11 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

11 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

N a DÜNYADA OLUP BİTENLER yati plan manevi değerlerin koruna- cağını bir kere daha teyid etmiştir. Demokrasilerin davası olan — böyle bir davaya inanan iki Devlet arasın- daki metod ayrılıkları ne, olursa ol- sun, gayelerinin birliği İngiltere ile Amerika' yı, şu günlerde, her zaman kinden daha zıyade birbirine yaklaş- tırmaktadır Fransa Yirmi ikinci hükümet Ocakta yapılan seçimlerle iş başı- na çağrılan yeni Fransız Milli Meclisi, geçen haftanın ortalarına doğru, ikinci Cihan Savaşından bu yana kurulan Fransız hükümetleri- nin yirmi ikincisine güven oyu ver- di. Bu güven oyu ezici bir çoğunluk- la verilmiş milletvekilinden 420 si Mollet kabinesine güvenlerini bildirmişlerdi. Bu şimdiye kadar hiç- ir Fransız Başbakanının toplayama- dığı bir çoğunluktu. Bütün tahmin- ler altüst olmuş, Meclis düzeni kö- künden değişmişti. Başlangıçta mut- lak çoğunluğu bile güç toplayacağı zannedilen Mollet, güven oyundan sonra çeşitli sebeplerle — aşırı soldan mutedil sağa kadar bütün milletve- killerini etrafında toplanmış görüyor- du. Mollet, 2 Ocak seçimlerine varan kampanya sırasında Mendes-France'- ın Cumhuriyetçi blok'unda yer alan Sosyalist partinin Genel Sekreterıy— i. Seçimlerden sonra bir Cumhu yetçi blok kabinesi kurulması bahis konusu olunca Mendes-France'la be- raber onun da ismi ortaya atılmış ve bu isim, seçmenler arasında olduğu Guy Mollet Sandalye sağlam değil bir sempati uyandırmıştı. Ancak bu sempatinin kampanya sırasında Cumhuriyetçi blok'a cephe almış bu- lunan Cumh uriyetçi alk Hareketi (M. R. P.) milletvekillerine kadar ya- yılmış olacagı zannedilmiyordu. Mol— let'ye verilen oylardan sonra bu da anlaşılmıştır. Mollet'ye güven oyu veren 420 milletvekili içinde, Cum- huriyetçi blokun sosyalıst radikal ve demokratik ve sosyalist mukavemet- çi milletvekilleri ile bırlıkte bütün komünist mılletvekıllerı ve 64 M. R. P. milletvekili de v . Cumhuri- yetçi Halk Toplulugu (M. R. P.) nun diğer 9 üyesi ise çekimser kalmayı tercih etmişlerdir. Çekimser kalan- lar arasında 83 bağımsız milletveki- linin 67'si de vardır. Cumhuriyetçi Halk Topluluğu milletvekillerini — yeni Kabineye gü- ven oyu vermeye sevkeden amil sa- dece Mollet'nin şahsı prestıJı değil- dir. Edgar Faure'un sağcı blok'unda seçim kampanyasına katılan M. R. P. milletvekilleri, seçimlerde parlak sonuçlar elde edemeyince Partilerine bir çeki - düzen vermek zorunu duy- muş bulunuyorlar. 2 Ocak seçimleri, Poujade'ın reaksiyoner bir kitlenin desteğiyle kazandığı umulmadık ba- şarı bir tarafa bırakılırsa, Fransız halkının sağcı partilerden pek o ka- dar hoşlanmadığını bir kere daha göstermiştir. Cumhuriyetçi Halk Topluluğu, layik okullar üzerindeki görüş ayrılığını bir tarafa bırakarak, sol temayüllü sosyalist ve radikalle- Tİ desteklemeyı geleceği bakımından zaruri görmüştür. Eğer Cumhuriyet- çi Halk Topluluğu Mollet'yi destekle- meye yanaşmasaydı, işçiler arasında bulunan seçmenlerinin büyük kısmı- nı kaybedecekti. Net ekim, 2 Ocak seçimleri sırasında M. R. P. nin işçi seçmenlerınden çoğu, kendi partileri sağcı blok'la iş bırlıgı yaptıgı 1ç1n oylarını Cumhuriyetçi blok'a vi lerdir. Bu Cumhuriyetçi Halk Toplu— luğu için çalan bir tehlike çanı olmuş ve Parti idarecilerini ayıltmıştır. Kaldı ki, yeni Başbakan Guy Mol- let de, okulların tamamen layikleşti- rilmesi konusunda aşırı görüşler ile- ri-sürerek Cumhuriyetçi Halk Toplu- luğunu ürkütmüş degıldır Başbakan, programında, Hükümetin bu konuda taraf tutmayacagını ve Meclis ço- gunlugunun izhar etmek üzere bulun- duğu görüşe uygun olarak hareket edeceğini söylemiş ve böylece, çekim- ser kalmakla müsbet oy kullanmak arasında — bocalayan Cumhuriyetçi Halk Topluluğunu kendi safına çek- miştir. Yarın Meclis çoğunluğu okul- ların Jlayikleştirilmesi yolunda bir karara varırsa, M. P. bu kararı yerine getırmek durumunda kalacak olan Mollet kabınesını desteklemeye devam edecek sorunun kesin cevabını verm çok güçtür. Ancak adedi şımdılık ne olursa olsun, Mollet'nin, çok nazik ve seyyal bır çoğunluğa dayandıgını soylemek yan lış olmayacaktır. Sağcı Her şeyin aleyhinde Poujade Hükümeti — tutmayanlar Mollet'yi tutmayan azınlığın ba- şında, 49 milletvekili 1le Pouja- dist'ler — gelmektedir. ndilerine Fransız Birlik ve Kardeşlık Toplulu— ğu (U. F. F.) ismini takan ouja- dist'ler, güven müzakereleri sırasın- da, Mollet'nin mali siyasetine şiddet- le saldırmışlardır. Bunlara göre Mol- let'nin mali İslâhata dair sözleri açık değildir ve bir mali reform mekten çok uzaktır. Cezayir sunda da Mollet'nin programına ça- tan Poujadist'ler, eğer Mollet'nin soyledıklerı yapılırsa Cezayir'in Fransa için ebedıyen kaybolacagmı iddia etmişlerdir. . bu iki bebe dayanarak Mollet ye güven oyu vermediklerini söylemektedir. Ger- çekte, aşırı sağı temsil eden Pouja- de çılarla sosyalist Mollet — arasında daha derin uçurumlar olsa gerektir. İlk hedef oğunluğu sosyalistlerle Tradikal- lerden meydana gelen Mollet ka- binesinin güven oyu aldıktan sonra ilk hedefi, Cezayir meselesinin halli olacaktır. Mollet, programında, bu hususu açıkça belirtmiştir. Bilindiği gibi, Tunus ve Fas'tan sonra, bu iki Kuzey Afrika memleketinden daha başka bir statüye tabi olan Cezayir de bağımsızlığını istemeye başlamış ve Cezayir aylardanberi bir terör havası içine düşmüş bulunmaktadır. Mollet, kabinesine Ceza Umumi Valisi ol rak General George Catro- ux'yu almıştır. Böylece sağ temayül- lü eski Vali Soustelle Cezayir'den u- zaklaştınlmıştır. Mollet bununla da yetinmeyerek Cezayir işlerine iki AKİS, 11 ŞUBAT 1956