27 Nisan 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

27 Nisan 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Visconti, Maria Sehell İle Dört başı mamur rejisör mi de dar bütçeli filmlerin örneğiydi. Fakat Gassman'ın rejisörlükle pro- düktörlüğü oyunculuğundan daha iyi çıkmadıgı için netice başarılı değil- Şimdi aynı tecrübeyi yapan I'C_]l— sör Luchino Visconti'nin başarı ka- zanmaması için ise hiçbir sebeb yok- tur. Zira Visconti filmlerinin çoğunu zaten bağımsız olara meydana getir- mişti. Rejisör olarak da savaştan sonraki İtalyan rejısorlerının en bü- yuklerınden biriydi. 1042 yılında çe- virdiği Ossessıone - İhtiras" ile sa- vaştan sonraki İtalyan neo realizm cereyanını baltalamış; "La Terra Tre- ma - Toprak Sarsılıyor" ile neo rea- lizmin en büyük eserlerinden birini vermiş, "“Senso - Günahkâr Gönüller" ile de neo-realizm e yeni ufuklar aç- mıştı. Şimdi, oyuncu Marcello Mast- roianni. senaryocu Suso Cecchi D'A- mico ile birlikte sermayesını koyarak çevırmeye başladığı "Le Notti Bi- Beyaz Geceler ile "Senso"- tecrubesını başka istikamete doğru çevirerek, Dostoyevski'nin ese- rinden yapılan bu adaptasyonda psi- kolojik, şaırane bir realizmi denemek- tedir. Visconti'nin, sinema rejisörlüğü yanında tiyatro ve opera rejisörü olarak edindiği tecrübelerin de bunda büyük bir yardımı dokunacağına şüp- he yoktur. 1945 ten beri Cocteau' dan Anouilh'e, Caldwell'den — VVilliam: Shakespeare den Cehov'a kadar çe şitli yazarların 25 piyesini, "La Tra- yıata "La, Somnambule", "La Ves- tale" gıbı operaları Sahneye koyan Visconti, son yıllarda İtalyan sahne hayatının en canlı hareketlerinden bi- rini temsil ediyordu. "Beyaz Geceler", Visconti'nin rejisörlüğü yanında pro- üktör olarak ta meslekdaşlarına faydalı olabilecek dersler taşımakta- AKİS, 27 NİSAN 1957 s P O R Futbol Tehirler gelince rdu maçları, Milli maçlar ve ba- zı meçhul sebebler yüzünden bir hayli tehire uğrayan maçlarının son programı ilân edıldıgınde futbol meraklıları " c sabakaların biteceğine inanmış gorunuyorlardı. Liglerin tamamlanması için sadece dört müsabaka ve altı güne ihtiyaç vardı. Program 17 Nisan çarşamba günü yapılacak Adalet — Kasımpaşa maçı ile açılıyor, 23 Nisanda oynana- cak fenerbahçe— Galatasaray karşı— laşmasıyla son — buluyo Hav Raporları "Acık Hava gosterıyor Beynelminel Yugoslav Hakemi Mar- kovic maç idare etmek için beklıyor takımlar kamplarında son hazırlık- larını tamamlıyorlardı. — Perşembe günü maç saatinde akın akın Mithat- paşa stadına inen meraklılar, Adalet — Kasımpaşa akaşası yaparken hayretler içerisinde kaldılar : Günün maçı ve diğer bütün Spor temasları Valiliğin emri ile ikinci bir tebliğe kadar tehir edilmişti. Birinciden so- nuncuya kadar -üçüncü hariç-bütün takımların puan durumunda değişiklik yapabilecek son dört maç, hem de li- derin en korkulu maçları tekrar tehir ediliyordu. Bu defa sebep tamamen başkaydı. Ne Federasyonun bir Klüp- le yaptığı samimi konuşma, ne de ha- va muhalefeti tehirin sebebi değildi. Bu defa ligler hatırda hayalde olmu- yan bir sebeble tehir ediliyordu: İs- tanbul Valisi toplantıları yasak et- mişti . A Teşkilât Gazeteler harbi ilâ Futbol takımımızın Macaris- tan galibiyetinden bu yana, ga- zetelerin spor — sayfalarını en — çok meşgul eden isim şüphesiz, Tek se- çici Eşfak Aykaçtır. Bazan kehane- te varan tahmınlerı Bazan spor çev- relerinde "övünme" olarak kabul e- dilen beyanatları ile ve ekseriya' kendini tenkit etmek cesaretini gös- teren spor yazarlarına hücum şekli- ni alan yazılarıyla Aykaç, Futbol Fe- derasyonunun bir bakım a en faal ü- yesi de sayılabilir. İsimleri ancak seyahatlar ve istifa haberleri ara- sında duyulan diğer Federasyon ü- ri, doğrusu bu durumdan pek şi- kâyetçi değiller. Çunku Aykaç, ba- sın V 1 ârı zıyadesı ile meş- nazarları ve hücumları üzerinde toplayarak hakiki bir pa- ratoner vazifesi görüyordu. Durumu yakından bilen bazı açıkgöz gazete- ciler, Mısır maçı arifesinde, birbirle- rinden habersiz fakat edefi aynı olan kampanyalarına giriştikleri za- man, karşılarında, Futbol Federas- yonu veya Eşfak Aykaç yerine, İs- tanbulun çokça satın gazetelerinden gul ediyor, birini buldular. Durum hayli entere- sandı. Basın Eşfak Aykaçı Tek seçi- cılık resmi üÜnvanını kullanarak bir günlük gazeteye yazı — yazmakla it- ham ediyor, Milli takımın gerek teş- kili gerekse çalıştırılması — hususun- da, tek seçicinin teknik tutumunu zayıf buluyordu. Birden ve — şiddetle başlayan umumi bir kampanyaya Aykaç, önceleri tek aşına — cevap Vermek yolunu tuttuğunda, Basiti çok çabuk" Ve görülmemiş bir harbe baş- layıverdi. Çunku Ayka hadiseleri, milli maçı resmi ünvanını bir taraf- ta unutarak bir gazeteciye — sevimli ve sabırlı bir hayvana verilen ismi layık görmüştü. Hem de, resmi ün- vanını kullanarak yazı yazdığı gaze- tenin sütunlarında... Ar basının Eşfaksız günü yo okta Baştan sona hatalar açıklanıyor, beyanatlarında- ki tenakuzlar tarih sırası ile basılı- yor, yanlış hareketleri doğru — misal- leriyle çurutulerek istifa etmesi is- teniyordu. Bu hücumların bek- lenen neticesi kısa zamanda alınmış e Aykaç, bir gece sempati duyduğu bir kaç gazeteye "Artık bıktım.. İs- tifa ediyorum" demişti. Basının ga- libiyeti ile kapanan ilk Taundu di- ğerleri takip edecekti. Nitekim he- men ertesi gün, Tek Seçici Federas- yonun diğer üyelerinin tesiriyle buh- ranı atlatırken, istifasını da "Şı di— lik" kaydı ile geri alınca, ni aktörü açıkça sahneye çıkıyordu Bu, Eşfakın gazetesiydi. Umum Mü- duru son hâdiseler dolayısıyle Tek verdiği ihtar cezasını, bü- yük puntolarla ele 11 işe girişen gazete, ihtarın haksızlığından başlı- Eşfak Aykaç Dünyanın en sevimli tekseçicisi