi ve fonksiyonları bizatihi 1li- san öğretimi ve çalışmaları olan fa- külte ve yüksek okullar istisna edi- lirse, geriye kalanların hiç birisinde maalesef kuvvetli lisan öğretimi ya- pılamamaktadır u çok önemli bir noktadır. Bunun yanında asıl önemli olan bir nokta da, bu mevzuda, im- kânlar elverse bile - ki bu çok şüp- helidir - bir yüksek okula lüzum o- lup olmıyacağıdır. Memleketimizin şartları bir yüksek okul veya üniver- siteyi kolayca kurup yaşatacak bir durumda bulunmaktan henüz uzak- tır. Hem sonra bu yüksek okul me- zunlarının fonksiyonları ne olacak- tır? Bunlar teknik servislerde mi hizmet görecekler, yoksa daha ziya- de sevk ve idare gibi nisbeten hususi egıtımın lüzumunun arttığı vazifeler- de mi çalıştırılacaklardır? Bu nok- talar üzerinde dikkatle durulmalı ve istenilenler açık bir surette tesbit olunmalıdır. Muadil fakülte — veya AKİS, 3 EYLÜL 1955