27 Nisan 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

27 Nisan 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Madem ki şimdi mesele, halk efkarı- na sunulmuştur; bütün mütehassısla- rın vakıf olduğu, fakat halkın henüz . pek iyi bilmediği Vakıalara nazarı dikkati çekmek vazifemizdir" Bu vakıalar nelerdi ? 1 —- Ufak çapta taktik atom silâh- ları, Hiroşima'yı, yok eden bomba ka- dar tahrıp kapasitesine sahiptir. 2 — Taktik atom silâhı, orta bü- yüklükteki bir şehri hâk ile yeksan edebilir. H bombası, Ruhr havzası bü- yüklüğündeki bir bölgeyi bir müd- det için yaşanmaz hale getirebilir. Halkı bu tehlikeden koruyabilecek hiç bir tedbir mevcut değildir. "Almanya gibi ufak bir memleket 1ç1n sanırız ki, en iyi korunma şekli e dünya sulhune yapabileceğimiz en buyuk hizmet, her türlü atom silâhı- na sahip olmaktan vazgeçmektir. Bu beyannameyi imzalayanlar, bir hal-ü kârda ve hiçbir şekilde atom silâhla- rının kullanılmasına ve tecrübesine iştirak etmiyeceklerdir" Beyannamenin Almanyada büyük akısler uyandırması pek tabii idi. Al- n halkı Einstein'an yolunu takip eden atom âlimlerinin fikirlerine son derece ehemmiyet veriyordu. Einste- in da devletin âlimi, yanlış olduğuna inandığı yallara suruklemesıne is- yan etmiş atom bombasına karşı va- ziyet almıştı. Alman âlimleri, bır harp vukuunda Almanyanın m bombaları altında yok edılmesınden korkuyorlardı. Atom Klübü F ederal Almanyanın ihtiyar Şan- sölyesi, başına atom âlimleri tara- fından açılan dertle uğraşırken, Bir- leşmiş Milletler Silâhsızlanma Kon- feransı da Londrada — çalışmalarına Conrad Adenauer Profesörlere kulak veriyor AKİS, 27 NİSAN 1957 Harold Stassen Li devam ediyordu. Amerikan delegesi Stassen Ingıltere -9 infilâk -, Rus- nfilâk- ve Amerika -75 infi- lak— arasında bir "Atom Klübü" ku- rulması fikrini ortaya atmıştı. Atom Klübüne başka üye alınmıyacaktı. Almanyanın atom silâhlarına sahip olmasını içi kabul etmeyen Fransa, şimdiden bu fikri benimsemiş görü- nuyordu Bu fikir Rus delegesi Zo- rin'in de işine gelmişe benziyordu. Rusya daha şimdiden atom silâhlan alacak memleketlerinin harp halinde Rus atom.hücumlarına maruz kalacağını açıklamıştı. Eğer NATO memleketlerinde atom üsleri kurula- cak olursa, Amerika — Rusyayı bomba- layabılecektı Fakat henüz bir kıt'a- dan dıgerını bombalamak mümkün ol- madığı için, Rusya Amerikayı değil, Ancak Avrupa memleketlerini atom silâhlarının tehdıdı altında tutabile- cekti onya, Norveç, Danimarka Rus tehdıdını ciddiye almışlardı: Toprak- ları üzerinde atom bombası depoları- nın tesis olunmasını kabul etmiyor- lardı. Amerikaya da esasen İngilte- re, İzlanda, Gröenland ve Fasta mev- cut atom Üsleri kâfi geliyordu. Müt- tefiklerine vereceğini ilân ettiği atom obüslerinin menzili 50 kilometreyi aş- mıyordu. Sadece Matador, 800 kilo- metrelik bir menzile sahıptı Ama Matador da düşürülmesi, çok kolay bir silâhtı. Amerika şimdilik daha ileri gitmek istemiyordu. Atom Klübü fikri muhtemelen müsbet neticeler verecekti. Ama görünürde henüz a- tom silâhları imalinin durdurulması ümidi yoktu. Stassen, 1959 Martın- dan itibaren atom silâhları imalinin durdurulmasını da teklif etmişti. Rus- DÜNYADA OLUP BİTENLER lar ise atom durdurulmasını tecrübelerinin derhal istiyorlardı. FFakat bu arada usyada atom deneme- leri devam ediyordu. İngiltere de Pasifikte H bombası patlatmaya ha- zırlanıyordu. Ölüme gönüllüler İşçi Partisi, Ingılterenın hiç değilse bir zaman için denemeleri durdur- masını ve diğer memleketleri de ken- disi gibi davranmaya davet etmesini istiyordu. Avam Kamarası muhalefe- tin fikrine katılmamıştı. İngiltere H bombasını patlatacaktı. 1945'in kur- banı Japonya, İngiltereyi fikrinden caydırmak için beyhude — gayretler sarfediyordu. Bununla beraber İngil- terede siyasi partilerin dışında da a tom silâhlarına karşı bir hareketin tohumları filiz vermeye başlamıştı. Meşhur filozof Bertrand — Russel, bir Japon cemiyetinin de iştirakiyle bir "Fevkalâde Hal Komitesi" teşkil et- mişti. Bu komite İngilterenin H bom basını patlatacağı bölgeye ölüm g nüllüleri gönderecekti. Gonullulerın mevcudıyetı denemeyı güçleştirecek- Robert ve Seila Steele adlı bir Ingılız çıftı Ve bir sürü Japon, dene- melerin Öönlenmesi için hayatlarını feda etmeye hazır olduklarım bildir- mişlerdi atom silâhlarının kullanılmasına isyan eden atom filimi de Şansölye Adenauer tarafın- dan davet edilerek şu teminatı aldı- Diğer taraftan Almanya atom silâhları imal etmi- yecekti. Yani 18 âlim atom silâhları imaline davet edilmiyecekti. Bundan başka Adenauer, bütün memleketle- ri milletlerarası kontrol altında silâh- sızlanmaya davet ediyordu. Bertrand Russel İnsaniyetin — endişesi