11 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

11 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

ASKERLİK Şura Yenı Kararlar Askeri Şüra gecen hafta içinde dört gün devam eden top- lantılar yaptı. 1956 senesi iğinde As- keri Şüranın yaptığı bu ilk toplan- tılarda görüşülen konuları şu şekilde sıralamak kabildir Subay terfi kanunu, madalya ve nişan tasarısı, ordu kıyafet talimat- namesinde yapılacak değişiklikler, nakil ve tayin işleri talimatnamesi., ordumuzda artan assubay 1ht1yacın1 karşılamak üzere yedek assubay sı- nıfının tesisi. nlar arasında — bilhassa terfı kanunu, assubaylar meselesi ye ta yın bedellerı hususi bir alâka uyan- dırm eıf kanunu Tertî Kanunu tasarısı, 1950 sene- inden bu yana hemen her Aske- Yİ Şura toplantısının gündeminde yer alan maddelerden birisi ıdı Bugune kadar Askeri Terfi Kanunu de- ğiştirilmesi — için defalarla hazırlık yapılmış, fakat kanun tasarısı — bir türlü son şeklini alarak Büyük Mil- let Meclisine sunulmamıştı. Sivil me- murların terfilerini esas tutacak olan kanun tasarısı - Personel Kanunu - şu günlerde Büyük Millet Meclisin- den geçecektir. Buna muvazi olarak subay terfi kanunu tasarısının da bu sene içinde kati şeklini alması bek- lenmektedir. Subayların terfi esasları — bizde, diğer memleketlerde mer'i olan.mev- zuattan çok ayrı bir usule bağlan- mıştır. Amerika'dan tutun da, İtal- ya'ya kadar hemen bütün memleket- lerde, subayların terfihlerine esas teşkıl eden nokta, "seçimle ,terfi" sulüne dayanmaktadır Otuz seneden daha fazla bir zamandanberi bumem leketlerde bu usul ile terfilerin sağ- lanması — yoluna gidilmiştir. —Aske- ri Şüranın üzerine eğildiği terfi ka- nununun ana hattı budur. Yani, su- bayların terfihlerini katılaşmış mu- ayyen senelerden kurtarmak, kabi- liyetlere ve aldıkları sicilin nüvesine göre, subay terfilerini — süratlendir- mek. " Seçimle terfi usulü bizde nasıl tatbik edilecektir? Bunu bir misalle anlatmak kabildir. Meselâ bir üstteğ- menin yüzbaşılığa yükselmesi için muayyen bir limit konulmuştur. Bu terfi süresi, meselâ dokuz yıl olarak kabul edilirse, bu dokuz yılın sonun- da, müddetini doldurmuş her üstteğ- men yüzbaşılığa terfi etmektedir. Tabiatiyle — sicillerinde — aksaklıklar görülenler bundan istisna edilmekte- dir. Halbuki yeni getirilecek usul ite bu subayların bir üst rütbeye yüksel- meleri halen bulundukları rütbedeki muvaffakiyet derecesine — bağlı ola- tır. Bir rütbedeki muvaffakıyet— leri çok iyi, iyi, orta ve zayıf olarak bir sınıflamaya tabi tutmak müm- kün olursa, veya Askeri Şüra, kanu- nuna vereceği nihai şekilde böyle bir ölçü tutarsa, asgari müddet içinde çok iyi derecede muvaffakiyet gös- terenler üstteğmenlikten — yüzbaşılı- ğa iki senede terfi edeceklerdir. İyi derece yapmış olanlar için terfi müd- deti meselâ dört yıl olacak ve bunu dokuz yılı dolduracak kademeler ta- kip edecektir. Bu suretle ayni kıdem- de bulunanlar arasında bir tasnif yapmak imkânı elde bulundurulacak azami muddet 1ç1nde aynı kıdem ç mec Yüksek Askeri kabul edilmesi yoluna gidilmektedir. Yedekassubaylar için muayyen ölçü- e bir maaş tayin edilecek, tahmin edıldıgıne göre bu Üücret geçmiyecektir. Bu yeni hüküm ile ortaokul mezunlarına bir rüçhan hak- kı tanınmaktadır. Bugüne kadar er olarak vatan hizmeti gören bu dere- ce tahsil görmüş olanlar bundan böy- le orduya assubay rütbe ve maaş ile dahil olacaklardır. Tabiatiyle geniş bir sınıfı ilgilendiren bu mesele mem- nuniyet ile karşılanacaktır. Böylece yani yedeksubaylık kanu- nu tasarısında er sınıfı dışında ka- lanlar üç sınıf üzerinden toplanmak- tadır: Yedeksubaylar, — yedek askeri memurlar ve yedekassubaylar.. — Ye- dekassubaylar sınıfına köy ve sanat enstitülerinden me olanlar da dahil edilmektedir. İstiyen yedeksu- bayın, yedeksubaylılığının bitiminde orduda "yedek subay" olarak kalma- sı da mevcut hükümler arasına alın- Şüra Subaylar için geni esaslar Yedek — subaylar' A skeri Şüranın üzerine eğildiği meselelerden birisi de yedek as- subaylsrdır. Bugüne kadar İise e üniversite mezunu olanların yedek- subaylık hakları gibi, bundan böyle yeni bir tarzla ortaokul mezunu o- lanların da — yedekassubaylıklarının reti ortadan kaldırılacaktır. AKİS, 11 ŞUBAT]956 bedelleri T ayın bedelleri için Askeri Şürada geniş müzakereler olmuştur. Bi- lindiği üzere tayın bedellerinin emek- lilik ile hiç bir ilgisi yoktur. Tayın bedellerinin üç kategori üzerinde ö denmesi derpiş olunmaktadır. Birin cı sınıf kara ve hava subaylarına ait- ikinci sınıfı deniz subayları ve as- subaylar teşkil etmektedir. Her iki sınıfın tayın bedellerinin yüz liranın üzerinde olacağı bildirilmektedir. Ü- çüncü ve Son sınıf ise, ara, hava, deniz kuvvetlerinde çalışan sivil me- murlardır Bunların tayın bedelleri*' n yüz liranın altında olacağı be- lırtılmektedı Tayın Askeri Şüranın aldığı bütün bu kararların birer kanun tasarısı ha- linde Meclis'in bu seneki çalışma dev- resine getirileceği — anlaşılmaktadır. 29