3 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

3 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TIB dibinde birtakım hastalıklara yol a- çar. Eğer kanda glisemi normal sı- nırlarda tutulmaz, idrarda glikoz sıfıra indirilmezse nihayet asidoz ve oma da ortaya çıkabilir, O halde tedavinin bir cümle ile ifade edılecek amacı; kanda şekeri mümkün olduğu kadar normale yaklaştırmak, idrarda şeker çıkmamasına dikkat etmek o- lacaktır. Rejim S eker hastalığında rejim — hastayı 5 normal ağırlıkta tutacak şekilde ayarlanmalıdır Yukarda da söyledi- ğimiz gibi çok zaman şişmanların şeker hastalıgına yakalandıkları mu- hakkaktır. Bir yandan da şişman di- yabetlilerde kilonun azalması şeker hastalığında iyilik meydana getirir. Şu halde ideal ağıriIrk ne olmalıdır. Daha doğrusu mortalitenin minimal hadde indiği ve şeker hastalığının en az rastlandığı kilo nedir? Bunun i- çin şu formül Verılmektedır — 50 * 0.75 (T - 1.50). Burada P ide- al ağırlığı, T de o hastanın boyunu göstermektedir. Rejim daima bol vi- tamin ve maden tuzluları ihtiva e- decektir. Bir. örnek Günde 1250 kalori sağlayan bir re- jim şöyle olabilir: Sabah: 30 gr. ekmek, 5 gr. yağ, 250 gr. süt... öğle: Yağsız et suyu, 100 gr. patates gr. sebze, 125 gr. yağsız et, 10 g tereyağı, 150 gr. meyva... Ak şam 30 gr. ekmek, 5 gr. tereyağı, 1 yu- murta, 150 gr. sebze, 150 gr. meyva, 250 gr. süt.. 6Gu, çay, kahve, şekersiz meyva suları, yağsız et suyu serbesttır Bu re]ımle zayıflama in oldugu gibi hem şeker hastalığında bir geri- leme hem de hastanın deveran siste- minde bir hafifleme bir salâh temin edilebilir. Hasta normal ağırlığa in- ikten sonra rejim/biraz açılabilir. Fakat diyabetlilerde az kalorili bir rejimin lüzumlu ve faydalı olduğunu hiç bir zaman gözden kaçırmamak lâzımdır. Günde genel olarak diyabet- li erkeklerde 1800 - 2500 ve diyabet- li kadınlarda 1600 - 2200 kalori temin eden bir rejim maksada uygundur. abet rejimi bir yandan da az karbonhidrat ihtiva etmelidir. Ensü- linin keşfinden önceki devirlerde hi- perglisemiye ve ıdrarda şeker çıkma- sına mani olmak için karbonhidrat- lar tamamen kesilir, gıda protein ve yağlardan teşkil edilirdi. Sonradan proteinlerin 96 58 inin ve yağlatın © 10 unun glikoza döndüğü anlaşıldı. Şeker hastalarının besi dengesinde Bouchardat'nın çizdiği ilk yoldan ay— rılmak Zarureti hası Çün böyle bir rejim kan şekerini norma— le, idrar şekerini sıfıra indirmekle beraber hastaların sağlığı üzerinde kötü tesirler yapmakta idi. Hastala- rın karbonhidratlara toleransı gittik- çe azalıyor, aseton çıkarmağa başlı- yorlar, komaya girmeseler bile sü- ratle arteryoskleroz belirtileri orta- ya çıkıyordu. Yirminci yüzyılın baş- larında Von Noorden, yulaf; Mosso, patates kürleriyle dıyabet reJımınde bir inkilâp yarattılar. Bir mik karbonhidrat vermek diyabetlilerde zararlı olmadıktan başka, onların sağlık durumlarını ıslah ediyor, gün- den güne daha fazla miktarda hidrat dö karbon verilmesini tavsiye eden- ler artmaktadır. Biz bu gün için kar- bonhidrat miktarının düşük seviyede ve Sınırlı tutmakla,beraber diyabet rejiminin, normal bir rejiimpe mümkün olduğu kadar yaklaştırılmasını tav- siye edebiliriz. O halde şeker hasta- larına günde gr. kadar karbon- hidrat vermek lâzım gelecektir. Bir örnek daha 100 kalori ihtiva şöyle olacaktı 110 gr. proteın 451 kalori, 90 gr. yağ 837 kalori, 200 gr. glusıt 820 kalori. Karbinhidratın 1/5 ini sabah, 2/5 ini öğle, 2/5 ini de akşam yemeklerinde vermelidir. Maden tuzlularından bir rTasyon sağlıyabilmek için de rejime günde eden bir rejim yarım J1itre süt eklemelidir. Bu- nun dışında şeker y hastaalrına şekerli maddeler vermemeli, yüksek karbonhidrat ihtiva eden yemekler unlular, börekler ve genel olarak ha- mur işleri ve pirinçli maddeler me- nedilmelidir. Gıdalara şeker lezzeti verebılmek için Saccharine kullanı- labili Bunun tad verici kudreti şekerden 400-500 defa daha fazladır- men — Zararsızdır. Yalnız dilde sonradan acı bir tad bırakma kusuru vardır. Cyclamate de sodium'un tad- landırıcı kudreti şekerden 30 defa fazladır. Pişirilince bozulmaz. Dilde acı lezzet bırakm Diyabetlilerde fazla yağlı rasyon— lardan sakınmak lâzımdır. Çünkü a- sidoz ve arteryosklerozu kolaylaştı- rır. Günde 75-80 gr. yağ kâfidi-. Kar- bonhidratları kısılmış, yağ miktarı orta derecede proteinden nisbeten zengin bir rejim.. İşte şeker hasta- sının ideal rasyonu bu olmalıdır. Di- yabette ensülin ve ilâç tedavisini bir başka yazımızda açıklayacağız. Dr. AKİS, 3 EYLÜL 1955