8 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

8 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

ÇALIŞMA Bir gemici iş başında Can — pahasına Adil AŞÇIOĞLU di Üyelerinin Ödedikleri para ile yaşamakta, fakat birçoğu devletten veya işverenlerden mali yardım, is- temek zorunda kalmaktadır Sen- yüzbinleri bulan işçi sendikalarına karşılık bizde çoğu sendıkaların ti- . Üyesi bi- 10 bin üyesi olan Türkiye Petrol İş- çileri sendikası gibi birkaç sendika v y Türk sendikalizmi, yalnız teşki- lât ye üye sayısı bakımmdan değil. fakat fikir bakımından da zayıf bir durumdadır. Bu ise bir yandan pren sip öbür y metod yokluğun- dan 1lerı gelmektedır Sendikaları- kutlelerını harekete felsefeden mahrum bir haldedir. Bu- nunla beraber fıkır felsefe ve ide- aller bakımından ngin olmayan bir çevreden işçilerin ve işçi teşek- küllerinin bu nevi ilhamlar almala- rı da elbette kolay değildir. İşçi liderlerinin, Türk sendika lizminin bu durum özden geçi- rip, ona teşkılal ve fıkır bakımından gerekli yönü vermenin zaruretine akın zamanda kanaat getirecek- leri muhakkaktır. AKİS, 8 MART 1958 mesleğe emek vermiş olsun, altmış günlük bir tazminat alabiliyordu. Ömrünü denizler üzerinde, son dere- ce kötü iş şartları altında ve tehli- kelere göğüs gererek geçiren gemi adamı nihayet altmış günlük ücreti tutarında bir tazminatla iğinden atı- labilirse, bu insanlar- geleceklerine nasıl güvenle bakabilirlerdi? Hangi cemiyet vefakâr evlâtlarım böyle sil- kip atabilirdi? Gemi adamlarının alt- mış günlük ücretleri ise bir yekün tutsa neyse. 250 liralık bir tazminat- la on senelik, yirmi senelik bir işçiyi işinden çıkarmak reva mıydı? Deniz İş Kanunu gemi adamlarını haftada yetmiş saat çalışmağa mecbur tutu- yordu. Buna bir de armatörlerin bu kanunu hiçe saymaları eklenirse, ge- mi adamlarının haftalık çalışmaları 85-90'saati, yani günde 12-13 saati buluyordu Türkiyede gemi adamları bu şart- lar altında çalışırken dünyanın en yeni devletlerinden biri olan Gana Cumhuriyeti geçen hafta, İngiltere- den ilk ticaret gemisini satın alıyor- du. Afrikanın genç devleti. Gananın bayrağı altında seyreden bu geminin Ganalı denizcileri, geminin bu dene- me seferinden sonra derhal grev ilânı etmişlerdi. Ganalı gemi adamlarını gemiyi terketmeye sevk eden sebeb basitti: Kendilerine ayda 21 İngiliz lirası ücret verilirken Hintli gemici- ler 36 sterlin, Avrupalı gemiciler de 45 sterlin alıyorlardı. Ganalı gemi a- damları, bu ücret eşitsizliğine karşı derhal harekete geçmeyi bir vazife bilmişlerdi. Hayreddin Erkmen Çınlatılan kulaklar Okuyucu mektupları B M. M. hakkında .M ütçe müzâkere- len Sırasında bir milletvekili "Bu millete yirmiyedi ismini soyletmedıler tenassur mu ettiler? Bu değerli hatipten so- Tamaz mıiıyız ehmet Sargın - Aydın mevzuu da parla- menter hayatımızın — tabii i- durum . vaziyete resmi bir sekıl verılmış olurdu. . Baştimar - İzmir C H P. ında on secimde 180 milletvekilliği kazanmasına rağmen ecen devreden fazla bir — gayret ve ça- lışma gösteremediğini ve tatlı uy- kusuna daldığını esefle ördüğü- üz C. H. P. hakkı AKİS'in 195 inci sayısındaki' tavsıfınızın -0- züntülerlmizi mucip olmakla bera- ber- gerçeği aynen — ifade ettiğini sakınmadan belirtmeliyiz. Bütün bunlar, C.H.P. nin, eski zihniyetini degıştırmek 1stemedıgını ve idea- listlerin i mem. Ancak, şurası linin kimlere müvecceh u herkes pek güzel bilmektedir. Ama ne var ki, bu gidişle iktidarda görmek te boş bir hayal olmaktan ileri gidemeyeceğe ben- ktedir. Celâl Menekli - İstanbul İlan — işleri hakkında İlân işlerini tedvir eden Devlet kili Emin Kalafat Mecmua- nızın ilan sayfasında yer aldığına göre santimi 4 liradan, faturası- derler' Yoksa kendi.adaletine - biz işim bulamadık buna olsa olsa D. P. Nur Ozkanlı - Karşıyaka 25