3 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

3 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

şılması herhalde daha doğru ve isa- betli bir iş olacaktır. Meselâ Naci Serez, epey müddet yabancı memle- olması, yeni bir tetkik seyahati ile - bildiklerini tatbik etsin bize kâfi - yeni malümat elde etme- ğe çalışması herhalde müsbet rey i- le karşılanacak bir iş değildir. Ve sonra ,nasıl bir radyo idare- sidir kı kış sezonunda yapacağını id- dia ettiği bazı yenilikleri sebep İtti- haz ederek, seneler senesi radyoevin- de aynı olçu üzerinde para alarak ça- lışan bazı sanatkârları kırmak yo- luna sapar. Ve gene nasıl tarz bir 1- daredir ki, yenilik diye ortaya çı- - kardığı ve akıbetinin şimdiden nasıl olacağını hemen herkesin kestirebile- ceği bazı meseleleri ilân eder. İşlerinizi bir nizama koymaktan bahsederken, "affettirme"- niyetine geçen bazı neşriyat ile hakikatleri örtemezsiniz. Bu olsa olsa, bir kişiyi, bir kaç insanı ve nıhayet ken- dinizi tatmin eder. Büyük kitle, aklı başında kitle asla ve asla yanı başı- nızda olmıyacaktır. Tâ ki hakikatler hakikat olarak kabul edilip, hareket edilmeğe başlanılana kadar Sert — münakaşalar u son iki Üç gün içinde râyoe- vinde şiddetli ve kavgaya varan münakaşalar cereyan etti. Ruşen Kam zorla radyoevine geliyordu, ko- ridorda Erdoğan Çaplı ile şıddetlı bir münakaşaya tutuştu, oadlardan ka- falar uzandı. Bir numaralı studyoya n Kam zorla itildi ve münaka- şanın orada biç kimsenin 1ş1tmesıne imkân verilmeden devamı sağlandı. Ruşen Kam munakaşalara J girişir- ken, Hayri Tümer 'yevmiye ba- kımından aynı akıbete ugratıldı - mü- dür vekili iskender Ege'yi makamın- da ziyaret etti ve miyelerimz bunca seneden Sonra niçin indirildi?" sualini sordu. Bu, onun baklaydı. Al- dığı cevap şöyle oldu: Böyle ıstedık ayri Tümer israr edınce müdür v kılı hiddete kapıldı " 1stersenız çalışı— nız, gıdebılırsınız de" evap ver- münakaşalar radyoda oluyor— du, resmi bir radyoda ve resmi sıfa- tı haiz bir müdür vekili, bir musiki şefi sanaktârlariyle böylesine - hak- -ız olmalarına rağmen - münakaşa ediyordu. Tekrar edelim: Bunlar bir resmi radyoda oluyordu ve bir- tah- kikat açılmasına lüzum görülmüyor- du. Demek ki haksızlıkların önüne ge- çilemezdi, bu hakikati Ruşen Kam gibi yaşlı bir zat da anlamıştı, geçen hafta -hastalandı, yüzü şişti, rahat- sızhgının sebebi tek kelime ile "ü- züntü" idi. Bu hâdiseler butun rad- yo mensuplarını Uzuyordu ve işlerin bir nizama sokulması için daha ciddi tedbirlerin, denılebılır ki A dan Z ye kadar bir idari değişikliğin zarureti- ni ortaya koyuyordu. Halbuki, deği- şiklikler bir yana, bir 'İkaz bile işitil- miyordu. Duyulmuyordu. Sanatkârın- dan tutun da odacısına kadar herkes üzüntü' içinde idi, radyo hercümer- cin tam ortasında bulunuyordu. "Fabrika Durağı, KİTAPLAR SEÇİLMİŞ HİKAYELER (Seçilmiş Hikâyeler Dergisi ya- yınları. Sahibi Salim Şengil - Muha- bere adresi: Posta Kutusu 2045, Ba- kanlıklar; Ankara) Bundan bir kaç ay önce şehrimizde ört yeni şiir kitabı çıktı. Kitapçı- ların Vıtrınlerınde bu kitapları gören- ler Avrupa edisyonları sandılar. Fa- kat daha yakına gidip kitapları elle- rine aldıkları vakit bunların üzerinde Seçilmiş Hikâyeler Dergisi Yayınla- rı milessesesinin rumuzu olan çift ba- lık resmini gördüler. Sözü geçen milessesenin sahibi Sa- lim Şengil, iki ay önce kalın kasaplık kâğıt üstüne basılmış, renkli kapak- lar içinde bu dört yeni şiir Özel bas- kısını- çıkarırken kitapçılığımızda bir reform yapıyordu. Ve ilk defa tertip, baskı bakımından Avrupa kitapları- nın seviyesine ulaşıyordu. Salim Şengil iyi hikayeci, çalışkan insan Birer lira fiyatla satışa çıkan bu kitapları gören edebiyat ve san'at meraklıları kitapların, güdümüzde değerini kabul ettirmiş şairlere ait olduğunu farkettiler. Bu kıtaplardan ilki Attıla Ilhan— ındı. Son günlerin ü çok konuşulan şairi olan daha geçen sene "Sisler Bulvarı" ad- l1 bir şiir kitabı yayınlamış ve kitap bilhassa genç entellektileller, fakül- teliler tarafından kapışılmıştı. Attilâ İlhan'ın bu kitabı "Yağmur Kaçağı" adını taşıyordu ve kıymetli şairin Smyrna Bluz, İbra- himin Yıldızı, Maria Misakian gibi en son ve en güzel şiirlerini bir araya getiriyordu. Kitabı Ali Parmakerli. şiirlerin havasına ayak uyduran ba- şarılı desenlerle süslemişti. İkinci kitabın sahibi, yenilik gü- cünü biç bir zaman kaybetmiyen bir şairin, İlhan Berk'in "Köroğlu" adlı destanıydı. İlhan Berk, bu kitabında bir Anadolu destanını batılı bir şair goruşuyle dile getirmesini bilmişti. Hasan Kavruk'un desenleri aynı ba- şarı içindeydi. Taşlama şiirinin ustası olan Salâh Birsel, uçuncu kitabın yazarıydı. Ki- tap "Ha " adını taşıyor- du. Birsel'in kitapta Güzin için şi- irleri eski 'özlemlerin şıırlerıydı Ha- . civatın Karısı bölümündeki şiirler i- se eski İstanbulu yaşatıyordu İstan- bul Gazetecıler Cemiyetinin karika- tür yarışmasını kazanan Turhan Sel- çuk, kitabı gorulmemış bir başarıyla resımlemı nıhayet son kitap, uzun yılla- rın ustası Ö. Faruk Toprak'ın "Dağ- da Ateş Yakanlar" ıydı. Toprak'ın sağlam mısra yapısı her zamanki gibi bu şiirlerinde de mevcuttu. Ağlayan Nar Ağacı, Dağda Ateş Yakanlar, Haber Aldıgım Akşam gibi şiirleri buram buram insan kokuyordu. Kı- sacası bu kitapta, Afrikanın tepele- rinde ateş yakanlara varıncaya ka- dar bütün insanların sesini duyuyor dur Bu kitaplardan hemen sonra Sa- lim Şengil, önceden 20 tane kadar yayınladığını bildiğimiz cep kitapla- rından dört tane daha çıkardı. Bu ki- taplardan ilki Suat Taşer'in Sahavat Hanım adlı şiirlerini de içme alan 'Haraç Mezat" adlı şiir kitabıydı. 1- kinci kitap Umran Nazif'in hikayele- rini bir araya getiren "Tepedeki Ev" di. Üçüncü kitap iki perdelik bir o- yundu. John Van Durutten'in "Anne- mi Hatırlıyorum", - I remember Ma- ma - adlı oyunu. Fikret Arıt'ın çevi- risi oyunun akışını bozmayan, iyi Ur çeviriydi. Son kitap genç neslin İyi hıkayecılerınden Tarık Dursun K. nındı. ta "Hasangiller” ve "Ev- lere Şenlık" adlı iki uzun hikâye var- dı. Salim Şengil, böylece yaptığı ya- yınlarla kültürümüze faydalı olmağa çalışıyor ve oluyordu ŞOFÖR VE TRAFİK ( Yazan : Y Müh. Celâl Ulusan. mek Matbaası. 604 100 , Âiyatı: 125 kuruş.) kaidelerini ve trafik kanu- nunu içine alan kitapta, Trafik Nizamnamesinin tanı metni de bulun- maktadır. Şoförler için bir el kitabi olarak hazırlanmıştır. Trafik Kanu- nunun en mühim maddelerinin İngi- lizce karşılıkları da vardır. Trafikle ilgili Ur çok meseleler renkli resim- lerle gösterilmiştir. * Şehirler arası mesafeleri bildiren bir karayolları haritası, trafik işaretlerini gösteren renkli bır levha, her şoförün bilmesi lâzım gelen kanuni maddeleri hülâ- sa eden bir cetvel, muhtelif nakil va- sıtaları ile muteharrk makinalarda bulundurulması icap eden teçhizatın listesi ve vasıfları kitabın ilâvelerin- dendir. AKİS, 3 EYLÜL 1955